NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【ROYAL SORROW : INNERDEEPS】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MARKUS HENTUNEN OF ROYAL SORROW !!

“The non-conformity of prog metal is an important part to us, who have always found inspiration in many different places and satisfaction in combining those elements.”

DISC REVIEW “INNERDEEPS”

「20代に近づくにつれ、メタルとは大きく異なるタイプの音楽を聴くことを “自分に許可する” という感覚に目覚め、自分のパレットが大きく広がっていくのを感じた。特にK-POPやJ-POPなど、ハーモニーが面白いポップ・ミュージックが大好きになったのはその頃だ。メタルへの興味がなくなったことはないけれど、今ではこんなに幅広いジャンルの素晴らしい音楽を楽しめるようになって幸せだよ」
誰にとっても、10代で夢中になり、体内へと吸収した音楽は特別です。なぜなら、そうした音楽、もしくはアートは “自分のもの” となって、どんな気分や体調の時でも違和感なく楽しむことができるから。だからこそ、その “コンフォート・ゾーン” から抜け出すことは決して容易ではありません。しかし、モダン・プログ・メタルの急先鋒にして期待の星、フィンランドの ROYAL SORROW は、自らが愛するメタル以外の音楽を聴くことを “自分に許可する” ことで音の色彩、音の世界が広がったと語ってくれました。
そこには驚くことに、J-POP の瑞々しいハーモニーまでもが含まれます。つまり、ROYAL SORROW には日本の音楽から得た圧倒的なコーラスとメロディが備わっています。そう、メタルやプログはその包容力で多様な音楽を吸収するミャクミャク様的怪物なのです。
「音楽的には、当時、プログには何の境界線もないことを突然知った感覚は、本当に目を見張るものだった。 素晴らしいリスニング体験ができただけでなく、幼い頃に初めて曲を書き始めたときに、探求し続ける道を示してくれた。プログ・メタルのルールに “従わない” ところは、常に様々な場所にインスピレーションを見いだし、それらの要素を組み合わせることに満足感を得てきた僕たちにとって重要な部分なんだよ」
“ルールに従わない” ことこそが、プログやメタルの強み。そして、リード・シングルとなった “Metrograve” はまさに、ROYAL SORROW が従来のルールに従わないという意思を表明したミッション・ステイトメント。メタルの世界にラップのビートを持ち込み、それを駆使してひとつの曲を作り上げる。そんな斬新なアイデアから生まれた楽曲は、プログレッシブという使い古された言葉を再構築するほどに新鮮で、Devin Townsend の神性を借りながらリスナーのとめどない没入を誘います。
「プログレッシブな音楽で、想像力を膨らませておく必要があるからだよ。僕はポップ・ミュージックをそれなりに楽しんでいるけど、そうした音楽はエンターテインメントを “あらかじめ咀嚼” しているような感覚がますます強まっている。 どんな形であれ、それが良いとは思わないよ。 時には我を忘れて、より複雑な芸術的世界に集中することは貴重なことだ。スマホのスクロール代わりに映画を見続けることが重要なのと同じように。 また、音楽が現実から逃避するための、逃避場所を与えてくれるように、時には心の風景を変えることも必要なんだと思う」
“Metrograve” のテーマは、エンパワーメント。自分に意味を与えてくれるもののために闘うこと、そして他者が押し付けるルールを無視すること。そうして、ROYAL SORROW はまだまだアンダーグラウンドな “プログ” という世界自体もエンパワーメントしていきます。SNS が支配する世界は、どんどんインスタントで軽薄なものとなっていきます。
しかし、そんな世界だからこそ、じっくりと腰を据えて鑑賞するプログレッシブ・ミュージックのようなアートが必要だと彼らは主張します。スマホの画面をスクロールするだけでは決して没入できない、別世界、そして逃避場所。アンダーグラウンドだからこそ見せられる真逆のカタルシス。心の平穏を得るには時に、心の風景を変えなければならないのかもしれませんね。
今回弊誌では、フロントマン Markus Hentunen にインタビューを行うことができました。「フロム・ソフトウェアはバンドにとって特別な存在で、クリアするまでエルデンリングの話をしない日はなかったね。全体的に、日本とフィンランドには文化的な共通点がある。 一般的に、僕たちはかなり内向的で、社会的な境界線を尊重するからね。でも僕たちを知れば、クレイジーな一面もあるよ。 特にカラオケボックスで狂っているときはね」 EDGE OF HAZE という名前で活動していたことをご存知の方も多いでしょう。大手 Inside Out と契約して再デビュー。どうぞ!!

ROYAL SORROW “INNERDEEPS” : 10/10

INTERVIEW WITH MARKUS HENTUNEN

Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?

【MARKUS】: Looking back, getting my first iPod at age 12 was a monumental thing in my life, because at that point, I truly started listening to music. Before that, it was mostly all sorts of CDs played at home that our family had (and I enjoyed), with a lot of soul-influenced pop and some rock.
Owning an iPod meant that I was able to start playing specific albums on repeat. Over a period of a couple of years, I went from The Beatles to AC/DC to Metallica to Dream Theater, the latter of which was my ultimate obsession at around 15 years old. Janne and Eero had gotten into metal some years before me, with a big interest in the cinematic and doom flavors. Katatonia, Swallow the Sun and Nightwish were really big for them.
During upper secondary school (since age 15–16), we all started getting into more modern metal with even heavier influences. That coincided with the emergence of Djent as a genre, which we found a lot of inspiration in. Nearing my twenties, I felt my palette broaden a lot, with a certain sense of “allowing myself” to listen to very different types of music. That’s when I fell in love with harmonically interesting pop music, notably including K and J-Pop.
While metal has never lost its interest to me, it is very fun to be able to enjoy such a broad spectrum of great music nowadays.

Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?

【MARKUS】: 思えば、12歳のときに初めてiPodを手に入れたことは、僕の人生にとってまさに記念碑的な出来事だったね。それまでは、ソウルの影響を受けたポップスやロックなど、家族が持っていた(そして僕が楽しんでいた)CDを家でかけていたのがほとんどだったからね。
iPodを持ったことで、特定のアルバムを繰り返し聴くことができるようになった。そして数年の間に、僕はビートルズからAC/DC、そして15歳くらいの僕が究極に夢中になった METALLICA, DREAM THEATER に行き着いたんだ。Janne と Eero は僕より何年か前にメタルにのめり込んでいて、シネマティックとドゥームのテイストに大きな関心を寄せていた。KATATONIA, SWALLOW THE SUN, NIGHTWISH は彼らにとって本当に大きな存在だったんだ。
そして高校時代(15~16歳)、僕たちは皆、よりヘヴィな影響を受けたモダン・メタルに傾倒し始めた。ちょうどDjentというジャンルの出現と重なり、僕たちはそこから多くのインスピレーションを得たね。
それから20代に近づくにつれ、メタルとは大きく異なるタイプの音楽を聴くことを “自分に許可する “という感覚に目覚め、自分のパレットが大きく広がっていくのを感じた。特にK-POPやJ-POPなど、ハーモニーが面白いポップ・ミュージックが大好きになったのはその頃だ。
メタルへの興味がなくなったことはないけれど、今ではこんなに幅広いジャンルの素晴らしい音楽を楽しめるようになって幸せだよ。

Q2: What made you start singing or playing an instrument? Who were your heroes at the time?

【MARKUS】: For the longest time, my dad casually tried to get me interested in guitar, but I never had that spark of inspiration for it. If I was to look for a single moment when that changed, it might have been when one of my friends showed me a video titled, simply, “guitar” on YouTube, back in like 2007. It was a rock guitar rendition of Canon in C (that many people must recognize, because the whole thing is so iconic) and it completely blew my mind – it must have been the first time where I actually saw somebody playing something that fascinated me.
I had taken classical piano lessons for some years as a kid but never had the motivation for it, because I didn’t like spending my time learning songs that were “forced upon” me. However, when my dad taught me the basic concept of chords on the piano, and how to use them to accompany any song of my liking, my whole attitude changed. Having found a new, deeper interest towards music, I decided to apply to a music emphasis class, when I went to secondary school. Being constantly surrounded by interesting musical ventures and likeminded people, that might have been the most influential time of my life. That’s also where I met Eero, who started at the same time on the same class as me, and Janne who had entered the school a year before.If I was to name one guitar hero of mine, it must be John Petrucci, even though his stuff was always too technical for me, when I was beginning my guitar journey. These days it is so much fun to get back to those highly influential songs. Also, a special shoutout to Alexi Laiho, the ultimate hero of most of my guitarist friends here in Finland. He was so appreciated that even people who did not like metal, or music at all, knew who he was. I also admired him, even though Children Of Bodom was a bit too scary for me for a long time before I got into metal – hehe.

Q2: 歌やギターを始めたきっかけは何でしたか? 当時のヒーローは?

【MARKUS】: 子供の頃は父が長い間、さりげなくギターに興味を持たせようとしてくれたのだけど、当時の僕には全くピンとこなかったんだ。もしそれが変わった瞬間を挙げるとすれば、2007年頃、友人の一人がYouTubeで “ギター” とだけ題された動画を見せてくれた時かもしれないね。それはカノン(C調)のロックギター演奏だった(全体がとても象徴的なので、多くの人が知っているはずだ)。そして、僕は大きな衝撃を受けたんだ。誰かが演奏しているのを実際に見て、心を奪われたのは、それが初めてだったに違いないよ。
子供の頃、クラシックピアノを何年か習っていたんだけど、”押し付けられて” 曲を覚えるのに時間を費やすのが好きではなかったから、やる気がなくてね。だけど、父がピアノのコードの基本概念と、好きな曲に合わせてコードを使う方法を教えてくれたとき、僕の考え方は完全に変わったよ。音楽への新たな、より深い興味が芽生え、中学校に進学した際に音楽専攻のクラスに入学することに決めたんだ。常に興味深い音楽活動や志を同じくする仲間に囲まれていたこの時期は、僕の人生で最も影響を受けた時期だったかもしれないね。そこで、同じクラスで同期の Eero と、1年前に入学した Janne にも出会えたからね。
もし僕のギター・ヒーローを一人挙げるとしたら、John Petrucci だね。ギターを始めた頃は、彼の演奏はどうしても技術的に難しすぎたのだけど、今では、あの影響力の強い曲を聴くのが本当に楽しいよ。そして、フィンランドのギタリスト仲間のほとんどにとって、最高のヒーローである Alexi Laiho にも特別な感謝を捧げたいと思う。彼はここでとても尊敬されていたので、メタルや音楽を全く好きではない人でも、彼の存在を知っていたね。メタルにハマる前は、長い間 CHILDREN OF BODOM には少し怖さを感じていたけど、それでも僕も彼を崇拝していたよ (笑)。

Q3: Finland is famous for melodeath like Amorphis and Children of Bodom, and power metal like Sonata Arctica, but what attracted you to prog metal? Were you influenced by your predecessors?

【MARKUS】: I think all of us found prog metal (and prog music in general) at just the right time, in our early teens. Musically, at that time, the feeling of suddenly finding out that there are no boundaries whatsoever, was really eye-opening. Not only did it allow for amazing listening experiences, but it also showed the way to keep exploring when starting to write our first songs at an early age. The non-conformity of prog metal is an important part to us, who have always found inspiration in many different places and satisfaction in combining those elements.

Q3: 仰るように、フィンランドといえば、CHILDREN OF BODOM や AMORPHIS のようなメロデスや、SONATA ARCTICA のようなパワー・メタルが有名ですが、プログ・メタルに惹かれた理由は何だったんですか?

【MARKUS】: 僕たちは皆、10代前半のちょうどいい時期にプログ・メタル(そしてプログ・ミュージック全般)に出会ったと思う。 音楽的には、当時、プログには何の境界線もないことを突然知った感覚は、本当に目を見張るものだった。 素晴らしいリスニング体験ができただけでなく、幼い頃に初めて曲を書き始めたときに、探求し続ける道を示してくれた。
プログ・メタルのルールに “従わない” ところは、常に様々な場所にインスピレーションを見いだし、それらの要素を組み合わせることに満足感を得てきた僕たちにとって重要な部分なんだよ。

Q4: It’s no secret that you used to operate under the name Edge of Haze, but what did you try to change when you made this new start as Royal Sorrow?

【MARKUS】: Playing and making music together since our teens is an integral part of who we are, not just as musicians and artists, but as friends and, well, humans too. Simultaneously, though, our art has evolved a lot over the years. After all that time, some of the songs that we wrote when we were 15 did not necessarily feel like us anymore, even though they were a key part of what the previous version of the band was.
When we signed a record deal with InsideOutMusic, that felt like the perfect opportunity for a fresh start – to rethink and polish our art, crystallizing what we wanted our music to truly be and what we, as artists and songwriters, stood for. Over a period of two years, we had an amazing time writing new songs, exploring new directions and building towards the launch of Royal Sorrow. We uncovered so much new and interesting stuff about ourselves and our art, while managing to refine the essence of our passion and our own unique sound.

Q4: 以前は EDGE OF HAZE という名前で活動していたことは周知の事実ですが、ROYAL SORROW として新たなスタートを切るにあたって、何を変えようとしたのですか?

【MARKUS】: 10代の頃から一緒に音楽を演奏し、作ってきたことは、ミュージシャンやアーティストとしてだけでなく、友人として、そして人間としても、僕たちの重要な一部だ。 同時に、そんな僕たちの芸術も長い年月をかけて大きく進化してきた。 15歳のときに書いた曲のいくつかは、以前のバンドの重要な部分であったにもかかわらず、必ずしも今の自分たちらしくなくなっていた。
InsideOutMusic とレコード契約を結んだとき、それは再出発の絶好の機会だと感じた。自分たちのアートを見直し、磨き上げ、自分たちの音楽が本当にどうありたいのか、アーティストとして、ソングライターとして、自分たちが何を目指しているのかを結晶化させるためにね。 2年間、僕たちは新曲を書き、新しい方向性を模索し、ROYAL SORROW の発表に向けて素晴らしい時間を過ごした。 自分たち自身や自分たちの芸術について、新しく興味深いことをたくさん発見し、同時に自分たちの情熱の本質と自分たち独自のサウンドを磨き上げることができたんだ。

Q5: “Innerdeeps” is a diverse, melodic, yet very progressive and truly wonderful album! Can you talk about the theme, concept and message of the album?

【MARKUS】: Thank you! When starting to write new music for Royal Sorrow, we discovered that a lot of the topics that we were interested in exploring were about mental health, inner struggles and some deep and weighty topics. Since all three of us write the songs, it was interesting sharing these thoughts and the long discussions that followed. At some point, it became clear that while we were not aiming for a concept album, we were building a coherent whole that might be the start of something even larger – the Royal Sorrow sound. ‘Innerdeeps’ is an introspective journey to the mind, a meditation that takes you from the quietest whispers to the loudest roars left unheard. We hope that it offers feelings of solace and liberation for the listener.

Q5: “Innerdeeps” は、多様でメロディアスでありながら、とてもプログレッシブで本当に素晴らしいアルバムですね! アルバムのテーマ、コンセプト、メッセージについて話していただけますか?

【MARKUS】: ありがとう! ROYAL SORROW のために新しい曲を書き始めたとき、僕たちが探求したいと思うトピックの多くが、メンタル・ヘルスや内面の葛藤など、深くて重みのあるテーマであることがわかった。僕たち3人全員が曲を書くので、こうした考えを共有するのは興味深く、その後の長い議論も面白かった。 そうしてある時点で、コンセプト・アルバムを目指しているわけではないけれど、何かもっと大きなもの、つまり僕らのサウンドの始まりになるかもしれない、首尾一貫したテーマを構築していることが明らかになったんだ。
“Innerdeeps” は、心への内省的な旅であり、最も静かなささやき声から、聞こえないまま残された最も大きな轟音まで、あなたを瞑想へと連れて行く。 僕たちは、この作品が聴く人に安らぎと解放感を与えてくれることを願っているんだよ。

Q6: It’s great to see the influence of hip-hop and rap music! When I think of rap-infused prog metal, Pain of Salvation comes to mind, but how did you incorporate those influences into your music?

【MARKUS】: All in all, it comes down to allowing ourselves to take inspiration from anywhere that we find interesting. Sometimes it is more apparent, sometimes it is more buried in the layers. To give you some examples, in our song Metrograve, you can hear it in the intense synth and percussion production, in Evergreen, you can hear it in the booming synth bass, and in Release Your Shadow, you can hear it in the rhythmically complex vocal lines.

Q6: ヒップ・ホップやラップ・ミュージックの影響が見られるのも素晴らしいですね! ラップを取り入れたプログ・メタルといえば、PAIN OF SALVATION が思い浮かびますが、なぜそうした影響をプログに取り入れたのですか?

【MARKUS】: メタルの世界にラップのビートを持ち込み、それを駆使して、ひとつの曲を作り上げようというアイデアにインスピレーションを受けたんだ。結局のところ、僕らは面白いと思ったらそれが何であれ、そこからインスピレーションを得ることを自分に許しているんだよ。 それがより明白な場合もあれば、レイヤーの中に埋もれている場合もある。
いくつか例を挙げると、”Metrograve” という曲では、激しいシンセとパーカッションのプロダクション、”Evergreen”では、沸き立つようなシンセ・ベース、”Release Your Shadow” では、リズミカルで複雑なボーカル・ラインから、それを感じることができるだろうね。

Q7: Musically, you are often compared to so-called “modern prog metal” bands such as Leprous, TesseracT and Vola? What do they and Meshuggah, the originators of Djent, mean to you?

【MARKUS】: These are all huge influences to us. In a sense, since we have grown up listening to these bands, I don’t think that the Royal Sorrow sound would exist without them. They have showed us how to be intense and musical at the same time, how to combine beauty with darkness, and complexity with catchiness. At the same time, they are big inspirations in leading the way, showing that prog metal has its place in the world. Besides, having been fortunate enough to get to know the Leprous and VOLA folks, they have shown that you can be a nice person and a rockstar at the same time!

Q7: 音楽的には、LEPROUS, TesseracT, VOLA といったいわゆる “モダン・プログ・メタル” のバンドとよく比較されますよね?彼らやDjent、そしてその始祖である MESHUGGAH は、あなたにとってどのような存在ですか?

【MARKUS】: そうした音楽はすべて、僕たちに大きな影響を与えている。 ある意味、そうしたバンドを聴いて育ってきたわけだから、彼らなしには ROYAL SORROW のサウンドは存在しなかったとさえ思う。
彼らは、激しさと音楽性を両立させる方法、美しさと暗さ、複雑さとキャッチーさを両立させる方法を教えてくれた。 同時に彼らは、プログ・メタルが世界にその居場所があることを示し、道を切り開いてきた大きなインスピレーションでもある。 それに、幸運にも LEPROUS とVOLAのメンバーと知り合うことができたけど、彼らは、いい人であると同時にロックスターであることが両立できることを示してくれた!

Q8: Dream Theater and Gojira began to win Grammy awards. In an age when listeners’ attention spans are so short and instant content is so easily consumed, why is music that is complex, long, and requires practice beginning to be reevaluated?

【MARKUS】: Shortly, we need to keep our imaginations running wild. While I enjoy my fair share of pop music, there’s an ever-growing sense of having your entertainment “pre-chewed” for you. I don’t believe that’s good in any form. It’s valuable to lose yourself and concentrate on more complex artistic worlds sometimes – same way as it is important to keep watching movies instead of scrolling on your phone every now and then. Also, the way music is able to offer a sense of refuge and escape from the reality, sometimes we need that change of mental scenery.

Q8: DREAM THEATER や GOJIRA がグラミー賞を受賞しました。リスナーのアテンション・スパンがこれほど短く、インスタントなコンテンツが次々と簡単に消費される時代に、複雑で長く、練習を必要とするプログレッシブ・ミュージックが再評価され始めているのはなぜだと思いますか?

【MARKUS】: 手短に言えば、想像力を膨らませておく必要があるからだよ。僕はポップ・ミュージックをそれなりに楽しんでいるけど、そうした音楽はエンターテインメントを “あらかじめ咀嚼” しているような感覚がますます強まっている。 どんな形であれ、それが良いとは思わないよ。
時には我を忘れて、より複雑な芸術的世界に集中することは貴重なことだ。スマホのスクロール代わりに映画を見続けることが重要なのと同じように。 また、音楽が現実から逃避するための、逃避場所を与えてくれるように、時には心の風景を変えることも必要なんだと思う。

ALBUMS THAT CHANGED ROYAL SORROW’S LIFE!!

I automatically notice myself thinking back to my teenage years. (Isn’t it proven that that’s where your music taste grows the strongest?) Here are some of the albums that I was listening on repeat, and that have now attained incomparable amounts of nostalgia for me:

Dream Theater “Metropolis, Pt.2: Scenes from a Memory”

Taught me what a concept album is, which was super eye-opening to me. Along with Images and Words, some of the most inspiring and imaginative prog songwriting there is.

Devin Townsend Project “Deconstruction”

I had such a journey listening to this. At first it was so chaotic and heavy that I nearly wasn’t able to finish it. Luckily, I had bought the CD, so I felt compelled to keep listening to it again, and on each listen, I got sucked deeper into the insane, hypnotic atmosphere. It didn’t take too long for me to start enjoying the record on a level I hadn’t previously experienced, and some of the moments on the album I still cherish very dearly today.

Periphery “Periphery II : This Time It’s Personal”

This was my gateway to the next era of metal music – the new wave of progressive metal and djent. The mixing and production on this album blew me and my friends away and set a new standard on what you should aim for.

TesseracT “Altered State”

continued the same effect. I had discovered the band during the One era, but it felt like this one opened up a whole new world of beauty, precision, and harmonic wizardry.

When I talked about this with Eero and Janne, they clearly felt similarly, even down to those exact records themselves. Well – we spent our teens listening to these at the same time, often together, after all… The guys would name these two additional albums as well:
Katatonia – Night is the New Day, and Swallow the Sun – New Moon. Big, early influences. I also want to throw one wild card out there: Tiktak – Jotain muuta. This is the first CD I ever received – burnt as a bootleg by my dad (and my friend’s dad) as a Christmas gift in, like, 2002. It was a Finnish pop girl group, and probably the first band I ever got excited about!
Looking back to it after a couple of decades (now that you’re able to just stream it whenever you want), I realize how much these early 2000’s pop bands have shaped my understandingof songwriting and harmony – with their almost naïve catchiness, super imaginative production and a weirdly inspiring rebel attitude.

ついつい10代の頃を思い出してしまうね。音楽の好みは10代で一番強くなるって、証明されていると思わない?僕が繰り返し聴いていて、今では比類なきノスタルジーを抱くようになったアルバムをいくつか紹介するね。
Dream Theater – Metropolis, Pt.2: Scenes from a Memory。コンセプトアルバムとは何かを教えてくれた、まさに目から鱗が落ちるようなアルバムだったね。”Images and Words” と並んで、プログ・メタル世界で最も刺激的で想像力豊かなソングライティングの数々が詰まっているよ。
Devin Townsend Project – Deconstruction。このアルバムを聴く体験は、まさに旅のようだった。最初はあまりにも混沌としていて重苦しく、最後まで聴き通すのがやっとでね。幸いCDを買っていたので、何度も聴きたくなり、聴くたびに、その狂気と催眠術のような雰囲気に引き込まれていったよ。それまで経験したことのないレベルでこのレコードを楽しめるようになるまで、それほど時間はかからなかった。アルバムに収録されているいくつかの瞬間は、今でもとても大切にしているんだ。
Periphery – Periphery II。これは僕にとって、メタル・ミュージックの次の時代、プログレッシブ・メタルと Djent のニューウェーブへの入り口だった。このアルバムのミキシングとプロダクションは、僕と友人たちをとても驚かせ、目指すべきものの新たな基準を確立してくれた。
Tesseract – Altered State も同じだね。僕は “One” 時代にこのバンドを知ったけど、このアルバムは美しさ、精密さ、そしてハーモニーの魔法の全く新しい世界を切り開いたように感じたよ。
EeroとJanneにこのことを話したとき、彼らも明らかに同じ感想を抱いていて、まさにこの4枚のアルバムに至ったんだ。ええと、10代の頃はこうした音楽をしょっちゅう一緒に聴いていたからね。みんなは他にも2枚のアルバムを挙げてくれたよ。
Katatoniaの “Night is the New Day” と Swallow the Sunの “New Moon” 。初期の大きな影響を受けたアルバムだよ。あと、ワイルドカードとして1枚。Tiktakの “Jotain muuta” 。これは僕が初めてもらったCDだよ。2002年頃、父(と友達の父)がクリスマスプレゼントとして海賊版を焼いてくれたんだ。フィンランドのポップガールグループで、おそらく僕が初めて夢中になったバンドだね!
数十年経って振り返ってみると(今ではいつでもストリーミングで聴けるようになったけど)、2000年代初頭のポップバンドが、僕の作詞作曲とハーモニーに対する理解にどれほど影響を与えたかを実感するよ。彼らのナイーブとも言えるキャッチーさ、非常に想像力豊かなプロダクション、そして奇妙に刺激的な反骨精神がね。

MESSAGE FOR JAPAN

Most definitely! We grew up with the likes of Pokémon, and Miyazaki movies, always interested in Japan as a country and culture. All of us have been lucky enough to visit Japan, and most recently, Eero celebrated his birthday this spring with his family on a long trip around the country. When it comes to video games, FromSohware holds a special place in the band, with me somefmes never hearing the end of the guys’ Elden Ring stories.
Overall, there are nice cultural similarifes between Japan and Finland. Generally, we are quite introverted, respecfng social boundaries, but get to know us and we have our crazy sides. Especially when we’re let loose in the karaoke booth.
To our brothers and sisters in Japan, thank you so much for your interest in us. We welcome you to be a part of our journey with open arms! To end on a manifestafon: a Royal Sorrow show in Japan would be a dream come true!

僕たちはポケモンや宮崎映画を見て育ち、常に日本という国や文化に興味を持ってきたよ。 最近では、Eero が今年の春に誕生日を迎え、家族で日本を旅行したしね。 ビデオゲームに関しては、フロム・ソフトウェアはバンドにとって特別な存在で、クリアするまでエルデンリングの話をしない日はなかったね。
全体的に、日本とフィンランドには文化的な共通点がある。 一般的に、僕たちはかなり内向的で、社会的な境界線を尊重するからね。でも僕たちを知れば、クレイジーな一面もあるよ。 特にカラオケボックスで狂っているときはね。
日本にいる僕らのファンのみんな!僕たちに興味を持ってくれて本当にありがとう。僕たちの旅の一部となることを、両手を広げて歓迎するよ! ROYAL SORROW の日本ツアーが実現したらまさに夢が叶うよ!

ROYAL SORROW

ROYAL SORROW Facebook

ROYAL SORROW LINKTREE

mmmB5dvKwaCcAEznJZ

PLZ FOLLOW US ON FACEBOOK !!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です