NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【HAXPROCESS : THE CAVERNS OF DUAT】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH LOTHAR MALLEA OF HAXPROCESS !!

“Ghost Reveries Really Opened My Eyes To a Lot Of Advanced Song Writing Skills”

DISC REVIEW “THE CAVERNS OF DUAT”

「僕たちのドラマーは、Mike Portnoy の大ファンなんだよ。その好き具合は想像を絶するものだ。僕は彼のようなスタイルのドラムでデスメタルのリフを演奏するのがとても好きなんだよ。通常のブラストビートやDビートなど、とても効果的なドラムパターンだけど現在のメタルの多くのバンドが使いすぎている傾向があるものよりも、プログレッシブなリズムは曲をよりダイナミックで面白いものにすると思っているんだ」
様々なデスメタルがフロリダから発信された古き良き時代を覚えているでしょうか? 時代は変わりましたが、HAXPROCESS はかつての “メッカ” からプログレッシブなデスメタルの進化形を生み出そうとしています。敬愛する RUSH と同じトリオの形態 (ベースがいるときもある) を選択したジャクソンビルの新鋭たちは、デビュー作 “The Caverns of Duat” で BLOOD INCANTATION や FACELESS BURIAL を手がけた有名エンジニア Pete DeBoer をミックス&マスターに起用。強力なパフォーマーと同じ舞台に上がり、緻密なプログレッシブと残虐なデスメタルの新たな架け橋になろうと目論んでいるのです。
「僕が初めて聴いた OPETH の曲は “Isolation Years” だったと記憶している。このバンドについては、デスメタルとアコースティックな音楽のコントラストがどうのこうのという話はよく聞いていたのだけど、”Isolation Years” では、その美しいアレンジと構成に意表を突かれたんだ。”Ghost Reveries” で、僕は多くの高度なソングライティング・スキルに目を見開かされたんだよ」
そのバンド名から伝わるように、HAXPROCESS は明らかにスウェーデンの知と血の革命者の伝統を受け継いでいます。しかし、その場に留まるだけではありません。プログレッシブな筋肉を駆使し、サイケデリックなインパルス、ワイルドなリード、無骨なオールドスクールのセンスで、ATHEIST から BLOOD INCANTATION, 時には RUSH と MORBID ANGEL のキメラまで、縦横無尽にメタルのエピックを更新していきます。
「僕は昔から、フリジアン・ドミナント、ハーモニック・マイナー、理論を知らない人には “エジプト・スケール” とでも言おうか、とにかくあのメロディが好きだったんだ。この傾向は、RAINBOW の “Gates of Babylon” や IRON MAIDEN の “Powerslave” など、トラディショナル・メタルに傾倒していた頃に好きだった曲からきていると思うんだよ」
加えて、HAXPROCESS には NILE のようなエジプトへの深い造詣が存在します。古代エジプトの地下世界、ドゥアト。ヒエログリフでは川、山、そして洞窟を含む変化に富んだ地形で描かれたこの未知の場所の探索を、HAXPROCESS は音楽で買って出たのです。フロリダ出身のサウンドを生かした邪悪なリフ、複雑な音楽的パッセージ、そして砂漠とピラミッドの旋律によって、彼らはオシリスの領域へと降りていきます。時に、IRON MAIDEN のインスト曲を思わせるクラシックで華やかなアレンジも見事。
今回弊誌では、フロントマン Lothar Mallea にインタビューを行うことができました。「多くの人が BLOOD INCANTATION の先駆けだと言っていたので、TIMEGHOUL をチェックすることにしたのだけど、とても驚いたよ。BLOOD INCANTATION が影響を受けたのは間違いないが、TIMEGHOUL の音楽は多くの人が思っているよりもずっとユニークだ」 どうぞ!!

HAXPROCESS “THE CAVERNS OF DUAT” : 9.9/10

INTERVIEW WITH LOTHAR MALLEA

Q1: First of all, what kind of music were you listening to, when you were growing up?

【LOTHAR】: Growing up, I listened to a lot of the bands my dad used to play. My favorites were Led Zeppelin, Rush, Pink Floyd, Genesis, etc.

Q1: 本誌初登場です!まずは、あなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?

【LOTHAR】: 父がよく流していた音楽を聴いて育ったんだ。 当時大好きだったのは、LED ZEPPELIN, RUSH, PINK FLOYD, GENESIS といったバンドだったね。

Q2: When I hear the name Haxprocess, the first thing I think of is the Opeth song title. The last song on the album, “The Caverns of Duat” in particular, reminds me of Opeth. I wonder if they are the origin of the band’s name?

【LOTHAR】: Yes, when we were selecting the band name “Haxprocess” was one of my suggestions. At first we weren’t drawn to it, but after letting it sit for a while, the name grew on us and we decided to stick with it.

Q2: HAXPROCESS というバンド名は、OPETH の楽曲からとったものなのですか?

【LOTHAR】: そうなんだ。バンド名を決めるときに “Haxprocess” は僕の提案のひとつでね。最初はあまり惹かれなかったのだけど、しばらく放置していたら、だんだん気に入ってきて、結局この名前に落ち着いたよ。

Q3: However, it is not Opeth that characterizes you guys, but a very impressive Middle Eastern, Egyptian-style melody. It is rare for an American band to deal with folk music like that, isn’t it?

【LOTHAR】: I’ve always had a love for Phyrgian Dominant, harmonic minor, or “The Egypt Scale” for those who don’t know theory. I think this comes from my love for certain songs like Gates of Babylon by Rainbow and Powerslave by Iron Maiden, which were amongst my favorite songs when I was heavily into traditional metal.

Q3: ただ、OPETH のスタイルだけではなく、中東やエジプトのメロディもあなたたちの重要な個性となっていますよね?

【LOTHAR】: 僕は昔から、フリジアン・ドミナント、ハーモニック・マイナー、理論を知らない人には “エジプト・スケール” とでも言おうか、とにかくあのメロディが好きだったんだ。この傾向は、RAINBOW の “Gates of Babylon” や IRON MAIDEN の “Powerslave” など、トラディショナル・メタルに傾倒していた頃に好きだった曲からきていると思うんだよ 。

Q4: One exception, however, is Nile, right? Of course, they carry more weight than you guys, but they are more familiar with ancient Egypt than anyone else. They have been your guiding light?

【LOTHAR】: Nile was definitely a big influence on me. As mentioned above, I loved certain metal songs that relied heavily on the use of the “Egypt scale,” so I was very eager to listen to Nile once I learned they were an egytian themed death metal band. And while I appreciate their dedication to that stylistic theme throughout their duscography, it’s not something I’m going to continously do on future albums. Honestly, the egyptian theme throughout our album was mostly unintentional, and is rooted in underlying subconscious influence. Our new material, while at times returning to the usage of egyptian themes form time to time, will explore a lot more stylistic things musically.

Q4: エジプトの文化を取り入れたメタルといえば、NILE を思い出す人は多いでしょう。彼らはあなたたちよりヘヴィですが、本当にあの地の音楽や文化に精通していますよね?

【LOTHAR】: NILE は間違いなく僕に大きな影響を与えた。前述のように、僕は “エジプト音階” に大きく依存したメタル曲が好きだったから、彼らがエジプトをテーマにしたデスメタル・バンドであることを知った時点で、強く聞きたいと思うようになったんだ。彼らのディスコグラフィーを通して、その様式的なテーマへのこだわりは評価できるよね。
ただ、僕たちは今後のアルバムで継続的にやっていこうとは思わない。正直なところ、僕たちのアルバムを通してのエジプトのテーマは、ほとんど意図的なものではなく、潜在的な影響に根ざしているものだから。新しい作品では、エジプト的なテーマの使い方に戻ることもあるだろうけど、音楽的にはもっとスタイリッシュなものを探求していくつもりなんだ。

Q5: Opeth has ditched the growl, but you guys are sticking to the death metal voice, right?

【LOTHAR】: There’s no telling what the future holds, but as of a right now, I’m sticking to the death metal growls. It’s very fun to do and I love writing those types of vocal parts.

Q5: OPETH はクリーン・ボイスへと移行しましたが、あなたたちはグロウルにこだわっているようですね?

【LOTHAR】: 将来どうなるかはわからないけど、今のところデスメタルの唸り声にこだわっている。とても楽しいし、そういうボーカルパートを書くのが好きなんだ。

Q6: In terms of the trio, your music sometimes reminds me of Rush and its influence Dream Theater. In particular, your drummer is similar to Mike Portnoy and Neil Peart, would you agree?

【LOTHAR】: Yes, our drummer is the biggest Mike Portnoy fan imaginable. I really like playing death metal riffs over that style of drumming, and I think it makes the songs a lot more dynamic and interesting than your standard blast beats, D-beats, etc. which I feel are very effective drum patterns, but tend to get overused by many bands in metal today..

Q6: 面白いことに、トリオという意味では RURH を彷彿とさせる瞬間がありますし、もっと言えば、Mike Portnoy のようなフィルインも随所で聴くことができますね?

【LOTHAR】: そう、僕たちのドラマーは、Mike Portnoy の大ファンなんだよ。その好き具合は想像を絶するものだ。僕は彼のようなスタイルのドラムでデスメタルのリフを演奏するのがとても好きなんだよ。通常のブラストビートやDビートなど、とても効果的なドラムパターンだけど現在のメタルの多くのバンドが使いすぎている傾向があるものよりも、プログレッシブなリズムは曲をよりダイナミックで面白いものにすると思っているんだ。

Q7: What themes does “The Caverns of Duat” deal with?

【LOTHAR】: Lyrically, the only song that really has a concrete meaning is track 1, which deal with lying, deceitful people who only use you for their own personal advantage. Everything else is vague “take it as you will” lyricism. They all have meanings to me personally (including the first song) but I’m much more interested in hearing what the lyrics mean to other people and how they interpret it, rather than trying to put forth an objective meaning to the lyircs.

Q7: “The Caverns of Duat” のテーマにも興味があります。

【LOTHAR】: リリックについては、具体的な意味を持つ曲はトラック1だけなんだけど、嘘をつく人、騙す人、自分の利益のためにしか他人を利用しない人について歌っているよ。
それ以外はすべて、漠然とした “好きなように受け取ってください” というリリックだ。どれも個人的には意味があるんだけど(1曲目も)、歌詞に客観的な意味を持たせるよりも、他の人にとって歌詞がどういう意味を持つのか、どう解釈するのかに僕は興味があるんだよね。

Q8: Like Egypt, Japan has its own traditional music and musical scales. On the other hand, it is now famous for video games and animation. Are you interested in either of them?

【LOTHAR】: I’m personally not too interested or fond of video games or TV shows, but like I said above, I don’t know what the future holds and I’m always open to trying new things.

Q8: 日本にもエジプトのように伝統的な音階がありますが、最近はビデオゲームやアニメが有名です。

【LOTHAR】: 個人的にはゲームやテレビ番組にはあまり興味もなく、好きでもないのだけど、未来はどうなるかわからないし、常に新しいことに挑戦することには前向きだよ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED LOTHAR’S LIFE!!

RUSH “Chronicles”

My first memories of anything ever was listening to Chronicles by Rush, my dad used to play it all the time growing up. So not only was I a Rush fan since day one, but I attribute a lot of my natural musical instinct and approach to songwriting to Rush.

僕の最初の記憶は、RUSH の “Chronicles” を聴いたことなんだ。だから、僕はその日からRUSH のファンだっただけでなく、自然な音楽的直感と曲作りへのアプローチの多くは彼らのおかげだと思っているよ。

LED ZEPPELIN “Led Zeppelin I”

This is the album that inspired me to learn the guitar. One day when I was at a friend’s house, they let me borrow a guitar to take home, and after getting the basic beginner chords and stuff like that under my fingers, a lot of the first songs I learned were form this album like Dazed and Confused and How Many More Times

このアルバムは、僕がギターを学ぶきっかけとなったアルバム。ある日、友人の家に行ったときにギターを貸してもらい、初心者の基本的なコードなどを指に覚えさせた後、最初に覚えた曲の多くがこのアルバムからだった。”Dazed and Confused” とか “How Many More Times” とかね。

OPETH “Ghost Reveries”

I had to include at least one Opeth album, and this is the first one I heard so it’s the most impactful in a way. I remember the first Opeth song I ever heard was Isolation Years. I had heard a lot of talk about this band, how they would contrast death metal with acoustic music, but Isolation Years caught me off guard by how beautifully it was arranged and composed. This album really opened my eyes to a lot of advanced song writing skills.

OPETH のアルバムを最低1枚は入れなければならなかったのだけど、これは最初に聴いたもので、ある意味一番インパクトがあるね。僕が初めて聴いた OPETH の曲は “Isolation Years” だったと記憶している。このバンドについては、デスメタルとアコースティックな音楽のコントラストがどうのこうのという話はよく聞いていたのだけど、”Isolation Years” では、その美しいアレンジと構成に意表を突かれたんだ。このアルバムで、僕は多くの高度なソングライティング・スキルに目を見開かされたんだよ。

CATACOMB “In the Maze of Kadath”

Now we get to the obscure death metal stuff. I had a desire for a while to “delete” all the old music I had written and start fresh, but I had no idea how to go about that. Then one day, I stumbled upon this EP by chance on YouTube, and was completely blown away after the first song. I realized this was the type of music I wanted to make, so I tuned my guitar to C# to match the tuning on this EP, and began writing some of the riffs that would end up becoming “At One With Time.”

ここからは無名のデスメタルになる。以前から、自分が書いた古い曲をすべて “削除” して、新しくやり直したいという願望があったのだけど、どうすればいいのか全くわからなかった。そんなある日、YouTubeで偶然このEPを見つけ、1曲目で完全にノックアウトされたんだ。そして、このEPのチューニングに合わせてギターをC#にチューニングし、”At One With Time “になるリフを書き始めたんだよ。

TIMEGHOUL “1992 – 1994 Discography”

Finally, this compilation of Timeghoul’s two demos had a very significant impact on me. I remember seeing this band mentioned a lot after getting into Blood Incantation (which is another great band and a big influence on Haxprocess). So I decided to check out Timeghoul, as many people said they were the precursor to Blood Incantation, and I was pleasantly surprised. I can definitely see where Blood Incantation drew some influence, but Timeghoul’s music is a lot more unique than I think many people realize. For example, the abundance of three point harmonies on the second demo, or even instances (like the intro to Boiling in the Hourglass) where the three guitarists are all playing different things. This band really inspires me to be fearless with my songwriting.

最後に、TIMEGHOUL の2つのデモをまとめたこのコンピレーションには、非常に大きな意味があった。BLOOD INCANTATION(これも素晴らしいバンドで、HAXPROCESS に大きな影響を与えている)にハマった後、このバンドがよく言及されているのを見た。多くの人が BLOOD INCANTATION の先駆けだと言っていたので、TIMEGHOUL をチェックすることにしたのだけど、とても驚いたよ。BLOOD INCANTATION が影響を受けたのは間違いないが、TIMEGHOUL の音楽は多くの人が思っているよりもずっとユニークだ。例えば、2枚目のデモには3点ハーモニーがふんだんに使われているし、(”Boiling in the Hourglass” のイントロのように)3人のギタリストがそれぞれ違うことを演奏している例もある。このバンドは、自分の曲作りに大胆不敵になるようなインスピレーションを与えてくれるんだ。

MESSAGE FOR JAPAN

We really appreciate any and everyone who listens to our music, there’s no band without the fans. We hope to be able to play in Japan one day, as we know Japenese fans are always some of the most passionate and loving people in the world of extreme metal.

僕らの音楽を聴いてくれる全ての人に本当に感謝を。日本のファンはエクストリーム・メタルの世界で最も情熱的で愛情深い人たちだと思うので、いつか日本で演奏できることを望んでいるよ。

LOTHAR MALLEA

HAXPROCESS Facebook

HAXPROCESS Bandcamp

mmmB5dvKwaCcAEznJZ

PLZ FOLLOW US ON FACEBOOK !!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です