EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MATT WEED OF ROSETTA !!
Philadelphia Based Post-Metal Quartet, Rosetta Draw The Hope And Dissapointment Of Life In The Amazing Concept Record “Utopioid” !!
DISC REVIEW “UTOPIOID”
フィラデルフィアから宇宙を俯瞰する一望無垠のポストメタルカルテット ROSETTA が、バンドの最高到達点 “Utopioid” をリリースしました!!CITY OF SHIPS のメインマン Eric Jernigan を正式メンバーに迎え、前作から5人編成となったバンドは、Tokyo Jupiter Records の招聘で盛況を収めた昨年の日本ツアーを経てさらにその連携と熟成の濃度を深め、自らの美意識と野心を完膚なきまでに封じ込めた壮麗なるコンセプト作品を完成させたのです。
ポストメタルが興隆を極め、その概念が最も時代と調和していた2005年。前年にリリースされた ISIS “Panopticon”, CULT OF LUNA “Salvation”, NEUROSIS “The Eye of Every Storm” といったクラッシックの追い風を受けて ROSETTA は “Galilean Satellites” でデビューを果たします。
実際、Aaron Turner がアートワークにムーブメントの急先鋒である証を刻んだ二枚組は、轟音と叙情、静と動、メタルとアンビエンスを野心的な実験精神の上で対比させた意欲作で、宇宙旅行や天文学をテーマとした独自性とも相まって大きな注目を集めました。
しかし、ポストメタルの頂点はアイコン ISIS が去った2000年代後半までだったのかも知れません。シーンの飽和と定型化、ミニマリズムへの傾倒は新鮮な空気やスペース、そして “ポスト” たるべきアイデンティティーまでをも奪っていったと言えるでしょう。
ただし、10年を経た現在でも挑戦を続け “Thinking Man’s Metal” を先へ進めるバンドは少なからず存在します。エレクトロニカにフォーカスし、最新作 “Mariner” では女性ボーカル Julie Christmas を巧みに起用し一際キャッチーな一面まで開花させた CULT OF LUNA, プログレッシブとポストメタルの境界で揺蕩う THE OCEAN はその筆頭格だと言えるかも知れませんね。そして新たに Eric Jernigan を得てポストハードコアやエモサウンドを実装した ROSETTA も。
“Upopia” と “Opioid”。二つの相反するタームを繋げてタイトルとした “Utopioid” は、”Amnion” “羊膜” というインストゥルメンタルで幕を開けます。静謐かつ牧歌的、EXPLOSION IN THE SKY にも通じる究極にイノセントなオープナーは、まさに胎児の無垢なる祈りを表現しているのです。
「僕たちはメインキャラクターの心情を中心にフィクションのストーリーを書いたんだ。 ストーリーはその主人公が生まれてから死ぬまでの人生を描いているよ。」 と Matt が語ってくれた通り “Utopioid” はバンド史上最も深淵かつ現実的なコンセプトアルバムです。”Red”, “Yellow”, “Black”, White”。4つのチャプターを色彩で彩るレコードは、そのまま人間の誕生から希望、葛藤、斜陽までをビビッドに描き出しています。
“Intrapartum”, “分娩” と名付けられた “Red” の第二楽章は、まさに神秘なる生誕の祝祭です。「メンバーそれぞれの “テリトリー” 役目を持たないようにしたんだ。5人全員がボーカルをとっているし、全員で歌詞も書いたよ。」 と語るように “Intrapartum” で聴くことの出来る穏やかに揺らめき、深く繊細にレイヤーされたサウンドは本来の意味での豊かな五重奏を実現しています。プログレッシブという観点に立てば、あの Mike Oldfield を想起するファンも多いでしょう。
ミキシングでリードボーカルが紡ぐ主旋律を意図的に引っ込め、アトモスフェリックなコーラスとダイナミックな演奏の海へと放流し、オプティミスティックで多幸感溢れる音像を具現化する手法も実に効果的ですね。
しかしながら、勿論、ほとんどの人生は望んだ通りにはなりません。「彼らは望んでも実現しない “ユートピア” を求めてドラッグにのめり込んでいると思うんだ。これってドラッグじゃなくても、誰にでも起こることだよね。例え不健康だったり自己破壊に繋がったとしても、心を快適に保つために。」 アルバムの主題、本質はここにあります。
人生や社会に対する失望、絶望、悲しみ。加齢と反比例して狭まる可能性。孤独。人はそれがポジティブであれネガティブであれ、必ず自らの “ユートピア” を持たなければ何かに押し潰されてしまうのかも知れませんね。
実際バンドは、メタルのエナジーとポストハードコアの衝動、シューゲイズの躍動感で瑞々しき青年期 “Yellow” を描いた後、シュールなリアリズムとメロウな音流で “ユートピア” をドラッグに求めた悲しき人物の晩年を残酷に映し出して行きます。
ミニマルで青春の線香花火にも思える美しきインストゥルメンタル “54543” を導火線に、主人公の激情と慟哭は “Detente” で爆発します。クラシカルな翳りとダークなアトモスフィア、そして “私の時間が失われた” と嘆く Mike Armine の圧倒的な咆哮は決してアルバム前半には存在しなかった人間の闇、まさに “Black” だと言えるのでしょう。
寂寞も罪悪も背徳も、全てを優しく包み込む “Hypnagogic”、至上のメランコリーで生命の灯火を吹き消す葬送曲 “Qohelet” を経て、アルバムは “Intrapartum” のメロディーがリフレインする 輪廻の予感 “Intramortem” で “白く” 静かに幕を閉じました。
今回弊誌では Matt Weed に再び話を聞くことが出来ました。ドラマティックでメロウ、耽美かつリアリズムに満ちた ROSETTA 流のオペラは、”宇宙飛行士のメタル” からの旅立ちなのかも知れませんね。どうぞ!!
ROSETTA “UTOPIOID” : 9.9/10
INTERVIEW WITH MATT WEED
Q1: First of all, how was your first ever Japan Tour 2016? Did you like our country?
【MATT】: We had a wonderful time — one of our favorite tours we’ve ever done. Eric and I stayed a few extra days after the tour was finished to do sightseeing in Tokyo — beautiful. We had a great time playing with Ovum too — they are great musicians and really kind and hospitable people. It was a lot of joy packed into a pretty short time.
Q1: まずは、昨年行われた日本ツアーの感想を聞かせてください。
【MATT】: 本当に素晴らしい時間を過ごしたよ。今までのツアーでもフェイバリットの一つだろうね。Eric と僕はツアーが終わった後、東京で観光のために数日残っていたんだ。実に美しい街だね。
OVUM とプレイし、遊んだのも良い思い出だよ。彼らは素晴らしいミュージシャンで、本当に親切な人たちなんだよ。短い時間だったけど、とても楽しかったな。
Q2: You played with some Japanese bands like Ovum, Heliostrope, Sonic Disorder, heaven in her arms, isolate on the tour. How was your impression about them?
【MATT】: Every band we played with impressed us. We were familiar with Heaven In Her Arms before, but had never seen them live, and we were not disappointed — great live show. Ovum blew us away every night. They are great players, but more importantly, they’re also great songwriters, and their music is enormously dynamic and covers a huge range of emotion.
Q2: お話にも出ましたが、その OVUM を始めとして様々な日本のバンドと共演も果たしましたね?
【MATT】: 共演したどのバンドも印象的だったよ。heaven in her arms とは以前から知り合いだったんだけど、ライブを見たことはなかったんだ。そして勿論一切の落胆はなかったよ。素晴らしいライブだったな。
OVUM も毎晩驚かせてくれたね。当然素晴らしいプレイヤーなんだけど、より重要なのは偉大なソングライターでもあることさ。彼らの音楽は非常にダイナミックかつ幅広い感情の領域をカバーしているのさ。
Q3: So, let’s talk about your newest record “Utopioid”. Lot’s of reviews, fans say “Definitely, this must be the best work of Rosetta”. I believe so, too. Do you also think so?
【MATT】: Well, I always think that our newest record is our best, haha. That’s just part of being in a band, I think: the newest thing you’ve made is always the thing you’re most excited about. But our confidence in it is greater than almost any record we’ve ever made. Every one of us knew that these songs would connect deeply with our listeners and that they would age well over time. It’s very affirming to see people saying such positive things about it. We worked harder on it than any album we’ve ever made, and agonized over every tiny detail.
Q3: では最新作 “Utopioid” の話をしましょう。多くのレビュワーやファンが ROSETTA の最高傑作だと評していますね。あなたも同様のご意見ですか?
【MATT】: 僕はいつも最新作がベストだと思ってしまうんだ(笑)。まあそれがバンドの性だと思うんだけど。だってやっぱり一番新しい作品に一番エキサイトするでしょ?
ただ、僕たちがこの作品に感じる自信は、今までのどのレコードより大きいと思う。メンバー一人一人がこのレコードの楽曲が僕たちのリスナーに深く繋がっていることを知っているし、それは時を経ても変わらないはずさ。だからみんながそうやってこのレコードについてポジティブに言ってくれるとその自信を確信に変えることが出来るんだ。
この作品では以前のどのレコードよりハードワークをしたし、どんな細かいディテールにも拘ったんだからね。
Q4: What’s the meaning behind the album title “Utopioid”? You stated “Utopioid” is the deepest and most fully-realized concept of any of your releases. Could you tell us about the concept, lyrical themes, and artwork of this record?
【MATT】: It’s two words put together: utopia and opioid. Two things with almost opposite meanings. In the USA right now we have a huge problem with people becoming addicted to opioid painkiller drugs. Many of these people feel hopeless about their lives and the drugs allow them to forget their problems for a while… but they’re also very dangerous and we have many overdose deaths as a result. But in a way, I think people turn to drugs because the “utopia” they were hoping for doesn’t happen, and they need a way to cope with their disappointment. We wanted to explore that idea of coping with disappointment — maybe it’s not drugs, but everyone has something that they use as a comfort, even though it’s unhealthy or self-destructive.
Q4: プレスリリースによると、”Utopioid” は ROSETTA のディスコグラフィーの中でも、最も深く充実したコンセプトアルバムだそうですね? “Utopioid” というタイトル、そして作品の背景について話していただけますか?
【MATT】: “Utopioid” というタイトルは “Utopia” と “Opioid”(鎮痛剤。依存症を生じ安く、プリンスもオピオイドの過剰摂取で命を落とした。)、ほとんど正反対の意味を持つ二つの言葉が合わさったものなんだ。
現在アメリカでは、オピオイドの依存症が大きな社会問題となっているんだ。依存症の人たちの多くは、人生に希望もなく、ドラッグで少しの間だけ自身の問題を忘れようとしているのさ。同時にこの薬物は非常に危険で、アメリカでは多くの人がオーバードーズで亡くなっているんだよ。
だけど、ある意味では彼らは望んでも実現しない “ユートピア” を求めてドラッグにのめり込んでいると思うんだ。彼らは自身の失望に何とか対処しなければならないからね。
これってドラッグじゃなくても、誰にでも起こることだよね。例え不健康だったり自己破壊に繋がったとしても、心を快適に保つために。
Q5: “Utopioid” is consisted by four parts. Also, you said All of the lyrics are first-person and in-character, though sometimes multiple perspectives are presented in multiple voices. So, do you think it’s a kind of Opera or Symphony for Rosetta?
【MATT】: In a way it is. We wrote the album from the perspective of a fictional main character, and it follows the character’s life span from birth to death… first with the upward feeling of hope and optimism, then giving way to disappointment, guilt, and despair. Most of the lyrics are the main character speaking, but some of them are other voices — imagined voices of insanity, or voices of past guilt, or of the opioid itself.
Q5: “Utopioid” は4つのパートからなる大作で、歌詞も主人公の心情を代弁し、時に複数の声で様々な感情を表したものとなっています。この作品は ROSETTA にとってのオペラやシンフォニーなのでしょうか?
【MATT】: ある意味ではそうだろうね。僕たちはメインキャラクターの心情を中心にフィクションのストーリーを書いたんだ。 ストーリーはその主人公が生まれてから死ぬまでの人生を描いているよ。
アルバムは楽観的で希望に満ちた上向きの感情で幕を開けるけど、その感情は失望、罪、絶望という負の感情に取って代わられるんだ。
歌詞の大半は主人公が語りかけるスタイルをとっているんだけど、作品にはいくつか他の声も含まれているね。それは例えば想像上の狂気なる声だったり、過去の罪なる声だったり、そして勿論オピオイドそれ自体の場合もあるよ。
Q6: Regarding colour of four parts, I feel you changed the mood, musical aspects with earch parts intentionally. Do you agree that? What kind of colours do the parts have?
【MATT】: The four parts can be understood in many different ways. Red can be east, spring, birth, sunrise. Yellow can be south, summer, youth, fertility, achievement, noon. Black could be west, autumn, aging, dusk. White of course suggests north, winter, death. We drew on all of those ideas to write each part of the album, so that each would have a completely different sound and feeling.
Q6: 色で区別される4つのパートについてさらにお聞きしますが、各パートごとに音楽性やムードを意図して大きく変えているように感じました。
【MATT】: この4つのパートは様々な意味に解釈出来ると思う。”Red” は東、春、誕生、日の出。”Yellow” は南、夏、若さ、受胎、達成、正午。”Black” は西、秋、年齢を重ねること、夕暮れ。”White” は勿論、北、冬、死などを意味するだろうね。
僕たちはそういったアイデア全てをアルバムの各パートに描いたんだよ。だからそれぞれのパートが完全に異なるサウンドとフィーリングを持つのは当然なんだよ。
Q7: How was the writing process? This is the second album since the band became five members. You said all members contributed to the album concept, instrumentation, vocals, lyrics, and production. It seems that the combination with Eric became more natural, doesn’t it?
【MATT】: Yeah, we tried really hard on this album to have more discussion about each element, rather than each of us having our own “territory.” All five of us contributed vocals, and all of us contributed to the lyric writing. Really everyone was involved in everyone else’s parts all the way through. It takes more time to work that way, because naturally there are occasional disagreements that have to be resolved, but I think that in the end the music is stronger when it has been refined by more people. It requires a lot of trust to work that way too, because you have to subject your ideas to criticism and scrutiny from the other members. But I think we all grew as friends and musicians by doing it that way.
Q7: 今回は、全てのメンバーがコンセプト、楽器、ボーカル、歌詞、そしてプロダクションに貢献したそうですね?Eric が加入して2作目となりますが、5人編成の ROSETTA が板について来たと言えそうですね?
【MATT】: その通りだよ。今回の作品ではそれぞれのエレメントでよりディスカッションを重ねて本当に心血を注いだんだ。メンバーそれぞれの “テリトリー” 役目を持たないようにね。5人全員がボーカルをとっているし、全員で歌詞も書いたんだ。つまり、本当にアルバムを通して全員が、他のメンバー4人のパートに関与しているんだよ。
勿論、この方法だとより時間がかかってしまうよ。だけど僕は、最終的に音楽ってより多くの人間によって磨かれた方がより強くなると思っているんだ。同時にこの方法だと、より強い信頼も要求されるね。なぜなら、自分のアイデアを他のメンバーの批判や精査にかける必要があるからね。だけど僕たちは、この方法を取ることで、全員が友人としてもミュージシャンとしても成長したと思うよ。
Q8: “Utopioid” is released in “Pay-what-you-want” style. It’s your way of releasing since you became fully independent. I think it’s the difficult era for the artists and music industry now a days. Is there anything you’d like to tell the listeners to keep the band active?
【MATT】: We deeply appreciate the way our listeners support us by buying our music on Bandcamp. Coming to shows and buying merchandise helps too, but the music sales on Bandcamp are the main way that we keep going as a band. We all have other jobs and don’t receive any money from the band — all of the online sales go into covering expenses like recording, touring, things like that. I think the arrangement is a good one — we have freedom and resources to do things the way we want to, but we are not under pressure to be so popular that we can make a living off of the band.
Q8: 最後に、今回もデジタルフォーマットはフリーダウンロードも可能でリスナーが値段を決める “Name Your Price” でリリースされました。ROSETTA は完全にインディペンデントとなってからこの方式でのリリースを続けています。アーティストや音楽産業にとっては難しい時代ですが、バンドが活動を続けるためにリスナーに伝えておきたいことはありますか?
【MATT】: 僕たちは、Bandcamp で音楽を買ってサポートしてくれるリスナーに深く感謝しているんだ。確かにショウに来てくれたり、マーチを買ってくれるのも同様に助けとなるね。だけど、僕たちにとっては Bandcamp での音楽のセールスがバンドを続けるための主軸となっているんだよ。
僕たちは全員が別に仕事を持っているんだ。全てのオンラインセールスはレコーディングやツアーといった費用を賄うために使われるから、実質バンド活動で収入は一切ない状態なんだよ。
ただこのやり方には良い一面もあってね。バンドで生計を立てていないから有名にならなければいけないというプレッシャーがないんだ。だからこそ自由でやりたいようにやれるんだよ。
MATT’S RECENT FAVORITE FIVE ALBUMS
R BENY “FULL BLOSSOM OF EVENING”
JEREMY FLOWERS “THE REAL ME”
NUANCES “PUNCTUATIONS OF JOY AND DESPAIR”
KIASMOS “KIASMOS”
PERTURBATOR “NEW MODEL”
MESSAGE FOR JAPAN
We are hoping to come back very soon! If all goes well, maybe even next year. The Japan CD edition of Utopioid is coming out soon on Tokyo Jupiter Records and has two extra tracks — one of them is actually an alternate ending for the album’s story.
またすぐに日本へ戻りたいよ!もし全てが上手くいけば、来年実現するんじゃないかな。”Utopioid” の日本盤は、Tokyo Jupiter Records からボーナストラック2曲を加えてすぐにリリースされるよ。その内の1曲は、実際アルバムのストーリーにおける別のエンディングなんだ。
MATT WEED
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