EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH BRANDON CRUZ OF SO HIDEOUS !!
Outstanding “Orchestral Post-Metal” from NYC, SO HIDEOUS has just released stunning new album “Laurestine”! Is this Rock album? No way, this is the awesome 21 century’s Symphony!!
NYC の次世代ブラックメタルバンド SO HIDEOUS がドラマチックで壮大な素晴らしすぎる新作 “Laurestine” をリリースしました!!
所謂 “Post-Black” というジャンルで説明されていた彼らですが、このアルバムで完全に新しい “Orchestral Post-Metal” という分野を作り上げたように思います。勿論、前作 “Last Poem/First Light” はハードコア/ブラックメタルのアグレッションと哀愁/激情のメロディーが見事に融合した快作でした。しかし、今作はまるでそこにオーケストラが加わりシンフォニーを書き上げたような驚異的な作品に仕上がりました。もはや HIDEOUS (醜い) 部分は一切見当たりませんね。
アルバムオープナー “Yesteryear” を聴けば彼らの進化をしっかりと感じ取れるでしょう。美しく、アトモスフェリックなピアノとストリングスのパートから静かに始まり、楽曲は焦らすようにジワジワと盛り上がっていきます。そしてブラストビートとグロウルが遂に炸裂する場面ではどうにも一切の興奮を禁じ得ません。いくつかの美麗なテーマ、モチーフが時に静かに、時に轟音の中繰り返し現れます。インタビューで言及している通り、バロック音楽の技法、コードワークを見事に楽曲に取り入れ、現代にクラッシックを蘇らせていると言っても過言ではないでしょう。
“Laurestine” にインタルードは存在しても、楽曲と楽曲を繋ぐ間はありません。なぜなら1曲の壮大なシンフォニーだからです。アルバムは同じクラッシックでも、非常に勇壮でフィナーレを飾るに相応しいベートーヴェンのような “A Faint Whisper” で幕を閉じるまでリスナーに感動を与え続けます。何という作品でしょう!ブラックメタル、激情系、アンビエント、クラシカル、ポストロック/メタル、プログロック…全てを内包し、緻密なコンポージングと巧みな演奏で極上の音楽を作り上げた SO HIDEOUS。
今回、弊誌ではギター/キーボードを担当し、作曲も手がけるバンドの中心人物 Brandon Cruz に話が聞けました。どうぞ!!
MMM RATING⭐️
SO HIDEOUS “LAURESTINE” : 10/10
【INTERVIEW WITH BRANDON CRUZ】
Q1: This is our first interview with you. So, at first, could you tell us about the band? How did the band start? And what’s the meaning of your band name “So Hideous”?
【BRANDON】: In 2008 I was looking to begin a project that had ambient, drone and classical with noise and harsh vocals. It took me a while to find members so in the meantime I made demo’s of many of the songs that appear on our first two eps and “Last Poem/First Light”. The band name came from a documentary on the Dario Argento film “ Jenifer” wherein a man falls deeply in love with a grotesque monster.
Q1: 初インタビューです。まずはバンドについて聞かせてください。バンド結成の経緯とバンド名 “SO HIDEOUS” の意味を教えていただけますか?
【BRANDON】: 2008年のことだけど、僕はノイジーでエクストリームなボーカルを使った、アンビエントとドローンとクラシカルを融合したようなプロジェクトを始めようとしていたんだ。メンバーを見つけるのに時間がかかったから、その間にデモを作ったんだ。それは後に、最初の2枚のEPと前作 “Last Poem/First Light” の大半の楽曲になるんだけどね。バンド名は Dario Argento の映画 “Jenifer” のドキュメンタリー “So Hideous, My Love” で彼がグロテスクなモンスターと深く恋に落ちていることを語るんだけど、そこからとっているんだよ 。
Q2: Your newest album “Laurestine” is just out now! How are you feeling now? And how are the reactions so far?
【BRANDON】: We’re pleased to finally have it out as it was a work that spanned many years and sleepless nights. The reactions have been very positive and we are grateful but good or bad it’s more important that people are listening and sharing.
Q2: 新作 “Laurestine” がリリースされましたね!今のお気持ちを聞かせてください。また、これまでの反響はいかがですか?
【BRANDON】: 何年もかけて、徹夜することすらあった作品だから、遂にリリースすることが出来て嬉しいよ。反響はとても良くて喜んでいるんだ。だけど、良くても悪くても、みんなが聴いてシェアしてくれることが重要なんだよ。
Q3: When you named this great album as “Laurestine”, what was in your mind? Could you tell us about a concept of the album?
【BRANDON】: I was thinking a lot about aging and how all of this ends. From there, we plotted out a story chronicling a potential scenario for brain function after death and all the scientific and metaphysical hypothesis we researched were incorporated into it. The Laurestine flowers in the cold and is dubbed the deathless flower, it was a great image and tied into everything we were trying to say.
Q3: タイトルにはどのような意味がありますか?アルバムのコンセプトを教えてください。
【BRANDON】: 僕は生存状態から徐々に死に移りゆく過程について考えていたんだ。そこから、僕たちは脚本にもなり得るような物語の構想を練ったんだよ。死後の脳の機能について、全ての科学的、そして抽象的な仮説まで調べあげてそこに盛り込んだよ。”Laurestine” は冬に咲く花で、枯れないと言われているんだ。素晴らしいイメージだし、全てが僕たちの言おうとしていることにぴったりだと思ったんだ。
Q4: First track, “Yesteryear really knocked me out. It’s amazing song. It starts beautiful atmospheric part with strings. After that, it becomes aggressive with blast beat. Adding that, I have to say the chord work of “Yesteryear” is really awesome! It’s like a Classical music! Speaking of Classical Music, the final song, “A Faint Whisper” also reminds me that. You say you are “Orchestral Post-Metal”. So, what is Classical Music to you?
【BRANDON】: Thank you. Yesteryear definitely shows my little obsession with the baroque period, particularly Vivaldi and Bach. To this day, I get the most “feels” from that era, especially the sacred works and it really opened me up to diminished chords, ground bass and recurring motifs. A Faint Whisper moves about 150 years into the future of where Yesteryear was and is more steeped in the Classical/early romantic Beethoven style. Big, big chords and heroic sounding. We’ve never directly said we are “orchestral post metal” but classical music as a whole is one my largest influences and is something I can always enjoy and come back to regardless of whatever else I’m into at the time.
Q4: アルバムのオープニングを飾る “Yesteryear” は実に素晴らしい楽曲ですね。ストリングを使用した美しいアトモスフェリックパートから始まって、アグレッシブなブラストビートに移行します。アルバム最後を飾る “A Faint Whisper” もそうですが、まるでクラッシックのようなコードワークも実に見事ですね!SO HIDEOUS は “Orchestral-Post Metal” と称していますが、クラッシックはあなた達にとってどういった意味を持ちますか?
【BRANDON】: ありがとう。”Yesteryear” は間違いなく僕のバロック音楽への執着が少し現れているね。特にヴィヴァルディとバッハなんだけど。今日まで、僕はあの時代、特に聖楽からの”雰囲気”を多く取り入れてきたんだ。バロック音楽はディミニッシュコード、グラウンドバス(低音主題)、循環するモチーフといったものへの扉を開けてくれたね。”A Faint Whisper” は “Yesteryear” から150年後、初期ロマン派のベートーヴェンからよりアイデアを得ているんだ。ビッグなコードとヒロイックなサウンドだよね。僕たちは直接 “Orchestral Post Metal” を名乗ったことはないんだけど、クラッシック音楽全体が僕の最大の影響元なのは確かだよ。常に楽しめるし、クラッシックなら何であれのめり込めるね。
Q5: I thought “Laurestine” has no clear borders that separate each songs. And odd time signiture are used through the album. It seems one song, one masterpiece for me. Do you think “Laurestine” should be heard from start to end continuously?
【BRANDON】: Absolutely. Laurestine is designed to be a complete and uninterrupted listening experience in the way a symphony is presented in a concert hall. They don’t skip the adagio to get to the grand finale…
Q5: “Laurestine” は個々の楽曲を隔てる境が無いように感じます。アルバムを通して変拍子が使用されていますし、一つの壮大な楽曲のようにも思えます。最初から最後まで通して聴くべきですよね?
【BRANDON】: 間違いないね!”Laurestine” はシンフォニーがコンサートホールで表現されるように、完全に途切れず聴かせるようにデザインされているんだよ。交響曲を演奏する時、グランドフィナーレまでにアダージョを飛ばしたりはしないでしょ…?
Q6: Anyway, you are often compared with Deafheaven in the context of “Post-Black”. As it happens, “Laurestine” and “New Bermuda” is released at the same month. I think they have more influences from Black Metal than you. What is Deafheaven and their music to you?
【BRANDON】: Frankly, It’s bizarre to be asked questions about other bands but I suppose the comparisons show either the limitations of the listener or unprofessionalism and a lack of research on behalf of the writers when the truth is So Hideous was both releasing music in this style and playing shows well before them. In any event as far as this October is concerned; good for both of us. Both albums seem to be making headway with our respective fan bases and So Hideous is pleased with the results of our individual campaign.
Q6: SO HIDEOUS は “Post-Black” という文脈で、しばしば DEAFHEAVEN と比較されますよね?偶然にも、彼らの新作 “New Bermuda” は “Laurestine” と同じ10月にリリースされました。個人的には、DEAFHEAVEN の方がブラックメタル色が濃いと思うのですが、彼らについてどう思っていますか?
【BRANDON】: 率直に言って、他のバンドについて質問されるのは少し奇妙な気がするよ。こういった比較は聴く人の感性が限定されてしまっているか、ライターたちのリサーチが足りない非プロフェッショナルな仕事から生まれているんだろうね。だって僕たちは彼らより先に、こういったスタイルで音楽をリリースしショーを行って成功していたという事実があるんだから。10月に起こったことについてだけど、お互いにとって良かったんじゃないかなあ。どちらのアルバムも前進し、素晴らしいファンベースに受け入れられた。SO HIDEOUS は自分たちのキャンペーンに満足しているよ。
Q7: Metal scene of NYC has produced lots of talented bands like Liturgy, Sannhet, Kayo Dot, and Off course you. Do you feel sympathy with them? And what made NYC special place for New wave of “Post Black” Metal?
【BRANDON】: Interestingly enough we have never crossed paths or shared a stage with any of those bands yet in spite of it being a pretty “small world” in Brooklyn. I think each band offers a unique amalgamation of influences that outweigh any similarities, whether it be Liturgy’s mathy- midi based compositions, or Sannhet’s driving post-punk influences, Kayo Dot with more avant-progressive things happening and of course So Hideous with the soundtrack/classical thing. It’s a nice time to be playing music in NYC but no we don’t sit around and talk about being in some post black movement or anything silly like that.
Q7: NYCのメタルシーンは、LITURGY, SANNHET, KAYO DOT, そして勿論あなた達といった才能溢れるバンドを生み出しています。彼らに共感を覚えますか?何がNYCをポストブラックにとって特別な場所にしているのでしょう?
【BRANDON】: 面白いことに、僕たちはそういったバンドたちと一度も道を交えたり、ステージで共演したことが無いんだ。ブルックリンは決して大きいシーンじゃないにも関わらずね。どのバンドもユニークに独自の影響を融合させているね。優劣などなく、似てもいない。LITURGY はマスロック的な Midi を使用した作曲法だし、SANNHET はポストパンクの影響が感じられる。KAYO DOT はもっとアヴァンプログな感じだよね。勿論、SO HIDEOUS はサウンドトラックやクラッシックに近い音楽をやっているからね。ニューヨークで演奏するのは素晴らしいけど、僕たちがゆっくりとポストブラックのムーブメントについて話したりすることは無いんだよ。