NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【NEURAL GLITCH : CONVINCED TO OBEY】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH CHRIS PARKER OF NEURAL GLITCH !!

“I Consider Editing And Effects Design To Be As Vital an Instrument To The Overall Project As The Guitars, Drums, Bass, And Vocals.”

DISC REVIEW “CONVINCED TO OBEY”

「スタジオ・エンジニアとして、またソングライターとして、編集とエフェクト・デザインは、ギター、ドラム、ベース、ボーカルと同様に、プロジェクト全体にとって不可欠なひとつの “楽器” だと考えているんだ。僕は、NEGATIVELAND, EMERGENCY BROADCAST NETWORK, John Oswald など、編集とオーディオ操作の美しさに特化したオーディオ・コラージュ・アートの大ファンだからね。メタルの行く末を予測するのは難しいけど、これまで未開拓だった領域へと広がっていくことは間違いないと思う。僕の音楽がモダン・メタルの進化に少しでも貢献できれば、とても光栄に思うよ」
90年代初頭。グランジの台頭で絶滅の危機へと追い込まれたヘヴィ・メタルは、さながらかつて小惑星の衝突で絶滅待ったなしとなった地球の生物のように、多様化と細分化を押し進めることになりました。ただし、そんなステレオタイプから距離を置いたモダン・メタルの世界においても、やはりメタルらしい “流れ”、メタルらしいカタルシスを排除し、”脱構築” するバンドは皆無に近かったと言えるでしょう。テキサスの NEURAL GLITCH とその鬼才 Chris Parker は遂にその前代未聞に革命的なメスを入れます。
「僕は様々な形のメタルが好きだけど、それぞれのジャンルの枠の中では限定的すぎると思うことがよくあった。僕はすべてをミックスしたかった。私生活では実に様々な音楽を楽しんでいるので、このような多様な音楽的アイデアのパレットをまとまりのあるプロジェクトに取り入れたいと思ったんだ」
もちろん、多様性から生まれ出る “混沌” がひとつの “顔” となったモダン・メタルの現在ですが、それでもその “混沌” はすべからく意図して作られた混沌。NEURAL GLITCH はその混沌をある意味、神の手に委ねています。いや、もちろん Chris の話を聞けばその混沌は綿密に計算されたものですが、少なくともリスナーの耳にはあまりに突拍子もなく非連続な偶然の産物に聴こえます。
しかし、NEURAL GLITCH がずば抜けているのは、その偶然の産物が往々にして実にクールに連鎖していくこと。
「Devin Townsend と IGORRR の例えについてだけど、彼らの名前を挙げてもらえるだけでも大変光栄だよ。特に Devin は、長い間僕のソングライティングとスタジオ・プロダクションのヒーローの一人だったからね。彼の初期の作品は素晴らしいし、彼のアルバム ”Empath” はジャンルを融合させた傑作であり、スタジオ・プロダクションの最高峰だと僕は思う。僕は彼ら天才の作品の何分の一かのクオリティに達する努力しかできないよ」
なぜこれほど NEURAL GLITCH の “カット・アップ” はクールなのか?それは、Chris が音楽の切り貼り、”コラージュ” を自らの愛するメタルと様々な色彩のジャンルで埋めているから。オールド・スクールなデスメタル、スラッシュ・メタルから始まり、YES の壮大知的なプログレッシブ・ミュージック、MR. BUNGLE の前衛性、MINISTRY のインダストリアルに、Devin Townsend が司る複雑性の全知全能。
そうした Chris の愛情が注がれた音楽の断片たちは、唐突であっても決して偽物やセルアウトのようには聴こえません。むしろ、これこそが “グリッチ・アート”、美しき偶然性で、美しきエラー。我々はこのメタルを壊しながらメタルを愛する不思議な場所から何が生まれるのか、しっかりと見守る必要がありそうです。
今回弊誌では、Chris Parker にインタビューを行うことができました。 「The Boredams は容赦なく狂気的で、聴いていても信じられないようなサウンドだ。 彼らのアルバムを何枚か持っている。 彼らのボーカル、山塚アイのバンド、NAKID CITY での活動は、高く評価してもしきれない。 後にも先にもこのようなレコードはないね。 素晴らしいノイジーなエレクトロニック・パンク・アルバムをリリースしている Space Streakings も大好きだ。 数年前、Igorrr の前座で Melt Banana を見る機会に恵まれたんだけど、彼らのパフォーマンスは強烈で爆発的だった! さらに最近では、ジャンルを超えた予測不可能なサウンドと魅惑的なビジュアルで魅了する Deviloof を発見した。 それに、数週間後にHanabie. と Crystal Lake のライブを見るのが楽しみなんだ。驚異的な Kim Dracula と共演するんだよ」 どうぞ!!

NEURAL GLITCH “CONVINCED TO OBEY” : 10/10

INTERVIEW WITH CHRIS PARKER

Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?

【CHRIS】: I started out listening mostly to metal (death, thrash, speed). Then, as a teenager, I got into 70’s prog music like Pink Floyd, Yes, Jethro Tull, Genesis, and others. At the same time, I also heard avant-garde bands like Negativland, Mr. Bungle, and King Missile, along with electronic and industrial acts like Skinny Puppy, Frontline Assembly, and Ministry. These bands really expanded my concept of what music could be..

Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?

【CHRIS】: 最初は主にメタル(デス、スラッシュ、スピード)を聴いていたんだ。そして10代の頃、PINK FLOYD, YES, JETHRO TULL, GENESIS といった70年代プログにハマった。同時に、NEGATIVELAND, MR. BUNGLE, KING MISSILE のような前衛的なバンドや、SKINNY PUPPY, FRONTLINE ASSEMBLY, MINISTRY のようなエレクトロニックやインダストリアルも聴くようになったね。そうしたバンドは、僕の音楽の概念を大きく広げてくれたんだ。

Q2: How did Neural Glitch come to be?

【CHRIS】: As a teenager, I was a drummer for various local thrash and death metal bands in Houston, Texas. I loved the instrument, but I was frustrated that I had to rely on guitars and other musicians to create songs that I could only accompany on drums. I wanted more creative freedom, at which point I bought a sampler and began creating simple soundscapes and basic song structures on my own. Over the years, I created — or was a part of — many industrial, metal, and avant-garde projects that never came to full fruition. The most prominent was an industrial metal project called Nagual that played a few shows around Texas.
When I moved to Dallas, Texas, I was fortunate enough to meet a local band called Shaolin Death Squad and we became fast friends. Since then, several of their members have helped me create many albums across multiple projects, including Post Human (avant-garde experimental rock), THEY and Who is THEY (psychedelic prog metal), and finally, our heaviest project, Neural Glitch, which I would describe as industrial glitch-core prog metal.

Q2: NEURAL GLITCH 結成の経緯を教えていただけますか?

【CHRIS】: 10代の頃、僕はテキサス州ヒューストンの様々なローカル・スラッシュやデスメタル・バンドのドラマーだった。僕はドラムを愛していたけど、ドラムしか演奏できないから、曲を作るためにギターや他のミュージシャンに頼らなければならないことに不満を感じていたんだ。もっとクリエイティブな自由が欲しかった。
そこでサンプラーを買って、シンプルなサウンドスケープと基本的な曲の構成を自分で作り始めた。何年もの間、僕は多くのインダストリアル、メタル、アヴァンギャルドなプロジェクトを立ち上げ、またその一員となった。最も有名だったのは、NAGUAL というインダストリアル・メタル・プロジェクトで、テキサス州を中心に何度かショーを行ったんだ。
テキサス州ダラスに引っ越したとき、幸運にも SHAOLIN DEATH SQUAD という地元のバンドに出会い、すぐに友達になった。それ以来、彼らのメンバーの何人かは、POST HUMAN (アヴァンギャルド・エクスペリメンタル・ロック)、THEY and Who is THEY(サイケデリック・プログレ・メタル)、そして最後に、僕の最もヘヴィなプロジェクトであるNeural Glitch(インダストリアル・グリッチ・コア・プログ・メタルと表現したい)を含む、複数のプロジェクトで多くのアルバム制作を手伝ってくれた。

Q3: What’s the meaning behind your band name Neural Glitch?

【CHRIS】: I wanted a name that signified a radical shift in consciousness, and I thought the term was fitting for the musical style we created.

Q3: NEURAL GLITCH というバンド名に込められた意味を教えてください。

【CHRIS】: 僕は意識の根本的な転換を意味する名前が欲しかったし、この言葉は僕たちが創り出した音楽スタイルにふさわしいと思ったんだ。

Q4: Your music is a wonderful art that literally “Glitch” destroys the conventional heavy metal style! Why did you choose this method?

【CHRIS】: I love metal in many forms, but I often thought that it could be too limiting within the bounds of each genre. I wanted to mix things up. I enjoy such an expansive variety of music in my personal life that I wanted to incorporate this diverse palette of musical ideas into a cohesive project, in this case, showcasing the heavier aspects of my songwriting.

Q4: あなたの音楽は、従来のヘヴィ・メタル・スタイルを文字通り “グリッチ” して破壊する素晴らしいアートです! なぜこの方法を選んだのですか?

【CHRIS】: 僕は様々な形のメタルが好きだけど、それぞれのジャンルの枠の中では限定的すぎると思うことがよくあった。僕はすべてをミックスしたかった。
私生活では実に様々な音楽を楽しんでいるので、このような多様な音楽的アイデアのパレットをまとまりのあるプロジェクトに取り入れたいと思ったんだ。このプロジェクトは、そんな僕のソングライティングの中でも、ヘヴィなサイドを示しているよ。

Q5: In the past, heavy metal music, no matter how progressive, has always had a “flow” to it that fans have enjoyed, For better or worse, it has been formulated, but your music really breaks that flow and cuts and pastes like a modern artist! It is truly revolutionary. Will your metal listening experience change from this your method? Do you have a feeling that you are creating the future of heavy metal?

【CHRIS】: Firstly, thank you very much for your kind words. As a studio engineer and a songwriter, I consider editing and effects design to be as vital an instrument to the overall project as the guitars, drums, bass, and vocals. I am a huge fan of audio collage art, such as Negativland, Emergency Broadcast Network, John Oswald, and others, which exclusively focuses on the beauty of editing and audio manipulation. I definitely incorporate some of their ideas and attitudes into my songwriting and production style.
As for the future of heavy metal, it is difficult to predict where it will go, but I certainly see it expanding into areas previously unexplored. I would be very honored if my music contributes to the evolution of modern metal to any degree.

Q5: これまでのヘヴィメタル音楽は、どんなにプログレッシブであっても、ファンが楽しめるような “流れ” があり、良くも悪くもそれが定型化されていましたが、あなたの音楽は本当にその流れを壊し、現代アーティストのように切り貼りしています! まさに革命的ですね!
このやり方で、メタルのリスニング体験は変わるのでしょうか? メタルの未来を創造しているという実感はありますか?

【CHRIS】: まずは、うれしい言葉をありがとう!スタジオ・エンジニアとして、またソングライターとして、編集とエフェクト・デザインは、ギター、ドラム、ベース、ボーカルと同様に、プロジェクト全体にとって不可欠なひとつの “楽器” だと考えているんだ。僕は、NEGATIVELAND, EMERGENCY BROADCAST NETWORK, John Oswald など、編集とオーディオ操作の美しさに特化したオーディオ・コラージュ・アートの大ファンだからね。彼らのアイデアやアティチュードのいくつかを、僕のソングライティングやプロダクション・スタイルに取り入れているのは間違いない。
メタルの未来については、その行く末を予測するのは難しいけど、これまで未開拓だった領域へと広がっていくことは間違いないと思う。僕の音楽がモダン・メタルの進化に少しでも貢献できれば、とても光栄に思うよ。

Q6: Nevertheless, Japanese fans are still praising Neural Glitch because your music is based on old-school death metal, industrial metal, progressive metal, recent modern metal, and avant-garde metal like Devin Townsend, Igorrrr, and others.It is probably because you can see shades of metal in your music. Real emotions emerge from your diversity. In fact, such your love for metal never makes your music fake, would you agree?

【CHRIS】: I try my best to write music that authentically conveys emotion and provokes thought. I have not been classically trained in music, so my songwriting and production techniques emerge solely from my undisciplined ideas, emotions, and my ever-growing eclectic taste in music. However, many of the musicians I work with are highly-trained professionals who are essential to what the songs become. Without their knowledge and skills, this album would not have been possible.
Regarding the examples you gave of Devin Townsend and Igorrr, I am extremely flattered to even be mentioned in their company. I am a huge fan of both, Devin especially, as he has been one of my songwriting and studio production heroes for so long. His early work is brilliant, but his album Empath is a genre-blending masterpiece that represents the pinnacle of what studio production can be, in my opinion. I can only strive to reach a fraction of the quality and genius of their respective works.

Q6: 従来のメタルの形を壊していても日本のファンが NEURAL GLITCH を絶賛するのは、あなたの音楽がオールドスクールなデスメタル、インダストリアル・メタル、プログレッシブ・メタル、最近のモダン・メタル、そしてDevin Townsendや IGORRR などのアヴァンギャルド・メタルをしっかりと咀嚼していて、そこに愛するメタルの影が見えるからでしょう。
実際、そうしたあなたのメタルへの愛情が、あなたの音楽を “偽物” ではない新たな挑戦に昇華していますよね?

【CHRIS】: 僕は、正真正銘、感情を伝え、思考を誘発するような音楽を書こうと最善を尽くしている。僕はクラシックの訓練を受けたわけではないので、曲作りやプロダクションのテクニックは、ただ単に自分の中の規律にとらわれないアイデアや感情、そして増え続ける音楽の折衷的な好みから生まれてくる。だけど、僕が一緒に仕事をするミュージシャンの多くは、高度な訓練を受けたプロフェッショナルで、楽曲を完成させるために必要不可欠な存在だ。彼らの知識と技術がなければ、このアルバムは完成しなかっただろう。
君が挙げた Devin Townsend と IGORRR の例えについてだけど、彼らの名前を挙げてもらえるだけでも大変光栄だよ。特に Devin は、長い間僕のソングライティングとスタジオ・プロダクションのヒーローの一人だったからね。彼の初期の作品は素晴らしいし、彼のアルバム ”Empath” はジャンルを融合させた傑作であり、スタジオ・プロダクションの最高峰だと僕は思う。僕は彼ら天才の作品の何分の一かのクオリティに達する努力しかできないよ。

Q7: The Police cover is an unexpected choice – it’s a great finish, reminiscent of Devin Townsend’s Slapping Young Lad, but why did you cover this band?

【CHRIS】: I have been a fan of Sting and The Police for many years. I knew I wanted a cover song on this album and I considered songs from many different artists, but I decided on “Synchronicity II” because I recognized elements in the song that I thought would fit well with our style and themes for this album. I wanted to use a somewhat recognizable song with memorable melodies that might help ease the listener into our new chaotic and volatile musical direction. In addition, I knew that our main vocalist, Androo O’Hearn, would deliver an amazing vocal performance for that song, which he did.

Q7: THE POLICE のカバーは意外な選択ですね。あなたが挙げた Devin Townsend の SLAPPING YOUNG LAD を彷彿とさせる素晴らしい仕上がりですが、なぜこのバンドをカバーしたのですか?

【CHRIS】: 僕は長年スティングと THE POLICE のファンだった。このアルバムにはカバー曲を入れたいと考えていて、いろいろなアーティストの曲を検討したんだけど、”Synchronicity II” に決めたのは、この曲の中に今回のアルバムのスタイルやテーマに合うと思われる要素があったからだ。
僕たちのカオティックで不安定な新しい音楽の方向性にリスナーをなじませるのに役立ちそうな、印象的なメロディーを持つ、ある程度認知度のある曲を使いたかった。加えて、メイン・ヴォーカリストの Androo O’Hearn なら、この曲で素晴らしいパフォーマンスを披露してくれるだろうと思っていたし、実際やってくれたよ。

Q8: “Convinced to Obey” is an interesting album title and its artwork. Divisions are deepening, wars are starting, and we are returning to an era where power and violence rule. In these times, what message does your metal send?

【CHRIS】: I prefer to let people draw their own conclusions as to the meanings of my songs, rather than dictate to others what they mean to me. Music and lyrics are subjective, and therefore, can mean different things to different people.
However, if you want my personal perspective on the world, I tend to believe that the world of humanity itself is a predatory environment in which the most ruthless and devious people on earth ascend to the top. Fueled by their own endless greed for wealth and power, a small group of interlocking international financial interests privately own and control all the major societal institutions, using their corporate dominance and monopoly of “official” information sources to manipulate and exploit humanity. Many of the themes of this album reflect that sentiment, certainly including those depicted in the cover artwork.

Q8: “Convinced to Obey” “従属する” というアルバム・タイトルとそのアートワークも興味深いですね。分断が深まり、戦争が始まり、権力と暴力が支配する時代に戻りつつあります。こうした暗い時代に、あなたのメタルはどのようなメッセージを送りますか?

【CHRIS】: 僕は、自分の曲の意味について他人に指図するのではなく、人々に自分なりの結論を出してもらうことを好むんだ。音楽と歌詞は主観的なものだから、人によって意味が違うこともあるからね。
ただ、世界に対する僕の個人的な見解を知りたいのであれば、僕は人類の世界そのものが、地球上で最も冷酷で狡猾な人々が頂点に上り詰める捕食環境であると考える傾向がある。富と権力に対する果てしない欲望に煽られ、連動する少数の国際金融グループがすべての主要な社会機関を私的に所有・支配し、企業支配と “公式” 情報源の独占を利用して人類を操り、搾取している。このアルバムのテーマの多くは、ジャケットのアートワークにも描かれているように、その感情を反映しているんだ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED CHRIS’S LIFE!!

MR.BUNGLE “S.T.”

I suppose I should start with the self-titled Mr. Bungle album. It blew my mind when I first heard it and I still use it as a barometer of creativity and musicianship for any new music I hear. They set the bar so high so long ago that very few can measure up, to be honest.

MR. BUNGLE のセルフタイトルのアルバムから始めるべきだろう。初めて聴いたときは度肝を抜かれたし、今でも新しい音楽を聴くときの創造性と音楽性のバロメーターとして使っている。彼らはずいぶん前に高いハードルを設定してしまったので、正直なところ、それに匹敵する人はほとんどいないよ。

NEGATIVELAND “Free”

Negativland’s album titled Free is another seminal album in my life. Their combination of found sound audio clips with original instrumentation and brilliant pre-digital editing techniques inform my work to this day.

NEGATIVELAND の “Free” というタイトルのアルバムは、僕の人生におけるもうひとつの象徴的なアルバムだ。ファウンド・サウンドのオーディオ・クリップとオリジナル・インストゥルメンテーションの組み合わせ、そしてデジタル以前の見事な編集技術は、今日に至るまで僕の仕事に影響を与えている。

DEVIN TOWNSEND “Empath”

As mentioned earlier, I consider Empath by Devin Townsend to be one of the greatest albums ever made. It is the peak of professional recording, engineering, and songwriting from one of the most innovative and knowledgeable musical artists alive today.

前述したように、僕は Devin Townsend の “Empath” を史上最高のアルバムのひとつだと思っている。 このアルバムは、現在最も革新的で知識豊富な音楽アーティストの一人による、プロフェッショナルなレコーディング、エンジニアリング、ソングライティングの最高峰だ。

YES “Close to the Edge”

Close to the Edge by Yes has to be mentioned here, as well. The world building in their soundscapes, and the flow of their expansive musical passages to include so much while staying a cohesive song for 20 plus minutes, is truly impressive. The fact that it was recorded in the 70’s with the limited equipment of the time just makes it that much more astounding. It sounds as if it could have been recorded last year.

YES の “Close to the Edge” もここに挙げなければならないね。 彼らのサウンドスケープにおける世界観の構築と、20分以上にわたって1曲のまとまりを保ちながら、これほど多くのことを盛り込むための広がりのある音楽的パッセージの流れは、本当に印象的だ。 70年代に当時の限られた機材でレコーディングされたという事実が、この作品をより驚異的なものにしている。 まるで昨年録音されたかのようなサウンドだ。

EDGE OF SANITY “Unorthodox”

For my final choice I will have to say Unorthodox from Edge of Sanity. Dan Swano is a powerhouse songwriter and producer. He writes some of the most brutal, ominous, and crushing metal sections directly adjacent to such beautiful and delicate passages. Even with all his musical diversity, he still always delivers a result that somehow encapsulates his signature sound.(Special album mentions include Cynic – Focus, Jethro Tull – Thick as a Brick, Ozric Tentacles – Jurassic Shift, Circle of Dust – Brainchild, Aphex Twin – Come to Daddy)

最後の選択は、EDGE OF SANITY の “Unorthodox” だ。 Dan Swano は強力なソングライターでありプロデューサーだ。 彼は、最もブルータルで、不吉で、破砕的なメタル・セクションのいくつかを、美しく繊細なパッセージに直接隣接させて書いている。 彼の音楽的な多様性をもってしてもなお、彼は常に彼の特徴的なサウンドを包み込むような結果を出している(他に特別なアルバムとしては、Cynic – Focus、Jethro Tull – Thick as a Brick、Ozric Tentacles – Jurassic Shift、Circle of Dust – Brainchild、Aphex Twin – Come to Daddy)。

MESSAGE FOR JAPAN

I love and respect many aspects of Japanese culture; however, animation and video games were not really my primary focus. Music has always been my first love. I am a fan of a number of Japanese bands and musicians, though. The Boredoms are relentlessly insane and incredible to hear. I own several of their albums. Their singer Yamataka Eye’s work with the band Naked City is something I cannot speak highly enough of. Nothing like it has ever been recorded before or since. I also love Space Streakings, who put out some wonderfully noisy electronic punk albums. I was lucky enough to see Melt Banana open for Igorrr a couple of years ago, and their performance was intense and explosive! More recently, I have discovered Deviloof, who really impress me with their wild, genre-shifting, unpredictable sound and captivating visual elements. I am also looking forward to seeing Hanabie. and Crystal Lake live in a few weeks, playing alongside the phenomenal Kim Dracula.
Thank you, Sin, for the opportunity to connect with our Japanese audience! I am very happy to share our story with you.
My message for Japan: Thank you so much for your interest and support of Neural Glitch! I am truly honored. Since we are completely independent with almost no marketing, we rely on our listeners to help spread the word. Therefore, we sincerely appreciate any sharing of our music across various listening platforms and social media sites. With your continued support, I hope we will get the chance to visit your beautiful and culturally rich country some time in the near future.

僕は日本文化の多くの側面を愛し、尊敬しているけど、アニメやビデオゲームに関してはあまり詳しくはないんだ。 音楽は常に僕の最大の関心事なんだよ。多くの日本のバンドやミュージシャンのファンだからね。 The Boredams は容赦なく狂気的で、聴いていても信じられないようなサウンドだ。 彼らのアルバムを何枚か持っている。 彼らのボーカル、山塚アイのバンド、NAKID CITY での活動は、高く評価してもしきれない。 後にも先にもこのようなレコードはないね。
素晴らしいノイジーなエレクトロニック・パンク・アルバムをリリースしている Space Streakings も大好きだ。 数年前、Igorrr の前座で Melt Banana を見る機会に恵まれたんだけど、彼らのパフォーマンスは強烈で爆発的だった! さらに最近では、ジャンルを超えた予測不可能なサウンドと魅惑的なビジュアルで魅了する Deviloof を発見した。 それに、数週間後にHanabie. と Crystal Lake のライブを見るのが楽しみなんだ。驚異的な Kim Dracula と共演するんだよ。
シン、日本の観客のみんなとつながる機会を与えてくれてありがとう! 僕たちのストーリーをみんなと共有できてとてもうれしいよ。
NEURAL GLITCH に興味を持ってくれて、応援してくれて、本当にありがとう! 本当に光栄だよ。僕たちは完全なインディペンデントで、マーケティングをほとんど行っていないから、リスナーのみんなひとりひとりに情報を広めてもらうことに頼っているんだ。 だから、様々なリスニング・プラットフォームや SNS で僕たちの音楽をシェアしてくれることに心から感謝しているんだよ。 みんなの継続的なサポートにより、近い将来、美しい、そして文化的に豊かなみんなの国を訪問する機会が得られることを願っているよ。ありがとう!

CHRIS PARKER

NEURAL GLITCH Facebook

Neural Glitch Bandcamp

mmmB5dvKwaCcAEznJZ

PLZ FOLLOW US ON FACEBOOK !!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です