EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH KORNILIOS KIRIAKIDIS OF KING GARCIA !!
“The Clarinet, In Particular, Has a Fascinating Quality: It Offers Freedom Between Tempered And Non-Tempered Systems, Opening Up Countless Musical Pathways. It Can Transform From a Sweet, Intimate Instrument To a Scream Of Despair, Making It Incredibly Expressive.”
DISC REVIEW “HAMELIN”
「ハーメルンの伝説は、社会的にも政治的にも、多くの文脈に適用できる。芸術家は常に、はみ出し者、フリンジ (奇抜な狂信者、過激派) として扱われてきた。しかし、芸術には世界を動かす力があると同時に、世界を止めてしまう力もあるんだ。救うことも破壊することも、団結させることも分断させることもできる。重要なメッセージは、権力の行使、あるいは行使の誤りこそが、救世主と暴君を分けるということだ」
欲望に魅入られた権力者の心ない、愚かな行為や圧政、暴力に差別はいつの世にも存在します。そしていつの世も、そんな理不尽や抑圧を引き受けるのは弱い者、はみ出し者、社会の常識に収まらなかった者。
ドイツの寓話、”ハーメルンの笛吹き男” では、ネズミ退治を請け負った 笛吹き男が報酬を支払ってもらえず、怒って町の子どもたちを笛の音で誘い森へと連れ去りました。一方で現代メタルの “笛吹き男”、ギリシャの KING GARCIA は暗い世にはびこるあらゆる種類の腐ったネズミたち-政治家、侵略者、宗教家-をその笛の音で何処かへ連れ去ろうとしています。こうした寓話から読み取れることは何でしょう?”生産性” がないと切り捨てられた人に、実際は世界を動かす力がある?芸術に秘められた諸刃の剣?とはいえ、その寓話と言葉のないアルバム “Hamelin” の受け止め方はリスナーの耳に委ねられています。
「僕たちはクラリネットやトランペットのような管楽器を “伝統的な楽器” として使っているわけではないということだよね。僕たちにとって最も重要なのは、木管楽器や金管楽器のサウンドと、それがもたらすユニークな特徴なんだ。特にクラリネットは魅力的な性質を持っている。調律された音と調律されてない音の間で自由を提供してくれて、数え切れないほど音楽の道を開いてくれる。甘く親密な楽器から絶望の叫びまで変幻自在で、信じられないほどの表現力を発揮するんだ」
実際、モダン・メタルの笛吹き男、その異名は伊達ではありません。クラリネットを主軸にトランペット、バグパイプ、ガイダ、カヴァルといった多彩な管楽器を駆使するのは、バンドの “声” の幅を広げるため。もちろん、ひとつの楽器、ボーカルやギターを “声” に据えてもその才能によって幅を広げることは可能ですが、KING GARCIA は楽器自体を入れ替えるという手法で “声” の多様さを追い求めようとしています。さらに、主軸となるクラリネット、そのギターで言えばフレットレスのような調律のフレキシビリティーがさらに “声” の可能性を押し広げていきます。
「伝統的なギリシャ音楽の影響が僕たちのスタイルにシームレスに織り込まれ、KING GARCIA のサウンドの豊かさと独自性を際立たせている。僕たちの音楽的伝統への敬意は、創造性を制限するものではなく、むしろそれを高め、僕たちの作品に聴衆と直接共鳴する深みを与えているんだよ」
そうした “声” の幅広い可能性は、KING GARCIA の肉体、その音楽的基盤の多様さによってさらに増幅されていきます。ただし、彼らが血肉としてきた影響の数々は、決して意図的ではなく有機的にその体内を巡ります。PAIN OF SALVATION, MESHUGGAH, QUEENS OF THE STONE AGE といったプログレッシブ/オルタナティブの極北、その雫は KING GARCIA の原衝動である ギリシャの伝統音楽とシームレスに混ざり合い、ガイダやカヴァルといった彼の地の伝統楽器を心臓にその体内を駆け巡ります。もしエンニオ・モリコーネやジョン・ウィリアムズがメタルを作ったら…そんな “If” の世界を実現できるのは、きっと彼らだけではないでしょうか?
今回弊誌では、ベーシストの Kornilios Kiriakidis にインタビューを行うことができました。「オンライン中毒による注意力の分断が事実上すべての人に影響を及ぼしている時代において、5秒以上続くものは今やリスクとみなされている。しかし、日常生活の中には、このような注意散漫が侵入できないわずかな時間がまだ残されているんだ。複雑で要求の多い音楽が輝きを放つのは、こうした瞬間なんだよ」 MOTHER OF MILLIONS のメンバーが参加、NEED のプロデューサーが手がけたギリシャ・メタルの最高到達点。どうぞ!!
KING GARCIA “HAMELIN” : 10/10
INTERVIEW WITH KORNILIOS KIRIAKIDIS
Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?
【KORNILIOS】: Each band member has their own unique listening preferences, which, collectively, span a very wide range of music. From rock and metal to jazz, classical, and traditional music, this diversity helps us bring uniqueness and freshness to our creations. Everyone contributes their own distinctive elements and influences to the band, which merge to form our signature sound.
Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【KORNILIOS】: このバンドのメンバーはそれぞれ独自の好みの音楽を持っていて、それを総合すると非常に幅広いジャンルの音楽を聴くことができるんだ。ロック、メタルからジャズ、クラシック、伝統音楽まで、この多様性が僕たちの創作に独自性と新鮮さをもたらすのに役立っているよ。全員がそれぞれの特徴的な要素や影響をバンドに提供し、それらが融合して KING GARCIA の特徴的なサウンドを形成しているんだよ。
Q2: How was King Garcia formed? What is the meaning behind the band name?
【KORNILIOS】: The creation of King Garcia dates back to November 2019, when Kamil had the brilliant―and slightly sneaky―idea to invite me, Kostas, and Alexandros to a jam session that he presented as “purposeless.” Among us, not everyone was acquainted, and we certainly hadn’t played together before. Kamil framed it as an afternoon of casual music-making, just for the fun of it, like when we were kids, with no hidden agenda. But of course, he secretly intended to form a band with us. If he had asked outright, none of us would have agreed, as we were all busy with other projects.
What followed that afternoon was nothing short of magical. As soon as we started improvising in a studio in Ilion, the first tracks emerged effortlessly. The chemistry was incredible, and the formula was spot-on. The very next day, we all agreed that this shouldn’t remain just a jam session―it had to evolve into a band.
As for the name, its story is equally fascinating. Kostas had suggested “The Daughters of King Fisher,” while Kamil―unaware of Kostas’s idea―came up with “The People of Diego Garcia.” The concept of collectivism and collaboration is central to us, so we conducted a poll on social media, asking our friends to vote. One of our friends suggested combining the two ideas: “King Garcia.” And so, our little king was born. Who he is and what he represents is something we leave to the listener’s imagination.
Q2: KING GARCIA はどのようにして結成されたのですか?バンド名にはどんな意味が込められていますか?
【KORNILIOS】: KING GARCIA の結成は2019年11月にさかのぼる。”目的なし” を謳ったジャム・セッションに、Kamil が素晴らしい、そして少し卑劣なアイデアで僕と Kostas、そして Alexandros を招待したんだ。僕たちのうち、全員が知り合いというわけではなかったし、一緒に演奏したことがなかったのは確かだ。Kamil はこのセッションを、僕たちが子供の頃のように、何の意図もなく、ただ音楽を楽しむ午後のひとときだと説明した。しかしもちろん、彼は密かに僕たちとバンドを組むつもりだった。もし彼がはっきりお願いしたら、みんな他のプロジェクトで忙しかったので、誰も同意しなかっただろうからね。
その日の午後に起こったことは、魔法のような出来事だった。イリオンのスタジオで即興演奏を始めるや否や、最初の曲は難なく生まれた。ケミストリーは信じられないほどで、音楽の公式は完璧だった。その翌日、これは単なるジャム・セッションにとどまるべきではなく、バンドに進化させなければならないということに全員が同意したんだ。
バンド名についても、同様に魅力的なストーリーがある。Kostas はバンド名に “The Daughters of King Fisher” を提案し、Kamil はコスタスのアイデアを知らずに “The People of Diego Garcia” を思いついた。集団主義と協力というコンセプトは僕たちにとって中心的なものなので、ソーシャルメディアで投票を行い、友人たちに投票を求めた。そこで友人の一人は、この2つのアイデアを組み合わせることを提案したんだ:”King Garcia”。こうして、僕たちの小さな王様が誕生した。彼が何者で、何を象徴しているのかは、リスナーの想像にお任せするよ。
Q3: Heavy metal and heavy rock featuring woodwinds such as trumpet, clarinet, gaida, and kaval is really rare and revolutionary! Why did you decide to use such instruments in the metal field?
【KORNILIOS】: The decision to incorporate woodwinds like trumpet, clarinet, gaida, and kaval into our music happened somewhat spontaneously. On the evening when the band was formed, Kamil decided not to invite a vocalist, as he didn’t want to limit our improvisation. Additionally, none of us had ever played with a trumpet player before, and the idea of brass instruments over powerful, aggressive music intrigued us and sparked curiosity to try it out.
Alexandros, who initially was a trumpeter, has now taken on the role of our “vocalist” through his woodwind instruments. We compose our music in a way that ensures the right space, both acoustically and compositionally, for Alexandros to deliver his melodies. It’s as if we have a vocalist in the band, but his “voice” comes through his instruments―and one advantage is that it never gets strained or worn out at the end of the night!
Q3: トランペット、クラリネット、ガイダ、カヴァルといった管楽器をフィーチャーしたヘヴィ・メタルやヘヴィ・ロックは実に珍しく、画期的です!なぜメタルの分野でそうした楽器を使おうと思ったのですか?
【KORNILIOS】: トランペット、クラリネット、ガイダ、カヴァルといった楽器を僕たちの音楽に取り入れることになった成り行きは、やや自然発生的なものだったんだ。バンドが結成された夜、Kamil は即興演奏を制限したくなかったのでボーカリストを呼ばないことにしてね。さらに、僕たちの誰もトランペット奏者と一緒に演奏したことがなかったし、パワフルで攻撃的な音楽にブラスいうアイディアに興味を惹かれ、試してみたいという好奇心を掻き立てられたんだ。
当初トランペッターだった Alexandros は、今では木管楽器や金管楽器を通して僕たちの “ボーカリスト” の役割を担っている。僕たちは、Alexandros がメロディーを届けるために、音響的にも構成的にも適切な空間を確保するように作曲しているよ。これはバンドにボーカリストがいるようなものだけど、ただ彼の “声” は楽器を通して出ているんだよ!
Q4: What are the pros and cons of using woodwinds in heavy music?
【KORNILIOS】: Great question. First of all, we want to clarify that we don’t use woodwinds, like clarinet and trumpet, as “traditional instruments.” What matters to us most is their sound and the unique characteristics they bring to the table. The clarinet, in particular, has a fascinating quality: it offers freedom between tempered and non-tempered systems, opening up countless musical pathways. It can transform from a sweet, intimate instrument to a scream of despair, making it incredibly expressive.
At the same time, Alexandros’s style, deeply influenced by his love for oriental music and culture, adds a special flavor to our sound. While this influence naturally comes through, it’s not something he intentionally aims for―it’s simply his way of expressing himself, like speaking English with a Greek accent.
That said, there are challenges. Incorporating woodwinds into the heavy sound of metal requires careful composition and production. We must create space, both acoustically and harmonically, to let their melodies shine. However, this fusion allows us to craft music that truly stands out.
Q4: ヘヴィ・ミュージックで管楽器を使うことの長所と短所を教えてください。
【KORNILIOS】: いい質問だ。まずはっきりさせておきたいのは、僕たちはクラリネットやトランペットのような管楽器を “伝統的な楽器” として使っているわけではないということだよね。僕たちにとって最も重要なのは、木管楽器や金管楽器のサウンドと、それがもたらすユニークな特徴なんだ。特にクラリネットは魅力的な性質を持っている。調律された音と調律されてない音の間で自由を提供してくれて、数え切れないほど音楽の道を開いてくれる。甘く親密な楽器から絶望の叫びまで変幻自在で、信じられないほどの表現力を発揮するんだ。
同時に、東洋の音楽と文化への愛情に深く影響された Alexandros のスタイルが、僕たちのサウンドに特別な味わいを加えている。この影響は自然に出てくるものだけど、彼が意図的に目指しているものではなく、僕らがギリシャ訛りの英語を話すように、単に彼自身を表現する方法なんだよね。
とはいえ、課題もある。メタルのヘヴィなサウンドに管楽器を取り入れるには、慎重な作曲と制作が必要だ。管楽器のメロディーを輝かせるために、音響的にもハーモニー的にもスペースを作らなければならない。でもこのふたつの融合によって、真に際立つ音楽を作り上げることができるんだ。
Q5: Your music shows progressive metal influences like Pain of Salvation and Meshuggah, as well as alternative heavy rock influences like Queens of the Stone Age, and this diversity makes the album a richer piece of work, would you agree?
【KORNILIOS】: Our sound emerges naturally from our love for diverse musical cultures. We don’t start with the intent to follow specific genres or influences; rather, we let our passion for different styles guide us organically. Connections to bands like Pain of Salvation, Meshuggah, or Queens of the Stone Age aren’t deliberate; they’re an authentic reflection of who we are and the music we’ve absorbed throughout our lives.
At the heart of our music is the need to experiment. We enjoy blending seemingly contrasting elements that, despite their differences, can harmonize and create a rich sound. Our goal is to produce music with depth, soul, and authenticity that speaks directly to the listener. We believe that when a listener experiences something created with honesty and passion, it’s felt and forms a strong connection.
Our music is deeply rooted, with a strong influence from both traditional and modern elements, while remaining contemporary. We see the diversity of our influences not as a limitation but as our strength, enabling us to create works that are rich and varied.
Q5: あなたの音楽には、PAIN OF SALVATION や MESHUGGAH のようなプログレッシブ・メタルや、QUEENS OF THE STONE AGE のようなオルタナティヴ・ヘヴィ・ロックの影響が見られますが、この多様な影響がアルバムをより豊かな作品にしていますよね?
【KORNILIOS】: 僕たちのサウンドは、多様な音楽文化への愛情から自然に生まれてくるものだからね。特定のジャンルや影響を追いかけようという意図で始めるのではなく、さまざまなスタイルへの情熱に任せて、有機的に導いていくのが肝なんだ。君が挙げたようなバンドとのつながりは、意図的なものではなく、僕たち自身と、僕たちが人生を通して吸収してきた音楽の正真正銘の反映なんだよ。
僕たちの音楽の根底にあるのは、実験する必要性だ。僕たちは、一見対照的に見える要素が、その違いにもかかわらず調和し、豊かなサウンドを生み出すことを楽しんでいる。そして僕たちのゴールは、リスナーに直接語りかけるような、深みと魂と信憑性のある音楽を生み出すことなんだ。リスナーが正直さと情熱をもって創られたものを体験するとき、それは心に訴えかけ、強いつながりを形成すると信じているからね。
僕たちの音楽は、伝統的な要素と現代的な要素の両方から強い影響を受けていて、両方に深く根ざしている。それでいてコンテンポラリー。僕たちは、影響を受けている多様性を制限としてではなく、強みとしてとらえているからこそ、豊かで変化に富んだ作品を創り出すことを可能にしているんだ。
Q6: More importantly, your music probably incorporates traditional Greek music. Is traditional Greek music still an important part of your music?
【KORNILIOS】: Since the beginning, King Garcia has operated in a very organic way when it comes to composition. When we’re in the same space, we simply play music without planning in advance and let the elements emerge naturally. Each member brings their own musical roots to the table, and traditional Greek music often plays an important role. At the same time, we strive to create a common musical “dialogue,” connecting and understanding each other’s language. Traditional Greek music is an integral part of our identity and enters our music not as something intentional but as a natural continuation of who we are.
Through this organic method of expression, traditional Greek influences are seamlessly woven into our style, highlighting the richness and uniqueness of our sound. Our respect for our musical heritage doesn’t limit our creativity; instead, it enhances it, giving our work a depth that resonates directly with the audience.
Q6: さらに重要なのは、あなたの音楽にはおそらくギリシャの伝統音楽が取り入れられているということですよ。ギリシャの伝統音楽はあなたの音楽の重要な一部なんですね?
【KORNILIOS】: 作曲に関しては、当初から KING GARCIA は非常に有機的な方法で活動してきた。同じ空間にいるときは、事前に計画を立てることなく、ただ音楽を演奏し、自然に要素が浮かび上がるようにする。メンバーそれぞれが自分の音楽的ルーツを持ち寄り、だからこそギリシャの伝統音楽が重要な役割を果たすことも多いんだ。
同時に、僕たちは共通の音楽的 “対話” を生み出し、互いの言語をつなぎ、理解し合うよう努めている。ギリシャの伝統音楽は、僕たちのアイデンティティの不可欠な一部であり、意図的なものとしてではなく、自分たちらしさを自然に継承するものとして音楽に入ってくる。
この有機的な表現方法を通して、伝統的なギリシャ音楽の影響が僕たちのスタイルにシームレスに織り込まれ、KING GARCIA のサウンドの豊かさと独自性を際立たせている。僕たちの音楽的伝統への敬意は、創造性を制限するものではなく、むしろそれを高め、僕たちの作品に聴衆と直接共鳴する深みを与えているんだよ。
Q7: There are no words on the album, but we can guess from the title and artwork that it is about the pied piper of Hamelin. What kind of message did you want to convey?
【KORNILIOS】: “Hamelin” was one of the last tracks we wrote for this album, and it became such a pivotal part of our sound that we decided to name the album after it. The lore behind the Pied Piper myth is dark and mysterious, offering multiple interpretations. It tells the story of a musician who helps a community rid itself of problems, only for its leaders to punish and mock him. The revenge he takes―using music to lure their children away to an unknown land―is a powerful symbolic act.
This German legend can be applied to many contexts, both social and political. Artists have always been treated as outcasts, as people on the fringe. Yet art has the power to move the world, but also to stop it. It can save and destroy, unite and divide. The key message is that the use―or misuse―of power is what separates the savior from the tyrant. Through music and art, we aim to highlight these contrasts while leaving space for listeners to discover their own interpretation.
Q7: アルバムに歌詞はありませんが、タイトルとアートワークから推測するに、ハーメルンの笛吹き男の話がテーマのようです。どのようなメッセージを伝えたかったのですか?
【KORNILIOS】: “Hamelin” は、このアルバムのために書いた最後の曲のひとつで、僕たちのサウンドの重要な一部となったから、アルバム名にこの曲を冠することにした。笛吹き男の神話にまつわる伝承は暗く神秘的で、さまざまな解釈ができる。この神話は、ある音楽家が地域社会の問題を解決する手助けをしたところ、その指導者たちが彼を罰し、あざ笑うという物語だよね。そして音楽家の復讐は、音楽を使って指導者の土地の子供たちを未知の土地に誘い出すという方法で行われた。強力な象徴的行為だといえる。
このドイツの伝説は、社会的にも政治的にも、多くの文脈に適用できる。芸術家は常に、はみ出し者、フリンジ (奇抜な狂信者、過激派) として扱われてきた。しかし、芸術には世界を動かす力があると同時に、世界を止めてしまう力もあるんだ。救うことも破壊することも、団結させることも分断させることもできる。重要なメッセージは、権力の使い方で、あるいは行使の誤りこそが、救世主と暴君を分けるということだ。僕たちは音楽とアートを通して、リスナーが自分なりの解釈を発見できる余地を残しながら、これらのコントラストを浮き彫りにすることを目指しているよ。
Q8: Dream Theater and Gojira began to win Grammy awards. In an age when listeners’ attention spans are so short and instant content is so easily consumed, why is music that is complex, long, and requires practice beginning to be reevaluated?
【KORNILIOS】: In an age where fragmented attention due to online addiction affects virtually everyone, anything lasting more than five seconds is now seen as a risk. However, there are still small pockets of time in everyday life where this distraction cannot intrude. These are the moments when complex and demanding music finds its space to shine. “Hamelin” was crafted to be a companion for someone on the move―someone transitioning from one destination to another, or even for someone searching without knowing where they’ll end up.
We believe that complexity and length can provide a deeper experience, allowing listeners to “get lost” in the music and explore it on a richer level. Perhaps this reevaluation is tied to the desire for something more genuine, something that demands the listener’s full attention and engagement. Such music becomes a kind of sanctuary from the superficial and rapid consumption of content.
Q8: DREAM THEATER や GOJIRA がグラミー賞を受賞しました。リスナーのアテンション・スパンが短く、インスタントなコンテンツが簡単に消費されてしまう時代に、複雑で長く、練習を必要とするプログレッシブな音楽が再評価され始めているのはなぜでしょうか?
【KORNILIOS】: オンライン中毒による注意力の分断が事実上すべての人に影響を及ぼしている時代において、5秒以上続くものは今やリスクとみなされている。しかし、日常生活の中には、このような注意散漫が侵入できないわずかな時間がまだ残されているんだ。複雑で要求の多い音楽が輝きを放つのは、こうした瞬間なんだよ。”Hamelin” は、どこかへ向かおうとする人、つまり目的地から別の目的地へ移動する人、あるいは行き着く先がわからずに探している人に寄り添うように作られている。
僕たちは、複雑さと長さがより深い体験を提供し、リスナーが音楽に “迷い込み” 、より豊かなレベルで探求できるようになると信じている。おそらくこの再評価は、より本物のもの、聴き手の全注意と関与を要求するものを求める欲求と結びついている。プログレッシブな音楽は、表面的で急速なコンテンツ消費からの一種の聖域となっているんだ。
FIVE ALBUMS THAT CHANGED KORNILIOS’S LIFE!!
King Crimson “Red”
A groundbreaking album that laid the foundation for progressive rock, full of intensity and incredible musical skill.
Bauhaus “The Sky’s Gone Out”
A masterpiece capturing the essence of gothic rock with a dark and atmospheric approach.
Pantera “The Great Southern Trendkill”
An ode to the power and aggression of metal, breaking all boundaries.
Korn “Untouchables”
An innovative album that brought new dimensions to nu-metal.
Textures “Drawing Circles”
A gem in the realm of progressive metalcore, showcasing how powerful complexity in music can be.