EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH RIDER G OMEGA OF OBSIDIAN KINGDOM !!
Catalonian Modern Prog quintet, OBSIDIAN KINGDOM has just released “hard to classify music with plenty of contrast” new album “A Year With No Summer” !!
DISC REVIEW “A YEAR WITH NO SUMMER”
情熱の国スペインから現れた、Post-Whatever な5人組、 OBSIDIAN KINGDOM が待望の2ndアルバム “A Year With No Summer” をリリースしました!!
2012年にリリースされた彼らのデビュー作 “Mantiis” はその完成度の高さから世界のメタルシーンを驚かせました。アルバムはボーダーレスで、映画のような世界観と、万華鏡のような多様性を持っていましたね。
あれから4年。新作には、彼らの確かな成長や更なる挑戦が詰まっています。PINK FLOYD, MARILLION, RIVERSIDE といったバンドと比較されているように、”A Year With No Summer” は少なくとも、ヘヴィーなレコードではありません。そして勿論、典型的な Prog-Rock とも明らかに趣を異にしています。前作で見せつけた多様性はそのままに、テーマとしていたエクストリームをミニマリズムという実験性に置き換え進化しているように感じました。
進化を物語るに象徴的なのが、タイトルトラック “A Year With No Summer” と、インストゥルメンタルソング “The Polyanik” でしょう。強烈なノイズやシンプルで美しいメロディーが波打つように繰り返される、オスティナートという手法を使用したこの2曲はミニマルなアルバムのムード、方向性を決定づけているように思えます。PINK FLOYD などと比較されるのもそのあたりが理由かも知れませんね。
Garm が参加した “April 10th” からはバンドの ULVER に対する強い愛情が感じられます。この楽曲のみならず、作品はエレクトロニカ/インダストリアル要素が強く反映されていますが、インタビューにもあるように、ULVER の名作 “Perdition City” が影響を与えたことは間違いないようです。
確かに、レコードにはメタリックな要素も散りばめられていますが、MAYHEM の Atilla が参加した “The Kandinsky Group” にしても、ディストーションサウンドは、例えば SUNN O))) のようなノイズやミニマルなグルーヴのため使用されており、所謂”リフ”らしいリフはほとんど存在しないと言っても良いでしょう。勿論、それについては賛否両論あるでしょうが、残虐な RIVERSIDE とも評せるような、彼らの新しいチャレンジがシーンに一石を投じることは間違いないと思います。今回弊誌では、バンドの中心人物、ギター/ボーカル Rider G Omega にインタビューを行うことが出来ました。どうぞ!
OBSIDIAN KINGDOM “A YEAR WITH NO SUMMER” : 8.8/10
【INTERVIEW WITH RIDER G OMEGA】
Q1: This is the first interview with you. So, at first, could you tell us about the band? How did Obsidian Kingdom come to be? And what’s the meaning behind your band name “Obsidian Kingdom”?
【RIDER】: Ah… The band started working at full speed sometime around 2010. At first we played some kind of Progressive Black Metal, but we quickly shifted to our “hard-to-classify music” peculiar signature. Our breakthrough happened four years ago when we released our successful first album “Mantiis”, after which we’ve come to be known as “The Masters of every Genre”… Two weeks ago we released our second full-length, “A Year With No Summer”. The welcoming is being, once again, impressive.
As in most aspects of Obsidian Kingdom, our name does not necessarily have a specific meaning, but is rather designed to trigger images in the brain of the listener. It is an evocative concept that brings together violence and beauty, mystery and heaviness, sex and destruction.
Q1: 本誌初登場です!まずはバンド結成の経緯と、バンド名 “Obsidian Kingdom” の由来を教えていただけますか?
【RIDER】: えーっと、バンドは2010年辺りからフルスピードで動き出したんだ。最初は Progressive Black Metal のような音楽をプレイしていたんだけど、すぐに僕たち自身の”ジャンル分けが難しい”奇妙な調子の音楽性にシフトしていったね。4年前に成功を収めたデビュー作 “Mantiis” をリリースして急成長を果たしたよ。それからは”全てのジャンルのマスター”として知られるようになったんだ。
2週間前に2枚目のフルアルバム “A Year With No Summer” をリリースしたんだよ。とても歓迎されているようで、嬉しいね。
僕たちのバンド名 OBSIDIAN KINGDOM は特別な意味を持つ必要はないんだけど、リスナーの頭にイメージを喚起させるトリガーになるようデザインされているんだ。暴力と美、ミステリーとヘヴィネス、セックスと破壊が共存するよう感情に訴えるような名前だよね。
Q2: Your newest album “A Year With No Summer” has been released recently! How are you feeling now?
【RIDER】: Well, it is too soon to have some perspective on it, but the feedback has been amazing so far. Around seventy reviews are already awarding the album an average score of 8/10, which may seem trivial but in fact suggests that we’ve satisfied the huge expectations on us after the success of “Mantiis”.
However, “A Year With No Summer” is not an easy experience to the ear – it’s tense, dense, oversaturated, gloomy, and sometimes intentionally ugly -, so we expect for it to work better in the long run, once it has had time to grow on our audience.
Q2: 仰るように、待望の2ndアルバム “A Year With No Summer” がリリースされましたね!
【RIDER】: うん、アルバムの展望について話すのは少し早すぎるけれど、これまでに貰ったフィードバックは素晴らしいものだよ。70ほどレビューされたけど、平均スコアは8/10といったところだね。平均点のようにも思えるけど、”Mantiis” の成功の後の大きな期待の裏返しだと思うから満足しているよ。
結局、”A Year With No Summer” は耳に優しい音楽とは言えないよね。緊張、綿密、大仰、陰鬱、時には意図的に醜さすら演出している。だから作品を長い目で見て、時間と共にオーディエンスに訴えかければと期待しているよ。
Q3: So, when you named this great album “A Year With No Summer”, what was in your mind? Could you tell us about the concept or lyrical themes of the record?
【RIDER】: “A Year With No Summer” suggests a shift in the paradigm, a grey area whereupon loom large the shadows of trauma and despair, and a panorama of wonder a terror, full of intensity and opportunities. The symbols at play are deep and hard-striking, and they demand an emotional response from their beholder. They speak about moods, the future of civilization and the mysteries behind reality, but they will have a different and unique meaning for each person that comes under their spell.
The conceptual framework displayed in “A Year With No Summer” has been built upon the themes that currently matter to us most as artist: the technological revolution and its impact on the human psyche; self-development and growth in the civilization of entertainment; the decay of social and political structures and its reflection on human interaction; and the way in which the landscape of our cities is shaping the collective unconscious.
Q3: アルバムタイトル “A Year With No Summer” にはどういった意味が込められているのでしょう? 併せて作品のコンセプトを教えていただけますか?
【RIDER】: “A Year With No Summer” はパラダイムシフトを連想させるタイトルだね。作品のコンセプトの枠組みは、アーティストとしての僕たちにとって特に関心事なんだけど、テクノロジーの進化とそれが人間に与える影響についてなんだ。独自の成長を遂げるエンターテインメントの文明、社会、政治構造の腐敗、そしてそれが反映される人間関係。僕たちが普段見ている都市の姿はそういった無意識の集合体によって形成されているんだよ。
Q4: Your debut album “Mantiis” had an impact on the world. I think your new record breaks new ground. The extremeness is pair down, but your sound becomes more deep and emotional. It’s hard to classify, but I felt it’s close to Post-Black Metal, or Post-Prog. Do you agree that? How have you evolved since your debut album?
【RIDER】: “A Year With No Summer” is a much more epic, cold and gritty album than “Mantiis” is and, therefore, a different perspective in sound was needed. There’s also the fact that we cannot help but reflect our ever-shifting taste in music and art; and our belief that, in order to grow, one must get out of the limits of the comfort zone.
We believe that we have succeeded at capturing the emotions, ideas and aesthetics that we wanted for our new album to portray. This time we’ve written strong, independent songs that stand up for themselves but at the same time convey a certain aura when assembled together; whereas “Mantiis” always works better as a whole. This work also sounds more urban, organic and contemporary, something that we have strived for from the start; and we have also managed to fit in some more electronics and beats, which we had also wanted to do ever since we started thinking about the album.
Where ‘Mantiis’ was a tiny horror fable, ‘A Year with no Summer’ is a not-so-futuristic dystopian nightmare
Q4: お話にも出ましたが、デビュー作 “Mantiis” は世界に大きなインパクトを与えましたね。新作ではそこから新境地を開いているように感じます。激しさが減少し、よりディープでエモーショナルな音楽性にシフトしているように思えます。
【RIDER】: “A Year With No Summer” は “Mantiis” に比べてよりエピカルで、冷たく、冒険的な作品だね。それ故に、サウンド面で異なる展望が必要だったんだ。僕たちは音楽やアートにおいて、成長するためには快適な場所から飛び出して、限界を突破しなければならないと信じているんだ。だから今回もその信念を作品に反映せざるを得なかった訳さ。
僕たちは、感情、熱意、アイデアを捉えることに成功した訳だけど、新作ではそういったものを描きたかったんだ。今回は、強力でそれ自身でも独立可能な楽曲を書いたんだけど、同時に仕上がった楽曲が集まってみるとあるオーラを放っていることに気づいたんだよ。”Mantiis” は常にアルバムを通して聴くとより良くなる作品だったのに対してね。
今作では、最初から考えていたように、アーバンでオーガニック、コンテンポラリーなサウンドを生み出しているよ。同時にエレクトロニカなサウンドやビートもいくらかフィットさせることが出来たね。”Mantiis” が子ども向けのホラーな寓話だとしたら、新作はそう遠くない未来の暗黒な悪夢だね。
Q5: You compared Pink Floyd and Marillion with your new sound. What point are you influenced from them?
【RIDER】: We’re big fans of both, although we are much keener on the Floyd – the comparison is inevitable but also pertinent! Other similarities between “A Year With No Summer” and the early British Prog Scene have already been pointed out, such as the voice in Genesis – both Gabriel’s and Collins’!
I guess we resemble that scene in the sense that, back then, the guidelines for writing “proper” progressive music hadn’t yet been established, and we do share that long lost penchant for adventure, experimentation and playfulness. In a context where Prog seems to have stagnated between the boundaries of its genre limits, we’re bringing back the initial thrill of it all: breaking the rules and transcending music.
Q5: 新作は PINK FLOYD や MARILLION とも比較されていますね?
【RIDER】: 僕たちは両者の大ファンなんだ。ただ、僕たちの方が PINK FLOYD よりも鋭利なサウンドだけどね。比較は避け難いけど、的を得ているよ!
他にも “A Year With No Summer” と初期ブリティッシュプログシーンとの類似点は指摘されているよね。例えば、GENESIS のボーカル、Gabriel と Collins 両方との類似だね!当時はプログレッシブな音楽を書くための”適切な”ガイドラインなんてまだ確立されていなかったから、そういう点であの時代のシーンと類似しているんだと思うな。
僕たちは長い間失われていた、冒険性、実験性、演奏性といった嗜好を現代でシェアしているんだよ。そういった意味では、プログロックはジャンルの限界という境界線で停滞して来たよね。僕たちはプログロック初期の醍醐味を蘇らせているんだよ。ルールを破り、超越してね。
Q6: “The Kandinsky Group” confirm the metal aspect of the band with guest appearance of Atilla Cishar from Mayhem. Could you tell us the story behind his participation? Was the song written before the decision of his joining?
【RIDER】: The presence of Attila in ‘A Year With No Summer’ speaks of that, and more! Not only does it renew our bonds with our Metal past – like I said before, we started playing some bastard form of Black Metal; but this genre has also been, and still is, a huge influence in our music – but it also links us with the vanguard of Rock and Metal music, since Attila himself is a pioneer in more than a sense: he already was when he started singing with Mayhem back in the nineties, and has never ceased to be to this very day – from Plasma Pool to Void ov Voices and including Sunn O))) and Aborym.
The song was written but not his part, which he wrote himself in a few minutes. The rendition is absolutely magnificent and it enhances the track with that delightful touch of extra creepiness and unease. As how this collaboration came to be, we’ll go as far as to reveal that they might both be members of a distinguished society called ‘The Brotherhood’… The rest you’ll have to find out for yourself.
Q6: MAYHEM の Attila が参加した “The Kandinsky Group” はバンドのメタル要素が強く感じられる楽曲ですね。
【RIDER】: 勿論、Attila の参加はメタルの要素を物語るし、それ以上でもある!さっきも言ったように、僕たちはブラックメタルが始まりだったから、過去のメタルとの絆を新たにすることに繋がるね。同時にこのジャンルは、今の僕たちにも多大な影響を与え続けているんだけど。
それ以上というのはメタル、ロックのアヴァンギャルドな部分との繋がりなんだ。というのも、彼はそういったジャンルのパイオニアだからね。90年代に MAYHEM で歌い始めた時から既にそうだったけど、今日までやり続けているんだよ。PLASMA POOL, VOID OV VOICES, SUNN O))) に ABORYM も含まれるね。
この曲の彼のパートは書かれていなかったんだ。彼自身がほんの数分で書いたんだよ。演奏は究極に壮大で、気味の悪さと不安感が実に良く表現されているね。
Q7: Also, Garm took part in “April 10th”. Not only the song, like Ulver, you took the industrial / electronic approach is stand out in the new record. Do you think “Perdition City” of Ulver is one of the inspiration of your music?
【RIDER】: Absolutely; we love Ulver and we adore “Perdition City” – it is one of our favorite music works of all times and, as a matter of fact, it brought some of us together. We love its urban and abstract feel, and its sense of abandonment, timelessness, introspection and elegant despair. It was agreed on as one of the albums of reference when we started hatching “A Year With No Summer”; along with others such as “OK Computer” or “Wish You Were Here”.
Having Kris on the record is nothing short of a huge honor and privilege.
Q7: Garm も “April 10th” に参加していますね。新作ではこの曲以外にも、ULVER のようなエレクトロニカサウンドを取り入れた楽曲が存在しますね?彼らの “Perdition City” はインスピレーションの1つでしょうか?
【RIDER】: 間違いないね。僕たちは ULVER が大好きだし、”Perdition City” を崇拝しているからね。あの作品は僕のオールタイムベストの1つだよ。実はあの作品がメンバーの何人かを繋げたりもしているからね。あの作品のアーバンで抽象的なところが気に入っているんだ。奔放で、恒久的で、内省的で、エレガントな消失といった感覚。
“A Year of No Summer” の制作を始めた時、”OK Computer”、”Wish You Were Here” といった作品と並んで、インスピレーションの源になった1枚だということは認めざるを得ないね。Garm をゲストに迎えられたことは、全くもって大きな栄誉と名誉であると言えるね。
Q8: “The Polyarnik” symbolize the mood of album with simple melody and minimalistic approach. Do you think the word “Minimal” is one of the theme of album?
【RIDER】: By all means; one of the main features of “A Year With No Summer” is the simplification of the song structures in favor of the generation of an atmosphere, to the point of pure drone; which is indeed a minimalistic approach. Which doesn’t mean we’ve actually delivered a “drone” or atonal record, on the contrary – that simplification has often led us to the verge of Pop music, as is the case of “Black Swan”.
Instead of playing complicated music just for the sake of it, we have strived to capture the maximum amount of feeling and expression in the simplest gesture possible, however retaining the complexity of the whole by nuances of texture, slight disharmony and rhythm metric. “The Polyarnik” is about the perfect example for that strategy.
Q8: 作品は “The Polyarnik” が象徴するように、ミニマルなアプローチが目立ちます。今回、テーマの1つとしてミニマリズムを意識しましたか?
【RIDER】: 勿論。今回、メインテーマとしてフィーチャーしたのが、楽曲の構造を単純化することだったんだ。アトモスフェリックやドローンといった音楽性に同調したんだよ。つまり、ミニマリスティックなアプローチということだね。だからと言って、実際にドローンや無調の音楽を作る訳じゃないよ。逆に、単純化は時に、ポップミュージックの境界線に僕たちを導くこともあるんだ。”Black Swan” のようにね。
複雑な音楽を複雑という目的のためだけにプレイする代わりに、最高潮の感情や表現を出来るだけシンプルな方法で多く作品に盛り込もうと努力したんだよ。とは言え、複雑さも残してはいるけどね。文脈のニュアンスによって、不協和音やリズミカルなリリックを使用しているんだ。”The Polyarnik” はそういった戦略の完璧な例だろうね。