NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES : S.T.】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES !!

“Everyone Forgets That Yamcha And Tien Are The Unsung OG Heroes Of Dragon Ball, By The Time You Get Around To Dragon Ball Z Everybody Is So Overpowered You Lose That.”

DISC REVIEW “PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES”

「Thank You Scientist はあまり聴いたことがなかったんだ。2019年に彼らのオープニングを飾ったし、本当に素晴らしい人たちだったからあまり言いたくないけど、彼らにハマったのは僕らがすでに地位を確立したずっと後だったんだ。その時点で、僕たちの2枚目のリリース “The Video Game EP” は少なくとも1年前にリリースされていたからね。でも今聴くと、確かに似ているところがあるね」
2011年、ニュージャージー州モントクレア。Thank You Scientist は “The Perils of Time Travel” でジャジー&サックスを前面に押し出した複雑性と、エモーショナルで人を惹きつけるパワーポップのメロディが同居した革命的で魅力的なデビューEPをリリースしました。彼らはキャリアの道のりでますますジャズ・フュージョンの影響に傾き、ますます複雑なインストゥルメンタルと、メロディアスでありながらより複雑なソングライティングを聴かせてくれています。しかし、もしTYSが複雑なジャズよりも、音楽性をキャッチーでエモいコーラスをシームレスに折り込むという天性の才能に集中していたとしたら?ニューイングランドを拠点とするプログ/ポップ/マス/エモ・アンサンブル、Professor Caffeine & the Insecurities のセルフタイトルはまさにその “IF” を実現します。
「SEVENDUST, ALTER BRIDGE, ANIMALS AS LEADERS といったバンドに出会ったとき、彼らは僕にもっと音楽を追求するよう背中を押してくれたんだ。CALIGULA’S HORSE からビリー・アイリッシュへ、CARBOMB から BOYGENINUS へ、といった具合だ」
印象的なフックや曲作りと、興味深く進歩的な音楽的アイデアのバランスを取る最高で最初のバンドが RUSH だとしたら、Professor Caffeine はこの指標で非常に高いスコアを獲得するはずです。それはきっと、彼らを “プログ” の世界に誘った偉人たち、CALIGULA’S HORSE や ANIMALS AS LEADERS が常に複雑性とメロディの美しさを両立させていたから。
リスナーは、どうしようもなくキャッチーで甘ったるくなりそうなコーラス、”Wolf Fang Fist!” や “Astronaut” を口ずさむ一方で、ほぼすべての曲にまるでクッキーの中のチョコレート・チップのように、トリッキーで小さなアルペジオが隙間なくちりばめられていることに気づくはずです。
“The Spinz” に組み込まれた狂ったようなピアノ・ランや、陽気なサウンド “Dope Shades” のバックボーンを形成する驚くほど複雑なジャズ・ハーモニーのように、時には繊細なものもあれば、”That’s a Chunky” でのクランチーなリフとシンセの爆発的なバーストや、”Make Like a Tree (And Leave)” のコーラスに充満する不条理なほどヌケの良いギター・リードなど、より明白な場合も。リスナーが一瞬でも、このバンドのパワー・ポップの才能に導かれてプログであることを忘れてしまうたびに、彼らはまた複雑なユニゾン・ラン、突然のテンポ・シフトや様々な小道具で絶妙のバランスを構築していきます。
そう
「この曲はヤムチャにちなんでいるんだ!ヤムチャはDBZサーガではあまり活躍しなかったけれど、子供の頃から大好きなキャラクターだった。ヤムチャは悟空に対抗できる最初のキャラクターの一人で、彼が “狼牙風風拳” という拳の技をキックから始めるのがいつもコミカルだと感じていたんだよね (笑)。僕たちはドラゴンボールの世界が大好きだから、Dan もこのネーミングを気に入ってくれると思ったんだ。バンドに見せたオリジナルのデモはBPMが20も速くて、想像するのも乱暴なんだけど、もともと最初のアイデアは、ぶっ飛んだ、容赦のない “Kick You In the Face” なライブ・ソングやアルバムのオープニングを作ることだったんだ」
アルバムのハイライトは、ドラゴンボールのヤムチャをテーマとした “Wolf Fang Fist!” “狼牙風風拳” でしょう。物語が進むにつれてインフレしていくキャラクターの強さと “気”。しかし、私たちは原点を忘れてはいないだろうか?ヤムチャの狼牙風風拳や天津飯の気功砲が、ドラゴンボール初期のコミカルな笑いの中で、シリアスに絶妙なバランスを生み出していました。アルバムはフック対複雑、光と影、ユーモアとシリアスの対立が常に存在していますが、まさにドラゴンボール初期のように絶対にどちらかが勝ちすぎることはないのです。
今回弊誌では、Professor Caffeine & the Insecurities にインタビューを行うことができました。「放課後はDBZのセル編やゾイドを見るために急いで家に帰ってたし、サムライチャンプルーは夜遅くまで見てたよ。植松伸夫は、ダークソウル、メトロイド、バイオハザード、そしてソニーと任天堂のほとんどすべてのゲームとともに、作曲家として僕に大きなインスピレーションを与えてくれた」 どうぞ!!

PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES “S.T.” : 10/10

INTERVIEW WITH PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES

Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?

【DAN】: Honestly a mix of a lot of things. I personally was very into power Pop Rock like The Cars and Fountains of Wayne, but I also grew up during the emo generation so I gravitate more towards bands with hooks. Additionally, I’m very into avant-garde rock music, like Sleepytime Gorilla Museum, Primus and Dillinger Escape Plan. Ranging from heavy metal, to the most polished pop music. I think that reflects in our sound a little bit.

【ANT】: My parents were big music fanatics- I grew up with a lot of radio alternative rock, hair metal, grunge, and singer-songwriters. There was never a silent car ride or a quiet moment at home – from Metallica to Journey, Alice in Chains to Marvin Gaye, and everything in between. The diversity definitely stuck with me and I still love most of that music, but when I discovered bands like Sevendust, Alter Bridge, and Animals As Leaders, they pushed me to pursue music. Today, much like my childhood, my listening habits are seemingly broken – quickly jumping from Caligula’s Horse to Billie Eilish or Carbomb to boygenius, haha.

Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?

【DAN】: 正直なところ、いろんなものが混ざっている。個人的には THE CARS や FOUNTAINS OF WAYNE のようなパワー・ポップ・ロックが好きだったけど、エモ世代でもあったから、フックのあるバンドに惹かれるんだ。
さらに、SLEEPYTIME GORILLA MUSEUM, PRIMUS, THE DILLINGER ESCAPE PLAN といった前衛的なロックも大好きだ。メタルから最も洗練されたポップミュージックまでね。それが僕らのサウンドにも少し反映されていると思う。

【ANT】: 僕の両親は大の音楽マニアで、ラジオのオルタナティヴ・ロック、ヘア・メタル、グランジ、シンガー・ソングライターをたくさん聴いて育った。METALLICA から JOURNEY, ALICE IN CHAINS からマーヴィン・ゲイまで、その間にあるものすべてだよ。その多様性は間違いなく僕の心に残り、今でもその音楽のほとんどを愛しているよ。
でも、SEVENDUST, ALTER BRIDGE, ANIMALS AS LEADERS といったバンドに出会ったとき、彼らは僕にもっと音楽を追求するよう背中を押してくれたんだ。CALIGULA’S HORSE からビリー・アイリッシュへ、CARBOMB から BOYGENINUS へ、といった具合だ。

Q2: How did Professor Caffeine & the Insecurities form?

【DAN】: Professor Caffeine started as my own solo project and eventually, after getting a couple local musicians together, I decided to form it into a full band. I was at a point in my life where I was done being in a touring band because I had done that for close to 10 years.
I really wanted a studio project, but after taking some time off I realized that I missed being in a collaboration and I was just burnt out from working with my previous band.

Q2: Professor Caffeine & the Insecurities はどのようにして結成されたのですか?

【DAN】: “Professor Caffeine” は僕のソロ・プロジェクトとして始まったんだけど、最終的に地元のミュージシャンを何人か集めてフル・バンドにすることにしたんだ。10年近くツアー・バンドをやっていたから、それはもういいやという時期だったんだ。
本当はひとりのスタジオ・プロジェクトがやりたかったんだけど、しばらく休んでいるうちに、共同作業が恋しくなったのと、前のバンドでの活動で燃え尽きていたことに気づいたからね。

Q3: The band name Professor Caffeine & the Insecurities is very interesting! Why did you choose this band name?

【DAN】: I’m a big fan of ’50s rock and that formula for a band name, the “something, something and the somethings” always struck a chord with me. The name comes from the fact that I drink a lot of coffee and express a lot of my insecurities in my songs.

Q3: Professor Caffeine & the Insecurities というバンド名はとても興味深いですね!なぜこのバンド名にしたのですか?

【DAN】: 僕は50年代のロックの大ファンで、バンド名の公式である “something, something and the somethings” はいつも僕の心を打つんだ。名前の由来は、僕がコーヒーをたくさん飲むことと、不安な気持ちを歌にたくさん表現することからきているんだ。

Q4: The first thing I remembered when I heard your music was Thank You Scientist. Did you learn from their method of mixing complexity and catchiness?

【DAN】: Honestly, I never really listened to Thank You Scientist. I hate to admit that because we opened for them in 2019, and they were really great people, but I didn’t get into them until way after we were already established. Our second release, ‘the Video Game EP’ had been out for at least a year at that point. Listening now, I can definitely see the similarities – I hope one day we can have as many horns as them haha.

【ANT】: They also fully slipped my radar until we started playing with them. Being in the same conversation as TYS is incredibly humbling, we all thought they were monster musicians.

Q4: あなたの音楽を聴いて最初に思い出したのは、Thank You Scientist でした。複雑さとキャッチーさをミックスさせる彼らの手法から学んだところもあるのですか?

【DAN】: 正直なところ、Thank You Scientist はあまり聴いたことがなかったんだ。2019年に彼らのオープニングを飾ったし、本当に素晴らしい人たちだったからあまり言いたくないけど、彼らにハマったのは僕らがすでに地位を確立したずっと後だったんだ。
その時点で、僕たちの2枚目のリリース “The Video Game EP” は少なくとも1年前にリリースされていたからね。でも今聴くと、確かに似ているところがある。いつか彼らのようにたくさんのホーンを持てるようになりたいね。

【ANT】: 彼らと一緒にプレイするまでは、完全に僕のレーダーから外れていたんだ。Thank You Scientist と会話をしてからは、彼らが信じられないほど謙虚で、モンスター・ミュージシャンだと思うようになったよ。

Q5: The music world has changed dramatically over the past 30 years. With the rise of instant culture like streaming and social networking, “prog”, which takes time, intelligence, and practice to create, has never been more current. Why do you still continue to play this “Prog” music?

【ANT】: While we as a band share common interests, our personal tastes are undeniably eclectic. Progressive music allows us to experiment and push boundaries without things sounding out of place – and in this genre, people tend to be more willing to follow us on those unexpected detours. There’s just something about weaving yacht-rock chords, a metal breakdown, Latin-inspired rhythms, complex math-core time signatures, and a huge singalong chorus into a single song that still feels cohesive. It’s all about crafting the right arrangement or telling a compelling story – with that approach, anything goes, and writing seldom becomes stale.

【DAN】: It’s funny, I don’t know if it’s because I don’t like stereotypical song structures, but I never see our arrangements as “Prog.” We just write riffs that we think sound great and I try to do my best to write vocals and melody lines to glue them all together. Unless I just wrote a song from scratch and it’s a straightforward pop song then that’s generally how these tunes come to be.

Q5: この30年で音楽世界は劇的に変化しました。ストリーミングや SNS のようなインスタント・カルチャーの台頭により、創作に時間と知性と練習を要する “プログ” はトレンドとは真逆の場所にいます。それでもなぜ、 “プログ” を続けているのですか?

【ANT】: バンドとして共通の興味はあるものの、個人的な嗜好は紛れもなく折衷的なものだ。プログレッシブ・ミュージックは、場違いなものに聞こえることなく、実験的に境界線を押し広げることを可能にしてくれる。このジャンルでは、人々は予想外の回り道にも喜んでついてきてくれる傾向があるからね。
ヨット・ロックのコード、メタルのブレイクダウン、ラテン風のリズム、複雑なマスコアの拍子記号、そして大合唱を1曲の中に織り交ぜることで、まとまりを感じることができるんだよ。適切なアレンジをしたり、説得力のあるストーリーを語ったりすることが大事なんだ。そういうアプローチなら、何でもありだし、作曲が陳腐化することもほとんどない。

【DAN】: 変な話だけど、ステレオタイプな曲の構成が好きじゃないからなのかわからないけど、僕らのアレンジを “プログ “だと思ったことはないんだ。自分たちが素晴らしいと思うリフを書くだけで、それをまとめるためにヴォーカルやメロディ・ラインを書くことに全力を尽くしている。ただゼロから曲を書いて、それがストレートなポップ・ソングでない限り、こういった曲は大体そうやって生まれるんだ。

Q6: Your lyrics are often sad – addiction, loss, pain – but the beautiful pop melodies make us feel positive in the end, would you agree?

【DAN】: Yeah, I always liked the blend of heavy concepts with catchy melodies.

Q6: あなたの歌詞は、中毒、喪失、痛みなど、悲しいものが多いのですが、美しいポップなメロディーは、最終的に私たちを前向きな気持ちにさせてくれますね。

【DAN】: そうだね、重いコンセプトとキャッチーなメロディーの融合がいつも好きなんだ。

Q7: “Wolf Fang Fist!” is the special move of Yamcha from Dragon Ball, right? It’s a great song, but why did you choose the lesser-known Yamcha and this move as the title of the song?

【ANT】: The song is named after Yamcha, and I’m so excited you asked us about this! Even though he didn’t accomplish much in the DBZ sagas, he was a childhood favorite. Yamcha is one of the first story characters to hold his own against Goku, and I’ve always found it comical that he begins his “Wolf Fang Fist” technique with a kick. We love the Dragon Ball universe, so I knew Dan would appreciate the reference. That’s pretty much how we name things anyway – quotes and inside jokes. The original demo I showed to the band was 20 BPM faster – which is wild to imagine – but the initial idea was to create a blistering, unrelenting ‘kick-you-in-the-face’ live song or album opener.

【DAN】: Everyone forgets that Yamcha and Tien are the unsung OG heroes of Dragon Ball, by the time you get around to Dragon Ball Z everybody is so overpowered you lose that. We also have a song called “Spirit Bomb” on our album!

Q7: “Wolf Fang Fist!” はドラゴンボールのヤムチャの必殺技 “狼牙風風拳” のことですよね。素晴らしい曲ですが、なぜあまり知られていなくて強くもないヤムチャとこの技を曲のタイトルに選んだのですか?

【ANT】: 君がこの質問をしてくれてうれしいよ!そう
この曲はヤムチャにちなんでいるんだ!ヤムチャはDBZサーガではあまり活躍しなかったけれど、子供の頃から大好きなキャラクターだった。ヤムチャは悟空に対抗できる最初のキャラクターの一人で、彼が “狼牙風風拳” という拳の技をキックから始めるのがいつもコミカルだと感じていたんだよね (笑)。
僕たちはドラゴンボールの世界が大好きだから、Dan もこのネーミングを気に入ってくれると思ったんだ。バンドに見せたオリジナルのデモはBPMが20も速くて、想像するのも乱暴なんだけど、もともと最初のアイデアは、ぶっ飛んだ、容赦のない “Kick You In the Face” なライブ・ソングやアルバムのオープニングを作ることだったんだ。

【DAN】: みんなヤムチャと天津飯がドラゴンボールの知られざるOGヒーローだということを忘れている。ドラゴンボールZの頃になると、みんなパワーアップしているから、そんなことはどうでもよくなるんだよな。アルバムには “Spirit Bomb” “元気玉” という曲もあるんだ!

Q8: In fact, has Japanese culture, games, anime, and music influenced your work?

【DAN】: Yeah, we’re all gigantic video game lovers. I also grew up watching Toonami everyday after school. So that got me hooked on shows like Dragon Ball and Cowboy Bebop.

【ANT】: Oh, absolutely! Echoing Dan here, I’d race home after school to catch up on the Cell Saga or Zoids, and I’d stay up late into the night watching Samurai Champloo. Nobuo Uematsu has been a massive inspiration for me as a composer, along with games like Dark Souls, Metroid, Resident Evil, and pretty much everything from Sony and Nintendo.

Q8: 実際、他の日本の文化、ゲーム、アニメ、音楽もあなたの作品に影響を与えているんですか?

【DAN】: うん、僕らはみんな大のゲーム好きなんだ。あと、放課後は毎日Toonami (カートゥーン・ネットワーク) を見て育ったんだ。それでドラゴンボールやカウボーイビバップのような番組に夢中になったんだ。

【ANT】: そうだね!Dan と同じように、放課後はDBZのセル編やゾイドを見るために急いで家に帰ってたし、サムライチャンプルーは夜遅くまで見てたよ。植松伸夫は、ダークソウル、メトロイド、バイオハザード、そしてソニーと任天堂のほとんどすべてのゲームとともに、作曲家として僕に大きなインスピレーションを与えてくれた。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES’S LIFE!!

Herbie Hancock “Flood”
Dream Theater “Metropolis Part 2”
The Cars “Candy O”
Coheed and Cambria “Twin Turbine Blade”
Glassjaw “Worship and Tribute”
(Dan)

The Sheila Divine “New Parade”
Thrice “The Artist In The Ambulance”
Alter Bridge “Blackbird”
Queensryche “Operation Mind Crime”
Animals As Leaders “The Joy of Motion”
(ANT)

MESSAGE FOR JAPAN

もう新曲の仕上げに取り掛かっていて、2025年中にさらにいくつかのシングルをリリースする予定なんだ。セルフタイトルのアルバムに素晴らしいフィードバックをくれてありがとう!日本で演奏することは僕たちの夢。近いうちにその機会が得られることを願っているよ!

We’re putting the finishing touches on some new tunes and planning to release a few more singles throughout 2025. Thank you all for the great feedback to our self-titled record, but more importantly, thank you for taking the time to listen to it! It is a dream of ours to play in your country, hopefully we can get the opportunity to do so soon!

PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES

FACEBOOK

BANDCAMP

mmmB5dvKwaCcAEznJZ

PLZ FOLLOW US ON FACEBOOK !!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です