EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH ROHAN “RO HAN” STEVENSON OF I BUILT THE SKY !!
PHOTO BY Huang Jiale
“To Me It Expresses The Nature Of The Project, Being Free To Create Your Reality I Built The Sky = I Create My World/My Art.”
DISC REVIEW “THE ZENITH RISE”
「僕にとってこの名前は、プロジェクトの本質を表現しているんだ。現実から自由になって、”空を構築する”。つまり、それって自分の世界/芸術を創造するって意味なんだ。
このプロジェクトは、以前僕の考え方だった “努力して作る” よりも、純粋に創造するため始めたものなんだけど、皮肉なことに、今ではフルタイムで取り組んでいるよ。」
“空には限界がないでしょ?” 南半球オーストラリアの天つ空は Rohan “Ro Han” Stevenson の牙城です。そうして大気圏から成層圏、東西南北を所狭しと吹き抜けるギターの風は、流動の旋律を後方へと置き去りにしていきます。
「僕は、空がどれだけ芸術的であるかにもとても惹かれているんだ。様々な色合い、要素、バリエーションがあって、全く同じような空模様になることは2度とない。だからこそ、その一期一会な偶発性を心から楽しんでいるのさ。」
Tosin Abasi, Plini, David Maxim Micic, Misha Mansoor。ある者は衝撃のテクニックを、ある者はリズムの迷宮を、ある者は斬新なトーンを携えて登場したモダンギターの精鋭たちは、弦の誉を別次元へと誘っています。
そんなニッチなインストゥルメンタルワールドにおいて、Ro Han は空という蒼のキャンバスにカラフルな虹音を誰よりも美しく描いていきます。テクニックや複雑性よりもリスナーを惹きつける魔法とは、きっとストーリーを語り景色を投影する能力。彼にはそんな音の詩才や画力が備わっているのです。
「僕は Tosin や Misha と対照的に多くの部分でロックやパンクのヴァイブを保っていると思うんだ。間違いなく、彼らほどギターは上手くないんだけど、それはきっとユニークなセールスポイントだろう。」
BLINK 182, GREENDAY といったポップパンクの遺伝子を色濃く宿したハイテクニックの申し子。”Journey to Aurora” は象徴的ですが、確かに Ro Han の空にはいつだって明快なメロディーが映し出されています。そして、djent のリズミックアクセントを、さながら流れる雲のごとく疾走感へ巧みに結びつけていくのです。
100万回の視聴を記録した “Up Into The Ether” は Ro Han の決意をアップリフティングな旋律に込めた希望の轍。2019年の夏に仕事を辞して I BUILT THE SKY で生きていくと誓った Ro Han。成功しようと失敗しようと後悔を残して生きるよりはましだと訴えます。
一方で、KARNIVOOL, DEAD LETTER CIRCUS を手がけた名プロデューサー、Forrester Savell との共闘、オーストラリアンセンセーションはアルバムによりアトモスフェリックで感傷的な空模様ももたらしました。
ダークで激しい雷鳴のようなタイトルトラック “The Zenith Rise” が晴れ渡ると、レコードはクリーンギターとアコースティックのデリケートでメロウ、時に優しくチャーミングな鮮やかな3つの音風景を残してその幕を閉じます。実際、この偶発性、予想不可能性から生まれるダイナミズムこそ Ro Han の音楽がクラウドコア、天気予報のインストミュージックと例えられる由縁なのでしょう。
今回弊誌では、Rohan “Ro Han” Stevenson にインタビューを行うことができました。「僕は自分でやらなきゃ気が済まないタイプで(コントロールフリークと言う人もいるかもしれないけど)、これが他の人との共同作業から遠ざかっていた原因の一部なんだ。
それはたぶん、僕が強い芸術的なビジョンを持っているからだと思う。自分が何を達成したいのか分かっているような気がするし、外から他の要素を加えても結局最終的な目標から遠ざかるだけだろうから、主に一人で音楽を作っているんだ。」8/5には P-Vine から日本盤もリリース決定!どうぞ!
I BUILT THE SKY “THE ZENITH RISE” : 9.9/10
INTERVIEW WITH ROHAN “RO HAN” STEVENSON
PHOTO BY SAM TAN
Q1: First of all, I had an interview with Jim of Caligula’s Horse recently. He selected “The Zenith Rise” for his recent favorite record, haha. It seems there is a great prog scene in Australia for these 10 years, would you agree?
【ROHAN】: Absolutely !! It’s really exciting to have so many amazing bands and artists living close by, I’ve been lucky to meet and get to know so many and I feel like we are all inspiring each other and supporting each other as we go.
Q1: 先日、CALIGULA’S HORSE の Jim にインタビューを行ったのですが、彼は “The Zenith Rise” を最近のお気に入りに挙げていましたよ。
ここ10年ほどで、オーストラリアには素晴らしいプログシーンが確立されましたね?
【ROHAN】: 間違いないね!!これほど多くの素晴らしいバンドやアーティストが近くに住んでいるんだから、興奮するよね!
僕は幸運なことに、そんな人たちと多く知り合うことができたね。互いにインスパイアし合い、協力し合っているように感じるね。
Q2: So this is the first interview with you. To begin with, could you tell us about yourself? When I first knew you was in bandcamp, about 7, or 8 years ago. I was really attracted by your fantastic name I Built The Sky and your melodic guitar play. What made you choose the beautiful project name?
【ROHAN】: WOW, that’s quite a while, so glad to hear that. So, the name came to me over several months while trying to think of my project name, if you have ever had the experience of making a band name, it’s not easy, everything good seems to be taken so I needed to think long and hard about it. I ended up with ‘I Built the Sky’ which I thought was good, luckily it was free to use. To me it expresses the nature of the project, being free to create your reality I Built The Sky = I Create my world/my art. I began the project purely to create rather than ‘try and make it’ which was my previous mindset, ironically, I am now full time with it.
I am also really drawn to how artistic the sky is, it has so many beautiful colours, elements and variations and nothing you see happens in exactly the same way twice, I really enjoy that about the whole thing.
Q2: あなたをはじめて知ったのは、7, 8年前に Bandcamp を漁っていた時でした。I BUILT THE SKY という美しいプロジェクト名、そしてあなたのメロディックなギターにとても惹かれましたよ。
【ROHAN】: ワオ!随分前だね!嬉しいよ。バンド名を作るのは簡単ではないよ。良い名前はもう全て取られてしまっているような気がするし、じっくりと考える必要があったんだ。最終的には気に入った “I Built the Sky” という名前になったんだけど、運良く誰も使っていなかったんだよ。
僕にとってこの名前は、プロジェクトの本質を表現しているんだ。現実から自由になって、”空を構築する”。つまり、それって自分の世界/芸術を創造するって意味なんだ。このプロジェクトは、以前僕の考え方だった “努力して作る” よりも、純粋に創造するため始めたものなんだけど、皮肉なことに、今ではフルタイムで取り組んでいるよ。
それに僕は、空がどれだけ芸術的であるかにもとても惹かれているんだ。様々な色合い、要素、バリエーションがあって、全く同じような空模様になることは2度とない。だからこそ、その一期一会な偶発性を心から楽しんでいるのさ。
Q3: What inspired you to start playing guitar? Who was your musical hero at that time?
【ROHAN】: I had a really cool guitar teacher Mark Brunott who was such a cool dude, I really just wanted to be like him. I was also super inspired by rock and punk bands early on (still am) bands like Blink 182, Foo Fighters and Greenday were my hero’s that really got me started.
Q3: ギターをはじめたきっかけ、当時のギターヒーローを教えていただけますか?
【ROHAN】: Mark Brunott という実にクールなギターの先生についていたんだ。本当にカッコよくて、僕はただ彼みたいになりたかった。
あとは、今でもそうなんだけど、特にギターを始めころは BLINK 182, FOO FIGHTERS, GREENDAY といったバンドがヒーローでギターをはじめるきっかけだったね。
Q4: You’ve been releasing independent music, DIY way, you’ve been doing everything by yourself since the beginning. What made you so? Is there any plan to collaborate with someone, singer or making a new band?
【ROHAN】: At first it just made the most sense to me, I am very hands on (some might say very controlling) and this is part of what lead me away from working collaboratively with others. I feel like this is due to me having such a strong artistic vision, I feel like I know what I want to achieve and adding other elements to the mix only draws away from my end goal, so I primarily create my music alone for this reason. Lately I have been trying to do more collaborative work because I know how valuable It can be and helps you to create things you could never do alone, you will soon see the results of this I’m sure.
Q4: あなたは I BUILT THE SKY 設立当初から、すべてを一人でこなしてきたわけですよね? DIY ミュージックの達人と言えそうですね?
【ROHAN】: 最初はそのやり方が、僕にとって最も理にかなっていたんだよ。僕は自分でやらなきゃ気が済まないタイプで(コントロールフリークと言う人もいるかもしれないけど)、これが他の人との共同作業から遠ざかっていた原因の一部なんだ。
それはたぶん、僕が強い芸術的なビジョンを持っているからだと思う。自分が何を達成したいのか分かっているような気がするし、外から他の要素を加えても結局最終的な目標から遠ざかるだけだろうから、主に一人で音楽を作っているんだ。
ただ、最近はもっとコラボレーションをしようとしているんだ。それがどれだけ貴重なものになるかも知っているし、一人では決してできないようなものを作ることができるからね。きっとその成果を近々披露できると思うよ。
Q5: Around 2010, lot’s of modern guitar heroes, like Tosin Abasi, Periphery, Sithu Aye, David Maxim Micic, Intervals, Plini and you appeared into the scene. Compared with these new talents, what’s your selling point?
【ROHAN】: I feel like I have a very Rock/Punk vibe for the most part as opposed to a lot of other artists who I get compared to, I’m definitely not as good at guitar, so maybe that’s my unique selling point haha
Q5: 2010年あたりから、Tosin Abasi, PERIPHERY, INTERVALS, Sithu Aye, David Maxim Micic, Plini といったモダンギターヒーローが台頭してきました。
彼らと比較して、あなたのセールスポイントはどのあたりだと思いますか?
【ROHAN】: 君が挙げたようなアーティストと比較して、僕は彼らと対照的に多くの部分でロックやパンクのヴァイブを保っていると思うんだ。間違いなく、彼らほどギターは上手くないんだけど、それはきっとユニークなセールスポイントだろうな (笑)
Q6: I really love your words “The way you play and your tone will transcend gear” . That’s true, one of the most emotional instrumental record “The Zenith Rise” is definitely proof of that. But also, we’d love to know about your favorite guitar and gears. Could you tell us?
【ROHAN】: I recently was able to get myself 2 Kiesel Delos guitars that I had fitted with Bare Knuckle Pickups. These are now my two favourite electric guitars. I used my Kiesel CT6 on the album, but live I’ve been favouring the Delos models. They sound easily as good as the CT’s but they are very light and very comfortable to play. I really like the traditional Strat style shape too. I also recently got a very cool Maton Fyrbyrd guitar which was made in 1963, I have an appreciation for vintage guitars especially Maton’s (Australian Made) Sometimes I write on it just for fun, but it’s not something I’d use to perform on.
Q6: あなたの、”プレイやトーンは機材に左右されない” という言葉が大好きですよ。実際、エモーション極まる “The Zenith Rise” はその確固たる証拠だと思います。
それでも、あなたのお気に入りの機材を知っておきたいのですが?
【ROHAN】: 最近、Kiesel Delos ギターを2本手に入れたんだ。Bare knuckle Pickup を搭載したね。それが今のお気に入りだよ。アルバムでは Kiesel CT6 を使用したんだけどね。でもライブでは Delos を好んで使っているよ。サウンドが CT くらい良いのに、とても軽くて快適にプレイできるからね。
あとは、トラディショナルなストラトシェイプも大好きなんだ。最近、最高にクールな Maton Fyrbyrd のギターを手に入れたんだけど、1963年に作られたものなんだよ。ヴィンテージギターは素晴らしいね。特にオーストラリアで作られた Maton のものは。
ときどき、ただ楽しむためにこれで作曲するんだけど、さすがにライブでは使えないね。
Q7: You know, Forrester Savell (Karnivool, Dead Letter Circus, Skyharbor, Sikth) was on board in this record. Definitely, his appearance made your record more dynamic, more atmospheric. This is a perfect Aussie combination, would you agree?
【ROHAN】: 100% He was so awesome to work with and we were able to do the whole thing via emails. I think he really nailed the sound I wanted and made the songs as good as they could be, you’ll be hearing more from us soon.
Q7: KARNIVOOL, DEAD LETTER CIRCUS を手がける Forrester Savell がプロデュースを担当したことで、よりダイナミックでアトモスフェリックなレコードに仕上がったように感じますが?
【ROHAN】: 間違いないね!すべてをメールでやり取りしたんだけど、彼と働くのは素晴らしいね!僕の求めていたサウンドを創造してくれたし、できる限り最高の楽曲に仕上げてくれたから。次の彼とのコラボレーションはすぐ届けられると思うよ。
Q8: So, Australia is not so far from Japan. Are you interested in our culture, Anime, and video games?
【ROHAN】: I really want to know more about it, I definitely get caught up in my responsibilities with IBTS, but that’s why touring is (was) such an amazing experience. I love learning about new places and cultures and Japan is thoroughly on my list of places to visit and perform. Unfortunately, I am not much of a gamer, I did used to love doing it, but music took my focus early on.
Q8: オーストラリアから日本はそんなに離れていませんが、私たちのアートや文化に興味はありますか?
【ROHAN】: 本当にもっと知りたいと思っているんだ。僕は I BUILT THE SKY としての責任を負っているから、だからこそツアーは素晴らしい経験になるはずなんだ。僕は新しい場所や文化を学ぶのが大好きで、日本は完全にプレイしたい国のリストに入っているよ。
残念ながら、僕は今あまりゲームをしないんだ。以前はゲームが大好きだったけど、もう音楽に集中しているからね。