NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【MØL : JORD】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH FREDERIK LIPPERT OF MØL !!

Denmark Based Five Piece Blackgaze Outfit, MØL Re-Mixes Agression And Beauty With Their Widscreen Debut Record “Jord” !!

DISC REVIEW “JORD”

興隆するデンマーク黄金世代の鋭鋒。常闇で光芒に焦がれしブラックゲイズの申し蛾 MØL がリリースした透徹のデビュー作 “Jord” は、ジャンルの虫籠を稀有なる羽音で切り裂きます。
前身となる ANTENNAS TO NOWHERE で、SLOWDIVE や MY BLOODY VALENTINE からインスピレーションを得たシューゲイズ/ドリームポップサウンドを追求していた Nicolai Hansen と Ken Klejs が MØL を立ち上げたのは2012年のことでした。
以来、セレスティアルな空気をエクストリームの白刃で裁断し巻き起こすバンドの “嵐” は、DEAFHEAVEN, GHOST BATH, OATHBREAKER, heaven in her arms 等と共にブラックゲイズの地図に新風を吹き込んでいます。
MØL がこの新興サブジャンルでまず傑出している点はコンパクトなバランス感覚から際立つコントラストかもしれませんね。エセリアルなシューゲイズサウンドとブラッケンドのアグレッションが双璧を成すジャンルにおいて、MØL ほどその両翼を巧みに美しく羽ばたかせるバンドはいないでしょう。
どちらか一方にに重心を振り、ともすれば片翼をほとんど犠牲にするバンドも多い中、8曲42分というコンパクトなデザインの中で光と闇を鮮明に浮き上がらせる彼らの手法は際立っています。
ツインピークスと Angelo Badalamenti のメランコリー、サスペンスを受け継ぐイントロダクションが印象的なアルバムオープナー “Storm” はまさにその MØL のシグニチャーウイングを大きく広げた春の嵐。リバーブの霧が晴れるやいなや、ハイピッチのスクリームとブラックメタルのフェロシティーがリスナーの眼前に広がります。
とはいえ、バンドがメロディーを放棄することはありません。鳴り響く雷鳴と騒乱のドラムワークを上昇気流に駆け上る、トレモロのハーモニーはあまりに気高く流麗。そうして対比に根ざしたインテンシティーは、ポストロックのアンビエンスを宿すアウトロへと収束していくのです。
「アルバムのテーマは、青く回転するこの星でいかに限られた時間を過ごすかについてなんだ。死と時間に関する疑問への思考や黙想なんだよ。」とインタビューで語るように、スカンジナビアの厳しくも壮大な自然を通して生と死、時間に焦点を当てたレコードは実際テーマと音楽が見事にシンクロしているように思えます。
“Penumbra” で緩やかに刻まれるミュートを施したギターの音色は、確かに時計の針を示しつつ終着駅へのカウントダウンを隠喩しているのでしょう。
“Vakuum” と “Lambda” に纏わるコントラストはアルバムのハイライトと言えるかもしれませんね。愛する人を失うことについて書かれた “Vakuum” は、ボーカル Kim がパーソナルな領域を追求したが故にデンマーク語で歌われる楽曲。怒りの感情が支配する作品で最もアグレッシブかつファストな真空の牙は、スラッシュやブラックメタルを前面に押し出しながら、ナチュラルに荘厳なる木漏れ日を浸透させていきます。
一方で、”Lambda” は80〜90年代のメロウなシューゲイズサウンドを意図的に狙ったインストゥルメンタルソング。Kevin Shields の理想を嫋やかに楽曲へと落とし込み、儚くも幻想的、エアリーな桃源郷を具現化しているのです。バンドのルーツ、闇と光はこの場所で交差し、極上のダイナミズムを創出し、再び羽搏き飛び立ちます。
「そこからブラックメタルとシューゲイズよりも多くのジャンルを引き出したい。」と Frederik が語るように、”Virga” には GOJIRA のプログレッシブな精神が宿っていますし、アルバムを締めくくるタイトルトラック “Jord” は LAMB OF GOD の息吹を吸い込むモダンメタルとシューゲイズの壮大なる交差点です。多様性まで手に入れたスカンジナビアの夜蛾は、そうしてシーンに煌めく鱗粉を散りばめていくはずです。
今回弊誌では、ギタリスト Frederik Lippert にインタビューを行うことが出来ました。LANTLOS の “.Neon” や DEAFHEAVEN の “Sunbather” との比較は避け難いでしょうが、よりワイドスクリーンなアプローチが魅力的な快作。
ROLO TOMASSI や CONJURER も揃えるレーベル Holy Roar Records にも注目です。「現在デンマークシーンは才能と共に爆発的な進化を遂げているよ。まさにメタルの黄金世代が勃興しているのさ。」どうぞ!!

MØL “JORD” : 9.8/10

INTERVIEW WITH FREDERIK LIPPERT

Q1: This is the first interview with you. So, could you tell us about yourself and band itself? What kind of music were you listening to, when you were growing up?

【FREDERIK】: Well, we have a slight age gap between some of the members of the band, so there is some difference in the music we listened to while growing up. I listened to Led Zeppelin and Deep Purple, because my father listened to it and that is my earliest memory of being exposed to rock and heavy metal.

Q1: 本誌初登場です!まずはあなたの音楽的なバックグラウンドからお話していただけますか?

【FREDERIK】: そうだね、実を言うとバンドのメンバーの中には少し世代間のギャップがあるんだよ。だから聴いて育った音楽には異なるものもあるんだ。
僕は LED ZEPPELIN や DEEP PURPLE を聴いて育ったね。父が聴いていたからなんだけど。ただ、それが僕にとって最初のロックやメタル体験となったのは確かさ。

Q2: What inspired you to start playing guitar? Who was your musical hero at that time?

【FREDERIK】: I think it was listening to bands like Mastodon and Between The Buried and Me at a very young age and thinking: “Wow! There seems to be more to guitar than just blues licks. I’ve gotta learn how play stuff like this!” So probably Bill Kelliher and Paul Waggoner where the heroes at that time. But then, very quickly, my focus as a guitar play starting shifting to more experimental genres like shoegaze and post-metal. Then the heroes became Kevin Shields and Brian Eno.

Q2: ギターを始めたきっかけや、当時のヒーローについてはいかがでしょう?

【FREDERIK】: ギターを始めたのは、MASTODON や BETWEEN THE BURIED AND ME をとても若いころに聴いたのがきっかけになったと思うんだ。「彼らの作品にはブルースギターのリックだけじゃなくて、もっと広がったギターの可能性がある!弾き方を学ばないと!」と思ったね。だからおそらく、Bill Kelliher と Paul Waggoner が当時のヒーローだったと思うな。
ただ、そこからすぐに僕のギタープレイの焦点はシューゲイズやポストメタルといった、より実験的なジャンルへとシフトしていったんだ。つまりヒーローも Kevin Shields や Brian Eno へと変化したわけさ。

Q3: Nicolai and Ken have played together in Antennas To Nowhere, a shoegaze dream pop act. So, from there, how did MØL come to be? It seems MØL means moth in English. What made you choose that word for your band name?

【FREDERIK】: MØL was started by Nicolai and Ken after Antennas To Nowhere ended. They wanted to create heavier music, while still keeping some of the ethereal sounds they had adored in their previous shoegaze band. They, as well as the rest of the band, were inspired by bands like Alcest who seemed to bridge these two opposite genres. I initially joined on bass, but as the sound of the band evolved, I switched to guitar and we found another bass player. A few line-up changes later, here we finally are with a line-up we love.
Initially the idea behind the name was symbolic of the music we were trying to create. A moth is this creature that lives in the dark but is always searching for the light. It is a being of contradictions. That’s kinda what our music is an expression of. We know that we are rooted in “dark” music (various genres of metal), but we still try to create “light” ethereal and harmonious sounds as well.

Q3: Nicolai と Ken はシューゲイズ/ドリームポップアクト ANTENNAS TO NOWHERE で共にプレイしていたわけですが、そこから “蛾” の名を冠する MØL へどのように進展したのでしょうか?

【FREDERIK】: MØL は Nicolai と Ken が ANTENNAS TO NOWHERE が終わった後に立ち上げたんだよ。彼らは、ATN で志向していたエセリアルなシューゲイズサウンドを保ちつつ、よりヘヴィーな音楽を創造したかったんだよ。彼ら、そして残りのメンバーも、正反対にも思えるその二つのジャンルを繋ぐ架け橋、ALCEST のようなバンドにインスピレーションを得ていたんだ。
実は、最初僕はベースで加入したんだよ。だけどバンドのサウンドが進化するにつれて、僕はギターにスイッチし、新たなベースプレイヤーを探すことにしたんだ。そうして何度かのメンバーチェンジを経て、今の愛するラインナップに辿り着いたのさ。
バンド名を決める時に、鍵となったのは僕たちが作ろうとしている音楽をシンボライズすることだったね。”蛾” は闇に生きる生物だけど、いつも光を探しているよね。つまり、ある意味矛盾を抱えた生き物なんだよ。それって僕たちの音楽の表現方法と似ているよね。
僕たちはダークな音楽、メタルの様々なジャンルをルーツとしていながら、同時にエセリアルな “光”、ハーモニックなサウンドも創造しようとしているんだから。

Q4: Now, let’s talk about your amazing debut-full “Jord”. I think Jord means earth, mother nature or terra that we live in, right? Could you tell us about the concept or lyrical themes of this record?

【FREDERIK】: Well, the title is the Danish word for “Earth”, “soil” and “ground”. There are different ways to interpret it. It is an album about how we choose to spend our limited time that we are given on this blue marble spinning in space, and the ideas and contemplations that follow these questions of death and time. It is also about our environment and the its fleeting nature, reflected in our own existence. Most of the songs can be interpreted with this in mind and others are about some of the personal experiences our singer, Kim, has had, and how they relate to the overarching themes of death, time and nature.

Q4: では素晴らしきデビュー作 “Jord” について話しましょう。”Jord” とは私たちが住む地球、母なる自然を指しているようですね?

【FREDERIK】: そうだね、このタイトルはデンマーク語で “地球” “土壌” “地面” って意味を持つんだ。いくつか異なる訳し方があるんだよ。そしてアルバムのテーマは、この宇宙の中で青く回転する星で、いかに限られた時間を過ごすかについてなんだ。死と時間に関する疑問への思考や黙想なんだよ。
同時にこのレコードでは、環境、そして僕たち自身に反映される儚き自然にもフォーカスしているんだ。
楽曲のほとんどはそういったテーマに分類されるね。
そして他のいくつかは僕たちのシンガー Kim の個人的な経験によるものさ。

Q5: “Vakuum” is typically, I think your blackend aggression, heaviness, that kind of “anger” makes Møl stand out amongst others in the “Blackgaze” genre. It means your black metal, hardcore roots reflect on your music so deep, right?

【FREDERIK】: Yeah, we would like to think of ‘JORD’ as being a culmination of many of our influences, as well as, a contemplation and evolution of those influences. ‘Vakuum’ is an example of the aggression from different influences. Nothing is a constant and everything is changing, we’re all going to end up in the ground someday. We live very short lives, so whatever pleasure you derive from life, you really have to get as much as you possibly can out of it. You can’t escape the fact that we’re all going to die. Death is everywhere, in our news and in nature. Hardcore and black metal based on that are definitely some of the genres who influenced this song.

Q5: “Vakuum” は象徴的ですが、バンドの持つ “ブラッケンド” なアグレッションやヘヴィネス、怒りの感情は “ブラックゲイズ”のシーンにおいても MØL を際立った存在にしていますね?ブラックメタルやハードコアのルーツがより深く鮮明に根付いているように感じます。

【FREDERIK】: まさに、僕たちは “Jord” を様々な影響の集大成だと考えているんだよ。受けてきた影響は同時に熟慮され進化も遂げているんだけどね。
“Vakuum” はまさに異なる影響から生まれたアグレッションの証明だよ。永続的なものなんてないし、全ては変化していくんだ。そうして僕たちはいつか最終的に土に戻る。とても短い人生を生きているんだから、その間に出来るだけ多くを享受すべきなんだよ。
死からは逃れられないし、それは日常的なものだよ。そうした闇に根ざすハードコアとブラックメタルは間違いなくこの楽曲に影響を与えているね。

Q6: Also, ethereal, dreamy elements from 80’s, 90’s shoegaze and post-rock is your strong point. Title track “Jord” is typically, that contrast between beauty and aggression creates lot’s of emotions in your music, right? Anyway, whats your favourite track from your debut and why?

【FREDERIK】: That’s always a hard question. Personally, I would have to pick ‘Lambda’ since it is very contradictory to the rest of the album. Its an instrumental, slightly slower, shoegaze song. Plus, Jean-Michel from Gojira liked it on Instagram and who can argue with an endorsement like that?

Q6: とはいえ、もちろん先程仰ったように “闇” と “光” の対比こそがバンド、”Jord” のアイデンティティーです。中でもあなたが特に気に入っている楽曲を教えていただけますか?

【FREDERIK】: とても難しい質問だね。個人的には “Lambda” を推したいね。というのも、この曲は他の楽曲ととても毛色が異なっているからね。インストゥルメンタルで、すこしゆっくりしていて、シューゲイズソングだからね。
それに、この楽曲は GOJIRA の Jean-Michel がインスタでライクをしてくれたんだよ。これ以上に確かな保証はないでしょ?

Q7: So, you are often labeled as blackened shoegaze movement, alongside the likes of off course genre’s pioneers Alcest and Lantlôs and it’s successor, Deafheaven, Wolves in the Throne Room, Ghost Bath and Oathbreaker. Do you feel comfortable with that comparison?

【FREDERIK】: To a certain degree, sure. Some of our musical heroes, such as Alecst and Lantlos, were great inspirations in our early years as a band. The ethereal shoegaze mixed with the bleakness of black metal has always intrigued us, ever since we were younger and were exposed to the genre. We definitely identify with some of the characteristics of the genre, but we are in no way a traditionalistic band. We like to mix it up and draw upon more genres than just black metal and shoegaze. We appreciate being compared to such great bands as Oathbreaker and Deafheaven, but we don’t necessarily identify with that comparison.

Q7: 所謂、”ブラックゲイズ” として ALCEST, LANTLOS, その後続 DEAFHEAVEN や GHOST BATH, OATHBREAKER などと比較されることに関してはどう感じていますか?

【FREDERIK】: ある程度は納得しているよ。だって、その内のいくつか、ALCEST や LANTLOS は僕たちの音楽的なヒーローで、バンドとして初期に多大なインスピレーションを得ているんだからね。
ただ、エセリアルなシューゲイズサウンドと、ブラックメタルの荒涼をミックスする手法は、いつだって僕たちを魅了してきたんだ。僕たちがもっと若くてこのジャンルに晒される前からね。
だからもちろん、僕たちは間違いなくこのジャンルの特徴をある程度は受け継いでいるけど、決して伝統的なバンドというわけではないんだよ。
つまりね、僕たちはブラックゲイズを混ぜ合わせて、そこからブラックメタルとシューゲイズよりも多くのジャンルを引き出したいのさ。
OATHBREAKER や DEAFHEAVEN のような素晴らしいバンドとの比較には感謝するけど、その比較が必ずしも僕たちを特定するわけではないんだ。

Q8: I love recent Danish metal scene so much. There are lot’s of nice bands like you, Cabal, Vola, Ghost Iris. How do you describe Danish scene now?

【FREDERIK】: Vibrant and growing. Bands like Cabal, Vola and Ghost Iris completely deserve all the attention they get, but there are also other Danish metal bands that deserve more attention. Bands like Morild (an atmospheric black metal band) and Konvent (an all-girl doom band) are also deserving of some international attention. The entire scene in Demanrk is just exploding with talent at the moment. A golden age of metal might be on the horizon in Denmark.

Q8: 近年のデンマークシーンは、あなた方をはじめ、CABAL, VOLA, GHOST IRIS など新世代の台頭が著しいですよね?

【FREDERIK】: まさに活気に溢れ、成長を遂げているね。君が挙げたようなバンドは、完璧に彼らが集めている注目に値するよ。
ただ、デンマークには他にももっと注目に値するバンドがいてね。アトモスフェリックブラックメタルの MORILD、全員が女の子のドゥームメタル KONVENT なんかも海外から注目されるべきだろうな。
とにかく、現在デンマークシーンは才能と共に爆発的な進化を遂げているよ。まさにメタルの黄金世代が勃興しているのさ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED FREDERIK’S LIFE

MY BLOODY VALENTINE “LOVELESS”

GOJIRA “FROM MARS TO SIRIUS”

ULVER “BERGTATT”

SLOWDIVE “SOUVLAKI”

ALCEST “SOUVENIRS D’UN AUTRE MONDE”

MESSAGE FOR JAPAN

Hello Japan! We love you all and cannot wait to play in your beautiful country someday! From day one, we’ve had support from Japan, despite the seemingly impossible distant between our two countries. We appreciate all the support through the years and hopefully we will see you all at a venue in Japan! Here’s to hope! Love – MØL

日本のみなさん、こんにちは! 君たちが大好きだし、いつか君たちの美しい国でプレイするのが待ちきれないね!MØL の始まりから、とても遠い場所にある日本からのサポートを受けてきたよ。何年ものサポートに本当に感謝しているし、みんなと日本のライブハウスで会いたいと思っているよ!愛を込めて。

FREDERIK LIPPERT

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NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【SUBSIGNAL : LA MUERTA】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MARKUS STEFFEN OF SUBSIGNAL !!

German Progressive Innovator, Subsignal Walk Toward More Melodic Path And Open To New Influences With Their New Record “La Muerta” !!

DISC REVIEW “LA MUERTA”

ジャーマンプログメタルの唱道者、SIEGES EVEN の血を受け継ぐ嫋やかなる残映。SUBSIGNAL がリリースした最新作 “La Muerta” は、サンタ・ムエルテの名の下にプログシーンの信仰を集め新たな拠り所、守護者となるはずです。
「当時起こったことはとても単純で、個人的な相違だったんだ。最終的にバンドは、Arno と僕、Oliver と Alex の二つに割れてしまったんだよ。」と Markus がインタビューで語った通り、80年代から活動を続ける巨星 SIEGES EVEN が長年の内なる闘争の末2008年に解散の道を選んだニュースは、プログメタルシーンに衝撃をもたらしました。
名手 Wolfgang Zenk がフュージョンに特化した支流 7for4 へと移行し、オリジナルメンバーの Markus が復帰。Andre Matos や Jens Johansson との実験場 Looking-Glass-Self の果てに邂逅したバンド史上最高のボーカリスト Arno Menses を得た 00年代のSIEGES EVEN。
そうして2005年にリリースした8つの楽章から成る “The Art of Navigating by the Stars” が、SIEGES EVEN 独特の世界観に研ぎ澄まされたメロディーが初めて重なり、FATES WARNING の “A Pleasant Shade of Gray” にも比肩し得る壮大なマイルストーンとなった事を鑑みれば、尚更バンドの消滅がシーンにとってどれ程の損失であったか推し量れるはずです。
しかし、Arno と Markus のメロディーとプログレッシブが奏でるケミストリーの二重奏はしっかりと SUBSIGNAL の音に刻まれています。
アルバムが相応に異なる風合いを醸し出していたように、SIEGES EVEN のスピリットはまさに実験と挑戦の中にありました。故に、二人が描く新たな冒険 SUBSIGNAL のサウンドが、プログレッシブワールドのトラディショナルな壁を突き破ることは自明の理だったのかも知れませんね。
キーワードはアクセシブルとエクレクティックでしょう。実際、「Arno と僕は他の異なるジャンルにも興味を持っていてね。」「僕にとって最も重要なのはメロディーなんだ。」と Markus が語るように、遂に本格化した SUBSIGNAL の最新作 “La Muerta” には近年のモダンプログレッシブが放つ波動とシンクロする瑞々しき血潮が注ぎ込まれているのです。
バンドのデビュー作 “Beautiful & Monstrous” 収録の “The Sea” が指針となったように、SUBSIGNAL は知性の額縁とプログレッシブなキャンパスはそのままに、よりソフィスティケートされた筆を携えドラマとエモーション、時にメランコリーをカラフルな多様性と共に一つの絵画、アートとして纏め上げて来ました。
ダンサブルなイントロダクション “271 Days” に導かれ示現するアルバムオープナー “La Muerta” は、バンドのトレードマークを保ちつつ、よりアクセシブルなメインストリームの領域へと舵を切る野心のステートメントです。
Steven Wilson の “To The Bone” を核として、HAKEN, FROST*, TesseracT, iamthemorning といったコンテンポラリーなプログレッシブロースターは恐れる事なくポップを知性や複雑性、多様性と結びつけモダンプログレッシブの潮流を決定的なものとしています。タイトルトラック “La Muerta” で示されたビジョンはまさにそのうねりの中にありますね。
Markus のシグニチャーサウンドであるコード感を伴うシーケンスフレーズは RUSH や THE POLICE のレガシー。現代的な電子音とマスマティカルなリフワークの中で舞い踊る Arno のメロディーは、眠れる John Wetton の魂を呼び覚ましたかのようにポップで優美。コーラスに華開く幾重にも重なるメランコリーは、暗闇から聖人へと向けられた全ての切実な祈り、請われた赦しなのかも知れませんね。
トライバルでシンフォニックな “Every Able Hand”、Markus の主専攻クラッシックギターから広がる雄大な音景 “The Approaches”、一転ブルースやカントリーの郷愁を帯びた “When All The Trains Are Sleeping” など Markus が語る通り実にエクレクティックなレコードで、全ては “Even Though the Stars Don’t Shine” へと収束していきます。
奇しくも Wilson の最新作とリンクするニューウェーブ、シンセポップの胎動、TEARS FOR FEARS や DEPECHE MODE の息吹を胸いっぱいに吸い込んだ楽曲は、同時にリズムのトリックやシーケンシャルなフレーズが際立つプログポップの極み。アルバムに貫かれるは旋律の躍動。
そうして “La Muerta” は iamthemorning の Marjana を起用し、荘厳なる Arno とのデュエット “Some Kind of Drowning” で平等に赦しを与えその幕を閉じました。
一片の無駄もなく、ただ日によってお気に入りの楽曲が変化する、そんな作品だと思います。ピアノからシンセ、エレクトロニカまで自由自在な Markus Maichel の鍵盤捌き、Dirk Brand の繊細極まるドラムワーク、そして RPWL の手によるクリアーなサウウンドプロダクションが作品をさらに一段上のステージへと引き上げていることも記しておきましょう。
今回弊誌では、ジャーマンプログメタルの開祖 Markus Steffen にインタビューを行うことが出来ました。「80年代に SIEGES EVEN を立ち上げたんだ。おそらくドイツではじめてのプログメタルアクトだったと思うよ。」どうぞ!!

SUBSIGNAL “LA MUERTA” : 10/10

INTERVIEW WITH MARKUS STEFFEN

Q1: First of all, I was really disappointed when I heard Sieges Even split up. Because “The Art of Navigating by the Stars” is one of my all time favorite prog metal record. What happened to the band at that time?

【MARKUS】: Pretty simple: personal differences. I mean, we were on a good way with Sieges Even. We had the ‘Navigating’-album and ‘Paramount’, recorded a live CD, and got the support slot for a tour with Journey. But when there is always fighting and argueing going on, it doesn’t make sense to continue. In the end it was Arno and me on one side, Oliver and Alex on the other. Arno and I decided to go… And the was the best decision.

Q1: SIEGES EVEN の解散は本当にショックでしたよ。”The Art of Navigating by the Stars” は間違いなくプログメタル史に残るレコードでしたからね。当時バンドに何が起こったのでしょう?

【MARKUS】: 当時起こったことはとても単純で、個人的な相違だったんだ。つまり、僕たちは SIEGES EVEN でとても順調だったんだ。”The Art of Navigating by the Stars” と “Paramount” を生み出し、ライブCDをレコーディングしたね。JOURNEY のツアーでサポートアクトとしての地位さえ勝ち取ったんだ。
だけど、そこにはいつも戦いと討論の日々があったのさ。そしてあのバンドを続けることに価値を見出せなくなったんだ。
最終的にバンドは、Arno と僕、Oliver と Alex の二つに割れてしまったんだよ。そして Arno と僕は別の道を選んだんだ…そしてそれは最高の選択となったね。

Q2: Subsignal started as Arno & Markus’s side project. Did you want to make more emotional, melodic, sophisticated prog music when you started? And how did Subsignal become your main band?

【MARKUS】: The idea was to write songs that were different to what we did with Sieges Even. Of course, it is not THAT different because it is still me who is writing. And I was also responsible for most of the Sieges Even-material. But Arno and I were also interested in different musical genres. So, we formed this little side-project which in the meantime has grown and become more successful than Sieges Even. It became our main band the day after Arno and I had decided to leave Sieges Even.

Q2: SUBSIGNAL はお二人のサイドプロジェクトとして始まりました。SIEGES EVENに比べてよりメロディックでエモーショナル、ソフィスティケートされた音楽を求めていたのでしょうか?

【MARKUS】: そうだね。確かに僕たちは、SIEGES EVEN の音楽とは異なるものを書こうとしていたね。もちろん、そこまで大きな違いはないはずだよ。というのも、SIEGES EVEN ではほとんどの楽曲で僕が中心となって書いていたし、このバンドでも僕が楽曲を書いているんだからね。
だけど、Arno と僕は他の異なるジャンルにも興味を持っていてね。だからサイドプロジェクトを立ち上げたんだ。
当初は小規模なバンドだったけど、今では成長を遂げて SIEGES EVEN より成功を収めているね。当然、Arno と僕が SIEGES EVEN を脱退してからは僕たちのメインバンドとなっているよ。

Q3: This is the first interview with you. So, could you tell us about your musical background and influences?

【MARKUS】: I started playing guitar at the age of 12. I was listening to AC/DC, Maiden, stuff like that. But I was always open-minded to different genres, e.g. Classical Music, Jazz and Pop. So I started to learn classical guitar as well. Rush soon became my heroes – and that hasn’t changed til now. But I always wanted to write my own music and my own lyrics. And that’s when I formed Sieges Even back in the Eighties. I think we were the first Progressive Metal act in Germany. After a couple of years we got our first record contract… and the rest is history.

Q3: 他のジャンルにも興味を持っていたと仰いましたが、あなたの音楽的なバックグラウンドについてお話していただけますか?

【MARKUS】: 僕は12歳の時にギターを始めたんだ。当時は AC/DC とか IRON MAIDEN みたいな音楽を聴いていたね。ただ、僕はいつだって異なるジャンルにオープンでね。クラッシックやジャズ、ポップスなども聴いていたね。それでクラッシックギターも学び始めたんだ。
その後 RUSH がすぐに僕のヒーローとなったね。それは今でも変わらないよ。ただ、僕の目標はいつも自分自身の音楽と歌詞を書くことだったから、80年代に SIEGES EVEN を立ち上げたんだ。おそらくドイツではじめてのプログメタルアクトだったと思うよ。そして2年後にはレコード契約を手に入れていたんだ。後はみんなが知っている通りだよ。

Q4: OK, let’s talk about your newest record “La Muerta”. Actually, it’s my year’s best so far! I feel “La Muerta” is a little bit different from your previous works. Off course, it’s natural progression, but perhaps this is the most mainstream-sounding record with lot’s of pop-like choruses and AOR mood. Do you agree that?

【MARKUS】: I am glad you like the new album! I wouldn’t go so far to say it is mainstream but it is certainly different. I mean, it had to be different! I don’t want to repeat myself. But even if it is more accessible it still has our trademarks. The most important thing to me is melody. And Arno has an enormous talent in creating haunting melodies and big choruses. But we had that before. This time the focus was on the song and its details. There is still a lot going on in the background and the songs are a challenge to play. But I agree with you that it might be easier to get into it than into the predecessor ‘the beacons of somewhere sometime’.

Q4: では最新作、”La Muerta” について話しましょう。実際、年間ベスト級の一枚ですね!これまでの作品と比較して、自然な進化だと思いますが、よりメインストリームなサウンド、AOR 的なムードを纏っているようにも感じました。

【MARKUS】: 君が新作を気に入ってくれて嬉しいよ!メインストリームとまでは言いたくないんだけど、それでも過去の作品と異なることは確かだね。と言うよりも、異なる作品にするべきだったんだ!僕は繰り返して同じような作品を作りたくはないからね。
ただ、もしこの作品がよりアクセシブルであるにせよ、僕たちのトレードマークは保っていると思うよ。とにかく、僕にとって最も重要なのはメロディーなんだ。そして Arno は心に残るメロディーとビッグなコーラスを生み出す驚異的な才能を持っているからね。
ただその試みは以前試したから、今作ではより楽曲それ自体とディティールに拘ったんだ。”La Muerta” ではバックの演奏で様々なことが常に行われていて、プレイするのが実にチャレンジングなんだよ。
ただ、君に同意できるのは、前作の “The Beacons of Somewhere Sometime” よりは聴きやすいサウンドになっているだろう点だね。

Q5: Regarding Pop, Steven Wilson changed his direction toward “Prog-pop” realm in his recent release “To the Bone”. Also, bands like Frost*, TesseracT, Haken, iamthemorning seem to think great deal of their pop senses with progressive aspects. Do you emphasize with such a new wave of “Prog-pop” in this record?

【MARKUS】: No, not really. We don’t go into the songwriting process with a plan and with an attitude to write pop or metal or whatever. I try not to look too much at what other artists do. I think the way ‘la muerta’ sounds like is a combination of different factors. It is an answer to the ‘beacons’-album which was massive in every sense of the word. To me it is a natural process when you finish an album, when you let go of it and venture into something new. I don’t plan anything, it simply happens. And of course, we were working with a new production team. They have their way of working, their ideas. So, here is where the new vision begins.

Q5: アクセシブル、ポップと言えば、Steven Wilson の “To The Bone” はプログポップとも言われていますし、FROST*, HAKEN, TesseracT, iamthemorning といったバンドもポップな要素をプログと併用し人気を博しています。そういった”潮流”は意識されていますか?

【MARKUS】: うーん、あまり意識してはいないね。ポップであれメタルであれ、僕たちは方向性を前もって計画したり狙ってソングライティングのプロセスに入ることはないんだよ。むしろ、他のアーティストが行なっていることをあまり観察し過ぎないようにしているくらいさ。
僕は異なるファクターを組み合わせたサウンドこそが “La Muerta” の手法だと思っているんだ。つまり、”La Muerta” は全ての意味で “マッシブ” だった “The Beacons of Somewhere Sometime” へのアンサーなんだ。
僕にとっては、アルバムを完成させた後にその成果を放棄して、新しいものへと挑戦することは自然な過程なんだ。僕は制作に関して何かを計画することはないし、作品はただ生まれるんだよ。 そしてもちろん、僕たちは新しいプロダクションチームと共にこの作品に臨んだんだ。 彼らは自分の仕事のやり方やアイデアを持っているね。だから、この作品で新しいビジョンが始まったと言えるんだよ。

Q6: Speaking of iamthemorning, Marjana Semkina contributed to “Some Kind of Drowning” with her angelic voice. Also, members of RPWL produced this record. How did you connect with them?

【MARKUS】: I heard Marjana on their ‘Lighthouse’-album and I liked her voice very much. Very natural… I thought, wow, that would be perfect for ‘some kind of drowning’. So I contacted her via Facebook and asked her if she would like to contribute. I am happy that she said yes because I think her voice fits perfectely for that song. As for the RPWL guys, I have known Kalle Wallner for some years. Actually, we were working on the guitar production on the ‘Touchstones’ album. So, I knew that working with him again would be fantastic. You know, he is a great guitar player and he has the ability to get the most out of a song. And of course it was good to work with a guitar player.

Q6: アルバムには先程名前を挙げた iamthemorning の Marjana Semkina がゲスト参加していますね。さらにその新たなプロダクションチームとして RPWL のメンバーが関与しています。

【MARKUS】: Marjana の歌声を初めて聴いたのは “Lighthouse” だったね。本当にとても気に入ったよ。とてもナチュラルなんだ…”Some Kind of Drowngng” にピッタリじゃないか!と思ったよ。だから Facebook を通じてコンタクトを取り、参加して欲しいと伝えたんだ。彼女が承諾してくれて嬉しかったよ。だって彼女の声はあの曲に完璧にフィットしているからね。
RPWL のメンバーに関してだけど、Kalle Wallner は何年か前から知っていたんだ。実際、”Touchstones” のギタープロダクションで共に仕事をしていた訳だからね。だから、彼とまた仕事をすれば素晴らしいことは分かっていたんだよ。何しろ、彼は偉大なギタープレイヤーでもあるから、楽曲から最高のものを引き出す才能を持っているんだよ。もちろん、ギタープレイヤーと仕事が出来るのは良いことだよ。

Q7: It’s clear there’s a special chemistry between Arno and Markus. How was the writing process of “La Muerta”? And which song most symbolizes this album?

【MARKUS】: There is a blind understanding between Arno and me. Working with him is pretty easy. I send my stuff to him and I know that he will come up with a great vocal arrangement in no time. I mean this was one of the reasons why we formed Subsignal, because we like each other, we respect each other and we get along pretty well. I can’t even remember a fight between the two of us. When we have different views about something we talk like adults should talk. It is always with respect and friendship. But it is hard to say which song symbolizes ‘La Muerta’ best. Perhaps the title track because it was the first song written for the album.

Q7: あなたと Arno の間には特別なケミストリーが存在するようですね? 彼とのライティングプロセスを通じて、特にアルバムを象徴していると感じる楽曲はどれでしょう?

【MARKUS】: Arno と僕は目を瞑っていても分かり合える間柄なんだ。彼とはとても仕事がやりやすいんだよ。僕は彼に楽曲のマテリアルを送るんだけど、彼がすぐに素晴らしいボーカルアレンジを思いつくことが分かっているんだよね。つまりそれこそが、僕たちが SUBSIGNAL を結成した理由の一つなんだよ。
僕たちはお互いが好きだし、尊敬し合っているし、とても上手くやっているんだ。二人の間の争いなんて思い出せないくらいさ。何か異なる意見を持つことがあっても、しっかり大人の話し合いで解決するしね。いつもリスペクトと友情が存在しているんだよ。
最もアルバムを象徴する楽曲を決めるのは難しいね。おそらくタイトルトラックだろうな。この作品のために最初に書いた楽曲だからね。

Q8: Despite of record’s mood, “La Muerta” seems to focus on “Lady of holy death” in Latin America. Anyway, could you tell us about concept or lyrical themes of “La Muerta”?

【MARKUS】: “La Muerta’ is female and refers to ‘La santisima Muerte’. She is a folk saint in Middle and Latin America, a patron for the underprivileged, associated with healing and protection. She is celebrated with colors and noise. I liked the idea that every person on earth, doesn’t matter if you are a good man or a crook, can have a saint or a god to pray to. And you receive your absolution. But ‘La Muerta’ is not a concept album. Each song stands on its own feet concerning the lyrics and the music.

Q8: レコードのムードに反して、アルバムのテーマはスカルを模した中南米の死の聖人を扱っているようですね?

【MARKUS】: “La Muerta” とは女性であり、サンタ・ムエルテを指しているんだ。彼女は中南米の地域における聖人で、癒しと保護を司る貧困層の守護者なんだよ。色とノイズで祝われているんだよ。
僕はこの信仰の考え方が気に入っていてね。地球上の全ての人は、良い人であれ犯罪者であれ等しく祈るべき聖人や神を持てるというね。そうして、それぞれの赦免を得ることができるんだ。ただ、”La Muerta” はコンセプトアルバムではないんだよ。どの楽曲も歌詞とテーマにかんして、それぞれのテーマを持っているんだよ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED MARKUS’S LIFE

RUSH “POWER WINDOWS”

RUSH “MOVING PICTURES”

AC/DC “BACK IN BLACK”

JULIAN BREAM “PLAYS VILLA-LOBOS”

PETER GABRIEL “US”

MESSAGE FOR JAPAN

It is our dream to come over to your beautiful country one day and play for you. We get a lot of feedback and mails from Japan. So it would be fantastic if it happened some time in the future. And thanks for the interview!

いつか君たちの美しい国へと訪れ、プレイするのは僕たちの夢なんだ。日本からは多くのフィードバックやメールをもらっているからね。だからもし将来実現したら素晴らしいだろうな。インタビューをありがとう!

MARKUS STEFFEN

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NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【ALKALOID : LIQUID ANATOMY】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH ALKALOID !!

German Extreme Metal Super Group Alkaloid Shows Amazing Musicianship And Creativity With Their Newest Record “Liquid Anatomy” !! Can You Imagine Yes & Rush Mixed With Modern Metal Aggression?

DISC REVIEW “LIQUID ANATOMY”

テクニカルデスメタルの牙城、ドイツに惹起する維新の兆し。千軍万馬の猛者が締盟したプログレッシブの絆 ALKALOID は、最新作 “Liquid Anatomy” で天壌の宇宙から中毒性のマイクロウエーブを発します。
ALKALOID ほどスーパーバンドの表現が相応しい音楽集団はそう多くはないでしょう。これまでメンバー5人がかかわってきたバンドは、DARK FORTRESS, NONEUCLID, SPAWN OF POSSESSION, OBSCURA, NECROPHAGIST, ABORTED, GOD DETHRONED, BLOTTED SCIENCE と文武両道の精鋭ばかり。
中でも、「僕たちが NECROPHAGIST と OBSCURA で始めたことを今では無数のバンドがやっているんだ。」と語る通り、局所性ジストニアによる中指の不遇をも覆す不屈のギターマエストロ Christian Muenzner、新たに HATE ETERNAL にも加入したギターとピアノを操るドラムユーティリティ Hannes Grossmann のかつての音楽的なアイデアが、現在の包括的な Tech-metal への崇高なるインスピレーションとなっていることは明らかですね。
とはいえ、「僕たちは新たなバンド、プロジェクト、アルバムの度に自分たちを”再発明”するようにしているんだよ。特定のスタイルに執着してしまわないようにね。」と Christian が語るように、 ALKALOID は定型化したテクデスの様式、さらには傑出したデビュー作さえ過去の時空へと置き去りにしながら、RIVERS OF NIHIL, IHSAHN, HAKEN, GHOST ともシンクロするクラッシックなプログのスピリットを昇華した新たなメタルの潮流に身を委ねているのです。
アルバムオープナー “Kernel Panic” こそ進化の象徴。ヴィンテージのシンセサウンドに導かれ、滔々と湧出するシーケンシャルなギターフレーズはまさに YES や RUSH の遺伝子を色濃く宿す鮮やかな落胤。DARK FORTRESS 等で残虐な威厳を浴びせる Morean は、驚くことにその歌唱を Jon Anderson のチャンネルへと接続し、神秘的でキャッチーなロックの崇高美を具現化していくのです。
イーヴィルなディストーションサウンドは変調の証。ナチュラルに獰猛なモダンメタルの領域へとシフトする、一体化したバンドの猛攻は衝撃的ですらありますね。一転、再びプログの多幸感が再臨し、時に相反する二つの次元が融解。TOOL と CYNIC、一方で YES と VAN HALEN が楽曲の中で流動し躍動する “In Turmoil’s Swirling Reaches” にも言えますが、ALKALOID の振るう奇想天外なタクト、コントラストの魔法は実際群を抜いています。
そして先述したバンドと同様に、クラッシックとコンテンポラリー、荘厳と嗜虐、ポップと知性の狭間を自由自在に行き来するこのシームレスなアイデアは、確かに多様なモダンプログレッシブの根幹を成しているはずです。ただし、ALKALOID のプログレッシブには特に “90125” や “Signals” など80年代の風を受けた独特の色香も存在しますが。
MORBID ANGEL と MESHUGGAH が同乗する重戦車 “As Decreed by Laws Unwritten”、トライバルで複雑なリズムに呪術と叙情のボーカルが映え GOJIRA の理念ともシンクロする “Azagthoth” でブラックホールの物理現象を追求した後、バンドはタイトルトラック “Liquid Anatomy” でさらに新たな表情を披露します。
実際、これほど感動的で心を揺さぶるバラードと、エクストリームメタルのレコードで出会えるとは僥倖以外何者でもないでしょう。GENESIS や PORCUPINE TREE の叙情、クラッシックや教会音楽のスピリットをダークに消化した荘厳の極みは、感情の波間を悲哀で染め抜きます。
アルバムを通して言えますが、特にこの楽曲で聴くことの出来る Christian のエモーションとテクニック全てを楽曲のためだけに捧げた神々しきソロワークは、最後の “ギターヒーロー” を誇示して余りある激情とスリルに満ちていますね。
アルバムを締めくくるは20分のラブクラフトモンスター、6つの楽章から成るエピック “Rise of the Cephalopods” は ALKALOID 版 “2112” もしくは “Cygnus X-1 Book II: Hemispheres” なのかも知れませんね。プログロックの構成美、モダンメタルの複雑なグルーヴ、モダンプログの多様性にアトモスフィア。全てがここには存在します。現存の南極大陸を葬り、頭足類が進化を遂げる “If” の SF ストーリーは、実はシーンと自らの立ち位置を密かに反映しているのかも知れませんね。
今回弊誌では、Morean, Hannes, Christian の3名にインタビューを行うことが出来ました。 NECROPHAGIST や OBSCURA についても重要な証言が飛び出したと思います。「Hannes がアルバムのいくつかの瞬間で “90125” の時代を超越したサウンドに近づいたという事実は、彼がそれを意図しているのかいないのかに関わらず、エンジニア、プロデューサーとしてのスキルに対する大きな賛辞だよ。 1983年に彼らが成し遂げたサウンドを超えるものは、今日でもほとんどないからね。」どうぞ!!

ALKALOID “LIQUID ANATOMY” : 10/10

INTERVIEW WITH MOREAN, CHRISTIAN MUENZNER, AND HANNES GROSSMANN

Q1: First of all, Alkaloid contracted with Season of Mist. Do you think it will be a big step for the band compared with independent era?

【MOREAN】: This remains to be seen, it’s too early to tell maybe how big the difference will be in the end. But we all appreciate Season of Mist for their catalogue of bands and how they value the artistic aspect of the albums they put out, and we’re proud to be part of their roster now. We hope for many happy years and albums to come!

Q1: 前作リリース後、ALKALOID は SEASON OF MIST と契約を果たしましたね。インディペンデント時代と比較して状況はいかがですか?

【MOREAN】: まだわからないんだよ。最終的にどのくらい大きな違いとなるのか見極めるのは早計だね。だけど、僕たちは全員 SEASON OF MIST の一員になることが出来て感謝しているんだよ。
彼らは作品のアーティスティックな一面に重きを置いてリリースしているし、彼らのロースターになれて誇らしいよ。これからも彼らと素晴らしき日々を過ごし、アルバムをリリースしていきたいね。

Q2: At our interview in 2014, Morean said “Considering the trademark style of playing and writing of the (ex-)Obscura members, there will definitely be recognizable elements. But Alkaloid will be its own entity.”. That was true about “The Malkuth Grimoire”. But I think “Liquid Anatomy” is far beyond Obscura or even Death metal. Definitely, there is very own color of Alkaloid. Do you agree that?

【MOREAN】: Definitely. Of course, if you listen closely, you can always identify the personal handwriting of the people in this band, so a certain overlap in style under the surface will be inevitable. But we have plenty of our own ideas to offer, and I think both albums prove that beyond the shadow of a doubt. It feels like we’ve only just begun to scan the unique musical horizons of our new band, and it’ll be as great a surprise to ourselves as it is for everyone else to see where the flow will take us next. It’s one of the things that make this band so gratifying to be in; we all like looking forwards, not backwards, and are eager to explore things that our other bands or ex-bands didn’t necessarily feature. There’s plenty left to be discovered.

【HANNES】: I’m happy that you say that. When I started the band with Morean I wanted to have an own musical identity, an own style that the band has. Many times we are described as a mix of our previous bands, but I think it’s not true. We sound very different from Obscura.

【CHRISTIAN】: Like Morean said, the sound of a band is always defined by the hand writing and personal style of the people responsible for the songwriting. When someone like Hannes Grossmann writes a song, it will carry his signature sound, no matter what band situation it is written for (for example, the song Centric Flow in Obscura was written for Hannes’ original band Devil’s Cry back in 2001, long before Obscura even existed), people who heard Morean’s and Linus’ band Noneuclid may also draw some comparisons, same with the individual playing styles of everyone involved. When our first album included Alter Magnitudes people said this sounds like Obscura, because I had written it, but they fail to see it was us who created this style of music and writing, which was later on copied by many bands and thus appears less original nowadays. It’s just an individual composition style regardless of the name tag. However, I do agree that on the first album at least on some tracks we still had a bit of a similar mindset and approach to the songwriting as in the Obscura days, it included 3 songs that were intended for the next Obscura album with us, but after the split were carried on to Alkaloid. Like I said, a million bands are doing nowadays what we started in Necrophagist and Obscura, which was unique back then, today when someone does that it’s just another tech death band. Our mindset was always to re-invent ourselves with every new band, album and project and not fall into a formulaic approach to a specific style of music. This “to go where no band has gone before” approach has always been with us. I agree that with Liquid Anatomy we came even closer to what can be defined as our own unique sound that at least for now no one else does like this. Writing and recording with incredible musicians like Morean and Danny who both bring and almost infinite amount of experience and knowledge and approaches we haven’t explored in Obscura before to the band further helps to establish our very own and unique sound and niche with Alkaloid.

Q2: 結成当時のインタビューで Morean は、「OBSCURA の元メンバーが中心となって作曲や演奏を行っているんだから間違いなくそういったトレードマークのサウンドは存在するんだけど、もちろん独自の要素も加えているよ。」と語り、デビュー作品はまさにその通りのサウンドになりました。
しかし、最新作 “Liquid Anatomy” は OBSCURA、さらにはデスメタルをも超越した領域へ差し掛かっていますよね?

【MOREAN】: 間違いないね。もちろん、注意深く聴けばメンバー個々の個性が浮かび上がり、ある程度はそれぞれの他のプロジェクトとオーバーラップすることは避けられないと思う。だけど、僕たちは抱えきれないほど独自のアイデアを生み出していて、2枚のアルバム共にその影を払拭するクオリティーを誇っていると思うな。
言ってみれば、僕たちは新バンドとしてユニークな音楽の地平を開拓し始めたところなんだ。そして、他の人たちと同じくらい僕たちにとっても、次に到達する場所は大きな驚きになるはずなんだ。
このバンドに加わって本当に良かったと思っていることがあってね。それは僕たち全員が後ろを振り返らずに、他のプロジェクトや元居たバンドの特徴を追い求めないことなんだ。まだまだ探求する余地はたくさん残っているからね。

【HANNES】: 君がそう言ってくれて嬉しいね。Morean とバンドを始めた時に、僕は独自のアイデンティティーを表現する、独特のスタイルを持ったバンドにしたかったんだ。これまで僕たちは何度も以前いたバンドのミックスだと言われて来たんだけど、それは正しくないね。特に OBSCURA とは全然違うと思うな。

【CHRISTIAN】: Morean が言ったように、バンドのサウンドは作曲を受け持った人物の個人的なスタイルや方針によって定義されるんだ。例えば、Hannes が作曲をするとして、バンドがどんな状況であれ彼のシグニチャーサウンドは持ち込まれる訳でしょ? OBSCURA の “Centric Flow” は、もともと彼が OBSCURA が存在もしなかった2001年に DEVIL’S CRY として書いた楽曲だったようにね。同様に、Morean と Linus のバンド NONEUCLID を聴いたリスナーも、他のメンバーの関わるバンドでやったように比較をしていくわけさ。
僕たちのファーストアルバムに “Alter Magnitudes” が収録されていたことで、みんなは「これは OBSCURA のようだ。」と言ったんだ。僕が書いた楽曲だったからだろうね。だけど彼らは、僕たちこそがこういったスタイルの音楽やコンポジションを創造したことを見逃しているね。そのスタイルは後に多くのバンドによってコピーされ今日ではオリジナリティーを失ってしまっているように思えるけどね。つまり、OBSCURA という名前は関係なく、ただ個人の作曲スタイルだった訳なんだ。
とは言え、ファーストアルバムでは少なくとも何曲かは、OBSCURA 時代に通じる思考やアプローチがまだ少し残っていたことは認めるよ。というのも、アルバムの中の3曲は次の OBSCURA のアルバムのために僕たちが用意した楽曲だったからね。だけど別々の道を歩むことになって ALKALOID に引き継がれた訳なんだ。
さっきも言ったけど、僕たちが NECROPHAGIST と OBSCURA で始めたことを今では無数のバンドがやっているんだ。当時はユニークだったけど、現在はもはやああまた別のテクデスバンドが出てきたねって受け取られるだけなんだよね。
だから僕たちは、新たなバンド、プロジェクト、アルバムの度に自分たちを”再発明”するようにしているんだよ。特定のスタイルに執着してしまわないようにね。誰にとっても未踏の領域へと進もうってアプローチはいつだって僕たちのモットーなんだよ。
“Liquid Anatomy” で僕たち独自のユニークなサウンドにより接近したことは認めるよ。少なくとも今は誰もこんなサウンドを志していないからね。Morean や Danny という無限の経験や知識をもたらしてくれるミュージシャンと共作しレコーディング出来たのは最高だったね。そして彼らとの新たなアプローチが OBSCURA では探求出来なかった ALKALOID 独自のユニークなサウンドを確立する大きな助けになったのさ。

Q3: Opening track, “Kernel Panic” seems to be the symbol of “Evolution”. 70’s〜80’s Yes, Genesis, and Rush is here, right? And that influence are mixed with your own extreme metal naturally. Actually, it’s extremely unique, I have never heard of this before. How did you come up such a great idea?

【HANNES】: The idea to write that song was in the back of my head for a long time, I just didn’t find the right elements that do the transition from Rock to Death Metal. When I wrote the music for that song I started with the intro when playing around with my guitar effect board. I thought it’s an interesting sound to start with. Somehow it automatically led to all other parts in the song naturally without even thinking too much about it. The song almost wrote itself. Those influences you mentioned are present because they are part of my musical DNA, having listened to those Prog bands constantly throughout the years. But also Death Metal is a style I play for many many years. So at some point it just had to come together naturally.

Q3: 実際、オープニングトラック “Kernel Panic” はそのユニークサウンドを象徴する楽曲ですね?70〜80年代の RUSH や YES がエクストリームミュージックと自然に融合しています。

【HANNES】: あの曲のアイデアは、長い間僕の頭の中にあったんだ。ただ、ロックからデスメタルへと移行する適切なエレメントを見つけることが出来ていなかったんだよ。
この楽曲を書き始めた時、僕はギターのエフェクトボードで色々と試していてイントロを思いついたんだ。この曲を始めるに相応しい興味深いサウンドだと思ったね。そうしていくらかは、考え過ぎることもなく自然とオートマティックに他のパートへと派生していったんだよ。ほとんど楽曲自体が自ら書いたと言えるほどにね。
君が指摘したような影響は確かに存在するよ。だってそれこそが僕の音楽的な DNA の一部で、僕はそういったプログバンドを何年もコンスタントに聴き続けてきた訳だからね。だけど、同時にデスメタルも僕が何年も追求してきたスタイルなんだ。だから、いつかは自然と融合する運命だったんだろうな。

Q4: On the other hand, there are also influences from modern prog like Tool, Meshuggah, Gojira, Cynic in this record. And it’s not big secret that members are big fan of Classical music and Jazz. So, album closer, twenty minutes amazing epic “Rise of Cephalopods” is typically, I feel “Liquid Anatomy” is very diverse, kind of timeline of music history. Do you agree that?

【HANNES】: I agree. To me there is only music, not genres. I just cannot work in the strict borders that all the metal sub-genres provide, even though I do love metal. All those styles are mixed in because they feel natural. If for example I wanted to mix in a style that I don’t listen to, for example Rap, that wouldn’t work well, because I’m not familiar with its elements.

【MOREAN】: It’s a compliment if it seems like that to the listener. But actually, we try not to be too busy with other people’s work when we write. Of course, bands like Tool, Meshuggah, Opeth, Morbid Angel, but also Yes, Pink Floyd etc have been essential in our growing up, and it would be a lie to say they haven’t left their mark in what we like and who we are as musicians. But not more so than for any other band, everyone’s influenced by something. I think making music always starts with imitation, but one has to try and move beyond that as soon as possible, in order to create your own sound. In that, I think we offer something richer and profounder than just throwing other people’s ingredients together. And we certainly don’t sit down for an eclectic shopping spree from what others have done. It’s much more that we do what we’ve always wanted to do but couldn’t in the corsets of our other bands. And, with the possible exception of a bit of shameless Morbid Angel worship here and there, we never say “let’s sound like this or that band”. Mind you, the fact that Hannes got so close to the timeless sound of 90125 in some moments of the album – whether he intended to or not – is actually a great compliment to his skills as an emerging engineer and producer. That album sounds as good today as did did in 1983, something that few producers achieve.

【CHRISTIAN】: I don’t think the influences in this band can be narrowed down to just a handful of bands, the musical background of each individual member is just too big, diverse and different. Even though I respect all of the bands mentioned, I don’t really listen to any of them personally. The musical backgrounds of each member combined contains almost all forms of metal from 80’s hard rock to the most extreme death and black metal, but also countless genres outside of the metal field, lots of 70’s and 80’s progressive rock, jazz, fusion, different areas and time periods of classical music, it is endless, and like Morean said, we don’t really try to sound like any other band on purpose, and it’s certainly not like we all exclusively listen to the same 5 bands and aspire to sound just like them.

Q4: 一方で、アルバムには TOOL, MESHUGGAH, CYNIC, GOJIRA といったモダンなプログレッシブミュージックの感覚も存在していますね。
メンバーがクラッシックやジャズの大ファンであることは有名ですし、20分のエピック “Rise of Cephalopods” はさながら音楽の歴史を凝縮したかのような素晴らしさです。実に多様な作品ですね?

【HANNES】: 同意するよ。ただ僕にとってアルバムにジャンルは存在せず、ただ音楽があるのみなんだ。僕がメタルを愛しているからといって、厳格に全てのサブジャンルの境界を把握している訳ではないからね。ここにある影響がミックスされたのは、それが自然だと感じられたからなんだ。
例えば、僕が普段聴かないラップなんかをミックスしようとは思わないよ。きっと上手くいかないからね。というのも僕はラップについて詳しくないからね。

【MOREAN】: リスナーがそう感じてくれたとしたら僕は褒め言葉だと受け取るよ。だけど、実を言うと僕たちは作曲中に他の音楽を聴き過ぎないようにしているんだ。もちろん、TOOL, MESHUGGAH, OPETH, MORBID ANGEL といったバンドだけじゃなく、YES, PINK FLOYD といったバンドも僕たちの成長に不可欠な要素だし、彼らがミュージシャンとしての僕たちに何の影響も与えていないなんて言えばそれは嘘になるよ。ただ、他のバンドたちよりも何かに影響されているとは思わないな。
僕は音楽制作ってたいていは模倣から始まると思っていてね。だけど独自のサウンドを生み出すために出来るだけ早く前に進むべきなんだよ。まあ少なくとも他の人の”食材”を鍋に入れてミックスするだけでなく、より豊かで深いものを提供していると思うよ。
そして、間違いなく他の人たちの成果をただ座ってショッピングするように取り入れている訳じゃないんだ。そして、恥ずかしげもなく MORBID ANGEL への崇拝が散りばめられていることを除けば、僕たちは決して「あのバンドやそのバンドみたいなサウンドにしよう。」なんて言わないんだよ。
忘れないで欲しいんだけど、Hannes がアルバムのいくつかの瞬間で “90125” の時代を超越したサウンドに近づいたという事実は、彼がそれを意図しているのかいないのかに関わらず、エンジニア、プロデューサーとしてのスキルに対する大きな賛辞だよ。 1983年に彼らが成し遂げたサウンドを超えるものは、今日でもほとんどないからね。

【CHRISTIAN】: 僕は ALKALOID に存在する影響は一握りのバンドのみに限られないと思うんだ。メンバーそれぞれのバックグラウンドは実に大きく、多様で、異なっているからね。君が挙げたバンドは全てリスペクトしているけど、個人的には全く聴いていないね。
各メンバーのバックグラウンドは80年代のハードロックから最もエクストリームなデス/ブラックメタルまでほぼ全てのメタルフォームをカバーしているけど、同時にメタルフィールドの外にも、無数の影響が存在しているんだよ。70〜80年代のプログロック、ジャズ、フュージョン、異なるエリアと時代のクラッシックなど本当に多岐に渡るね。
そして Morean が言ったように、意図的に他のバンドのようなサウンドを目指すことはないんだ。もちろん、同じ5つのバンドだけを聴いてそれらのように制作することもね。

Q5: So, Morean, your clean voice is increased so much in this record. Title track “Liquid Anatomy” is typically, your clean vocal is really emotional and impressive. Do you think the “Evolution” of Alkaloid required lot’s of your clean voice?

【MOREAN】: Apparently so, haha! We had cleans on the first album as well of course, and it seems we all liked the combined sound of growls and melodic vocals, so for some reason, this album seemed to call for doing a lot more with that – not just as a effect here and there, but as a substantial element to our music. I still feel I’m pretty new to the whole clean singing business, and I’m sure this can still improve a lot in the future. But I’m very proud how far we were able to go already. It’s all about colors and moods actually, and the broader your pallet of options, the more precisely you can give every song, every passage the sound that the music asks for. I’m more than happy to offer whatever my throat can do to support that effort, and if it helps to make the music richer, the hook lines more memorable, and the total experience of an album more interesting and varied, why not embrace it?

Q5: Morean のクリーンボイスは格段に増えていますよね?実にエモーショナルで印象的ですが、バンドの “進化” があなたのクリーンボーカルを求めたとも言えますか?

【MOREAN】: 明らかにそうだね。(笑) ファーストアルバムにももちろんクリーンはあったわけだけど、僕たち全員がそのグロウルとメロディックのコンビネーションがとても気に入ったようだね。だからこのアルバムはいくつかの理由でクリーンボーカルが増えることになったんだ。一時的なエフェクトとしてではなく、しっかりと実体を持った要素の一つとしてね。
僕にとってクリーンボーカルは今でもとても新しいチャレンジだし、将来的にはもっともっと改善すると思っているんだ。だけど、ここまでの成果にはとても誇りを持っているんだよ。実際、その色彩やムードは音楽のパレットを広げ、より的確に楽曲、パッセージ、サウンドに音楽が求めるオプションを加えることが出来るんだ。
何であれ僕の喉がその成果に貢献することが出来ていたら、もし音楽をよりリッチに、フックをより強固に、そしてアルバムの内容をより興味深く多彩に出来ていたら満足だよ。

Q6: “The Malkuth Grimoire” obviously had its own sci-fi story. So, is there any concept or lyrical themes in “Liquid Anatomy”? What’s the meaning behind the title “Liquid Anatomy”?

【MOREAN】: Like the first album, I’d call “Liquid Anatomy” an “almost”- or “loose” concept album. Certain parts of the albums, like all the Dyson saga, the Antarctica- / Cephalopods-thread of the album closers, the “Lovecraft” songs or the wild science fantasies of the title tracks, could almost be called little “concept EPs” within an album, which exist side by side, and which are connected by a certain viewpoint or subject that connects them on a more philosophical level. This approach works quite well because on the one hand, such an album becomes more than just a random collection of disconnected songs, but on the other hand leaves enough freedom for each of the 5 songwriters to tell their own stories without being a slave to a linear narrative that determines exactly what each song can or can’t do beforehand. And since I wrote most of the lyrics, it helps me to have a topic or story to guide me through the barrage of instrumental material without losing the thread too much. It feels a lot less random then when you’re in the thick of writing with no end in sight.
Summarizing, I’d say that the principal subject of The Malkuth Grimoire was the potential arising from rearranging the parts and particles in our world into something new, a fresh world built from the “old legos”, so to speak. On Liquid Anatomy, the main question takes the next step: what if you could manipulate matter directly, to create “new legos”, new matter, and worlds so different from what we know that the entire paradigm of how we define ourselves and our universe would have to fall? In the opener and the title track for example, this idea is projected onto our physical bodies, our flesh; Azagthoth investigates the principle of indeterminacy and mutability on a more metaphysical or spiritual level, while at the same time drawing a parallel with the physical phenomenon of black holes; the Dyson songs illuminate the same principle from the point of view of an advanced galactic civilisation that urgently needs to defeat the isolation of interstellar space and the limitations of a physical existence; and finally, Rise of the Cephalopods turns the geology-inspired scenario of Funeral for a Continent into a voluptuous evolutionary fantasy, with perpetual change and mutability extending far into the future of the planet, both geologically and biologically, but also where the evolution of a very different kind of intelligence is concerned.

Q6: 全作 “The Malkuth Grimoire” はSFのストーリーが印象的でしたが、今回はいかがでしょう?

【MOREAN】: ファーストアルバムと同様に、僕は “Liquid Anatomy” を “ほとんど” もしくは “ルーズな” コンセプトアルバムだと言いたいね。アルバムの部分部分で、例えば全てのダイソン球サーガ (ダイソン球とは、恒星を卵の殻のように覆ってしまう仮説上の人工構造物。恒星の発生するエネルギーすべての利用を可能とする宇宙コロニーの究極の姿) や、南極大陸の頭足類について扱ったアルバムクローサー、ラブクラフトについての楽曲やワイルドサイエンスのファンタジーを描いたタイトルトラックなど言ってみればアルバムの中に “コンセプトEP” をいくつか抱えているイメージだよね。
そういった EP が並立して存在し、哲学的なレベルにおいて僕たちはある観点や題材でそれらを繋げているんだよ。
このやり方はとても上手く機能したね。なぜなら、一方ではただのランダムな楽曲のコレクション以上の成果を残しながら、一方では5人のソングライターが前もって狭いストーリーラインに縛られることなく自分たちのストーリーを語る自由を与えることが出来たんだからね。
それに、僕がほとんどの歌詞を書いたんだけど、おかげで楽器のバリアを通しても筋道を失うことなくトピックやストーリーを保つことが出来たのさ。
要約すれば、”The Malkuth Grimoire” のメインテーマは、僕たちの世界の部品と粒子、つまり「古いレゴ」を並び替えて新たな世界を創生する可能性についての話だったね。”Liquid Anatomy” では、メインテーマが次の段階へと進んだんだよ。もし君が事象を直接操作して「新しいレゴ」、新しい物質、世界を創生出来るとしたら、我々自身と宇宙をどのように定義するかという全体のパラダイムはどう帰結するのだろう?
たとえばオープナーやタイトルトラックでは、このアイデアは僕たちの肉体に投影されるんだ。”Azagthoth” では、不確定性と不変性の原則をより形而上的または精神的なレベルで調査すると同時に、ブラックホールの物理現象を並行して描いているね。ダイソン球の楽曲 (“Interstellar Boredom” “Chaos Theory and Practice belong together”) では、星間空間の孤立と物理的存在の限界を緊急に打ち負かす必要がある高度な銀河文明の観点から、同様の原理を明らかにしているね。
そして最後に、”Rise of the Cephalopods” は地質学にインスピレーションを受けた大陸の葬儀のシナリオで、地質学的にも生物学的にも永遠の変化と変容が惑星の未来にまで及ぶ魅力的な進化の幻想を表現しているよ。つまり、この進化には非常に異なる知性が関わっているんだよ。

Q7: So, Christian, after recording the Obscura album Omnivium in 2011, you were diagnosed with focal dystonia. We, Japanese fans are really worried about your health. Are you OK now? So, actually I can’t believe your incredible performance in this record. How did you deal with technical issues due to health problem?

【CHRISTIAN】: Thank you! I’m also really happy with my performance on Liquid Anatomy and think this is my most fluent and natural playing ever since I started my recording career. I don’t really consider my focal dystonia so much like a health problem, as it does not really affect my life outside of guitar playing, even though that can be the case for some people. However, when having devoted the biggest part of your life to the mastery of your instrument and having it partly taken away due to a neurologic disorder this can be quite challenging to one’s spirit. It’s a fact though that I’ve been dealing with this disorder throughout the biggest part of my recording and touring career, cause even though I wasn’t properly diagnosed until 2011, I’ve already dealt with it since 2008 or 2009. By now it has simply become a part of me and it’s hard to remember the time when my fretting hand was working naturally and free. I have not recovered from the condition, but I can control it much better than ever before since the onset of the disorder and I’m finally able to do things again which I was not able to do for years and which I had to find work arounds for. I do a lot of movement based and body awareness therapy since 2012 and it has helped me a great deal to understand the reasons for the dystonia and what I can do in order to control or at times even prevent the symptoms. I also get Botox injections in the flexor muscles of my left hand middle finger twice a year and it helps quite a bit. In the first couple of years when it first started to spread I developed different techniques to be able to play the same note combinations I would play before, by incorporating more fingers of my fretting hand when doing legato and tapping stuff, and using more position shifts and slides with my left hand index finger or pinky in order to compensate for the loss of the use of my middle finger. Nowadays it’s a combination of compensation techniques and doing things the way I used to before the FD started. I actually do consider myself a much better guitar player nowadays than in my dystonia free days.

Q7: Christian は2011年に OBSCURA の “Omnivium” をレコーディングした後、局所性ジストニアと診断されましたね。日本のファンも非常に心配しています。体調はいかがですか? アルバムでは相変わらず驚異的なプレイを披露していますが、プレイスタイルをアジャストする必要はありましたか?

【CHRISTIAN】: ありがとう!僕も “Liquid Anatomy” でのパフォーマンスにはとても満足しているし、レコーディングを始めてから最も流暢で自然なギタープレイだと感じているよ。
僕はね、局所性ジストニアをあまり健康問題と捉えてはいないんだ。というのも、ギタープレイを除いては僕の人生に影響を与えている訳じゃないからね。この病気の誰もがそうではないと思うけどね。
だけど人生の大部分を捧げてマスターしてきた楽器を、神経伝達の問題で部分的にでも失ってしまうのは精神的にも実に厳しくチャレンジングな出来事だよ。ただ、実を言うとこの問題には僕のレコーディング、ツアーキャリア大部分で悩まされて来たんだよ。2008年、09年にはすでにこの問題と向き合っていたにもかかわらず、2011年まで適切な診断を受けることが出来なかったんだよ。
そして今では、シンプルに僕の一部となり、僕の手がフレッドボードを自然に自由に動いていたころを思い出すのが難しいくらいなんだ。回復はしていないんだけど、当初よりは上手く対処しコントロール出来るようになったね。そうして、ここ何年か出来なかったことが遂にまた出来るようになったんだよ。
2012年から受けているセラピーも助けになっているね。おかげで、ジストニアの原因を理解できるようになったし、症状をコントロールするために、あるいは症状を予防することにも大いに役立っているんだ。それに一年に2回、左手の中指の屈筋にボトックス注射も打っているんだよ。これもとても効果があるね。
病気になって最初の数年のうちに、以前に演奏していたのと同じ音符の組み合わせで演奏できるように、異なるテクニックを開発したんだ。レガートやタッピングの際に左手の指をもっと取り入れ、左手人差し指または小指のポジション移動やスライドを多用することで中指の損失を補うんだ。
今日では、ジストニアに侵される前の慣れ親しんだテクニックと、そういった代替のテクニックを組み合わせて使用しているね。そうして僕は実際、ジストニアに侵される前よりもさらに優れたギタープレイヤーになれたと考えているんだよ。

Q8: After keeping a distance from Necrophagist and Obscura, looking back now, what do you think about these band? Will Necrophagist not make an album anymore?

【CHRISTIAN】: Even though I didn’t realize it back then, it was quite a privilege to have played on Epitaph and having been a part of that band, all the personal problems that happened aside. I think that album had a huge impact on the metal scene as we have it today, it inspired a whole new generation of guitar players and literally thousands of bands who play a similar style and actually brought an interest to virtuoso playing within the extreme metal community. And although I find the music quite one dimensional in terms of the harmonic vocabulary being used and the lack of interesting chord progressions and colourful tonalities does bother me, I have to admit that Suicmez created something very unique that no one else has done before. I have been out of touch with Muhammed for over 12 years now, but I don’t think there will ever be a new album, from what I have heard he is not an active musician anymore.
As for Obscura, I do believe that the success that we had with this band was mostly possible due to what we had built up with Necrophagist and we benefitted from the fact that they were not really active and releasing new material anymore, so we came right in to fill the void so to say. We brought a bit of a more melodic element to that style and were able to incorporate more outside influences which made it more interesting and fulfilling for me as a musician back in the day. All in all that band was a lot more fun and rock’n’roll and I think back of many of the tours we played with joy, but it came to a point when we had different musical visions and also ideas of how the band should be run and what to set the priorities on so that I could not really identify with the band anymore. I did not really follow up on their new material.

【HANNES】: I haven’t spoken with anybody in Necrophagist since 2007. So I have no idea if that band still exists. Obscura is still active. I must say that I liked them better when I was part of the band, but that’s probably not a big surprise, haha. But most of the so-called Tech Death Metal bands I find very boring, because the songs often have ten thousand fills and artificial breaks, while most melodies don’t go anywhere and thus the songs have little suspense. Not my cup of tea to be honest. On their newest album Obscura at least do it slightly better than the average tech band.

Q8: Hannes と Christian は NECROPHAGIST, OBSCURA のメンバーだった訳ですが、改めてあの時代を振り返って今思うことを話していただけますか?

【CHRISTIAN】: その当時は感じていなかったんだけど、今となっては “Epitaph” でプレイし、NECROPHAGIST の一員だったことはとても誇らしく特別だと思うよ。全ての個人的な問題は置いておいてね。
あのアルバムはメタルシーンに莫大なインパクトを与えたし、今でもそうだと思っているよ。新世代のギタープレイヤー全体、そして同じようなスタイルを志す文字通り幾千のバンドをインスパイアしたんだよ。事実、エクストリームメタルで名手がプレイするスタイルに光を当てた訳だからね。
ハーモニックなボキャブラリーが使用され、興味深いコード進行やカラフルなトーナリティーを欠いた、一次元的な音楽には飽き飽きしていたんだけど、Suicmez がとてもユニークで未踏の領域を開拓したことは認めるべきだろうね。
もう彼とは12年も連絡を取っていないんだけど、NECROPHAGIST のニューアルバムが出ることはないと思うよ。聞いた話だと、彼はもうミュージシャンとして活動もしていないみたいだからね。
OBSCURA に関してだけど、あのバンドでの成功は多くが NECROPHAGIST で僕たちが築き上げた成果に寄ると信じているんだ。当時彼らは活動もほとんどしていなくて、新たなマテリアルも出していなかったんだから、言うならば僕たちが寄与して穴を埋めたと言えるんじゃないかな。
僕たちはあのスタイルによりメロディックな要素を持ち込んだよね。それに外からの影響も取り込んでより興味深く、ミュージシャンとして満足のいく成果を出すことが出来たね。
概して NECROPHAGIST よりも OBSCURA の方がだいぶ楽しくて、ロックンロールだったね。多くのツアーを思い返しても楽しくプレイしていたと思うな。ただ、ある時期に差し掛かった時、僕たちは異なる音楽的なビジョンを持ち、バンド運営のアイデアやプライオリティーの所在についても異なる意見を持つようになってしまったんだ。だからそれ以来あのバンドは追っていないし、新作も全然聴いていないんだよ。

【HANNES】: NECROPHAGIST のメンバーとは 2007年以来誰とも話していないんだ。だからあのバンドがまだ存在するのかも知らないんだよ。
OBSCURA はまだ活動しているね。一つ間違いないのは、あのバンドに居た時の方が彼らを好きだったということだね。当たり前だけど(笑)
ただ、ほとんどのテクデスバンドは僕にとってとても退屈なんだよ。楽曲には一万ものフィルイン、人工的なブレイクが散りばめられる一方で、メロディーの大半はどこにいったのか分からない始末でしょ?楽曲にほとんどサスペンスがないんだよ。正直、僕の好みではないね。
そう考えると、OBSCURA の新作は少なくとも平均的なテクデスバンドより少しはマシだったね。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED MOREAN & CHRISTIAN ‘S LIFE

YES “90125”

SLAYER “HELL AWAITS”

FIELDS OF THE NEPHILIM “ELYZIUM”

MORBID ANGEL “COVENANT”

MANOLO SANLUCAR “TAUROMAGIA”

(MOREAN)

CRIMSON GLORY “TRANSCENDENCE”

APOCRYPHA “THE FORGOTTEN SCROLL”

MERCYFUL FATE “MELISSA”

RUNNING WILD “PORT ROYAL”

TONY MACALPINE “EDGE OF SANITY” / VINNIE MOORE “MIND’S EYE” / JOEY TAFOLLA “OUT OF THE SUN” (TRILOGY FOR HIM)

(CHRISTIAN)

MESSAGE FOR JAPAN

Thank you so much for checking us out! We hope you like what we offer, and we’d be over the moon to get to play in Japan one day; it’s a dream for all of us. And if that ever happens, I’ll have to postpone my return trip for at least a few weeks because going to Japan and not visiting Hokkaido and at least a few of the other nature landmarks in your amazing country would be a real waste! So here’s us keeping our fingers crossed… and until then, thank you for your support, and hope to see you soon! (MOREAN)

I really hope that we will play in Japan with Alkaloid sometime soon. I’ve toured in Japan 3 times now, and it is my favourite country in the world to play, every time these were my favourite concert experiences ever. I love the Japanese metal fans and I’m obsessed with all things Japan, the people, the culture, the food, the anime shows, the metal bands (I LOVE Galneryus, Versailles, X Japan, Loudness, Concerto Moon and so many more), I really hope we can take the trip with Alkaloid. (CHRISTIAN)

ALKALOID をチェックしてくれてありがとう!新作を気に入ってくれたら嬉しいな。日本でプレイ出来るなら月だって超えて行くよ。来日公演は僕たち全員の夢なんだ。
もし来日が実現したら、帰りの飛行機を何週間か延ばさなければならないだろうね。なぜなら、日本に行って北海道や素晴らしい自然のランドマークを訪れないなんて本当にあり得ないからね!
だから、本当に祈っているよ…その日が来るまでね!サポートをありがとう。きっとすぐに会えるよ!(MOREAN)
近い将来、 ALKALOID で日本へ行きたいと切望しているよ。これまで僕は3回日本ツアーを経験しているんだけど、世界で最もプレイするのが好きな場所だよ。日本へ行く度に最高のコンサート体験が増えていくんだからね。
日本のメタルファンを愛しているし、人、文化、食事、アニメなどすべてに魅了されているよ。もちろん、日本のメタルバンドもね。
僕は GALNERYUS, VERSAILLES, X JAPAN, LOUDNESS, CONCERTO MOON といったバンドの大ファンだからね。本当に ALKALOID で行きたいね。(CHRISTIAN)

ALKALOID

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