EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH BEN SHARP A.K.A. CLOUDKICKER !!
“I Chose “What They Do Is Not Art” Because It Represents Feelings I Have About People Or Groups That Use Music In Grotesque Ways Like, Transparently Peddling Half-Witted And Divisive Political Fads For “Clout,” Or Something.”
DISC REVIEW “SOLITUDE”
「元々は人と一緒に音楽を作るのに疲れていたから、DIY でやり始めたんだ。リフを書いて、それを録音して、自分でMIDIでドラムを加えて、数分で多かれ少なかれ音楽が完成するという即効性が好きだったんだよね。狭い部屋の中でバンドと一緒に音楽を書いて、それを録音するために何ヶ月も何年も待たされるよりも、自分がやっていることの可能性をよりはっきりと見ることができたからね。」
2000年代後半から2010年代初頭にかけて、メタルの世界には明確な変化がありました。Misha Mansoor, Tosin Abasi, Angel Vivaldi, CHIMP SPANNER。ホームスタジオを活用し、制作から販売、プロモーションまですべてを1人でこなすベッドルームミュージシャンの登場は、アーティストになるためのハードルが才能の部分によりフォーカスされただけでなく、多様性と個性の時代の幕開けに様々な音楽活動のあり方を認めた画期的な出来事でした。
その中でも孤高の存在が CLOUDKICKER でした。雲を掴むようなその名前の背後には、Ben Sharp という絶対的な謎を湛えた男が存在し、インタビューを拒んでいた彼について判明しているのは Djent とポストメタルの狭間で真にプログレッシブな音の葉をプロデュース、レコーディングする能力を持っているという事実だけでした。
「”Woum” は2008年の “The Discovery” から始まった “本” の最終章だったんだ。2008年から2015年にかけて僕は多くの音楽的領域を探検し、CLOUDKICKER というプロジェクトが想像していた以上に大きなものになっていくのを見て、自分の愛するバンドの一つ (INTRONAUT) が自分のバンドとして演奏しているツアーにまで行くことができた。」
2008年の “The Discovery” 以来、感情と技術の衝撃的なマリアージュ “Beacons”, ポリリズミックリフをアコースティックな旋律に置き換えた “Let Yourself Be Huge”, シューゲイザー、ポストグランジ、エクスペリメンタルのメルティングポット “Fade”, “Subhume” と CLOUDKICKER はインテンス極まる音楽の多様な旅を続け、後続に計り知れない影響を及ぼし、そして一度は燃え尽きました。
「2016年に娘が生まれたことは、しばらくの間このマシンを一時停止するのに便利な口実だったと思う。だけど実際には、単純にアルバムを作り続けたくなかっただけなんだ。作り続けるっていう、自分自身や他の人からの期待が重くなりすぎたのかもしれないね。」
それでも一度、廻り続ける歯車を停止し、音楽制作のマシンではなく、意欲が湧いた時に創造するアーティスト本来のやり方に立ち返ることで、Ben Sharp は2019年に “Unending” で文字通り本の終幕を破り捨てることができたのです。ただし、その “Unending” は以前の CLOUDKICKER と未来の CLOUDKICKER をつなげる架け橋に過ぎませんでした。
「アメリカでは不安、怒り、恨み、不信感なんかが多く感じられるようになったね。多くの人が無視されたり、無効にされたりしていると感じているようなんだ。自分と道徳的にも哲学的にも敵対していると思う人に対して、コントロールできない感情をコントロールするための方法として怒りをぶつけているようだね。」
巨大な不安に押しつぶされるような “Ludendorffbrucke” の重厚、技術、圧力は “Solitude” という48分の孤独な狂気を無慈悲にも象徴します。互いを記号化し、ただその記号を無意味に追いかけ無意味に歪み合う2020年の暗黒は、Ben Sharp を飲み込み黒い激音として吐き出されました。
「音楽をグロテスクな方法で使っている人やグループに対しての僕の感情を表しているからこの言葉を選んだんだ。よくわからないけど、”権力” のために中途半端で見え透いていて、政治的に流行をあからさまに売り込んでいるアーティストやグループに対しての僕の感情を表しているんだろう。 」
彼らのやっていることは芸術じゃない。MESHUGGAH が映画のサウンドトラックを拵えたような、或いは SIGUR ROS が暗黒面に堕ちたような、感情溢れる闇のサウンドスケープ “What They Do is Not Art” は、人々が途方もない痛みをかかえる世界において、それでも権力に擦り寄り、芸術よりも金や名誉を模索するゾンビアーティストへの怒りと皮肉に満ちた Ben Sharp そのものでしょう。
CLOUDKICKER の冒険は完全に新章へと突入しました。もちろん、メタルの映画監督、盟友 INTRONAUT の Sacha Dunable が2曲に参加したことも、レコードのドラマ性と真実味を高めています。Djent を遠い過去へと置き去りにするポリリズムメタルの新たな到達点、”Code Language” はそうして記号化された思考や解釈、言語の在りようを皮肉にもインストゥルメンタルの迷宮で嘆いてみせるのです。
今回弊誌では、Ben Sharp a.k.a. CLOUDKICKER にインタビューを行うことができました。「MESHUGGAH の “Nothing” “Catch 33” は僕に変拍子を教え、SIGUR ROS の () と EXPLOSIONS IN THE SKY の “The Earth is Not a Cold Dead Place” は僕にインストがボーカルソングと同じくらいパワフルだと教えてくれた。」 どうぞ!!
CLOUDKICKER “SOLITUDE” : 10/10
INTERVIEW WITH BEN SHARP
Q1: From the Corona crisis to Black Lives Matter, and big climate change, this world is going through a turbulent time right now. First of all, what’s your perspective about the situation?
【BEN】: I don’t know what things are like in Japan, but in the US it’s easy to perceive a lot of anxiety, anger, resentment, and distrust. It seems like a lot of people are feeling ignored or invalidated and they’re lashing out at people they view as morally or philosophically opposed to them as a way to have control in a very out-of-control feeling world. More and more I’m feeling poorly equipped to parse the problems logically because they are incredibly complex, and it’s hard to even get a grasp on what these problems are in the first place because there is so much factual and emotional manipulation happening by all the institutions that I’m inclined to seek analysis from.
So increasingly my solution has been to abstain from the day-to-day absorption of awful news and people treating others poorly. I’m investing my time in strengthening relationships with friends and family and enjoying the things in life that make me happy. If in the course of doing those things I see an opportunity to help in a more broad sense I will, but I’m not going to destroy my mental health trying to solve all the world’s problems.
Q1: コロナ危機から Black Lives Matter、そして気候変動が引き起こす災害と、世界は激動の時を迎えていますね?
【BEN】: 日本ではどうなのか知らないけど、アメリカでは不安、怒り、恨み、不信感なんかが多く感じられるようになったね。多くの人が無視されたり、無効にされたりしていると感じているようなんだ。自分と道徳的にも哲学的にも敵対していると思う人に対して、コントロールできない感情をコントロールするための方法として怒りをぶつけているようだね。
だから僕はますます、問題を論理的に分析する能力が不足していると感じているんだ。なぜなら、問題は信じられないほど複雑で、分析を求めるべきすべての機関が事実と感情の操作を多く行なっているから、そもそもこれらの問題が何であるかを把握することさえ難しい状況だよ。
だから僕の解決策は、日々の酷いニュースや、他人を粗末に扱う人々の情報を吸収するのを控えることに落ち着いた。友人や家族との関係を強化し、自分が幸せになれることを楽しむことに時間を費やしているよ。
もちろん、より広い意味での支援の機会があればそうするけど、世界の問題すべてを解決しようとして自分の精神的な健康を破壊するつもりはないからね。
Q2: This is the first interview with you. So, at first, could you tell us about yourself? What kind of music were you listening to, when you were growing up? Who was your musical hero at that time?
【BEN】: When I was a little kid I remember hearing a lot of the post-LSD Beatles, The Who, and probably a lot of other classic rock kind of stuff from my dad, but the first band that I felt a connection to was Green Day when I was 9 or 10, but I also really liked Weezer, Smashing Pumpkins, Rage Against the Machine, Blink 182, and whatever else was playing on the radio at the time. In high school I made the shift to metal via AFI and eventually got really into the first two albums by Between the Buried and Me along with all the early 00s metalcore/hardcore bands like Poison the Well, Glassjaw, From Autumn to Ashes, Avenged Sevenfold, and so on.
I’m not sure I would consider any one person a musical hero but there have definitely been albums that have uniquely shaped my progression as a musician.
Q2: 本誌初登場です。まずはあなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【BEN】: まだ幼いころ、LSD (Revolver) 以降の THE BEATLES, THE WHO みたいな父のお気に入りのクラッシックロックを聴いていたのを覚えているよ。
ただ、自分が直接繋がったはじめてのバンドは GREEN DAY だったんだ。9歳か10歳のころだったね。あのころは、WEEZER, SMASHING PUMPKINS, RAGE AGAINST THE MACHINE, BLINK 182 みたいにラジオから流れてくるものは何でも聴いていたね。
高校に入ると AFI を通じてメタルにシフトして、それから BETWEEN THE BURIED AND ME の最初の2枚に本当にのめり込むようになったんだ。POISON THE WELL, GLASSJAW, FROM AUTUMN TO ASHES, AVENGED SEVENFOLD みたいな00年代初期のメタルコア/ポストハードコアと並んでね。
音楽的なヒーローを1人挙げるとなると悩んでしまうんだけど、ミュージシャンとしての僕の進化をユニークに形作ったアルバムなら沢山あるわけさ。
Q3: Bedroom musicians, and DIY music life are now commonplace, but definitely you’re one of the pioneers, aren’t you? Why did you choose to do it that way?
【BEN】: I’m not sure but I went that direction originally because I was tired of working with people. I liked the immediacy of being able to write a riff, record it, add drums myself with MIDI, and have something that sounded more or less finished within a few minutes. It helped me see the potential of what I was doing in a much clearer way than I had ever felt writing music with a band in a room and waiting months or years to record it.
Q3: あなたは、すべてを自分でマネージメントする DIY の手法と、自分の部屋で録音を行うベッドルームミュージシャンのパイオニアですよね? そのやり方を進めたのはなぜだったのですか?
【BEN】: どうなんだろう、元々は人と一緒に音楽をつくるのに疲れていたから、DIY でやり始めたんだ。リフを書いて、それを録音して、自分でMIDIでドラムを加えて、数分で多かれ少なかれ音楽が完成するという即効性が好きだったんだよね。
狭い部屋の中でバンドと一緒に音楽を書いて、それを録音するために何ヶ月も何年も待たされるよりも、自分がやっていることの可能性をよりはっきりと見ることができたからね。
Q4: You are also a pioneer of djent. At one time, a lot of bands were playing djent, but there’s a lot less of it these days. How do you feel about the state of that movement?
【BEN】: I don’t follow it at all but if what you’re saying is true about it fading away then I guess “djent” in the 2010s was what “emocore” was in the 2000s.
Q4: 同時にあなたは、Djent のムーブメントを最初に牽引したうちの1人でした。あれほど盛り上がったシーンも、現在は下火になっていますよね?
【BEN】: Djent のシーンを全くフォローしていないからわからないんだけど、君の下火という言葉が真実なら、2010年代の “djent” は、00年代の “エモコア” だったということだね。
Q5: It’s good to have you back in the music world. You know, you took a break from music after “Woum”, right? What made you decide to come back?
【BEN】: Woum was essentially the last chapter in the book that started with The Discovery in 2008. I explored a lot of musical territory from 2008 to 2015, saw this project called Cloudkicker turn into something so much bigger than I could have ever imagined, went on tour with one of my favorite bands playing as my band. I guess my daughter being born in 2016 was a convenient excuse to hit pause on the machine for a while, but in reality I just didn’t want to keep making albums simply because I felt like I expected myself to or that other people expected me to. Taking that time off gave me an opportunity to reconnect with why I was making music in the first place, and start again without the baggage of feeling like it had to be a continuation of whatever I had done before.
Q5: あなたがシーンに戻ってきて嬉しいですよ。2015年に “Woum” を発表したあと、かなり長い間音楽から遠ざかっていましたからね。カムバックを決めた理由はなんだったんですか?
【BEN】: “Woum” は2008年の “The Discovery” から始まった “本” の最終章だったんだ。2008年から2015年にかけて僕は多くの音楽的領域を探検し、CLOUDKICKER というプロジェクトが想像していた以上に大きなものになっていくのを見て、自分の愛するバンドの一つ ( INTRONAUT ) が自分のバンドとして演奏しているツアーにまで行くことができた。
2016年に娘が生まれたことは、しばらくの間このマシンを一時停止するのに便利な口実だったと思う。だけど実際には、単純にアルバムを作り続けたくなかっただけなんだ。作り続けるっていう、自分自身や他の人からの期待が重くなりすぎたのかもしれないね。
休みを取ったことで、そもそもなぜ自分が音楽を作っていたのかを再確認する機会を得たし、それまでやっていたことの続きでなければならないように感じることもなく、もう一度リセットしてやり直すことができたんだよ。
Q6: The artwork and the tone of the song of “Solitude” are really dark, would you agree? Why did you aim in this direction this time?
【BEN】: Well these are dark times. Seeing people treat each other like shit makes me feel sad and it had to go somewhere.
Q6: 最新作 “Solitude” のアートワークや音楽性は非常にダークですよね?
【BEN】: そうだね、何しろ今は暗い時期だからね。お互いをクソみたいに扱う人たちを見ていたら、悲しくなってそういう作品にならざるを得なかったんだ。
Q7: I really love the song “What They Do Is Not Art”. This title is very ironic, but who are “they” and what kind of art do you mean here?
【BEN】: It originated as a quote from the show “The Office”, but I chose it because it represents feelings I have about people or groups that use music in grotesque ways like, I don’t know, transparently peddling half-witted and divisive political fads for “clout,” or something.
Q7: アルバムの中でも、特に “What They Do Is Not Art” (彼らのやっていることは芸術じゃない) がとても気に入りました。
非常に皮肉が効いたタイトルですが、ここでの “彼ら” “芸術” とは具体的に何を指しているのですか?
【BEN】: 元々は “The Office” という番組からの引用なんだけど、音楽をグロテスクな方法で使っている人やグループに対しての僕の感情を表しているからこの言葉を選んだんだ。
よくわからないけど、”権力” のために中途半端で見え透いていて、政治的に流行をあからさまに売り込んでいるアーティストやグループに対しての僕の感情を表しているんだろう。
Q8: I found this record to be particularly cinematic and much closer to post-metal. Has working with Intronaut influenced your music in any way?
【BEN】: Yeha probably. I mean the little bass flourish in the middle part of “What They Do is Not Art” was straight-up copied from what I thought Joe Lester might do there. I think “Not to Scale or Painted” is pretty obviously influenced by Intronaut as well. They have a cool style and being around them on tour as well as being friends since has definitely rubbed off on my writing style.
Q8: 全体として、非常にシネマティックなレコードで、以前よりさらにポストメタルの領域へと近づいたようにも思えます。INTRONAUT との共演がこの方向性を推し進めた部分はありますか?
【BEN】: うん、おそらくはね。中盤、”What They Do is Not Art ” でのベースの小気味よい盛り上がりは、Joe Lester がやってそうだなと思ったフレーズをそのままコピーしたものだからね。
それに、”Not to Scale or Painted” は明らかに INTRONAUT の影響を受けていると思う。彼らはクールなスタイルを持っていて、ツアー中に彼らの周りにいたことや、それ以来ずっと友人であることは、間違いなく僕のライティングスタイルに影響を与えているよ。
SIX ALBUMS THAT CHANGED BEN’S LIFE
GREEN DAY “DOOKIE”
AVENGED SEVENFOLD “SOUNDING THE SEVENTH TRUMPET”
BETWEEN THE BURIED AND ME “S.T.”
MESHUGGAH “NOTHING”
SIGUR ROS “()”
EXPLOSIONS IN THE SKY “THE EARTH IS NOT A COLD DEAD PLACE”
Dookie by Green Day made me want to play guitar, the first Avenged Sevenfold album got me into metal riffs and I actually learned the whole album because of it, the self-titled Between the Buried and Me album got me into complex song structures, Nothing and Catch 33 by Meshuggah taught me odd time signatures, I learned about building songs up from () by Sigur Ros, and The Earth is Not a Cold Dead Place by Explosions in the Sky made me feel like instrumental music could be just as powerful as vocal music.
GREEN DAY の “Dookie” は僕にギターを手に取らせ、AVENGED SEVENFOLD のファーストは僕にメタルリフを教え、BETWEEN THE BURIED AND ME のセルフタイトルは複雑なストラクチャーにのめり込むキッカケとなり、MESHUGGAH の “Nothing” “Catch 33” は僕に変拍子を教え、SIGUR ROS の () と EXPLOSIONS IN THE SKY の “The Earth is Not a Cold Dead Place” は僕にインストがボーカルソングと同じくらいパワフルだと教えてくれた。