NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【SERMON : OF GOLDEN VERSE】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH HIM OF SERMON !!

“I Am Braced For a Fair Amount Of Eye-rolling To ‘Another Masked Band’, Which Is Fair Comment. But Also, Is It Really So Different To The Legions Of Corpsepaint Coated Black Metal Bands?”

DISC REVIEW “OF GOLDEN VERSE”

「ニュートラルで “小さい” 響きを持つ名前がよかったんだ。そこで、一般的な男性代名詞にしたのだけど、Him には聖書で頻繁に言及される神という意味合いもあって、二重の意味で使うことにしたんだ。それに、讃美歌はキリスト教の説教 (Sermon) で歌われるもの。言葉の響きという点でもつながっているよね」
Him を神として崇める仮面の匿名バンド SERMON は、2019年のデビュー・アルバム “Birth of the Marvellous” で、どこからともなく現れ喝采を浴びました。強烈でエモーショナルなプログレッシブ・メタルの驚異的な完成度は、スタートにしてすでに洗練された宝石で、謎の一団はシーンに凄まじい衝撃を与えたのです。そのメロディックな核心、巧妙な複雑さ、緊張感とメランコリーは、KATATONIA, TOOL, 後期の PORCUPINE TREE, RIVERSIDE に OPETH といったモダン・プログの語り部たちと美的な類似性を持っていました。
ただし、SERMON の鋭くユニークなエッジと巧妙なリズム細工は、プログ・メタルに魅了されていないリスナーにも間違いなくアピールする魅力を備え、群を抜いていました。デビュー作から4年。そうして SERMON 2枚目のLP、”Of Golden Verse” は深紅に染まる世界の奥底へとさらに足を踏み入れます。
「最近は、メタル以外のアーティストに影響を受けることが多いんだ。このアルバムでは、Michael Jackson, WOVENHAND, KILLERS, THE MACCABEES, CAMEL から影響を受けている。このアルバムに影響を与えたと思われるメタル・バンドを考えてみたんだ。SOILWORK は間違いなくそのひとつで、彼らのアルバム “Verkligheten” は僕らのデビューと同じ頃に発売されたんだけど、どの曲も最高の曲ばかりで、圧倒されたのを覚えているよ」
衝撃的なデビュー作で見せたクオリティとポテンシャルは、刺激と説得力を加えながらその洗練を拡大させています。SERMON が作り出す陰鬱で不吉な雰囲気は、血と知に染まりながら肌に染み込んできます。前作同様、”Of Golden Verse” は沸点に達するような緊張感に包まれ、その不吉でほとんど儀式的なムードは、威嚇と不安を誘う序章から高鳴るメロディーと変幻自在のフックへと巧みにシフトしながら、カタルシスの領域まで到達します。つまり、SERMON のユニークで複雑、かつ感情的にパワフルなサウンドはプログレッシブ・メタルの領域をすでに超越しているのです。
ロック、ドゥーム、ブラック、ゴシックの連なるドラマのが、安っぽさやメロドラマ的な場所に陥ることなく、プログレッシブな筋肉にに浸透。プログレッシブ・メタルの特徴を強く持ちながら、メロディック・ドゥームを筆頭に地下音楽の暗がりへと螺旋状に降下する彼らの音楽は、精神的、神学的なバランスの概念を “Sermon”、説くことに捧げられました。この匿名集団は、その音楽と同様に、あらゆる信念の思慮深い交差を作ることに重きを置いています。極論、群集心理、分裂した意見、無謀な信仰に囲まれた世界の中で、すべての信念を等しく受け入れるバランスのとれた中心地を見つけること。世界を取り巻く残虐行為に関するテーマを軸に、”Of Golden Verse” は人類の歴史をたどりつつ、人間本来のあり様を世に問うのです。
今回弊誌では、Him にインタビューを行うことができました。「もちろん、”また仮面バンドか” と言われるのは覚悟の上で、それはそれで正しい意見だよ。しかし、コープスペイントのブラックメタル・バンドの軍団と、本当にそんなに違うのだろうか?」 どうぞ!!

SERMON “OF GOLDEN VERSE” : 9.9/10

INTERVIEW WITH HIM

Q1: First, we want to know where “Him” came from?

【HIM】: I was looking for some kind of moniker at the time and I didn’t want it to be too cartoon-y i.e. The Curator or Azaroth or something. So I wanted a name that was kind of neutral and ‘small’ sounding. So I just went for the generic male pronoun, which also had that semantic double meaning of God, as he’s frequently referenced in the Bible. Also, Hymns are sung at Christian sermons, so that also connected in terms of the sound of the word.
Anyway, cluster of different meanings aside, It’s a normal sounding word, but strangely epic.
N.B I’m not actually religious (nor am I opposed to it)

Q1: まず、”Him” という存在がどこから現れたのか、教えていただけますか?

【HIM】: 当時、私はある種の名前を探していたのだけど、The Curator や Azaroth など、あまり漫画的な名前にはしたくなかった。だから、ニュートラルで “小さい” 響きを持つ名前がよかったんだ。そこで、一般的な男性代名詞にしたのだけど、Him には聖書で頻繁に言及される神という意味合いもあって、二重の意味で使うことにしたんだ。それに、讃美歌はキリスト教の説教 (Sermon) で歌われるもの。言葉の響きという点でもつながっているよね。
とにかく、様々な意味を持つこの言葉は、普通の言葉のようでありながら、不思議と壮大な印象を与えてくれるんだ。ただ、私は宗教家ではなく、宗教に反対しているわけでもないんだけどね。

Q2: Not a few bands these days are anonymous, like Ghost, Sleep Token so why are you hiding your profile?

【HIM】: It’s a sadly boring reason. Maybe I should’ve put more effort into building a lore, but it just felt difficult to keep up. The real reason is that it was to distance myself from my actual name, which I somewhat rely on for work.
But actually as time has passed it has revealed some useful things; firstly, on stage it really helps my lack of self-esteem and secondly, it means I can consider the way it’s presented per release.
I am braced for a fair amount of eye-rolling to ‘another masked band’, which is fair comment. But also, is it really so different to the legions of corpsepaint coated black metal bands?

Q2: 最近では、GHOST や SLEEP TOKEN のような匿名のバンドが増えていますが、あなたが匿名でいる理由は何なんですか?

【HIM】: 悲しいほどつまらない理由だよ。匿名である伝承の構築にもっと力を入れるべきだったかもしれないけど、そうするのが難しく感じてしまったのだよ。本当の理由は、仕事で多少頼りにしている実名と距離を置くためだった。
だけど、実は時間が経つにつれて、この匿名性が役に立つことが分かってきたんだ。まず、ステージ上では、私の自尊心の欠如を助けてくれるし、次に、リリースごとに見せ方を検討することができるようになった。
もちろん、”また仮面バンドか” と言われるのは覚悟の上で、それはそれで正しい意見だよ。しかし、コープスペイントのブラックメタル・バンドの軍団と、本当にそんなに違うのだろうか?

Q3: Your mask is also very impressive, what does it symbolize?

【HIM】: Thank you, it’s quite an angry, but regal looking thing.
I tried something more like Ghost initially; basically a silicone golden head that looked more like another face, rather than a mask. The trouble was, it wasn’t made correctly, and was just sagging down my head making it difficult to sing effectively. So I scrapped it. Though I might repurpose it at some point.
So the current mask you see gives quite a different look than originally intended, but at least it’s easier to sing in. Symbolically, nothing definitive, but as I said earlier, it’s sort of regal but it’s been destroyed and burned viciously, so it echoes the sentiment of the album somewhat.

Q3: 特徴的なマスクも、とても印象に残りますね?このマスクは何を象徴しているんですか?

【HIM】: ありがとう。とても怒っているような、でも堂々としているような感じかな。
最初は GHOST のようなマスクを作ろうとしたのだけど、基本的にはシリコン製の金色の頭部で、マスクというよりは別の顔のように見えた。結局、これは正しく作られていなくて、頭から垂れ下がるだけで、効果的に歌うのが難しくなってしまったんだ。だから、廃棄したんだ。でも、いずれは再利用するかもしれません。
だから、今のマスクは本来の意図とはかなり違う表情をしているけれど、少なくとも歌いやすくはなった。象徴に決定的なものはないけど、先ほど言ったように、威厳のあるものだけど、破壊され、凶暴に燃やされたものだから、このアルバムの心情とどこか呼応しているんだ 。

Q4: What is the meaning behind the band name Sermon and album title “Of Golden Verse”?

【HIM】: At the time, I liked the idea of something regal and holy being the title of the band. I was searching for quite some time, it’s hard to get something epic, elegant and not too ‘metal’. In the end I think I was searching for something less directly meaningful to the band, and more just a strong single word that was pleasant to say.
The new album title, ‘Of Golden Verse’ actually comes from the Oxford Book of Modern Verse, which is a collection of poems from famous poets that comment on society and culture at the time.
It was a perfect fit really, as I had a plan to write a collection of songs under one theme, rather than a continuous single narrative, but I needed to change it in some way. ‘Golden’ for me is a perfect symbol of human assigned importance. So it made sense as title.

Q4: SERMON というバンド名、それに “Of Golden Verse” というタイトルも実にミステリアスです。

【HIM】: 当時は、威厳があって神聖なものがバンドの名前になるというアイデアを好んでいた。壮大で、エレガントで、メタルっぽくないものを探すのは大変だったね。最終的には、バンドにとって直接意味のあるものではなく、ただ強い一言で、言っていて気持ちのいいものを探したんだと思う。
新しいアルバムのタイトル “Of Golden Verse” は、オックスフォード・ブック・オブ・モダン・ヴァースという、有名な詩人がその時々の社会や文化についてコメントした詩を集めた本に由来しているんだ。
連続したひとつの物語ではなく、ひとつのテーマのもとに曲集を書くというプランがあったのだけど、それを何らかの形で変更する必要があったので、本当にぴったりだった。私にとっての ”ゴールデン” とは、人間に割り当てられた重要性の象徴としてぴったりなんだ。だから、タイトルとして理にかなっていたよ。

Q5: “Of Golden Verse” is an album that delves into various aspects of the abuse of power? Did the dark events of recent years, especially the rise of fascists and the far right, and the war, make you choose this theme?

【HIM】: You could attribute some of the themes in the new album to recent times, but truthfully, they’re such broad topics, they could probably apply to any period of human history. But I think it’s fair to say I am a product of the information I absorb around me, so I guess there is some influence there. It’s definitely not a pandemic album though, I had the idea long before that.

Q5: “Of Golden Verse” では、つまり権力の乱用や戦争、パンデミックといった20年代の暗い問題に焦点を当てているわけですね?

【HIM】: 新しいアルバムのテーマは、最近の時代にも当てはめることができるけど、正直なところ、とても広いテーマで、人類の歴史のどの時代にも当てはめることができるかもしれないと思う。でも、私という存在は周りの情報を吸収した産物だと言っていいと思うので、その影響はあると思うよ。でも、パンデミック・アルバムというわけではなく、もっと前からこの構想はあったんだ。

Q6: Heavy metal is an escape from painful reality, and many people don’t want to hear about political themes, right?

【HIM】: I’m not sure that is right. I think it’s a quite well-listened to topic, though im sure there are people that do find it tiring. Myself being one of them.
I do think that it’s perhaps a bit overdone, even within metal, but I can understand why. The constant weight of being fed streams of divisive information is all consuming; determining the way you think, your close relationships, your future relationships with those who cross your path. Whichever way you lean, it’s the expectation that it’s your whole identity and that obviously will affect lyric writing as you write about what you think you know.
With that in mind, Sermon lyrics are usually written in surreal analogies to sort of stop the direct reference of politics and culture. This is mainly because I don’t want to enforce a world view on anyone, and would rather people interpret it in a way that might be meaningful to them.

Q6: ヘヴィ・メタルは暗い現実からの逃避場所で、政治的なテーマは聞きたくないという人も少なくありませんね?

【HIM】: それはどうだろう。疲れるという人もいると思うけど、政治性はなかなか聞きごたえのあるテーマだと思うよ。自分もその一人だしね。
メタルの世界では、ファンタジー的な要素は少しやりすぎだと思うけど、そうする理由は理解できるんだ。今は分裂的な情報の流れが常に重くのしかかり、自分の考え方や親しい関係、道を隔てる人たちとの将来の関係を決定してしまう。どちらに傾いたとしても、それが自分のアイデンティティーのすべてであるという期待があって、それは明らかに、自分が知っていると思うことについて書くという歌詞の書き方に影響を与えてしまう。
そういう意味で、SERMON の歌詞は通常、政治や文化に直接言及しないように、超現実的な類推で書かれているんだ。これは主に、誰かに世界観を強制したいわけではなく、むしろ自分にとって意味のある方法で解釈してほしいからなんだ。

Q7: Are some of Peaceville’s great bands like Katatonia, Paradise Lost, Anathema and Opeth your inspiration?

【HIM】: When I was a kid, Mike from Opeth was my guitar god. I instinctively play similarly to him I think now because it’s all I used to learn when I just started learning guitar.
I used to listen to Katatonia a lot when I was young too, and quite enjoyed the fall of hearts. We get compared to them a lot, but it’s not really something I draw in as a direct influence. The other two I seldom listened to but they never quite clicked with me for some reason. Great bands in their own right of course.
Nowadays I tend to be more influenced by non-metal artists. On this album there’s nods to Michael Jackson, to Wovenhand, to the Killers, to The Maccabees, to Camel. I’m trying to think of some metal bands that may have influenced this album. Soilwork was definitely one, their album Verkligheten came out around the time of our debut and I just remember being blown away by it, every song is just hit after hit.

Q7: KATATONIA, OPETH, ANATHEMA, PARADISE LOST といった Peaceville の申し子とも言われていますね?

【HIM】: 子供の頃、OPETH の Mike は僕のギターの神様だった。ギターを習い始めたばかりの頃に練習していたのがこのバンドだったから、今は本能的に彼に近い演奏をしているのだと思う。
KATATONIA も若い頃によく聴いていて、”Fall of Hearts” がとても好きだった。よく比較されるけど、直接的に影響を受けたというわけではないんだ。他の2つはめったに聴かないのだけど、なぜかピンとこないんだ。もちろん、それぞれに素晴らしいバンドであることはたしかだけど。
最近は、メタル以外のアーティストに影響を受けることが多いんだ。このアルバムでは、Michael Jackson, WOVENHAND, KILLERS, THE MACCABEES, CAMEL から影響を受けている。このアルバムに影響を与えたと思われるメタル・バンドを考えてみたんだ。SOILWORK は間違いなくそのひとつで、彼らのアルバム “Verkligheten” は僕らのデビューと同じ頃に発売されたんだけど、どの曲も最高の曲ばかりで、圧倒されたのを覚えているよ。

Q8: Your rhythmic approach is very innovative, but it gives me a sense of new prog-metal possibilities, would you agree?

【HIM】: That’s very kind of you to say. While I love the old prog giants of the 70s, I’m not so in tune with modern prog. What I do know about it is that there’s quite a lot of emphasis on the technical, the mind-bending time signatures and noodley riffing.
I try not to think in time signatures when it comes to rhythm or percussion. I try to think of beat as melody, so it always starts there. Honestly, I’m not even really sure what time signatures even are, I tend not to use my brain when it comes to music, more my body

Q8: SERMON のリズミックなアプローチは革命的で、プログ・メタルの新たな可能性を感じますよ。

【HIM】: ありがとう!私は70年代のプログレの巨人たちが大好きなんだけど、現代のプログにはあまりなじみがないんだよね。私が知っているのは、技術的なこと、気の遠くなるような拍子記号やお決まりのリフにかなり重点が置かれていることだ。
私はリズムやパーカッションに関しては、拍子記号で考えないようにしているんだよ。ビートをメロディとして考えるようにしているので、いつもそこから始まるんだ。正直なところ、拍子記号が何なのかもよくわからないし、音楽に関しては頭を使わず、体を使うことが多いんだ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED S LIFE!!

Scott Walker “Scott 4”

Wovenhand “Ten Stones”

The Maccabees “Given to the Wild”

Opeth “Still Life”

Tool “Aenima”

MESSAGE FOR JAPAN

Japan, for a lifetime I have wanted to visit your magnificent country. I am borderline obsessed with your cuisine and one day I pray that Sermon can make it over there so I can just spend every waking moment eating Ramen and Katsuodon.
If you managed to read this far, I thank you and if you managed to spin the album, I thank you again. Let’s see if we can pay you a visit some time.

日本のみんな!私は生涯にわたって、日本という壮大な国を訪れたいと思っていた。私は日本の料理に夢中で、いつか SERMON が日本に行けることを祈り、起きている間中、ラーメンとカツ丼を食べ続けることができるようにしたいんだ。
ここまで読んでくれた方、ありがとう!そしてアルバムを聴いてくれた方、もう一度ありがとう!それでは、またいつか日本で恩返ししたいね。

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