EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MARK OWEN OF WE LOST THE SEA !!
“People In Music And In All Walks Of Life Have Always Faced Depression And Anxiety And Maybe We Are Just Better At Recognising It Out Now.”
DISC REVIEW “TRIUMPH & DISASTER”
「僕は、ミュージシャンだから苦痛に苛まれているとか、芸術には苦痛が必要だといった決まり文句のようなものでこの問題を茶化したり、単純化しすぎたりするのは嫌いなんだ。音楽に関わる人だけじゃなく、あらゆる分野の人々は常に鬱や不安に直面していると考えているから。」
シドニーが誇るポストロック/メタルの俊英 WE LOST THE SEA は、最新作 “Triumph & Disaster” で気候変動と天然資源の枯渇により崩壊の刹那でゆらめくディストピアな世界を描いています。
バンドにとって、荒廃したこの惑星の未来を語ることは定められた運命だったのかも知れませんね。なぜなら彼ら自身も破滅の瀬戸際にその身を置いていたのですから。
ジャムロックの海風を浴びながらその音景の壮観を存分に拡大していたバンドは2013年、ボーカリスト Chris Torpy を自死により失います。心揺さぶるリリック、熱気に満ちたパフォーマンス、何より長年の友人だった核を失い、残されたメンバーは無限海溝の淵へと沈んでいきました。
CULT OF LUNA スタイルのポストメタルを追及した “Crimea”, “The Quietest Place ‘n Earth” において、Chris の正直で生々しいスクリームは不可欠な要素でした。バンドの肝であるダイナミクスから Chris の声、性格、文章がそっくりそのまま欠落してしまう。未来は不安に、過去は苦痛へと変わり、虚無からの再出発に彼らは2つの約束を定めます。
「彼はバンドにとって不可欠なメンバーだった。音楽的にも、人間的にもね。だから誰も彼の穴を埋めることは出来ないんだよ。 」
Chris のためにもバンドを続けること。Chris の後任を求めないこと。ギタリスト Mark は当時、深い闇の奥にありながら “音楽が負のエネルギーを集中するための素晴らしい方法” だと認識していました。
WE LOST THE SEA を蘇らせたのは、皮肉にも離陸後73秒で爆発し7人の乗組員が亡くなったスペースシャトル”チャレンジャー”の事故でした。宇宙探査をまた一歩前に進めた死に至る勇敢な航海。彼らは乗組員たちと Chris の姿を重ね “Departure Songs” を完成へと導きます。
チェルノブイリの災害やロバート・スコットの南極遠征さえインスピレーションの一翼を担ったアルバムは、完全にインストゥルメンタルで、Chris の居場所はトレモロのメロディーや荘厳なコードワークへと静かに移行していたのです。
音の風景を楽器のみでよりアトモスフェリックに、よりディプレッシブに投影する術を学んだ WE LOST THE SEA。皮肉なことに、”Departure Songs” の美しい嘆きの音の葉は、世界を共鳴させバンド史上最大の成功をもたらすことになりました。
ライブ会場は、鬱や不安に苛まれる人々のセラピーの場所となり、バンドの音楽は困難に立ち向かう彼らを抱擁し大きな助けとなったのです。実際、メンバーが “美しき鬱” と定める Chris の遺志は、こうしてチャレンジャー号と同様残された者の推進力となりました。
「意図的に荒涼としたレコードを書き始めたんだ。実際、アルバムに希望を持たせるべきかどうかを議論したんだよ。そして最終的に、希望なしで何かを示すことは出来ないだろうという結論に達したね。」
“Triumph & Disaster” は “Departure Songs” のナチュラルなフォローアップ。同様に絶望や鬱、不安をその音に宿していますが、治療やセラピーという内なる場所から誰もが憂慮する環境問題へ目を向けた成熟のアート作品だと言えるでしょう。そして、崩れゆく世界にも存在する親子の愛はアルバムにおける一握りの希望となりました。WE LOST THE SEA に再び歌声をもたらした母の賛美歌 “Mother’s Hymn” はまさにその象徴でしょう。
「もし正直で心を動かすパワフルな音楽を書くとしたら、心の底から本心であたらなければならないよ。 」
亡き Chris、そして自らの音楽を語るとき、バンドは “Honest” “Real” の言葉を必ず使用しています。全てにおいて正直である。それはきっと “喪失” の長いトンネルに苦しみ抜いた彼らにとって1つの光明であり、出口だったのかも知れませんね。
今回弊誌では Mark Owen にインタビューを行うことが出来ました。「僕はね、早い段階でほとんどの人が音楽に宿る “でたらめ” をすぐに見破ることができると学んだんだ。もっともらしく正直である風を装っても、すぐそれを見破ってしまう。歌詞がなく、それでも感動的なアイデアを書こうとしている “ポスト” の世界の人々はこの本質を理解していて、その使い方を知っているんだと思うな。」 どうぞ!!
WE LOST THE SEA “TRIUMPH & DISASTER” : 9.9/10
INTERVIEW WITH MARK OWEN
Q1: This is the first interview with you. So, at first could you tell us about yourself and the band. What kind of music were you listening to, when you were growing up?
【MARK】: We Lost The Sea is an instrumental band that has been together for about 12-13 years now in one form or another. We all live in and around Sydney, Australia, and we’ve just put out our fourth record ‘Triumph & Disaster.’
Growing up I had a pretty good, varied bunch of music that I listened too. My dad was a huge Led Zeppelin, Pink Floyd and Neil Young fan, my mum loved Elton John, Queen, Bon Jovi, and my eldest sister listened mainly to Australian independent music. I fell in love, early on, with post hardcore/hardcore bands like Poison The Well, Converge and Will Haven and then had two life changing moments with Cult Of Luna’s ‘Somewhere Along the Highway’and Godspeed You! Black Emperor’s ‘Slow Riot for New Zero Kanada’.
Q1: 本誌初登場です。まずはあなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【MARK】: WE LOST THE SEA はインストゥルメンタルバンド。もう一緒にやり始めて12, 13年になるかな。全員がオーストラリアのシドニー近辺に住んでいるんだ。4枚目のレコード “Triumph & Disaster” をリリースしたところなんだ。
僕自身は、幅広く良いものを沢山聴いて育ったね。父は LED ZEPPELIN, PINK FLOYD, Neil Young の大ファンで、母は Elton John, QUEEN, BON JOVI を愛していて、姉はオーストラリアのインディーズを沢山聴いていたんだ。
最初、僕は POISON THE WELL, CONVERGE, WILL HAVEN といったハードコア/ポストハードコアにのめり込んでいたんだよ。そこから2度、音楽が人生を変えた瞬間があったね。CULT OF LUNA の “Somewhere Along the Highway” と、GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR の “Slow Riot for New Zero Kanada” だよ。
Q2: How did We Lost the Sea come to be? What’s the meaning behind your band name “We Lost the Sea”?
【MARK】: I used to play in a terrible metal band when I was just out of high school, I was a very average drummer, and I think we played three shows total. One day at band practise we got up the courage to bust into the room next door and watch a band of slightly older dudes play a song or two. This band was called Omerata and they were MONSTROUS. I walked back into my band’s room, and said, “I am not playing drums anymore I am playing guitar and we are playing SLOW”. This didn’t go down too well and eventually the band fell apart. While I was studying in Sydney, I’d run into the drummer from Omerata from time to time. Eventually I convinced him to have a jam with me and it just clicked. Now, 13 years later, I’ve somehow roped the majority of Omerata into We Lost The Sea, and it’s the best it has ever been.
The meaning of the name is meant to be ambiguous, it can mean nothing or can mean something. I thought at the time it just sounded epic, and the idea of sitting on a cliff and looking out to where an ocean used to be seemed HUGE and that’s the sound I wanted for the band.
Q2: WE LOST THE SEA 結成の経緯、バンド名の由来を教えていただけますか?
【MARK】: 高校を出た後すぐ、僕は酷いメタルバンドでプレイしていたんだ。あの頃僕は、本当に平均的なドラマーで、バンドは全部で3回くらいライブをしたかな。
ある日、スタジオで練習していた僕らは勇気を出して隣の部屋のドアを開け、少し年上のバントが1, 2曲演奏するのを見てみたんだ。OMERATA ってバンドだったんだけどまさに怪物だったね。自分たちの部屋に戻ると僕はこういったんだ。「もうドラムはやらない。俺はギターをやる。俺たちは”スロウ”にプレイするんだ。」とね。結局この計画はあまりうまく行かず、バンドはバラバラになったんだけどね。
でも、僕はシドニーで学んでいる間、時々 OMERATA のドラマーと会っていてね。 最終的に彼を説得してジャムり、上手くいったんだ。それから13年後の今、僕は OMERATA のメンバー大半を WE LOST THE SEA に繋ぐことが出来ている。最高だね。
名前の意味は、意図して曖昧になるようつけたんだ。何の意味もないか、それとも何かを意味しているのか。とにかく、当時はエピカルな名前に思えたんだ。崖に座って海がかつてあった場所を眺めるなんて実に壮大だし、それこそ僕がこのバンドに望んでいるサウンドだからね。
Q3: Your debut record “Crimea” is mixed by Magnus of Cult of Luna. So, it seems they were one of big inspiration when you started the band, right?
【MARK】: Yes, CoL were a huge influence early on. Working with Magnus was at the time a dream come true and very surreal. Turns out that if you are a band from Sydney who has zero members of Cult of Luna in your band then no matter who records your album you won’t sound like Cult Of Luna. We found that out pretty quickly ha ha.
Q3: デビュー作 “Crimea” は CULT OF LUNA の Magnus がミキシングを手がけていましたよね?
故に先程お話しにも出ましたが、CULT OF LUNA はバンドの初期において、大きなインスピレーションとなっていたようにも思えます。
【MARK】: そうだね、CULT OF LUNA はバンドの初期において大きなインスピレーションを与えてくれたね。当時、Magnus と仕事が出来て夢が叶ったように思えたし、とてもシュールな体験だったよ。
結局、CULT OF LUNA のメンバーがいないシドニーのバンドが、CULT OF LUNA のようなサウンドを作ることは出来ないんだよ。僕たちの場合、それがとても早く分かったから良かったね (笑)。
Q4: So, we are really shocked and sad when we heard the news of Chris’s passing…since then, there has been no vocalist in the band. I feel that describe how important Chris was. Do you agree that?
【MARK】: Yes absolutely. Chris was an integral part of the band, musically and personally, and no one will ever fill his shoes.
Q4: ボーカリスト Chris の逝去は悲しい出来事でしたし、ショックを受けました…以来、バンドにはフルタイムのボーカルが存在しませんね。その事実だけでも、彼の重要性が伝わる気がします。
【MARK】: うん、その通りだね。彼はバンドにとって不可欠なメンバーだった。音楽的にも、人間的にもね。だから誰も彼の穴を埋めることは出来ないんだよ。
Q5: On 2014, We Lost The Sea held a tribute Chris and benefit show to raise awareness and money for suicide prevention and education surrounding depression and anxiety. Recently, lot’s of rock musicians face to depression and anxiety. What’s your perspective about the problem?
【MARK】: I think thats a really big question, and I’d hate to dumb down or oversimplfy the issue by simply saying the musicians are tortoured or you need the pain for art or any of those cliche’ things. Is any of that true? Maybe. I think, from my perspective, people in music and in all walks of life have always faced depression and anxiety and maybe we are just better at recognising it out now. I know that I have my own demons and that music is a great way for me to focus my energy. I also know that just music alone isn’t enough, so I encourage anyone struggling with any issues to speak to someone about it.
Q5: 2014年にあなた達は、Chris のトリビュートコンサートを行いましたね。自殺予防と鬱や不安に対する教育を推進するためのベネフィットショウでもありました。
近年、多くのミュージシャンが鬱や不安に悩まされていますよね?
【MARK】: とても大きな問題だね。ただ僕は、ミュージシャンだから苦痛に苛まれているとか、芸術には苦痛が必要だといった決まり文句のようなものでこの問題を茶化したり、単純化しすぎたりするのは嫌いなんだ。
僕は音楽に関わる人だけじゃなく、あらゆる分野の人々は常に鬱や不安に直面していると考えているんだ。そしておそらく、みんなそれを今すぐに認識したほうが良いと思っているんだよ。
僕は自分の中に悪魔が住んでいることも、音楽が僕の負のエネルギーを集中するための素晴らしい方法であることを知っているよ。同時に、悪魔に対処するには音楽だけでは十分でないことも知っているからね。そういった問題に悩まされている人は、どんな事でも話してみることを勧めるよ。
Q6: “Departure Songs” was your first all-instrumental album and heavily affected by the loss of Chris. After the epic journey of “departure”, it seems you continue to describe the “loss” and tragedy in “Triumph & Disaster”, but I feel there is a bit of more hope compared with your previous record. How about that?
【MARK】: We intentionally set out to write a bleak record, and we actually debated if we should let the album have any hope in it. In the end we decided that without hope what is the point of anything? In regards to The Mother and Son in the story, if there is no hope for any of us, then why do we care about their relationship or their love? What about our own children, and people we care about? I think the humanity and hope in all of us, made us inject a bit more optimism into this album. Not much, just a little.
Q6: 前作 “Departure Songs” は全てがインストゥルメンタルで Chris を失った悲しみが注がれた作品だったと思います。
“Triumph & Disaster” も確かに喪失や悲劇がテーマですが、前作に比べて希望を感じさせる場面がほんの少し増えたように思えます。
【MARK】: 今回僕たちは、意図的に荒涼としたレコードを書き始めたんだ。実際、アルバムに希望を持たせるべきかどうかを議論したんだよ。そして最終的に、希望なしで何かを示すことは出来ないだろうという結論に達したね。
ディストピア世界に生きる母と子のストーリーで、もし僕たちのどこにも希望がないとしたら、僕たちは彼らの関係や愛をどうやって綴れば良いのだろう?僕たち自身の子供たち、僕たちが愛する人たちについてはどうだろう?
つまり僕たち全員の中にある全員の人間性と希望は、このアルバムにもう少しだけ前向きな印象を与えたと思う。ほんの少しだけど。
Q7: It was surprise you appoint female singer Louise Netting on final track “Mother’s Hymn”. What made you use “vocal” this time again in this beautiful song?
【MARK】: We’ve all been a massive fan of Louise and her solo project “Wartime Sweethearts” for a long time, and when I first had the idea for the song in my head I knew I wanted someone with an incredible voice to sing on it. I sent her a really basically idea, and told her what I was hoping for and what she sent back had me drunkenly walking around my lounge room drinking red wine with my eyes closed and hands in the air. She nailed it, and I knew it had to be on the album.
Q7: ファイナルトラック “Mother’s Hymn” には女性ボーカル Louise Netting が起用されています。WE LOST THE SEA に一曲ですが歌声が戻ってきましたね?
【MARK】: 僕たちはずっと、Louise と彼女のソロプロジェクト Wartime Sweethearts の大ファンだったんだ。この曲のアイデアが最初に浮かんだ時、僕は驚異的な声を持つ誰かに歌って欲しいと感じたんだ。
それで彼女に本当にベーシックなアイデアを送って、僕が望むもの、目を閉じて赤ワインを飲みながら虚空を掴むようなサウンドを返して欲しいと伝えたんだ。素晴らしい出来栄えだったよ。アルバムに収録されるべきだと思ったね。
Q8: When I had an interview with Brian from Russian Circles, he said “I do think there are some parallels between Pelican and our records. I know that “Nighttime Stories” is meant to convey frustration towards the current political climate in America, and while we share in that frustration and animosity towards the current administration. that’s why it’s an angry-sounding album”. Of course you are Australian, but I feel you have some common point with them regarding dark atmosphere and theme of “humanity”. Do you think there are some synchronicity between these “Post-metal” bands?
【MARK】: That’s a long and complicated answer ha ha. I think to keep it brief I’ll say just this one thing about it; When people want to write honest, moving and powerful music it needs to be genuine and from the heart. If you take the time to really play from within yourself and spend time reflecting, I think you immediately question the rest of humanity’s disingenuous behavior. You question your own government’s commitment to its people, you question your own beliefs and so on. This then manifests itself in your music. I learnt early on that most people will see your bullshit straight away, and if you present something as honest and it’s not, they will see through it immediately. I think people in the “post” world who are trying to write moving ideas without lyrics understand this (well, the good ones do) and they know how to use it.
Q8: 最近、RUSSIAN CIRCLES の Brian にインタビューを行う機会があったのですが、彼は自身の新作について 「(PELICAN の) “Nighttime Stories” は現在のアメリカに漂う政治的不満を代弁するアルバムだと理解しているんだけど、僕たちも現在の政権に対する不満や敵意をシェアしている。」 と語ってくれました。
ダークで人間性を主軸に置いたアプローチは、あなた達も含め近年のポストメタルバンドに共通するテーマかも知れませんね?
【MARK】: なかなか長い質問だね (笑)。単純に1つの答えを話そうか。もし正直で心を動かすパワフルな音楽を書くとしたら、心の底から本心であたらなければならないよ。
本当に自分の中から真摯にプレイし、自己投影に時間を割くなら、他の人たちの不誠実な行動に対してすぐに疑問を持つはずなんだ。国民に対する政府のコミットメントに疑問を持ち、自分の信念にまで疑問を持つだろうね。そしてそれは自身の音楽に現れるんだ。
僕はね、早い段階でほとんどの人が音楽に宿る “でたらめ” をすぐに見破ることができると学んだんだ。もっともらしく正直である風を装っても、すぐそれを見破ってしまう。歌詞がなく、それでも感動的なアイデアを書こうとしている “ポスト” の世界の人々はこの本質を理解していて、その使い方を知っているんだと思うな。