EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MAHMOUD NADER OF RIVERWOOD !!
“Egypt Has a Lot To Offer. Egypt Has More Than Just Pop/Rap/Hiphop And The True Sound Of The Deserts Of Egypt Can’t Be More Clear Than In Metal Music.”
DISC REVIEW “SHADOWS AND FLAMES”
「オリエンタルなメロディーが世界中を魅了する理由。それはやはり、魔法のように西洋のメロディーと異なっているからだと思うよ。オリエンタルなメロディーは常に貴重なもので、西洋人の耳にはとても珍しいものだ。だからこそ、メタルとのミックスは、中近東の文化を紹介するとてもユニークで重要な方法なんだよね」
メタルの生命力、感染力を語るとき、中近東の魔法のようなバンドたちはその完璧なる象徴だと言えるでしょう。モダン・メタルの深遠なる世界がいかに寛容で多様であるかは、イスラエルの ORPHANED LAND とチュニジアの MYRATH、さらに BLAAKYUM, SCARAB のカラフルかつエキゾチックな冒険を見れば自ずと伝わるはずです。そしてもう一つ、エジプトのアレキサンドリアを拠点とする RIVERWOOD の名前を我々はそのリストに加えなければなりません。
「故郷アレクサンドリアと同様に、僕たちの音楽も様々な文化を融合することに力点を置いている。僕たちの音楽には、アラビア文化、西洋の近代文化、スカンジナビア、北欧、そして多くの民族楽器が登場する。これこそが RIVERWOOD のメインテーマでもあるんだよね。ヘッドフォンやスピーカーから遠く離れた場所へ、リスナーの想像力をかきたてるような作品にしたいね」
人口520万人が暮らすエジプト第二の都市アレクサンドリア。地中海の真珠と呼ばれる美しき港湾都市は、ギリシア・ローマ文明、エジプト文明、そしてイスラーム文明が時と共に融合した文化の交差点でもあります。RIVERWOOD の音楽は、そんな彼らの故郷にも似てまさに “世界の結び目” のような色彩豊かな寛容さを誇っているのです。
「基本的に、エジプトには様々な音楽が存在する。ポップ、ラップ、ヒップホップ…だけどエジプトの砂漠、その真のサウンドを伝えるのにメタル以上のものはないんだよ」
砂漠の音を伝えるのにメタル以上のものはない。おそらく、彼らの言葉は真実でしょう。メタルには、砂漠の雄大、過酷、孤独、無情、そして絶景と神秘を伝えるだけの音の葉が備わっています。
RIVERWOOD の場合、彼らが愛する KAMELOT に似てシンフォニックなプログレッシブ・メタルを演じながら、劇中に伝統楽器やフォークミュージック、そして中近東のオリエンタルなメロディーを織り交ぜて砂漠の声を代弁していきます。主役を務める歌い手は素晴らしき Mahmoud Nader その人。彼の熱砂の歌声は、メタルのエクストリーム・サイドからシネマティックな情景描写まで、舞台を多様で情熱的な劇場へと導いていくのです。
「メタル・シーンは長い間、体制に悩まされてきたけど、今は正直言ってそうじゃない。今の唯一の課題は観客の文化で、観客の好みが何十年もかけてロック/メタルからモダン・ポップにシフトしてきたことが、僕にとっては常に奇妙で脅威に思えるんだ。誤解しないでほしいんだけど、例えば Spotify のトレンドを見てほしいんだ…まあでも結局のところ、誰もが自分の好きなものを愛する自由を持っているんだよ」
二枚組のアルバムとも言える75分の壮大な “Shadows and Flames” で語られるのは、新バビロニア興亡の物語。さながら、ネブカドネザル2世のバビロン捕囚のようにメインストリームな音楽世界に淘汰されつつあるハードロック/メタルの民ですが、RIVERWOOD はそんな音楽におけるバビロンの横暴も長くは続かないことを砂漠のメタルで熱く証明してくれます。
最も長い楽曲は12分半の “Blood and Wine” で、リスナーの時間、場所、ムードを刻々と変化させるアラジンの壺。荘厳壮大、絢爛豪華。シンフォニックで、アグレッシブで、エキゾチックで、シアトリカル。”The Shadow” というダークでミステリアスな小曲を挟み、10分超の “Sands of Time” は砂漠の中の異形、ピラミッドへとリスナーを惹き込んでいきます。ハーディー・ガーディーを前面に押し出した7分のロマン “Queen of the Dark” のプログレッシブでフォーキーな面持ちはアルバムの絶妙なアクセント。
“Shadows and Flames” に収録されている楽曲はそれぞれ長さが非常に独特で、1分をやっと超えるような非常に短い作品もあれば10分の作品も存在し、中間がありません。これは非常に挑戦的なやり方で、バンドが作曲能力に大きな自信を持ったエジプトの宝石であることを、ルールのない常識越えのアルバム全体でしっかりと証明していますね。
今回弊誌では、Mahmoud Nader にインタビューを行うことができました。「インスピレーションは中世のビデオゲームから得ている。バンド名の “Riverwood” は、Helgen のドラゴンの攻撃から逃れて、最初に行く村。Skyrim ファンなら共感してくれるはずだよ (笑)」どうぞ!!
RIVERWOOD “SHADOWS AND FLAMES” : 9.9/10
INTERVIEW WITH MAHMOUD NADER
Q1: I’ve done a lot of interviews in the past, but this is the first time I’m interviewing an Egyptian metal band. Can you start by telling us how you got interested in metal in Egypt?
【MAHMOUD】: First of all its our pleasure to be the first band from Egypt to be interviewed by your respectful team .. well it’s a story that can take ages to tell since all of us started loving metal music since we were little children .. but yeah speaking for my self Mahmoud I guess I owe this thanks to bands I grew up loving even if they are categorized as alternative metal like Breaking Benjamin , thee days grace before shifting to Opeth , Nightingale and my beloved Kamelot.
Q1: これまで様々な国のアーティストにインタビューを行ってきましたが、エジプトのメタルバンドは初めてです。まず、エジプトでメタルに興味を持ったきっかけから聞かせていただけますか?
【MAHMOUD】: まず最初に、エジプトから初めて、リスペクトするあなたのサイトにインタビューされたことを嬉しく思うよ。
僕たち全員が子供の頃からメタルか好きだったから、この話をするのは大変なんだ。でも、僕 Mahmoudについて言えば、BREAKING BENJAMIN, THREE DAYS OF GRACE から OPETH, NIGHTINGALE、そして僕の愛する KAMELOT といったオルタナティブ・メタルにカテゴライズされるバンドを聴いて育ってきたおかげで、このインタビューを受けることができたんだと思うよ。
Q2: How did Riverwood come to be? What’s the meaning behind your band name Riverwood?
【MAHMOUD】: Im a huge fanatic of video games and especially The Elder scroll V : Skyrim .. whenever Im looking for inspiration I just pick a medieval video game to get lost into ..when we started Riverwood we wanted the band to have this fantasy theme ..lyrically and musically and we also shot for a name from the same scope .. so I couldn’t find a better name to represent what the band was aiming for .. Riverwood is the first Village you go to after escaping the dragon attack on Helgen.. Skrim fans will relate haha
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Q2: RIVERWOOD というバンド名には特別な意味が込められているそうですね?
【MAHMOUD】: 僕はビデオゲーム、特に “The Elder scroll V : Skyrim” の大ファンなんだよ。インスピレーションを得たいときはいつでも、中世のビデオゲームを選んで没頭しているんだ。RIVERWOOD を始めたとき、バンドにこうしたファンタジーのテーマを持たせようとしたんだよね。
このバンドは歌詞的にも音楽的にもファンタジーをテーマにしたかったし、名前も同じ範囲から狙ったんだ。だから、このバンドが目指しているものを表現するのに、これ以上の名前はなかったんだよね。”Riverwood” は、Helgen のドラゴンの攻撃から逃れて、最初に行く村。Skyrim ファンなら共感してくれるはずだよ (笑)。
Q3: In the past, I interviewed an Iranian band called Confess. They were oppressed by the regime just because they were a metal band. In Egypt, there is no persecution from the regime, right? How is the metal scene in Egypt?
【MAHMOUD】: Oh that is a very good question, I actually get asked this question a lot and to me I think the only reason for any kind of regime will always be culture .. but yeah the metal scene used to suffer the regime for a very long while but not anymore to be honest .. the only challenge now is the audience culture as it will always be weird to me how the crowd’s taste has shifted over decades from Rock/Metal to modern pop.. Don’t get me wrong but look at Spotify’s trending songs for example… but in the end every one has the freedom to love what they want.
Q3: 以前、CONFESS というイランのバンドにインタビューしたことがあります。彼らはメタル・バンドというだけで、政権から弾圧を受けていました。エジプトでは、政権からの迫害はないんですよね?
【MAHMOUD】: ああ、それはとてもいい質問だね。実は僕もこの質問をよくされるんだけど、僕にとって、どんな種類の体制でも、迫害の唯一の理由は常に文化だと思うんだよね。
メタル・シーンは長い間、体制に悩まされてきたけど、今は正直言ってそうじゃない。今の唯一の課題は観客の文化で、観客の好みが何十年もかけてロック/メタルからモダン・ポップにシフトしてきたことが、僕にとっては常に奇妙で脅威に思えるんだ。誤解しないでほしいんだけど、例えば Spotify のトレンドを見てほしいんだ…まあでも結局のところ、誰もが自分の好きなものを愛する自由を持っているんだよ。
Q4: Your music is a great mix of Middle Eastern and European influences, is that due in part to your historic, beautiful city of Alexandria?
【MAHMOUD】: Thank you very much .. Yes our main focus is to mix different cultures .. you will see Arabian cultures , Western modern cultures , Scandinavian , Nordic and a lot of Folk instruments in our music .. this is the main theme for Riverwood .. its supposed to take the listener’s imagination somewhere way far from just their headphones or speakers.
Q4: あなたの音楽は中東とヨーロッパの影響を見事にミックスしていますが、それはあなたの住む歴史ある美しい街、アレキサンドリアの影響もあるのでしょうか?
【MAHMOUD】: ありがとう!そうなんだ、アレキサンドリアと同様に、僕たちの音楽も様々な文化を融合することに力点を置いている。
僕たちの音楽には、アラビア文化、西洋の近代文化、スカンジナビア、北欧、そして多くの民族楽器が登場する。これこそが RIVERWOOD のメインテーマでもあるんだよね。ヘッドフォンやスピーカーから遠く離れた場所へ、リスナーの想像力をかきたてるような作品にしたいね。
Q5: Myrath, Blaakyum, Scarab, Orphaned Land, and Riverwood. oriental metal has become popular all over the world in recent years. why do you think middle eastern melodies attract people?
【MAHMOUD】: It is different in a magical way .. oriental melodies have always been so precious but very rare to the western ears .. so mixed with metal is a very unique way to introduce the middle eastern cultures.
Q5: MYRATH や ORPHANED LAND など、近年は世界中でオリエンタル・メタルの台頭が著しいですよね。
なぜ中東のメロディーがここまで人を惹きつけるのでしょう?
【MAHMOUD】: それはやはり、魔法のように西洋のメロディーと異なっているからだと思うよ。オリエンタルなメロディーは常に貴重なもので、西洋人の耳にはとても珍しいものだ。だからこそ、メタルとのミックスは、中近東の文化を紹介するとてもユニークで重要な方法なんだよね。
Q6: “Shadows and Flames” is divided into two parts, Shadows and Flames, isn’t it? Could you tell us the concept story behind it?
【MAHMOUD】: Yes two parts and basically it’s a story that is inspired by the events of the 5th Century BC during the fall of Babylon Empire. The Neo-Babylonian Empire, like the earlier Babylonia, was short-lived. In 539 B.C., less than a century after its founding, the legendary Persian king Cyrus the Great conquered Babylon. The fall of Babylon was complete when the empire came under Persian control.
Q6: ‘.Shadows and Flames”は、Shadows と Flames の2つのパートに分かれていますね?そのコンセプトストーリーを教えていただけますか?
【MAHMOUD】: そうなんだ。このアルバムは二つのパートに別れていて、基本的には前5世紀、新バビロニアの滅亡をモチーフにした物語なんだ。新バビロニア王国は、先のバビロニアと同様、短命な帝国だった。紀元前539年、建国から1世紀も経たないうちに、伝説のペルシャ王、キュロス大王がバビロンを征服した。帝国がペルシャの支配下に入ったことで、バビロンの没落は完了したんだよ。
Q7: What makes you different from other Middle Eastern and African metal bands is that you are very symphonic. It reminds me of, for example, Kamelot or Nightwish, doesn’t it? And this time, the folk metal aspect is enhanced by the use of hurdy-gurdy. Are there any plans to use traditional Egyptian instruments in the future?
【MAHMOUD】: Yeah , not just hurdy gurdy .. we’ve also used Duduk in Sands of time and Dying Light and a lot of ancient stringed instruments and we have no plans to change that ..so s we will always g traditional instruments into our music.
Q7: 先程お話にも出ましたが、民族楽器の使用も RIVERWOOD をユニーク足らしめる重要な要素です。今回はハーディー・ガーディーまで登場しましたが、エジプトの民族楽器も登場する可能性はありますか?
【MAHMOUD】: そうなんだ。ハーディー・ガーディーだけじゃなくて様々な民族楽器を使っているよ。アルメニアの民族楽器ドゥドゥクを “Sands in Time” と “Dying Light” で使ったし、古代のストリングスも沢山取り入れている。それを変える気はないし、これからも伝統的な楽器を音楽に取り入れていきたいね。
Q8: What is the message you want to convey to the world through music from Egypt?
【MAHMOUD】: Basically that Egypt has a lot to offer .. Egypt has more than just pop/rap/hiphop and the true sound of the deserts of Egypt can’t be more clear than in Metal music.
Q8: 最後に、エジプトから音楽を通して世界にどんなメッセージを送りたいですか?
【MAHMOUD】: 基本的に、エジプトには様々な音楽が存在する。ポップ、ラップ、ヒップホップ…だけどエジプトの砂漠、その真のサウンドを伝えるのにメタル以上のものはないんだよ。