EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH CRYPTODIRA !!
“We All Grew Up Loving BTBAM And While We Never Sit Down And Attempt To Write Anything That Sounds Like Them, Their Philosophy Of Letting a Song Take Any Twist Or Turn That It Wants Is Certainly Present In Our Music. If Anything, Our Bands Are Most Similar In Our Liberated Attitude Toward Writing Music.”
DISC REVIEW “THE ANGEL OF HISTORY”
「ポストメタルは間違いなく僕たちのサウンドの大きな部分を占めているね。たしかに完全にポストメタルとは呼べないかもしれないけど、でも同時に、完全にプログレッシブメタルとも呼べないかもしれないよね。」
音の革新は、概しておぼろげであやふやな秘境に端を発します。プログレッシブメタルコアをアステカの魔法とカオスで異次元へと導いたトリックスター、VEIL OF MAYA に見出された NYC の海獣 CRYPTODIRA は、その名の通り深海で数万年もの異種族交配を繰り返したモダンメタルモンスターです。
「僕らはみんな BETWEEN THE BURIED AND ME を愛して育ったからね。楽曲を自由自在に捻くれさせる彼らの哲学は、僕らの音楽にも確かに存在しているんだ。どちらかと言えば、僕たちのバンドは彼らと、音楽を書くことに対する自由な姿勢が最も似ているんじゃないかな。」
BTBAM の名作群を手がけた Jamie King をプロデューサーとして迎えたように、たしかに CRYPTODIRA は難解と容易、混沌と明快、暴虐と安寧、激音と静謐の狭間に巣喰いながらメタルの荒唐無稽を自由自在に謳歌しています。
「彼はとてもオープンマインドなプロデューサーで、僕たちのアイデアをより商業的にに手なずけようとするのではなく、可能な限りクレイジーなことをしてサウンドに自分たちの息を吹き込ませるよう促してくれたんだからね。」
実際、マルクス主義、精神分析、フェミニストやポストコロニアル理論など人類史におけるテーマを哲学的な視点から俯瞰し、理想と現実の狭間を示唆する “The Angel of History” は、常軌を逸したメタルの歴史書だと言えます。プログ、ポストメタル、ハードコア、デスメタル、スラッジ、マスコア、ジャズの豊潤なるアマルガムは、深海で熟成されためくるめくテクニックや多彩な歌唱スタイルで人と音の歴史を投影するのです。それは万年海獣のみに許された秘法。
もちろん、”Dante’s Inspiration” を聴けば、瞬きと同時にテンポや拍子が移り行く THE DILLINGER ESCAPE PLAN の数学が、千変万化な歴史の授業に欠かせない教科書の一つであることは揺るぎません。ただしその一方で、ポストメタルの申し子は嫋やかで美麗な対比の魔法を忘れることはないのです。それは歴史に宿る儚さでしょうか。
“Self-(Affect/Efface)” で “Alaska” のような精神病的グロウルが高らかなクリーンボイスに磨き上げられる瞬間、”The Blame For Being Alive” で Pat Metheny がオルタナティブやデスメタルに蹂躙される瞬間、天使とのデュエット、”The White Mask Speaks” に宿る荘厳なポストメタルのシネマトグラフィー。あまりにドラマティックな場面転換はさながら猫の目のごとく。リスナーは予想不可能なメタルと人類の未来に幾度も思いを馳せるはずです。
今回弊誌では、CRYPTODIRA にインタビューを行うことが出来ました。「日本のアーティストは、様々なジャンルを日々聴いているよ。ちょっと頭に浮かんだだけで、toe, Tricot, Mouse on the Keys, Passepied, ゲスの極み乙女, Indigo la End, 水曜日のカンパネラ, Snail’s House なんかをよく聴くよ。」 どうぞ!!
CRYPTODIRA “THE ANGEL OF HISTORY” : 9.9/10
INTERVIEW WITH CRYPTODIRA
Q1: First of all, how did Cryptodira come to be? What’s the meaning behind your band name Cryptodira?
【SCOTT】: We’ve all been friends for many years going back to childhood, so when we all started to get into the same type of music, starting a band seemed like an obvious answer. I feel that having that kind of relationship as super close friends in a creative partnership really lends itself to making special music, so we feel pretty lucky to have known each other for all of these years. “Cryptodira” refers to a suborder of tortoises and turtles! We came across the term when we were young and found some inspiration in the longevity of the species and from there it kind of just stuck.
Q1: まずは CRYPTODIRA 結成の経緯を教えていただけますか?
【SCOTT】: 僕たちは皆、子供の頃から何年も友人だった。だから同じタイプの音楽に興味を持ち始めた時に、バンドを始めるのは当然の答えのように思えたんだ。
僕は創造的なパートナーシップの中で、とても親しい友人としての関係性を持つことが、特別な音楽を作ることにつながると感じている。だから彼らと長年の付き合いができたことはとても幸運だと思っているよ。
“Cryptodira” とは、カメとカメの亜目のこと! 僕たちが若い頃この言葉に出会って、その種の寿命の長さからインスピレーションを得て、それがそのまま定着したんだよ。
Q2: What inspired you to start playing guitar? Who was your hero at that time?
【SCOTT】: For me it was Green Day that inspired me to play guitar! Certainly far from the type of music I play now, but Billie Joe Armstrong was my first guitar hero for sure. Shortly after that I discovered Dream Theater through Mike (who learned of them from his dad), and my entire life changed with my discovery of progressive music. John Petrucci, Mikael Akerfeldt, Paul Waggoner, and Steven Wilson became my guitar gods from that moment on and they taught me that there was more to music than what was on the radio.
【MIKE】: my Dad inspired me to pick up guitar and introduced me to an incredible amount of music from such a young age onward. When I was younger I bounced between Angus Young, Derek Trucks, John Petrucci, Mikael Akerfeldt, Michael Schenker, Rory Gallagher and while I’ve added a ton of influences to that list like Metheny, Fripp, Chris Arp, etc., the ones who I loved when I was younger, especially Trucks and Akerfeldt, have stuck with me through all these years.
Q2: ギターをはじめたきっかけは何だったんでしょう?当時のヒーローは?
【SCOTT】: 僕にとってギターを弾くきっかけになったのは GREEN DAY だったんだ。確かに今プレイしているタイプの音楽とはかけ離れているけど、Billie Joe Armstrong が僕の最初のギターヒーローだったのは間違いない。
その後すぐに Mike (彼の父親から DREAM THEATER を学んだ) を通して DREAM THEATER を発見し、プログレッシブミュージックを発見したことで僕の人生全体が変わったんだ。 John Petrucci, Mikael Akerfeldt, Paul Waggoner, Steven Wilson はその瞬間から僕のギターゴッドとなり、音楽にはラジオで流れているもの以上のものがあることを教えてくれたのさ。
【MIKE】: 幼い頃から父の影響でギターを手にするようになり、信じられないくらい多くの音楽を彼が教えてくれたんだ。
最初は Angus Young, Derek Trucks, John Petrucci, Mikael Akerfeldt, Michael Schenker, Rory Gallagher。それから Pat Metheny, Robert Fripp, Chris Arp なんかをそのリストに加えていったね。特に若い頃は、Derek と Mikael を愛していたし、ずっと何年も大好きなんだよ。
Q3: You toured with Veil of Maya before. When I had an interview with Marc, he said “Japanese entertainment has been a huge part of my life. I have a sleeve of tattoos that are all from Japanese video games.” How about you?
【SCOTT】: Marc is a wonderful guy! Can’t thank Veil of Maya enough for taking us on that tour. His interest in Japanese culture was very well represented! Japanese entertainment played a role in my life when I was a kid playing lots of video games like Kingdom Hearts, Final Fantasy, etc. as well as card games like Pokemon and Yugioh. Those early influences were some of my earliest exposures to art, so I’d say it was indirectly impactful in getting me into music.
【MATTHEW】: There are Japanese artists from a bunch of genres I listen to regularly, off the top of my head: Toe, Tricot, Mouse on the Keys, Passepied, Gesu no Kiwami Otome, Indigo la End, Wednesday Campanella, and Snail’s House. Also I watch a lot of anime, and music makes or breaks a show. The list is too long but some animes with great music are Terror in Resonance, Durarara, Fire Force, Blood Blockade Battlefront and Seishun Buta Yaro. Also as a general shoutout, Re:Zero, A Place Further Than the Universe, Kiznaiver and Shin Sekai Yori are some of my favorite series.
【MIKE】: Japanese entertainment has come into my life in a big way as of the last couple of years. I’ve become infatuated with Akira Kurosawa, and because of him and his movies, Toshiro Mifune has become my favorite actor of all time. Anything directed by Kurosawa that also stars Mifune I absolutely love. Also really love Yasujiro Ozu.
Q3: 以前あなたたちは VEIL OF MAYA とツアーを行っていましたね。私が Marc にインタビューを行った際、彼は 「日本のエンターテイメントは僕の人生の大きな部分を占めている。日本のゲームのタトゥーを入れているくらいにね。」と語ってくれました。あなたたちは日本の文化から影響を受けた部分はありますか?
【SCOTT】: Marc は素晴らしい人さ!あのツアーに参加させてくれた VEIL OF MAYA には感謝してもしきれないね。彼の日本文化への興味はとてもよく表現されているよね。
僕が子供の頃は、キングダムハーツやファイナルファンタジーといったビデオゲーム、それにポケモンや遊戯王などのカードゲームをたくさんプレイしていたから、日本のエンターテイメントは人生の中で大きな役割を果たしていたんだ。そういった影響は、最初のアート体験だと思うから間接的に音楽の世界にも影響を与えているよ 。
【MATTHEW】: 日本のアーティストは、様々なジャンルを日々聴いているよ。ちょっと頭に浮かんだだけで、toe, Tricot, Mouse on the Keys, Passepied, ゲスの極み乙女, Indigo la End, 水曜日のカンパネラ, Snail’s House なんかをよく聴くよ。
それに僕はアニメもよく見るんだけど、作品の良し悪しを音楽が決めると言っても過言ではないね。リストは長くなるけど、偉大な音楽を伴うアニメをいくつか挙げると、残響のテロル、デュラララ、炎炎ノ消防隊、血界戦線、青春ブタ野郎はゆめみる少女の夢を見ない、なんかがあるね。他にも、リゼロ、宇宙よりも遠い場所、キズナイーバー、新世界よりは僕のフェイバリットさ。
【MIKE】: ここ数年、日本のエンターテイメントは僕の生活に大きく入り込んできているよ。黒澤明に夢中になっていて、彼と彼の映画のおかげで、三船敏郎は一番好きな俳優になったんだ。黒澤明監督の作品で三船さんが主演しているものは何でも大好きだね。小津安二郎も大好きだよ。
Q4: The album was made in a very stressful and unusual situation, the lockdown caused by the Corona pandemic, was the content of the album influenced by that situation?
【SCOTT】: Luckily for us, we actually recorded this album in January 2020 and while the COVID-19 pandemic was raging in other parts of the world, there were no lockdowns in the USA yet and we weren’t aware of just how bad it was, so life was normal for us when recording this record. It was written throughout 2019 so it was influenced more by our experiences as a band and as people throughout that year. That being said, the release of this record was very much influenced by COVID as we’ve had to shift gears to streaming and online content as opposed to playing shows which is quite a change of pace for a band like ours that is so used to being on tour and playing shows.
【MIKE】: I’ve written 14 new songs and counting during lockdown/quarantine, so some of those might carry that feeling of uneasiness.
Q4: 最新作は、コロナによるパンデミックやロックダウンというストレスの溜まる状況下で制作されたのでしょうか?
【SCOTT】: 幸運なことに、このアルバムを実際にレコーディングしたのは2020年1月で、COVID-19のパンデミックが世界各地で猛威を振るってはいたけど、アメリカではまだロックダウンが行われていなかったし、それがどれほどひどいものかを認識していなかったからこのアルバムをレコーディングしている間の僕たちは普通の生活だったんだ。
2019年中に書かれたものだから、その年のバンドとしての経験や、人間としての経験がより影響を与えているんだよ。そうは言っても、このレコードのリリースにかんしては、COVIDからの影響が非常に大きかったと言えるね。ライブをするのではなく、ストリーミングやオンラインコンテンツにシフトしなければならなかったんだけど、ツアーやライブに慣れている僕たちのようなバンドにとっては、かなりの変化だったよね。
【MIKE】: それから僕は、ロックダウン/隔離期間中に14曲もの新曲を作ったから、その中には不安感を持っているものもあるかもしれないな。
Q5: “The Angel of History” is a very imaginative album title. Can you tell us about the concept and lyrical themes of your work, including the artwork?
【MATTHEW】: The artwork is based off of Walter Benjamin’s “Theses on the Philosophy of History” which at one point depicts a figure that is trying to account for all the horrors of the past―from a present moment―while being blown backwards into the future. Ultimately he’s advancing the idea of liberation while keeping our feet firmly planted on the ground of history. The lyrics attempt to maintain this consistent view of both utopia and reality, with philosophical perspectives on Marxism, psychoanalysis, and feminist and postcolonial theory.
Q5: “The Angel of History” というアルバムタイトルはとても想像力を喚起しますね?
【MATTHEW】: このアートワークは、ウォルター・ベンジャミンの「歴史哲学のテーゼ」を基にしたもので、ある時点で、過去の恐怖を今という瞬間から説明しようとしている人物が、未来に向かって後ろ向きに吹っ飛ばされながら描かれています。
最終的には、彼は歴史の地に足をしっかりと固定しながら、解放の思想を推し進めているんだ。歌詞は、マルクス主義、精神分析、フェミニストやポストコロニアル理論などを哲学的な視点から、ユートピアと現実の両方についてのこの一貫した見解を維持しようとしているんだよ。
Q6: Producer Jamie King is best known for his work with Between The Buried and Me. Your songwriting is as clever as theirs, did their work influence the album to some extent?
【SCOTT】: Definitely yes, but in an indirect sort of way I think. We all grew up loving BTBAM and while we never sit down and attempt to write anything that sounds like them, their philosophy of letting a song take any twist or turn that it wants is certainly present in our music. If anything, our bands are most similar in our liberated attitude toward writing music. Working with Jamie was another extension of that- he is such an open minded producer and instead of trying to tame our ideas to be more commercially viable, he encouraged us to go as crazy as possible and let the music breathe no matter which way it decided to go.
Q6: プロデューサーの Jamie King は、BETWEEN THE BURIED AND ME との仕事が有名ですよね?彼らの作品がある程度、”The Angel of History” の指標となったのでしょうか?
【SCOTT】: 間違いなくそうだね。ただ、間接的な意味でだけど。僕らはみんな BTBAM を愛して育ったからね。彼らのように聴こえるものを書こうとしたことはないけど、曲を自由自在に捻くれさせる彼らの哲学は、僕らの音楽にも確かに存在しているんだ。どちらかと言えば、僕たちのバンドは彼らと、音楽を書くことに対する自由な姿勢が最も似ているんじゃないかな。
Jamie と一緒に仕事をしたのもその延長線上にあった。彼はとてもオープンマインドなプロデューサーで、僕たちのアイデアをより商業的にに手なずけようとするのではなく、可能な限りクレイジーなことをして、音楽がどのような方向に進もうとしているかに関わらず、サウンドに自分たちの息を吹き込ませるよう促してくれたんだからね。
Q7: Interestingly, songs like “What Can’t Be Taken Back” have some similarity to younger hardcore bands like Knocked Loose and Jesus Piece, would you agree?
【MIKE】: I’ve never actually sat down and listened to either band, but maybe we share a similar influence!
【SCOTT】: Like Mike said, it’s certainly possible, even if we didn’t know it! I think the first half of that song was written with a sort of classic death metal sound in mind, so it would make sense if they draw a similar influence in their sounds and applied it in a different context..
Q7: 興味深いことに、”What Can’t Be Taken Back” のような楽曲からは、メタリックハードコアの新鋭、KNOCKED LOOSE, JESUS PIECE との共通点も窺えました。
【MIKE】: その2つのバンドは聴いたことがないな。おそらく、同じような影響を受けているんだろうな!
【SCOTT】: マイクが言ったように、その可能性はたしかにあるね。あの曲の前半は、ある種のクラシックなデスメタルサウンドを念頭に置いて書かれていると思うから、似たような影響を受けてそれを別の文脈で適用したとしたら、その指摘は理にかなっていると思うんだよ。
Q8: The very atmospherics are also your hallmark, but are you more comfortable being called post-metal than progressive metal?
【SCOTT】: Genre names are something we never spend a whole lot of time thinking about, but post-metal is definitely a huge part of our sound. I’m not sure we could be called a post-metal band outright, but at the same time I’m not sure we could be called a progressive metal band outright either. That said, we love bands like Neurosis, ISIS, Pelican, The Ocean, and Intronaut, and those atmospheric tendencies are a huge part of our sound. We love to create textures with our music and give it a chance to breathe among all the chaos and that’s certainly where it stems from.
Q8: アルバムに浮遊するアトモスフィアも CRYPTODIRA のトレードマークですね。実際、あなたたちの Facebook ページにはプログメタルではなく、ポストメタルと表記されています。
【SCOTT】: ジャンル名はあまり考えたことがないけど、ポストメタルは間違いなく僕たちのサウンドの大きな部分を占めているね。たしかに完全にポストメタルとは呼べないかもしれないけど、でも同時に、完全にプログレッシブメタルとも呼べないかもしれないよね。
つまり、僕らは NEUROSIS, ISIS, PELICAN, THE OCEAN, INTRONAUT みたいなバンドを愛していて、彼らのアトモスフェリックな傾向は僕らのサウンドの大きな部分を占めているわけさ。僕たちは自分たちの音楽でテクスチャーを作るのが好きで、混沌とした中で息をするチャンスを与えたいんだよ。