EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH LOGAN VOSS OF SNOOZE !!
“The More People Are Inundated With Instant Gratification, The More It Becomes Impactful When Something Comes Around That Was Worked On Really Hard. I Think The Pendulum Is Beginning To Swing The Other Direction.”
DISC REVIEW “I KNOW HOW YOU WILL DIE”
「アートが消費され、”コンテンツとなった芸術” の時代である今、より多くの人々が、よく練られ、愛のこもった作品で、時代に左右されずに存在する音楽、芸術、アイデアを求めているのだと思う。人々が即座に満足できるインスタントなものが溢れれば溢れるほど、情熱をかけて心から一生懸命取り組んだものが世に出たときの衝撃は大きくなる。より多くの人々が、自分の意思をあまり持たずスマホに釘付けになることに不満を感じ、振り子が反対方向に振れ始めているんだと思うよ」
アートが消費される “コンテンツ” となった現代。人々はさながら SNS を一瞬賑わせ、そしてすぐに忘れ去られていく日々のニュースのようにアートを消費し、放流していきます。しかし本来、芸術には “永続性” が備わっているはず。本来のアートは時代を超えて愛されるべきでしょう。そうした意味で、シカゴの “ハッピー・ヘヴィ・マスロック” SNOOZE の音楽はさながらスマホのアラーム、あの “スヌーズ” 機能のように、時が過ぎても何度も何度もリスナーの心を目覚めさせていくはずです。
「ヘヴィな歌詞の内容とヘヴィ・メタルに影響を受けた音楽的要素が、とても楽観的なコード進行の選択と組み合わさって、楽しい認知的不協和を生み出しているように感じるよ」
複雑怪奇な変拍子を操る SNOOZE の最新作 “I Know How You Will Die” が4/4日にリリースされた事実がすでに、彼らのニヒリズムと知性が生み出す二律背反を見事に表現しています。たしかに SNOOZE はハッピーなマスロック・バンドですが、同時にヘヴィなプログレッシブ・メタルでもあります。その怒りと幸福、ヘヴィとキャッチー、実験と正統をまたにかけるダイナミズムの妙こそ、彼らが情熱を注いだアート。
「若いメタルヘッズだった僕たちは、テクニカルさと名人芸に取り憑かれていたような気がする。それからマスロックに出会ったとき、それと同じ波動を感じたような気がしたんだ。だから、それを掘り下げていくと、より多くの非常識なバンドを見つけることができた。 でも最近の僕たちは、可能な限りテクニカルなこと(考えすぎること)を探すのをやめて、意味のある、感情的な音楽に傾倒していると思う。だからよりメロディックな音楽の中に濃密なリズムのアイディアを取り入れる人がいると、いつも嬉しくなるよ」
またにかけるのは光と闇だけではありません。エモ/ポップ・パンクのヴォーカル・センスをヒントに、マスロック、プログレッシヴ・メタル、ポスト・ハードコアをブレンドした、大胆かつ折衷的な旋風こそ彼らの真骨頂。 最も際立っているのは、それぞれのジャンルをシームレスに行き来しながら、独自の色と説得力をもって主張する彼らのアイデンティティでしょう。BETWEEN THE BURIED AND ME が見せるようなボーカル・ハーモニー、その実験的な使い方も、SNOOZE の複雑な楽曲に驚くほどの色彩と感情をもたらしています。彼らの創意工夫を前にして、スマホに齧り付くことはできません。振り子の針は逆側に触れ始めました。
今回弊誌では、ボーカル/ギターの Logan Voss にインタビューを行うことができました。「当時は VEIL OF MAYA をよく聴いていて、ギターを初めて弾いた曲のひとつでなんと “It’s not Safe to Swim Today” を覚えようとしたんだ。YouTube の黎明期には、バイラルになる動画は限られていたので、初期の ANIMALS AS LEADERS のミュージックビデオを見たとき、みんなが度肝を抜かれたのは間違いないよね!」 どうぞ!!
SNOOZE “I KNOW HOW YOU WILL DIE” : 10/10
INTERVIEW WITH LOGAN VOSS
Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?
【LOGAN】: Honestly I grew up listening to more metal, but a lot of hiphop and emo and house music as well – there’s a broad amount of genres that always play in Chicago, so it’s been so nice growing up getting to see it all. We grew up playing more noodly tappy math rock, but over the years we’ve incorporated more and more of other influences.
Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【LOGAN】: 正直なところ、僕はメタルよりの音楽を聴いて育ったんだけど、ヒップホップやエモ、ハウス・ミュージックもたくさん聴いていた。シカゴでは常に幅広いジャンルが演奏されているから、そのすべてを見ることができたのは成長する上でとても良かったよ。僕たちはもっとヌードっぽいタッピーなマスロックを演奏して育ったけど、何年もかけて他の影響をどんどん取り入れてきたんだ。
Q2: What inspired you to start playing an instrument? Who were your heroes at the time?
【LOGAN】: So I started playing piano when I was really little, but I didn’t start playing guitar until I was in high school. Back then I was listening to a lot of Veil of Maya and I tried to learn “It’s not Safe to Swim Today” as one of my first songs on guitar, which is kind of psycho, I don’t know what I was thinking.
Tosin Abasi was another early inspiration of mine, in the early days of youtube there was only so many videos that would go viral, so I swear everyone’s jaws collectively dropped when we saw the early Animals as Leaders music videos.
Q2: 楽器を始めたきっかけはなんでしたか?当時のヒーローは誰だったんですか?
【LOGAN】: ピアノは小さい頃に始めたんだけど、ギターを始めたのは高校生になってから。当時は VEIL OF MAYA をよく聴いていて、初めてのギターでなんと “It’s not Safe to Swim Today” を覚えようとしたんだ。
YouTube の黎明期には、バイラルになる動画は限られていたので、初期の ANIMALS AS LEADERS のミュージックビデオを見たとき、みんなが度肝を抜かれたのは間違いないよね!
Q3: How was Snooze formed? What is the meaning behind the band name?
【LOGAN】: So Cameron, Ben (the first Snooze drummer) and I (Logan) were also in another band named Deer Legs before snooze, which was a lot lighter but definitely more towards the noodly math rock side. Still a little bit of vocals, but definitely not as heavy. When that band stopped, there was a period when we didn’t make any music together for about a year or two.
I went with my little sister to this local state park called “Starved Rock” a couple hours away from where we lived at the time. It had been a bit since we’d seen each other, so we decided to bring some mushrooms and go on a little forest excursion. Turns out we get a little lost, I start to panic a bit, and start having a horrible time – but earlier on in the day, we had talked about how “Snooze” is just such a funny word, and during my 2 hour panic attack, it was the only moment where I laughed and felt any sort of relief. So after we got home I started writing and decided on the name!
Q3: SNOOZE というバンド名に込められた意味を教えてください。
【LOGAN】: Cameron, Ben(SNOOZE の初代ドラマー)、僕(Logan)は、SNOOZE の前に DEER LEGS という別のバンドもやっていたんだ。ボーカルは少し入っていたけれど、ヘヴィではなかった。そのバンドが活動を休止した後、1、2年ほど一緒に音楽を作らない時期があった。
そんな時、当時住んでいたところから2時間ほど離れた “Starved Rock” “ロックに飢えている” という地元の州立公園に妹と行ったんだ。そこでまたみんなに会ったんだけど、久しぶりだったから、マジックマッシュをキメて森の探検に出かけることにした。で、僕らはちょっと道に迷って
、少しパニックになって、怖い目にあったんだよな。でも、その日の前半に、”Snooze” って面白い言葉だねって話をしていて、それから2時間のパニックの間、それが唯一笑って安心した瞬間だった。だから、家に帰ってから曲を書き始め、名前を決めたんだ!
Q4: You guys claim to be Happy Heavy Math Rock, It’s really true, you have a bright catchy side and a heavier, darker side, and that gap creates a great dynamism, would you agree?
【LOGAN】: Oh definitely, I feel like the heavy lyrical content as well as the heavier metal-influenced musical elements paired with very optimistic chord progression choices lends itself to a fun cognitive dissonance.
Q4: あなたたちはハッピー・ヘヴィ・マス・ロックだと主張していますが、まさにその通りだと思います。あなたたちは、明るくキャッチーな面と、よりヘヴィでダークな面を持っていて、そのギャップが素晴らしいダイナミズムを生み出していると思います。
【LOGAN】: そうだね。ヘヴィな歌詞の内容とヘヴィ・メタルに影響を受けた音楽的要素が、とても楽観的なコード進行の選択と組み合わさって、楽しい認知的不協和を生み出しているように感じるよ。
Q5: I’m really sorry to hear about Cameron Grom’s death…did his death have an impact on this album or the title?
【LOGAN】: Yeah so the song “Without” is basically about me having a dream where Cameron was alive, and it felt extremely uncanny and real, so even though it was just a dream it had a profound effect on me. The title track “I know how you will die” has a lot of questions for him and my other friend Kyle, things I wish I could ask them.
Q5: Cameron Grom の死は本当に残念です…彼の死はこのアルバムやタイトルに影響を与えましたか?
【LOGAN】: “Without” という曲は、基本的に Cameron が生きている夢を見たことを歌っているんだけど、すごく不気味でリアルに感じたんだ。ただの夢だったとしても、とても深い影響を受けたんだ。タイトル曲の “I Know How You Will Die” は、Cameron ともう一人の友人 Kyle に質問したいことが沢山あって、彼らに尋ねることができたらよかったのにって思っている曲だよ。
Q6: I understand the influence of math rock and mathcore, but is there also a metal influence like Djent, Meshuggah, or Dream Theater?
【LOGAN】: Yes totally! I love Meshuggah, they’re one of my favorite bands of all time. I also love The Contortionist, I love heavier chuggier breakdown sections, but putting them in a major context scratches a particular itch.
Q6: マスロックやマスコアの影響は理解できますが、Djent, MESHUGGAH, DREAM THEATER のようなメタルからの影響もあるんですよね?
【LOGAN】: 間違いなくあるよ!MESHUGGAH は大好きで、最も好きなバンドのひとつなくらい。THE CONTORTIONIST も大好きで、僕はよりヘヴィなブレイクダウン・セクションがたまらなく好きなんだけど、彼らのようにメジャーな文脈の中にそれを置くことで、言ってみれば “痒いところに手が届く” んだ。
Q7: Why are you guys fascinated by complex beats and odd time structures?
【LOGAN】: So I feel like as young metalheads we were sort of obsessed with technicality and virtuosity, and when we discovered math rock it somehow scratched the same itch, so as you delve into that you find more and more insane bands – I think nowadays we have definitely eased off of finding the most technical thing possible (too much thinking) and leaned more into music that is meaningful and emotional. But it always makes me happy when people incorporate dense rhythmic ideas into more melodic music.
Q7: なぜあなたたちは複雑なビートや変拍子に魅了されるのですか?
【LOGAN】: 若いメタルヘッズだった僕たちは、テクニカルさと名人芸に取り憑かれていたような気がする。それからマスロックに出会ったとき、それと同じ波動を感じたような気がしたんだ。だから、それを掘り下げていくと、より多くの非常識なバンドを見つけることができた。
でも最近の僕たちは、可能な限りテクニカルなこと(考えすぎること)を探すのをやめて、意味のある、感情的な音楽に傾倒していると思う。だからよりメロディックな音楽の中に濃密なリズムのアイディアを取り入れる人がいると、いつも嬉しくなるよ。
Q8: Dream Theater and Gojira began to win Grammy awards. In an age when listeners’ attention spans are so short and instant content is so easily consumed, why is music that is complex, long, and requires practice beginning to be reevaluated?
【LOGAN】: I think in the age of “art as content” that we’re in right now, I think more and more people are searching for music, art and ideas that are well thought out and are works of love, and exist despite the time that they are conceived in. The more people are inundated with instant gratification, the more it becomes impactful when something comes around that was worked on really hard. I think the pendulum is beginning to swing the other direction, as more people become frustrated with being glued to their phones without much agency.
Q8: DREAM THEATER と GOJIRA がグラミー賞を受賞しましたね。リスナーのアテンション・スパンが非常に短く、インスタントなコンテンツが簡単に消費されてしまう時代に、複雑で長く、相当な鍛錬を必要とする音楽が再評価され始めているのはなぜでしょうか?
【LOGAN】: アートが消費され、”コンテンツとなった芸術” の時代である今、より多くの人々が、よく練られ、愛のこもった作品で、時代に左右されずに存在する音楽、芸術、アイデアを求めているのだと思う。
人々が即座に満足できるインスタントなものが溢れれば溢れるほど、情熱をかけて心から一生懸命取り組んだものが世に出たときの衝撃は大きくなる。より多くの人々が、自分の意思をあまり持たずスマホに釘付けになることに不満を感じ、振り子が反対方向に振れ始めているんだと思うよ。