EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH ALEX BOSSON OF LUNAR !!
“I Distinctly Remember Staring At My Boombox In Disbelief While Hearing Blackwater Park For The First Time, Learning That It Was Possible To Combine Such Beauty With Such Brutality So Seamlessly, And I Have Been Drawn To Attempting To Achieve That Myself Ever Since.”
DISC REVIEW “TEMPORA MUTANTUR”
「”Eidolon” は、僕の心の中で特別な位置を占めているのは確かだよ。Ryan が亡くなったとき、僕はバンドを続けるかどうかでずいぶん悩んだんだ。当時はまだスタジオ・プロジェクトで、僕たち2人が中心となって必死に取り組んでいたからね。だから、彼なしで続けるべきかどうか、あるいは続けることができるのかどうかさえも疑問に思った。言うまでもなく、僕は子供の頃からの親友の一人の死と向き合っていた。 そのとき、僕のその悲嘆の過程についてアルバムを書くというアイデアが閃いた。それは強く、力強く、感情的で、そう、彼の思い出を称えるものになると思った」
ヘヴィ・メタルは聴くものの痛み、悲しみ、孤独を優しく抱きしめる音楽です。そのメタルに宿る並外れた包容力と湧き出でる回復力の源泉は、きっと音楽を生み出す者もまた喪失や痛みを抱えた経験があるからに他なりません。
カリフォルニア州サクラメントを拠点とする LUNAR は、長年の友人である Alex Bosson(ドラムス/パーカッション)と Ryan Erwin(ギター/ヴォーカル)が2013年に結成したプログレッシブ・メタル・バンドでした。しかし、2018年の春に Ryan が突然他界。Alex は悲しみに暮れ、一時は LUNAR を終わらせることも考えましたが、Ryan の遺志を継ぎ、Ryan の偉業と思い出を称えるためにバンドの存続を決意しました。
「このリストは、僕の意見では、この世に存在する偉大なバンドやミュージシャンばかりだ。 また、僕が個人的に尊敬し、ファンであるバンドばかりだ。 だから、彼らの組み合わせと言われるのはとても名誉なことなんだ。 それに、僕にとってプログはすでに音楽全般の “るつぼ” なんだ。 だから、メルティング・ポットのメルティング・ポットになることは、僕にとって本当にクールなことなんだよ」
CALIGULA’S HORSE や WILDRUN のオペラ的な部分、HAKEN のトラディショナルでメロディアスな部分、TOOL や THANK YOU SCIENTIST の数学的な部分、BETWEEN THE BURIED AND ME の超絶テクニカルな部分、そのすべてを飲み込んだプログというメルティング・ポットの “メルティング・ポット”。そんな LUNAR の音楽を Ryan なしで再現するために Alex はまさにそうした敬愛するヒーローたちの力を借ります。
HAKEN, CALIGULA’S HORSE, LEPROUS, THANK YOU SCIENTIST, FALLUJAH…Ryan の思い出と共に人間の生と死を描いた “Eidolon” はそうして、メタルの包容力と回復力に魅せられた18人のゲストミュージシャンからなる一時間超の壮大なプログ・シアターとして多くの人の心を震わせたのです。
「OPETH の “Blackwater Park” を初めて聴いたとき、信じられない思いでラジカセを見つめたのをはっきりと覚えている。あのような美しさと残忍さをシームレスに融合させることが可能なのだと知り、それ以来、自分もそれを達成しようとすることに惹かれるようになった」
親友の死をも乗り越え、Alex がメタルを諦めなかったことで LUNAR は始祖 OPETH の血を受け継ぎながらも、よりシアトリカルでより多様なプログ・メタルの構築に成功します。もちろん、OPETH が生み出した美と残忍のコントラストはもはやプログ・メタル全体の基盤となっていますが、LUNAR はその場所にマス、オペラ、Djent といった新たな血脈、WILDRUN, CALIGULA’S HORSE, THANK YOU SCIENTIST の人脈を加え、そこにかの Peter Gabriel を想起させるプログレッシブ・ドラマを投影していきます。人生を四季に例えた “Tempora Mutantur” は、そうしてまさにプログすべての季節をも内包することとなったのです。
今回弊誌では、Alex Bosson にインタビューを行うことができました。「DREAM THEATER や GOJIRA のようなバンドがグラミー賞を受賞したことは、この音楽に対する世間の認識の変化をすでに示している。 今後もそうなることを願っているよ。
ただ、僕の考えでは、プログは常にミュージシャンのための音楽だ。 万人受けする音楽ではないよ。 ほとんどの人はシンプルな音楽を楽しんでいて、それはそれでいいんだけど、僕らがやっていることは一般的にもっと複雑なんだ」どうぞ!!
LUNAR “TEMPORA MUTANTUR” : 10/10
INTERVIEW WITH ALEX BOSSON
Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?
【ALEX】: Well growing up in the United States there was a lot of rock, pop and hip hop on the radio and at a very young age I enjoyed all that stuff. By the time I was about 10-11 I started getting into metal. Being a 90’s kid, at that age I started really getting into the wave of Nu Metal: Slipknot, Mudvayne, Spineshank, Linkin Park, Korn, Tool, and bands like that. Then around 14 started getting more into the underground side of metal and discovering bands like Deicide, Cannibal Corpse, Opeth, Dimmu Borgir, etc..
Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【ALEX】: アメリカで育ったので、ラジオからはロックやポップス、ヒップホップがたくさん流れていて、幼いころはそういうものを楽しんでいたよ。そうして
、10~11歳のころにはメタルにハマり始めた。 90年代に育ったから、その頃から Nu-metal の波にのめり込み始めたね。Slipknot、Mudvayne、Spineshank、Linkin Park、Korn、Tool とかそういったバンドだよ。その後、14歳頃からアンダーグラウンド・メタルにのめり込み、Deicide、Cannibal Corpse、Opeth、Dimmu Borgir といったバンドを知ったんだ。
Q2: What made you start playing an instrument? Who were your musical heroes at the time?
【ALEX】: As that age of about 11 when I was getting into metal, I really wanted to play drums. I got my first drumset at that age and really looked up to Joey Jordison. However, I didn’t ACTUALLY start playing drums seriously and taking lessons until I was about 13. And then getting into death metal and other subgenres, I was really influenced by that stuff. I was always blown away by Nick Barker and Martin Lopez at that time and I think both of them really shaped my playing style.
Q2: 楽器を始めたきっかけや、当時のヒーローを教えてください。
【ALEX】: メタルにのめり込んでいた11歳くらいの頃、僕は本当にドラムを叩きたいと思っていた。Joey Jordison を尊敬していたからね。
でも、本格的にドラムを叩き始めたのは13歳くらいになってから。それからデスメタルや他のサブジャンルにのめり込んで、本当に影響を受けたよ。Nick Barker と Martin Lopez にはいつも圧倒されていたし、2人とも僕のプレイスタイルを形作ってくれたと思う。
Q3: With the death of longtime partner Ryan Erwin, the band was on the verge of its demise. But, His death, and the tragedy that inspired “Eidolon,” was really great album. Did you continue with Lunar despite this tragedy because you wanted to carry on his legacy?
【ALEX】: Thank you! “Eidolon” certainly holds a special place in my heart with the reason I wrote it. When Ryan died I struggled a lot with whether or not to continue the band. At that time it had just been a studio project and the involvement was mainly the 2 of us and we had worked together on it. So I questioned whether or not I should, or even would be able to continue without him. Not to mention I was dealing with the death of one of my best friends since childhood. Then the idea sparked to write an album about my grieving process. I thought it could turn into something strong, powerful, emotional, and, yes, a way to honor his memory.
Q3: 長年のパートナー Ryan Erwie の死により、バンドは消滅の危機に瀕していました。しかし、彼の死とその悲劇にインスピレーションを受けた “Eidolon” は、本当に素晴らしいアルバムでしたね。喪失の痛みを乗り越えても LUNAR を続けたのは、彼の遺産を引き継ぎたかったからですか?
【ALEX】: ありがとう! “Eidolon” は、僕の心の中で特別な位置を占めているのは確かだよ。Ryan が亡くなったとき、僕はバンドを続けるかどうかでずいぶん悩んだんだ。当時はまだスタジオ・プロジェクトで、僕たち2人が中心となって必死に取り組んでいたからね。だから、彼なしで続けるべきかどうか、あるいは続けることができるのかどうかさえも疑問に思った。
言うまでもなく、僕は子供の頃からの親友の一人の死と向き合っていた。 そのとき、僕のその悲嘆の過程についてアルバムを書くというアイデアが閃いた。それは強く、力強く、感情的で、そう、彼の思い出を称えるものになると思った 。
Q4: “Tempora Mutantor” seems to be an album that compares the four seasons to changes in life and time. Why did you choose this theme?
【ALEX】: The idea sparked mainly from the artwork actually. The art that we ended up using for the “Fall Back Into Old Habits” single cover, and also the back cover of the CD, is a painting, once again done by my father, Ed Bosson, that has been hanging in my home for years. It’s a piece I’ve always loved and wanted to use for something. The piece always gave me Autumn vibes, and one day looking at it I just kind of thought about the seasonal aspect. Although I know it’s been done plenty of times before, I thought I maybe wanted to do something based on the 4 seasons. Originally it was going to just be a 4 song EP, but throughout the writing process it grew into more songs and into more of an overarching theme of the passing of time.
Q4: “Tempora Mutantor” は、四季を人生や時間の変化になぞらえたアルバムのようですね。なぜこのテーマを選んだのですか?
【ALEX】: このアイデアは主にアートワークから閃いたんだ。”Fall Back Into Old Habits” のシングル・ジャケットとCDの裏ジャケに使った絵は、やはり僕の父エド・ボッソンが描いたもので、僕の家に何年も飾ってあるものなんだ。 ずっと気に入っていて、何かに使いたいと思っていた作品なんだ。
この絵からはいつも秋の雰囲気が感じられ、ある日、この絵を見ていて、季節感について考えたんだ。 今までにまあ何度もやられてきたことだけど、四季をモチーフにしたものを作りたいと思ったんだ。 もともとは4曲入りのEPにするつもりだったんだけど、曲作りの過程で曲数が増え、時の流れという包括的なテーマに発展していったんだ。
Q5: In the past, you often received a reputation as a follower of OPETH, but with this work you have completely created your own personality! Your music is much more theatrical, and if, for example, Genesis made a metal album, it would be such a great piece of work, would you agree?
【ALEX】: Haha! That’s the first time I’ve heard that comparison, but I love it!! Being compared to Opeth and if Genesis made a metal album is an honor to me! I think it’s only natural that with each album we continue to grow. I would hope that I continue to evolve as a musician and songwriter, so I’m very happy to hear that more of that unique personality is coming through.
Q5: 以前は OPETH のフォロワーという評価を受けることが多かったですが、今作では完全に独自の個性を打ち出していますね!あなたの音楽はもっとシアトリカルで、例えば GENESIS がメタル・アルバムを作ったらこのような素晴らしい作品になりそうですよね?
【ALEX】: ハハハ! その比較は初めて聞いたけど、大好きだよ! OPETH と比較されること、そしてもし GENESIS がメタルアルバムを作ったとしたらなんて言われるのは、僕にとって名誉なことなんだ!
アルバムを出すたびに成長し続けるのは当然のことだと思う。僕はミュージシャンとして、ソングライターとして進化し続けたいと願っているから、そのユニークな個性がより伝わってきていると聞いてとても嬉しいよ。
Q6: The album features some great additions, including Wildrun, Caligula’s Horse, and Thank You Scientist. There have been many different musicians who have guested on Lunar in the past, how do you choose these people? Are there any artists in particular that have impressed you?
【ALEX】: Every musician that has been involved as a core member, or a guest, on any Lunar album has always impressed me! In terms of how I choose them; sometimes they’re musicians recommended to me by friends / colleagues, or sometimes people I’ve discovered through social media. But a lot of them, like the ones you mentioned, are ultimately people from bands I am a big fan of. We live in an age where many of these people are working musicians and able to be contacted through social media. So often times I just think about these bands that I enjoy listening to and that’s who I try to get for the guest spots. I’ve been really fortunate to get to work with so many of these musicians that I am a fan of. Still waiting on Mikael Akerfeldt and/or Steven Wilson though. Maybe if either of them read this, they can call me. Hahaha!
Q6: WILDRUN, CALIGULA’S HORSE, THANK YOU SCIENTIST など、素晴らしいアーティストがこれまで LUNAR の作品にゲスト参加してきました。特に印象に残っているアーティストはいますか?
【ALEX】: LUNAR のアルバムに中心メンバーとして、あるいはゲストとして参加したミュージシャンは皆、いつも印象に残っているよ! どうやって彼らを選ぶかというと、友人や同僚に勧められたミュージシャンだったり、ソーシャルメディアを通じて見つけた人だったり。 でも、君が挙げたような人たちの多くは、結局のところ、僕が大ファンなバンドの人たちなんだ。
そういう人たちの多くが現役のミュージシャンで、SNS を通じてコンタクトを取ることができる時代だからね。 だから、自分が聴いていて楽しいバンドを思い浮かべて、その人たちにゲスト出演してもらうようにしているんだ。 本当に幸運なことに、これまで僕がファンである多くのミュージシャンと仕事をすることができた。まだ Mikael Akerfeldt や Steven Wilson を待っているけどね。 たぶん、彼らのどちらかがこれを読んだら、僕に電話してくれるだろう。 ハハハ!
Q7: The operatic parts of Caligula’s Horse and Wildrun, the traditional and melodic parts of Haken, the mathematical parts of Tool and Thank You Scientist, the ultra-technical parts of Between The Buried And Me, all swallowed up. How would you feel if you were described as the “melting pot” of modern prog metal?
【ALEX】: Wow… Honored beyond belief! That’s how I would, and do, feel hearing that description. First off; that list is all some of the greatest bands and musicians that are out there, in my opinion. Again, all bands that I personally look up to and am a fan of. So being a combination of them is a huge honor. Plus, to me, prog is already a “melting pot” of music in general. So to be a melting pot of the melting pot is a really cool thing to me.
Q7: LUNAR は、CALIGULA’S HORSE やWILDRUN のオペラ的な部分、HAKEN のトラディショナルでメロディアスな部分、TOOL や THANK YOU SCIENTIST の数学的な部分、BETWEEN THE BURIED AND ME の超絶テクニカルな部分、そのすべてを飲み込んだ感じの音楽ですね。
もし、LUNAR の音楽をモダン・プログレッシブの “メルティング・ポット” と表現されたらどう感じますか?
【ALEX】: うわぁ… 信じられないほど光栄だ! その言葉を聞いたとき、僕はそう感じたよ。 まず第一に、このリストは、僕の意見では、この世に存在する偉大なバンドやミュージシャンばかりだ。
また、僕が個人的に尊敬し、ファンであるバンドばかりだ。 だから、彼らの組み合わせと言われるのはとても名誉なことなんだ。 それに、僕にとってプログはすでに音楽全般の “るつぼ” なんだ。 だから、メルティング・ポットのメルティング・ポットになることは、僕にとって本当にクールなことなんだよ。
Q8: Dream Theater and Gojira began to win Grammy awards. In this age of instant streaming and clipping, which is the norm, will we see a re-evaluation of progressive music and progressive metal, which is grand, intelligent, and disciplined, as a reaction to this?
【ALEX】: Well I think it’s already happening. Like you said; having bands like DT and Gojira winning Grammys is already showing the change in public perception of this music. Hopefully that continues to happen. However, prog, in my opinion, has always been music for musicians. It’s not music that’s going to appeal to everyone. Most people enjoy simplicity in their music, which is totally fine, but what we do is generally more complex.
Q8: DREAM THEATER と GOJIRA がグラミー賞を受賞する時代になりました。
インスタントなストリーミングやクリッピングが当たり前のこの時代に、その反動として、壮大で知的で修練の必要なプログレッシブ・ミュージックやプログレッシブ・メタルが再評価されるようになったのでしょうか?
【ALEX】: まあ、それはすでに起こっていると思う。 君言ったように、DREAM THEATER や GOJIRA のようなバンドがグラミー賞を受賞したことは、この音楽に対する世間の認識の変化をすでに示している。 今後もそうなることを願っているよ。
ただ、僕の考えでは、プログは常にミュージシャンのための音楽だ。 万人受けする音楽ではないよ。 ほとんどの人はシンプルな音楽を楽しんでいて、それはそれでいいんだけど、僕らがやっていることは一般的にもっと複雑なんだ。
FIVE ALBUMS THAT CHANGED ALEX’S LIFE!!
NO DOUBT “Tragic Kingdom”
First album I ever owned and likely had a profound impact on me getting into music in the first place
僕が初めて手にしたアルバムで、そもそも私が音楽にのめり込むようになったきっかけを作ったよ。
SLIPKNOT “Slipknot”
The album that really got me into metal and the first album I remember being completely blown away by.
本当にメタルにハマるきっかけとなったアルバムで、完全に圧倒されたことを覚えている最初のアルバム。
OPETH “Blackwater Park”
The first thing I heard from what ultimately became my favorite band. My introduction to prog metal. I distinctly remember staring at my boombox in disbelief while hearing that album for the first time, learning that it was possible to combine such beauty with such brutality so seamlessly, and I have been drawn to attempting to achieve that myself ever since.
最終的に大好きなバンドになったOPETHの最初に聴いた作品。 プログレ・メタルとの出会い。このアルバムを初めて聴いたとき、信じられない思いでラジカセを見つめたのをはっきりと覚えている。あのような美しさと残忍さをシームレスに融合させることが可能なのだと知り、それ以来、自分もそれを達成しようとすることに惹かれるようになった。
NECROPHAGIST “Epitaph”
Learning the lack of limits to what human beings can do with music. This was the first tech-death type album I heard and just being completely taken aback by the musicianship, physicality, and creativity of it all.
人間が音楽でできることに限界がないことを学んだ。 これは僕が初めて聴いたテクデス系のアルバムで、その音楽性、肉体性、創造性の全てに完全に驚かされた。
OPETH “Heritage”
By this point, I had been following the band for years, but to hear them enter this new era, to completely reinvent themselves in no longer being classified as a “death metal” band, and to do it so well, really made me strive to be a well-rounded musician in style and ability, and to always stay true to what music I want to make, despite what anyone else may say.
この時点で、僕はこのバンドを何年も追いかけていたけど、彼らが新しい時代に入り、もはやデス・メタル・バンドとして分類されることなく完全に自己改革し、それを見事にやってのけたのを聴いて僕は本当に、スタイルと能力において総合的なミュージシャンになろうと努力し、誰に何と言われようと、自分が作りたい音楽に常に忠実であり続けようと思った。