EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MIKAEL SALO OF DRAGONKNIGHT !!
“I Think In Tough Times Power Metal Can Be Something You Hang On To, And When Times Are Good It Is Something To Celebrate Life With! I Think I Might’ve Heard That Quote Actually From André Matos In a Japanese Interview !”
DISC REVIEW “LEGIONS”
「学生時代、ちょっとはみ出し者だった僕にとって、BLIND GUARDIAN の “Nightfall in Middle-Earth” や ANGRA の “Temple of Shadows” のようなアルバムは、人間の領域を超えた壮大な物語を体験させてくれ、心に音楽的な冒険を与えてくれたからね。パワー・メタルは、辛いときには心のよりどころとなり、幸せなときには人生を祝福してくれるものだと思う!この言葉は、日本のインタビューで読んだ Andre Matos の言葉の受け売りなんだけどね!」
早いもので、Andre Matos が亡くなってもう6年の月日が経ちました。メタル・ファンの多くは、未だにこの喪失の大きな穴を完全には埋められていないでしょう。しかし、彼の遺志と音楽は今も生き続けて、リスナーの心に寄り添い、もしくは後続のインスピレーションとして燦然と輝いています。フィニッシュ・パワー・メタルの新鋭 DRAGONKNIGHT も Andre Matos に薫陶を受けたバンドのひとつ。
「このアルバムは重層的な作品と言える。アルバムのいくつかの曲は “時を越えた地” からの短い物語に過ぎないが、アルバムの全てにわたる広いコンセプトもある。ドラゴンロードとして知られる5人の兄弟が、打ちのめされた子供時代を経て、力を取り戻し、子供時代の故郷であるアトランティスを奪還する。アルバムの最後を締めくくるのに、神秘的なアトランティスの再征服以上の勝利があるだろうか?」
日本語を学び、日本の音楽を愛するフィンランドの Ronnie James Dio こと Mikael Salo が語るように、パワー・メタルのファンタジーはこの暗い世界において素晴らしき逃避場所だと言えます。私たちは大人になっても、DRAGONKNIGHT というバンド名に心奪われても、闇の皇帝を頂く仮面で匿名の5人の亡霊を名乗っても、ドラゴンが飛翔する異世界に憧れても良いのです。痛みを忘れて、想像力を羽ばたかせることはいくつになっても素敵なこと。厳しい現実、無慈悲な社会から少々はみだしても大丈夫。きっとヘヴィ・メタルがそんなあなたを丸ごと抱きしめてくれるから。
「特に日本のフォーク・ミュージックに多く見られるペンタトニック・ハーモニーを多用するのが好きなんだ!必要なときに、全体的な音楽体験に神秘的でダークな雰囲気を与えてくれると思う。また、シンガーとしても、Yama-B、坂本英三、森川之雄、小野正利など、日本の巨匠たちの激しさや情感にいつもインスパイアされているよ!」
そうして、Mika の歌うメロディは、ファンタジーのメッカ日本の音楽に触発されています。時代は変わり、今や日本のメタルは世界中から注目を浴びています。不滅のドラゴンロードたちが奏でる壮大なアンセミック・シンフォニー。ドラムの疾走感が、見事なシュレッドと複雑なギター・ワークに向かって、彼らの航海を前進させます。そう、その主役は、日本のメロディで育ったサー・ミカ・サロ卿。
実際このアルバムは、海賊からドラゴンに至るまで、素晴らしいファンタジー、冒険映画のサウンドトラックになり得るでしょう。剣に生き、剣に死ぬ。その彼らの華麗な剣技は、間違いなくいつも人生に寄り添ってくれた BLIND GUARDIAN や ANGRA、彼らから受け継いだパワー・メタルの血、祝福そのものなのです。
今回弊誌では Mikael Salo にインタビューを行うことができました。「メタル以外での僕の “ギルティプレジャー” は、最近80年代の日本の “シティポップ “だ。普段はYouTube Musicで様々なアルバムの曲を個別に聴いているんだ。杏里のこのアルバムはバンガーをたくさん収録しているので、間違いなく最近のお気に入りアルバムのひとつに挙げられる!”I Can’t Stop The Loneliness” と “Windy Summer” は、暗くて寒いフィンランドにいても、沖縄のビーチでくつろいでいるような気分にさせてくれるね(笑)」 二度目の登場!。どうぞ!!
DRAGONKNIGHT “LEGIONS” : 10/10
INTERVIEW WITH MIKAEL SALO
Q1: In a previous interview, you mentioned that your dream was to see Anthem live. What did you think when you actually saw them?
【MIKAEL】: I was so impressed when I saw them in Yokohama back in 2023… I actually bought the VIP ticket so I got to see & hear their soundcheck, the band is so unbelievably tight! I even got to meet Naoto Shibata and Graham Bonnet after the show and take a picture with them. It was an unbelievable show and experience overall! Some people seemed to recognize me and came to talk to me after the show which was so cool.
Q2: In a previous interview you spoke of your love for Japanese music and metal. Have you added any favorite Japanese bands since then?
【MIKAEL】: I saw Lovebites at the Rock Imperium festival in Spain last year and was very impressed! They are very talented musicians and put on a great show. Their songwriting is also incredibly strong… Other than that I’ve mostly gotten into Japanese pop music from the 80’s haha More about that in a later question!
【MIKAEL】: 去年スペインの Rock Imperium フェスで LOVEBITES を見て、とても感動したんだ!とても才能のあるミュージシャンで、素晴らしいショーを見せてくれた。彼女たちのソングライティングも驚くほど力強くて…。それ以外では、80年代の日本のポップミュージックにハマっているんだけど、それはあとで話すね!
Q3: Can you tell us how you came to sing with Dragonknight this time?
【MIKAEL】: The guys are basically old friends who a few years ago decided to write and record the power metal album of their dreams together. The guitarists had already sung the album 50/50, but they decided to hire a full-on singer for the record and that’s where I came a long. I have been offering session vocal services for a few years now, and they approached me through my social media. The album was very easy for me to record since all of the basic ideas were there already. I only added my harmonic work in the vocal arrangements, some phrasing changes, and that’s about it!
Q4: All members of Dragonknight are masked and their real names are kept secret. Is the band like Crimson Glory in a sense?
【MIKAEL】: First of all, I love ‘Transcendence’ by Crimson Glory, I think it is an immortal classic! Midnight’s vocals in ‘Red Sharks’ are just godly… I can definitely see some similarities in the look of the band. I do not think it was a conscious decision though for the band to be directly inspired by them. Personally I got more similar vibes from Blind Guardian’s music video ‘Architects of Doom’! I think the main reason the guys wanted to stay anonymous is just that they are quite shy and don’t want all the potential fame and glory haha I think it is a very Finnish cultural thing! Personally I can’t ofc hide my voice identity, so my name is public… しょうがないね!
Q5: “Legions” is a great debut album! The folky melodies shine through European power metal, but do you incorporate any influences from your beloved Japanese metal and music?
【MIKAEL】: I can only speak for my own work on the vocal harmonization, since I didn’t actually take part in the songwriting of the album… I love to use a lot of pentatonic harmony which is prevalent especially in Japanese folk music! I think it gives a mystical and dark vibe to the overall musical experience when it needs it. Also as a singer I am ofc always inspired by the Japanese masters in their intensity and emotion, such as Yama B, Eizo Sakamoto, Yukio Morikawa and Masatoshi Ono!
Q6: The name of the band Dragonknight also captures the imagination! What story is being told on this album?
【MIKAEL】: I’ll let the guys answer this one: “Glad to hear that the name sounds interesting! It’s a name that immediately should raise interest in all power metal fans who like warriors and dragons!
The album could be described as a multilayered opus. While some songs on the album are just short stories from the Lands Beyond Time, there is also a broader concept that spans the whole length of the album. There are five brothers, also known as the dragonlords, who after a shattering childhood, regather their strength and reconquer their childhood home, Atlantis. And could there possibly be a more triumphant way to end an album than by reconquering the mystical Atlantis?
The album booklet has amazing original art and a deeper description of the lore. If you’re into owning physical versions of albums, we highly recommend you getting this, simply just for the amazing artwork by Tommi Aaltonen.
Q7: Power metal almost disappeared from the world for a while, but recently we have seen the emergence of excellent new bands like you, Twilight Force, Fellowship, Gloryhammer, Power Paladin, and others. Do you believe that Power Metal will make a comeback?
【MIKAEL】: I think recently power metal is doing great! The bands you mentioned are all fantastic, and I think also Japanese bands such as Galneryus are keeping the flag high! In my honest opinion we are now living in a new golden age for the genre of power metal.
Q7: パワー・メタルは一時期世界から消えかけていましたが、最近、TWILIGHT FORCE, FELLOWSHIP, GLORYHAMMER, POWER PALADIN, そしてあなたたちのような優れた新しいバンドが出現しています。パワー・メタルは復活すると思いますか?
Q8: With Covid, war, and division, the world has been getting darker and darker since the beginning of the 20s. For the marginalized and oppressed people, power metal fantasy seems to be a great escape. Would you agree?
【MIKAEL】: Definitely! For me as a bit of an outcast in my school days, albums such as Nightfall in Middle-Earth by Blind Guardian and Temple of Shadows by Angra offered musical adventures of the mind, taking me to experience epic stories from beyond our mortal realm. I think in tough times this kind of music can be something you hang on to, and when times are good it is something to celebrate life with! I think I might’ve heard that quote actually from André Matos in a Japanese interview btw!
【MIKAEL】: もちろん!学生時代、ちょっとはみ出し者だった僕にとって、BLIND GUARDIAN の “Nightfall in Middle-Earth” や ANGRA の “Temple of Shadows” のようなアルバムは、人間の領域を超えた壮大な物語を体験させてくれ、心に音楽的な冒険を与えてくれたからね。
パワー・メタルは、辛いときには心のよりどころとなり、幸せなときには人生を祝福してくれるものだと思う!この言葉は、日本のインタビューで読んだ Andre Matos の言葉の受け売りなんだけどね!
MIKAEL’S PLAYLIST !!
杏里 “Timely!!”
“My guilty pleasure outside of metal has recently been Japanese “city pop” from the 80’s. I usually listen to individual songs from different albums on YouTube Music, but this one by Anri has so many bangers that I can definitely list it as one of my favorite albums recently! ‘I Can’t Stop The Loneliness’ and ‘Windy Summer’ just make me feel like I’m on an Okinawan beach chilling, even if I am in dark and cold Finland haha”
“An album that actually reminds me a lot of Dragonknight’s music. There’s a lot of emphasis on strong orchestrations, and the album just makes me happy with its super-charged positive feeling and power! People who want to check it out should definitely listen to the songs ‘Wirsthaus Gaudi’ and ‘Waldschrein’.”
“My favorite band alongside Anthem released their new album this year, and I think it is amazing! I can recommend the song “Lost In The Darkness” for its Deep Purple-ish hammond organ and rock ‘n roll feel, as well as ‘I Believe’, which is a classic Galneryus epic!”
ANTHEM と並んで大好きなバンドが今年ニューアルバムをリリースした!”Lost In The Darkness” という曲は、ディープ・パープルっぽいハモンド・オルガンとロックンロールのフィーリングが最高だし、” I Believe” は GALNERYUS の典型的な叙事詩だ!
Iced Earth “Alive In Athens”
“This live album might be one of the best ever released… The production and playing is super tight, and the atmosphere is just pure fire! It is jam-packed with songs, distributed on 3 cds. I remember practicing my rhythm guitar playing with it back in the day also, Jon Schaffer’s right hand might be the best in the world when it comes to riffs and galloping rhythm!”
“This album is one that we found out with the Dragonknight guys that we all liked! ‘Legend Of Steel’ and ‘The Ancient Forest Of Elves’ are full of orchestral delight and I love the renaissance Baroque-esque sound in them! I think it might’ve inspired the guys to some extent to find our sound too.”
このアルバムは、DRAGONKNIGHT のみんなと一緒に見つけて、みんなが気に入った1枚なんだ! “Legend Of Steel “と “The Ancient Forest Of Elves”はオーケストラの楽しさに溢れていて、ルネッサンス・バロック風のサウンドが大好きだ! 僕らのサウンドを見つけるために、ある程度みんなをインスパイアしたのかもしれないね。
MESSAGE FOR JAPAN
Kiitos and どうもありがとうございますメタルの皆様!本当にまた日本ツアーに行きたいです!この最近の暗い時代は一緒にパワーメタルと頑張りましょう🙏
INGURGITATING OBLIVION “ONTOLOGY OF NOUGHT” : 10/10
INTERVIEW WITH INGURGITATING OBLIVION
Q1: First of all, what kind of music did you grow up listening to?
【FLORIAN】: Hi there everyone. It is a pleasure indeed to actually do an interview again the old school way. Much appreciated. Personally, my childhood was broadly influenced by music. Through my dad I got exposed to artists / bands such as Frank Zappy, a lot of classical music (Beethoven, Bach, Mozart, Schostakovich), folk music (Deutche Liedermacher such as Hannes Wader, Frank Bayer, Schobert & Black), Blues Rock and such. Aged 11, I listed to Iron Maiden, The Scorpions, AC/DC and the likes. I was a die-hard Sepultura fan when I was around 12 years old and took it from there when it comes to more extreme music. From back then, my main influences may be bands like Morbid Angel, Incantation, My Dying Bride, Anathema, Sigh, Death, Carcass, Obituary, Suffocation. I went through different phases Metal-wise, but my heros were 90s Death Metal acts and a lot of Doom Metal. Going beyond Metal, I am very much inspired by Baltic Jazz (Mathias Eick, Trygve Seim, Frode Haltli etc.), and certainly composers such as Steve Reich, Arvo Pärt, and Kronos Quartet left a lasting mark on me personally.
【NORBERT】: Hello everyone. I grew up with the likes of Bach, Mahler, Weather Report, Led Zeppelin, Beatles (White Album), Rolling Stones, AC/DC, Black Sabbath, Miles Davis, Güttler and many others. Then when I was about 10, I started with Metallica, Megadeth, Cannibal Corpse. A turning point was Slayers – Divine Intervention which pushed me into the extreme corner of metal. Then I immediately started with Deicide, Monstrosity, Suffocation, Krisiun, Sepultura, Mortician, Death, Morbid Angel and tons of underground stuff. However, I always have an ear for music styles that aren’t metal.
【NORBERT】: みんな、こんにちは!僕はバッハ、マーラー、WEATHER REPORT, LED ZEPPELIN, THE BEATLES (White Album), THE ROLLING STONES, AC/DC, BLACK SABBATH, マイルス・デイヴィス、その他多くの音楽を聴いて育ったね。それから10歳くらいのときに、METALLICA, MEGADETH, CANNIVAL CORPSE を聴き始めたね。転機となったのは SLAYER の “Divine Intervention” で、僕をメタルの過激なコーナーに押し込んでくれた。それからすぐに DEICIDE, MONSTOROSITY, SUFFOCATION, KRISIUN, SEPULTURA, MORTICIAN, DEATH, MORBID ANGEL といっまアンダーグラウンドのものをたくさん聴き始めた。ただ、僕は常にメタル以外の音楽スタイルにも耳を傾けているよ。
Q2: Ingurgitating Oblivion is a great band with a long career that deserves to be called a veteran. Can you give us a brief history of the band?
【FLORIAN】: Gladly. I formed the band in the mid 1990s. In the first years, the only thing my then-bandmates and I did was to try and find our way, rehearse, and discuss as there were very different ideas where to go stylistically. I formed the band with one of my brothers and a close friend. It did not take long to understand that I was the main driving force, taking things more seriously. We recorded our fist album in 1998. It is a real album when it comes to length, entitled “Fragmente aus dem Fließenden”. Back then, we were called of trees and orchids. We released one more album under this moniker. In the early 2000s I chose a more fitting name (at least I thought of the band’s new name of just that): Ingurgitating Oblivion. We released another demo entitled “Cadence and Perspective in Desolation”. In the early 2000s we released yet another demo entitled “Poetry of the Flesh”. Then our first full-length came out on Unmatched Brutality. After that we changed labels and joined forces with Willowtip Records where we released “Continuum of Absence”, “Vision wallows in Symphonies of Light” and “Ontology of Nought”. It goes without saying that over all these years the line-up changed constantly. Since 2013 or so Norbert and I have been operating the bans as a two-piece. All other contributors are session members – even though, personally I consider Lille (drums), Jan (virbraphone), Ava (female vocals), Chris (bass), and Céline (piano) members of the inner circle.
【FLORIAN】: 喜んで。バンドを結成したのは1990年代半ば。最初の数年間は、当時のバンドメイトと僕がしたことといえば、自分たちの道を見つけようとすること、リハーサルをすること、そしてスタイル的にどこに向かうべきか全く異なる考えを持っていたので議論することだけだった。僕は兄弟の1人と親しい友人とバンドを結成したんだ。物事をより真剣に考え、僕がこのバンドの主要な原動力であることを理解するのに時間はかからなかったね。
1998年に最初のアルバムをレコーディングした。タイトルは “Fragmente aus dem Fließenden”。当時、僕たちは TREES AND ORCHIDR と名乗っていた。この名でもう1枚アルバムを出したんだ。
そしめ2000年代初頭、僕はよりふさわしい名前を選んだ(少なくとも僕は、バンドの新しい名前をまさにそう考えた)INGURGITATING OBLIVION だ。”Cadence and Perspective in Desolation” というタイトルのデモをリリースし、その後 “Poetry of the Flesh “というタイトルのデモをリリースした。それから、Unmatched Brutality から初のフルアルバムをリリースしたんだ。
その後、レーベルを変えて Willowtip と手を組み、”Continuum of Absence”, “Vision wallows in Symphonies of Light”, “Ontology of Nought” をリリースした。言うまでもなく、この数年の間、ラインナップは常に変化してきた。2013年頃からは、Norbert と僕の2人体制でバンドを運営している。個人的には、Lille (drums), Jan (virbraphone), Ava (female vocals), Chris (bass), Céline (piano) はインナーサークルのメンバーだと思っているけどね。
Q3: Ingurgitating Oblivion is a very philosophical and symbolic name for your band! Why did you choose this name?
【FLORIAN】: That is an interesting question. I believe one of the main reasons for our band’s name to sound philosophical is that very fact that I studied philosophy for a certain time (and then changed subjects to linguistics). So, naturally I am inclined to philosophize and concern with things fundamental. I read some classics (Sun Tzu, Lao Tse, Socrates, Plato, Derrida, Nietzsche, and loads of religious / spiritual scripture)and have an affinity for political and philosophical discourse. In early 2024, I published my first book on Routledge entitled “The Ethical Bottomline”, which, essentially, is a book on ethical leadership and focuses on leadership and love, maturity levels of personality and systems, pathological leadership and so forth. So, in a nutshell, I like to think, I guess. Back to your original question: The fundamental idea of “Ingurgitating Oblivion” as a name is either to ingurgitate oblivion, meaning to destroy a state of forgetfulness. Whatever it may be that you(whoever the subject of this phrase) try not to forget is something to be decided. To destroy forgetfulness (i.e. oblivion) actually means to remember (destruction of oblivion = remembering). Conversely, the ingurgitating oblivion may also denote a harrowing experience – as in “a state of oblivion that is ingurgitating”, meaning that forgetfulness / oblivion is a state that eats away the subject’s sanity and it is worthwhile to try and remember things that make a positive difference. In a way, I guess, the whole moniker may be interpreted as hint or emphatic statement to always inquire, wonder, and question what surrounds us. It may also be a reminder to think critically and to always be aware that, as human animals, we tend to reduce cognitive dissonance, and that this complacency is omnipresent, and may be challenged by the very act of “ingurgitating oblivion”. Don’t know whether this makes sense, haha. Anyway, this is my thinking.
Q4: “Ontology of Nought” is one of the few works on the music scene today that is as epic, tests your patience, and offers new discoveries every time you face it again and again. Why do you make these works in this age of instant culture, of streaming and cut-out videos?
【FLORIAN】: You are right. Many bands – also in the Metal scene – are not challenging at all. Many musicians, writers, artists, and thinkers play it safe. Your publications are always a mirror of who you are as a person. Norbert and I – I think this is fair to say – are complicated lads. To be very frank, I think we are difficult characters, we read a lot, sometimes find it difficult to get to clear answers, and simplify stuff. As a consequence, our music sounds the way it does. My bottom-line has always been to first and foremost create the music I love and that pleases me personally. That is the prerogative of the artist. We have chosen not to just do this and never to share, but to record music and publish / share it at some point. This of course ensues the risk of getting criticized and mocked – and believe me, I have met hundreds of people in the Metal scene and beyond who sincerely find our band annoying, pretentious, boring, lengthy, not clear enough … you name it. Luckily, I do not care a lot. There is a circle of lovely people who seem to enjoy our meandering and intricate take on music – and that is fantastic. We do not write and publish music to please anybody. If people can relate, that’s great. If they cannot and would rather listen to Six Feet Under and Metallica, go ahead and be our guests. Creating music is lovely and cathartic. Sharing it is divine. Recognizing current formats such as the ones you described above is no guiding principle to us. We please ourselves first and foremost – and if an small community appreciates what we do, that’s great. That’s about it, haha.
【NORBERT】: I find the now “industrially” standardized production and songwriting in Metal music boring and annoying. It’s become boring as hell. I don’t want to be part of these schematic mass products. Even 50% of prog metal productions are just standardized. Of course, we always run the risk of being rejected or of messing up the production.
Q4: “Ontology of Nought(無の存在論)” は、壮大で、忍耐力を試され、何度向き合っても新たな発見がある、現在の音楽シーンにおいて数少ない作品です。インスタント文化、ストリーミングや切り取り動画の時代に、なぜこのような作品を追い求めるのですか?
Q5: Your music shows the influence of death metal reformers such as Obituary, Morbid Angel, and Gorguts, as well as prog, jazz, or more specifically, contemporary music such as Bartok and Reich? In a sense, are you aware that you are pushing the possibilities of death metal?
【FLORIAN】: Yes, these artists play a central role for us. I am a big fan of early Obituary, everything Gorguts released, old Morbid Angel, but also more contemporary stuff such as Ritual Necromancy, Chthe’ilist, Demilich, Krypts, Nucleus, Cosmic Atrophy and the likes. Artists such as Terje Rypdal, Mathias Eick, Trygve Seim, Reich, or Arvo Pärt have had their impact as well. This is simply the music I enjoy. However, I do not try to force fit this into Ingurgitating Oblivion’s style. All of this just happens naturally. If you listen to the first of trees and orchids albums, you will realize that we have always (!) composed these long tracks, even back in 1998. I guess the above influences simply find their way into our sound – that’s all. We are on no mission. We simply follow our gut instinct and try to compose music and write lyrics that matter.
【NORBERT】: We explore the boundaries rather unconsciously, because we conceive the music as fans and do not see it as a competition or a challenge to go particularly far beyond the known boundaries.
Q6: Your use of the fretless guitar also makes your music special, doesn’t it? Few bands in the metal world use fretless guitars, what makes that instrument superior and what makes it difficult?
【FLORIAN】: Yes, indeed. On “Ontology of Nought” we asked Tom Fountainhead to contribute a couple of fretless guitar solos. I guess we are constantly seeking some frontier – be it the vibraphone, the piano or female vocals. Tom, of course, is a virtuoso and his work on “Ontology of Nought” really pushed the envelope and it is please to hear you enjoy his work. The bottom line here is that we are a progressive band (or whatever label pleases you) and we enjoy experimenting with elements that create extra levels, an aura that touches the soul, is emotive, relevant, tasteful. The fretless guitar is rarely used in Metal – I presume this is another reason we chose to work with Tom. And then, of course, fretless string instruments almost automatically sound ungraspable, otherworldly, and a little off. Perfect ingredients for Ingurgitating Oblivion’s take.
【FLORIAN】: そうだね。”Ontology of Nought” では、Tom Fountainhead にフレットレス・ギターを2、3曲提供してもらったよ。
ヴィブラフォンであれ、ピアノであれ、女性ヴォーカルであれ、僕らはそうしたフロンティアをいつも探しているんだ。Tom はもちろん名人だし、”Ontology of Nought” での彼の仕事は本当に限界に挑戦している。要するに、僕たちはプログレッシブ・バンドであり(あるいはどんなレッテルを貼ってもかまわない)、さらなるレベル、魂に響くオーラ、エモーショナルで、適切で、味わい深いものを生み出す要素を試すことを楽しんでいるということだ。フレットレス・ギターがメタルで使われることはめったにない。だからこそ彼に依頼したんだ。そしてもちろん、フレットレスの弦楽器はほとんど自動的に、つかみどころのない、別世界のような、少しずれた音になる。INGURGITATING OBLIVION のテイクには完璧な素材だ。
Q7: In recent years, there has been a trend toward Meshuggah-derived Djent, which is different from progressive and technical death metal. How did you feel about that polyrhythmic, ultra-technical music?
【NORBERT】: There are some really great and interesting things there. However, you will never hear this style so dry and isolated in our songs, but rather woven into the IO typical disorder.
【FLORIAN】: Personally, I have mixed feelings about it. I was deeply into “I” by Meshuggah. Love the tonality, the madness, the depth, and the excitement to hear 8-string guitars for the first time. Everything was new back then, everything was exciting. But, you know, in the following year myriads of bands basically released remakes of one and the same song – at least that was my impression. But, I guess, that is perfectly fine. If you ask me, a person goes through some formative years, years where you are very impressionable. In my case these were bands like Morbid Angel, Obituary, Disincarnate, My Dying Bride. These impressions stick with me. The whole Djent thing was something I enjoyed very briefly – but then it all passed, may have left an impression, and I moved on. My roots certainly lie elsewhere. This, however, does not mean that I do not respect Djent. The fact of the matter simply is that it does not touch me as profoundly as, for instance, My Dying Bride or Anathema did back in the 1990s. That’s it.
Q8: Lastly, can you give us an insight into the theme and content of this grand and profound “Ontology of Nought”?
【FLORIAN】: I guess I take this one. To be honest, I do not want to reveal that much about the lyrics and their potential intent. This is something each one of us needs to explore themselves, really. What I can say, though, is that I have myriads of ideas and new associations when I go through my lyrics after not having done so for a while. What I usually do is sit down in the evening and for some reason I feel like expression myself. As a typical Capricornus I explore this odd urge to disappear in nothingness, cognitive stillness, silence, things numinous, and every once in a while, I kill someone in words and with great pleasure for cathartic reasons. I also like to explore spectrums of extreme antinomies: rejection and love, despair and hope. Stuff like that. However, connecting the dots is really the listeners / readers task if you feel inclined.
FIVE ALBUMS THAT CHANGED INGURGITATING OBLIVION’S LIFE!!
My Dying Bride “As the Flower Withers”
Colloseum “The Grass is Greener”
Tery Rypdal “After the Rain”
Goat Semen “Devotos del Diablo”
Sepultura “Schizophrenia”
(FLORIAN)
The Beatles “White Album”
Slayer “Divine Intervention”
Bach “Brandenburgische Konzerte”
AC/DC “Black Album”
Led Zeppelin “In Through The Out Door”
(NORBERT)
MESSAGE FOR JAPAN
Florian: Yes, very much so. I certainly am no connoisseur, but I love (!) everything – yes, EVERYTHING – Hayao Miyazakihas produced as an animator. What impressed me as well is the work of Eiichiro Oda, Osamu Akimoto, Hirohiko Araki, and Mitsuteru Yokoyama. I have no idea whatsoever when it comes to video games, though. When it comes to music, I love Tōru Takemitsu, Hikaru Hayashi, Keiko Fujiie, and Ayaka Hirahara. Thank you for the wonderful interview. I really enjoyed it.
Norbert: Japan is still on my travel list! I like Haruomi Hosono (S-F-X) and Japanese food in general.
“The Biggest Thing That’s Happened To Us Was Oli Passed Away… It Was a Really, Really Big Deal.”
ANTIFRAGILE
「人間には不屈の魂が必要だ」
そう語るのは、ALL THAT REAMINS のバンドリーダーでボーカリストの Phil Labonte です。彼はメタルの “回復力” を知っています。
Labonte は、ATR が前作 “Victim of the New Disease” をリリースした2018年後半から、待望の10枚目のスタジオLP “Antifragile” の登場となる2025年初頭までのこの6年間、心が折れるような悲劇を含め、多くの障害に直面してきました。
現在、Labonte とギタリストの Mike Martin を除けば、バンドのラインナップは6年前とはまったく異なっています。最も深刻だったのは、2018年、リード・ギタリスト、Oli Herbert がコネチカット州スタッフォード・スプリングスの自宅敷地内、池のほとりで遺体で発見されたことでしょう。彼はまだ44歳でした。この事件は現在も未解決のまま。
Jason Richardson(元 CHELSEA GRIN、BORN OF OSIRIS)が Herbert の後を継ぎ、最初はツアー・メンバーとして、その後フルタイムのリード・ギタリストとなります。しかし、パンデミックにより、ALL THAT REMAINS の再始動、その勢いはすぐに止まってしまったのです。
2022年、ライブ・サーキットがようやく再開されると、グループは “The Fall of Ideals” のアニバーサリー・ツアーを行い、遅ればせながらアメリカン・メタルコアの画期的なレコード15歳の誕生日を祝いました。
さらにそこから大きな変化が待ち受けていました。Labonte 個人としては、ポッドキャスト Timcast IRL の共同司会とプロデュースを始めました。ALL THAT REMAINS としては元レコード・レーベルと友好的に決別。2024年春、ベーシストの Matt Deis とドラマーの Anthony Barone を加えた5人組は、自分たちだけで独立し、オール・ザット・リメインズ・レコーズという名の独立レーベルを設立したのです。
それでも、Labonte は彼とバンドメンバーが乗り越えてきたすべてのことに活力を感じています。そしてそれこそが新譜のテーマとなりました。
「僕は、ポジティブで高揚感のあるコンセプトが欲しかった。人生で経験する苦難は、実は私たちをより強くしてくれるものなのだからね。
人には目的が必要だ。ビーチでマルガリータを飲みながらぶらぶらするだけでは十分じゃない。”喜びは目的地ではなく旅にある” という古いことわざは、真実だ」
つまり、ALL THAT REMAINS の新作は、近年の苦難の旅の中で鍛え上げられた、正真正銘の銘刀であり、バンドが輩出した初期の西マサチューセッツ・メタルコア・シーン、その特徴的なサウンドを想起させながら、ウルトラ・テクニカルなギター・プレイから精巧に磨き上げられたヴォーカル・フックに至るまで、現代的なタッチが加えられているのです。
ではこのバンドのリーダー Labonte にとって、この6年間で最大の苦難は何だったのでしょう。
「そうだね、いろいろあったよ。一番大きかったのはやっぱり Oli が亡くなったことかな…本当に、本当に大きな出来事だった。Oli は ALL THAT REMAINS に加入した最初の男だった。まだフルバンドになる前だった。ギタリストの Mike がやってきて、リフを弾いてみたんだけど、当時はまだうまく弾けなかったからね。Mike が彼の先生に会うべきだって言うんだ。それで Oli に会って意気投合したんだ。彼は最初から僕と一緒だった…
だから彼を失ったとき、彼なしで ALL THAT REMAINS をやれるのか、Oli Herbert 抜きの ALL THAT REMAINS とはどういうものなのかという大きな疑問が湧いたんだ。バンドののサウンドに欠かすことのできない存在だった彼抜きで何をやるのか?それを乗り越えるには長い時間がかかったね」
人として、Oli はバンドにとってどんな存在だったのでしょう?
「Oli はまるで家族のようだった。僕たちみんなを笑わせてくれた変なこととかがすぐ思い浮かぶんだけど、個人的なことだからあまり話したくないんだ。でも、みんなが変だと思うようなくだらないことこそ、家族みたいで大好きだったんだ。Oli が僕たちの1人か2人にイライラすることもあったけど、今振り返ると笑ってしまう。
昔の写真なんかを見ていると、ツアー中に彼が変なところで気絶しているのがたまらなく好きだ。空港とかホテルのロビーとか、変な格好で寝ている Oli の写真がフォルダに入っているんだ。バスを降りてすぐの草むらで気絶している Oli の写真もある。彼は “草の感触を味わいたかったんだ” って言ってた。僕らはそうだな!と笑ってた。
Oli について考えるとき、私はそういうことを思い出すのが好きなんだ。奇妙で風変わりなことが、彼をユニークで特別な男にしていたからね」
Oli の跡を継ぐ Jason Richardson と Labonte は本当に気が合うようです。
「彼はギターのサイボーグだからね!(笑) そう、彼はコンピュータープログラムなんだ。頭の中は1と0だけ。それだけ。あの子とは何度も一緒に出かけたけど、”彼は本物のロボットだ” って結論に達した (笑)。彼の演奏で本当に素晴らしいのは……彼は音楽理論や何やらについて深く膨大な知識を持っていて、小さなアイデアでもそれを発展させることができるんだ。僕たちは彼に2つのリフを渡して、”さて、どうしよう?”と言うことができる。そうすると彼は、曲全体で使える6、7種類のパートと、そのバリエーションとかを考えてくれるんだ。
ちょっとしたアイディアが浮かんだら、それを音楽理論に詳しい人に持っていくと、そのアイディアだけでなく、そのキーの他のスケールとの関係や、別のキーに移動させる方法などを教えてくれるんだ。それらはすべて、バンドが開いて実験できるドアなんだ。そういう人と一緒に仕事ができるのは本当に素晴らしいことだ。それが、僕たちが仲良くなれる理由のひとつだと思う。
もちろん、それは Oli が得意としていたことの1つであり、Jason が Oli と共有していることの1つだと思う。とにかく彼はワールドクラスのプレイヤーだが、ワールドクラスの知識も持っているんだ」
Labonte にとって、Oli の “モノマネ” をするギタリストは必要ではありませんでした。
「あの子は最高だよ。もし死後の世界があったとして、Oli が自分の場所に立っているのが Jason だとわかったら納得するだろうね。だから、それが重要なんだ。Oli になりすまそうとするようなヤツは獲りたくなかった。Oli は Oli だった。彼のリフの書き方、彼の個性。長髪でひげを生やしている人を断ることはなかったけど、長髪でひげを生やしてなければならないとは言わなかった。そんなことは求めていなかった。僕らが一番避けたかったのは、オーリーになりきってもらおうとしたように思われることだった。もう誰も Oli にはなれないんだから」
Richardson がギター・サイボーグになれたのはふたりの天才のおかげでした。
「Alexi が亡くなってから、CHILDREN OF BODOM をまた聴き始めたんだ。DREAM THEATER 並んで、僕が最も影響を受けて育ったバンドのひとつだからね。彼のギターは僕の嫌いなものばかりだけど、ずっと欲しかったんだ。 とんがっているのは好きじゃないし、EMG のファンでもないし、ノブは1つだし、ロッキング・ナットがついているし、フロイド・ローズもついている。 でも大人になってからは、Alexi か Petrucci かのどちらかが欲しかったんだ。周りの楽器屋には Petrucci のギターしか置いてなかったんだ」
Richardson にとって、ALL THAT REMAINS への加入は驚きでした。
「明らかに予想外だった。前任のギタリスト、Oli は20年間バンドに在籍していたんだけど、その Oli が亡くなったんだ。 ネットで見て、”なんてこった” って思った。彼は僕の友達で、以前一緒にツアーを回ったし、ジャムも一緒にやった。何時間も話をした。
それから1週間半後くらいだったと思うけど、彼らはインスタグラムにメッセージをくれた。”ちょっと聞きたいことがあるんだけど、僕らはすでにツアーを予約していて、アルバムのリリースも決まっているんだけど、このツアーの代役をやってもらえないかな?” ってね。ATR とは過去に何度か他のバンドでツアーをしたことがあったから、すぐにイエスと答えたよ。時間さえかければ曲は弾けると思っていた。幸運なことに、Oli はすべてを譜面に書き起こしていた。当時の新譜からの最新曲以外は、耳コピの必要はなかった。正直なところ、耳コピすることが唯一の不安だったんだ。それ以外のことは、もう一人のギタリストの Mike がビデオを送ってくれたりして、それで曲を覚えることができた」
Richardson は奇抜なソロキャリアと王道の ATR 、その二刀流を楽しんでいます。
「ATR は何枚もアルバムを出しているし、彼らのサウンドを評価する大勢のファンがいる。だから、彼らと一緒に曲を書いている間は、そのことを100%念頭に置かなければならない。でも幸いなことに、彼らには超クレイジーなテクニカル・メタルの旧作もたくさんあるし、”What If I Was Nothing” のようなストレートなロック・ヒット曲もある。意図的にラジオ用に書かれた曲が1、2曲ある。だから、よりシンプルで消化しやすいサウンドになっているのは明らかだ。
僕のソロをミュージシャンでない人が聴いて、”ああ、これは最高だ!” とは思わないだろう。僕のソロを聴くのは、ギタリストやミュージシャン・オタクだけだよ。ミュージシャンでなくても、”What If I Was Nothing” を聴けば、すぐにそれに惹きつけられるだろう。この曲は本当にキャッチーで、すぐに頭に残るから、バンドのために曲を書くときはいつも、もっとビジネス的な帽子をかぶらなければならない。その両方ができるようにならないとね。狂気的なメタルの曲も作りたいし、ラジオ向けのバラードも作りたい」
新メンバー、Richardson とドラマーの Anthony に加え、旧メンバーのベーシスト、Matt Deis もバンドに復帰しました。
「素晴らしいよ。2005年に Matt が脱退したときも、彼は僕らと仲が悪かったわけじゃないんだ。彼は CKY で演奏する機会を得たんだ。彼は大ファンだった。彼はそのバンドが大好きで、彼らのやっていることが大好きだった。ATR の2004年のセカンド・アルバム “This Darkened Heart” は発売されたばかりか、発売されて間もなかった。”The Fall of Ideals” はまだ出ていなかった。だから、僕らと一緒にいてもまだ何が起こるかわからないという状態だった。”Darkened” が少し成功して、みんなが僕たちを見て “これは誰だ?” という感じになったけど、それがキャリアになるかどうかは明らかではなかったんだ。
だから、彼が “こんなチャンスをもらったよ “と言ったとき、僕たちは “わかったよ。僕らにとっては最悪だけど、それでも君を愛している” って感じだった。連絡は取り続けたよ。彼はマサチューセッツ州西部の出身だから、幼馴染みみたいなものさ。Matt のことはずっと好きだったから、彼が戻ってきてくれて嬉しいよ。僕たちはいつも本当に仲が良かった。
それに素晴らしいミュージシャンなんだ。ピアノもベースもギターも弾く。音楽理論にも詳しいしね」
Labonte は作詞家として、”人間の条件に関する歌が最も説得力がある “と言っています。
「”Kerosene” は10月7日のイスラエル同時多発テロの直後に書かれたもので、パレスチナ人とイスラエル人の間で起こっている戦闘をアウトサイダーとして解釈したものなんだ。双方の言い分を聞けば、どちらにもそれぞれの物語があり、それぞれの理解の仕方がある。そのため、双方がそれぞれの理解の仕方を持っている。この確執は長い間続いている。1948年だけでなく、何千年もさかのぼるものなのだ。
彼らが相手側を少なくとも正当なものとして認め、同意することができない限り、このような事態はさらに続くだろう。”言葉がただの灯油になるとき” というサビのセリフがある。10月7日に実際に起こったことを聞いて、本当に、本当につらかった。控えめに言ってもね。2015年にパリの会場で行われた EAGLES OF DEATH METAL のコンサート中にバタクランで起きたテロ事件を思い出したよ。いろいろなものを見ていて、バタクランのことを考えずにはいられなかった。バタクランにいた人たちを知っていたから。
“Kerosene” を書いたのは、10月7日の事件の次の週末だったと思う。プロデューサーのジョシュ・ウィルバーとロサンゼルスにいて、そのことを話し始めたんだ。ただ会話が流れていて、”これを曲にできるかもしれない” と思ったんだ。この曲の出来栄えには本当に満足しているよ」
特に、ライブを楽しんでいただけの罪のない人々が巻き込まれたのですから、人ごとだとは思えませんでした。
「”Cut Their Tongues Out ” について話そうか。もっと怒っている曲だから (笑)。レコードのために最初に作った曲は “Divine”だった。Jason が曲を提供してくれて、僕とジョシュが一緒になって、アルバムのメッセージをどうしたいかを話し始めたんだ。このアルバムはパンデミック以来の作品だったから、全体的にダウナーな雰囲気にはしたくなかったんだ。この2年間、ロックダウンや抗争、そして多くの人たちが互いに罵り合ったりして、みんなもう十分に打ちのめされていたからね。
だから “Divine” は、自分が好きなことを何でもやっていて、自分が有能で、どうすればそれができるかを知っているとき、すべてがうまくいっているときに感じる感覚を表現しようとしたんだ。スポーツの世界では、それを “ゾーンに入る ” と呼ぶ。マイケル・ジョーダンがミスを一切許さなかったときのようにね。僕はその映像を覚えている。マイケル・ジョーダンが素晴らしいスリーポイントを決めたとき、彼は振り返ってコーチのフィル・ジャクソンの方を見るんだよな。”神 “とは、自分が着手しているどんなことでも、そのやり方を学ぶために全力を注いできたおかげで、ほんのちょっとだけ手に入れることができる小さな神性のかけらなんだよ。全てを注げば最高に有能になれるし、その結果には疑問の余地はない」
EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH SERGIO VICTORIANO FROM VICTORIANO !!
“I Fell My Selfattracted By The Originality Of Japanese Music, The Way They Mix Many Styles Into One Piece, That’s Absolutely Outstanding, For Example I Really Like Acid Black Cherry, Cause They Have Songs In Different Styles, From Rock, Jazz, Ballad, Pop. etc…”
Q1: I am glad that you guys have great affection for Japan! First of all, what made you interested in Japan in the first place?
【SERGIO】: Since I was a kid at that age I used to watch many Akira Kurosawa’s movies, I used to practice Karate, so in that sense Japanese culture seems very attractive to me, also I like the Japanese food, as well as Anime and Japanese music such as Rock, Metal, Gospel, Pop, Ballad and New Age music, for example I love Kitaro, all of those things make me feel love for Japanand I have many Japanese friends too.
Q2: Obviously, your music is heavily influenced by Japanese music, ranging from J-Pop, J-Rock, Metal, V-Kei, and even Johnny’s. What kind of Japanese music have you been listening to?
【SERGIO】: Lately from Japan I’ve been listening a lot to Iron Attack, Imari Tones, Onmyouza, Siam Shade , Acid Black Cherry , Xie, Saluki and Galneryus. Victoriano’s style is quite experimental, it is mixture between Rock, Dubstep, Industrial Metal, Progressive Rock, Pop, Jazz. What really matters most to us is being able to develop an original style, not imitating nor trying to keep other bands’ stlyle.
Q3: It is not easy to encounter and delve into Japanese music in Chile. After all, did the evolution of streaming service bring you and Japanese music together?
【SERGIO】: Yes of course it did. all of these yearssince YouTube exist I was able to discover a lot of Japanese music that going back in years was very hard to get, in that sense internet and all of that media around they’ve become an extremely important source to make the music flow, either trying to get works from new independent artists and also it is a great way to distribute your own music.
Q4: What attracted you to Japanese music compared to Western music or your local music?
【SERGIO】: well, first of all, I fell my selfattracted by the originality of Japanese music, the way they mix many styles into one piece, that’s absolutely outstanding, for example I really like Acid Black Cherry, Cause they have songs in different styles, from Rock, Jazz, Ballad, pop. etc…
All that influence that came from Japanese bands made our minds were open to a new musical horizon, that fact encouraged Victoriano to experiment into several musical styles and find our own way, but at the same time it is a little sad to say that bands in Latin America they are not very original, so you realize that most of them try to sound similar to some other bands, just a little number of them are able to develop an original style, and it is even harder to accept that in Latin America Rock is not very popular, the most of Latin audience they are focus on Salsa, urban music, reggaeton, Latin dance music, and the people seems to spin around in circles into those music styles..
Q4: 西欧の音楽や地元の音楽と比べて、日本の音楽のどこに魅力を感じましたか?
【SERGIO】: まず、日本の音楽のオリジナリティに惹かれたんだ。いろんなスタイルを1つの作品にミックスするやり方は、本当に素晴らしい。例えば、僕はAcid Black Cherry が大好きなんだけど、彼らはロック、ジャズ、バラード、ポップスなど様々なスタイルの曲を持っている。
日本のバンドから受けた影響によって、僕らの心は新しい音楽の地平へと開かれ、日本の音楽によって VICTORIANO は様々な音楽スタイルに挑戦し、自分たちの道を見つけることができた。しかし同時に、ラテン・アメリカのバンドがあまりオリジナリティがないというのは少し悲しいことで、ほとんどのバンドが他のバンドと似たようなサウンドを出そうとしていることに気づく。個性を追求しているバンドはごく少数だ。
ラテン・アメリカではロックはあまり人気がなく、サルサ、アーバン・ミュージック、レゲトン、ラテン・ダンス・ミュージックに人気が集中しているんだ。
Q5: Amazingly, you guys sing most of your songs in Japanese! What made you decide to sing in Japanese?
【SERGIO】: I studied Japanese for a few years, and I realized that Japanese it’s a very beautiful language and I like how it sounds, in that moment I was searching for doing something really original, so I proposed to myself the challenge of being the first band in the Americas to release a full album in Japanese, it is very important to me reaching the hearts of the Japanese audience with our music, we composed it with all of our love especially for people in Japan.
Q6: What was difficult about singing in Japanese? How did you write the lyrics?
【SERGIO】: It was quite difficult, the Japanese language is very difficult for us, very different from Spanish, but I have a Japanese friend named Rene Kembo san, who helped me a lot to make a good translation for the lyrics from Spanish to Japanese, and he also was me guide in pronunciation, trying to do it the best as possible, he is a great friend of mine.
Q7: I see that Yama-B is a guest! Did he and Galneryus stand as heroes for you?
【SERGIO】: Oh Yes, of course they did! in my opinion Yama-B is the best Asian metal singer, he is really talented, he has an incredible voice, and Galneryusis a great band, they’re excellent musicians, I really love them.
Q8: Power metal has never been the most popular music today. But in this dark world, power metal fantasy must be a much-needed escape. Can a band singing in Japanese in Chile revive power metal?
【SERGIO】: Well, power metal is the music that all of Vicotriano members we have been listening to since we were teenagers, many bands such as Stratovarius, Sonata Arctica, Nightwish, Rhapsody and Helloween they are very important to us, we really love them, thanks to our friend, the great Japanese guitarist “Iron Chino” from the band Iron Attack, I dared to make power metal, he very kindly invited me to sing a song for his album “Perpetual Nightmare”, the song is called “Fantasma”, after the recording of that song I realized that I could sing into that style and we composed “Living an Odyssey” I was able to return to the early years when we used to compose power metal songs many years ago, and I have to say that I’ve loved power metal since I was a kid practically, we hope to continue composing power metal, creating new songs, it doesn’t matter if in this era it is not so popular, the important thing is to be able to make the music that is inside the heart.
Sergio Victoriano: well as you can see I really like a lot of things from Japan, anime, video games, films, food, my message for Japan is:
We are Victoriano and we composed our music with care and affection especially for you all in Japan, we hope that you like and enjoy our music and I hope we can tour throughout Japan into the future, greetings from Santiago de Chile Thanks again!
ありがとう!
COVER STORY : HARAKIRI FOR THE SKY “SCORCHED EARTH”
“Even If I Am Generally Lucky, I Have a Very Cool Band, I Have a Very Cool Wife And All That, But In The Meantime All That Is Happening In The World, Gets Me In a State Of Mind Where I Should Not Be And It May Be The Answer If People Ask How I Get Into This Sad Mood To Write Those Lyrics.”
SCORCHED EARTH
絶望、喪失、愛、そして実存的葛藤は、常にHARAKIRI FOR THE SKY の特徴的なサウンドの基盤。そうして2011年の結成以来、マルチ・インストゥルメンタリストのM.S.とボーカリストのJ.J.は、アトモスフェリックなエクストリーム・メタルとメロディアスなポスト・ロック、グランジ、モダン・ハードコアを融合させたエモーショナルなサウンドで音楽の境界を押し広げ、独自のジャンルを確立してきました。HARAKIRI FOR THE SKY は、ある意味過小評価されているバンドだと言えます。このオーストリアのデュオのメロディに対するこだわりは誰にも引けを取らず、憧憬のアトモスフィアと黒々とした攻撃性、そして瞑想的なテンポを組み合わせながらも、決して “虚弱さ” に陥ることはありません。あくまでもメタルの文脈の中で、筋肉質な重さとメロディックなモチーフにその情熱を注いできました。このスタイルのトレードマークであるゆっくりと燃え上がる “スロウ・バーン” を追求しながら、彼らは常に “ポスト・ブラック” という形容の落とし穴を避け、弱々しくきらびやかでしかし “簡単な” 道を選ぶことはなかったのです。
つまり彼らは小手先の技に頼らず、美しさ、憂鬱さ、残虐さのバランスを保ちながら、その中に光と希望を輝かせる卓越したソングライティングで、音楽の限界を押し広げてきました。感情を揺さぶるという使い古された言葉では言い表せないほどに。
それにしても、日本人としてはこの突拍子もないバンド名が気になります。
「Harakiri とは割腹自殺のこと。そう、経験したくはないことだ。これはボーカル J.J. のアイデアで、彼の夢と関係があるんだ。自殺は彼にとってとても重要なテーマで、彼は崖から落ちるような夢を見たんだけど、自分を刺しそれから飛び始めたんだと思う。僕の知っている限り、彼はそうやってこの名前を思いついたんだと思う。だから、彼の歌詞の中にも、いろいろなことの比喩があると思ったんだ」
HARAKIRI FOR THE SKY を10年以上続けてきたその原動力とはなんだったのでしょう?
「他人やファンとのコミュニケーションのためにやっているとは思わない。でも、僕らの作る歌詞や音楽の中に、同じような心の重荷というか、なんというか……そういうものを感じて、自分自身を見出すことがあるとしたら意義深いことだ。僕らははいつも、ある種のセラピーとして、自分自身を表現するためにやってきた。でも、他の人たちが僕たちの作るアートに共感してくれるのは、いつだって嬉しいことだし、そう、僕たちの曲のすべてに通じる特定のテーマや問題があるんだ」
それはどんなテーマなのでしょう?
「僕らの歌詞は常に自伝的なもので、つまり、書けるのはそれしかない。歌詞のほとんどは、人生のマイナス面、憂鬱、失恋、疎遠、薬物乱用などについてのものだ。でも、それは人間の心の奥底に宿っているもので、僕たちは多かれ少なかれ、そうしたネガティブな感情を処理しなければならない。そこでアートが生まれる。良い芸術や良い音楽は、通常、優雅な時に生まれるのではなく、憂鬱や悲しみから生まれるものだから」
人間嫌いと噂されることも少なくありません。
「人間嫌いかどうかはわからない。なぜなら、人間関係で何か不快なことや嫌な経験をしたとき、それをただ飲み込むのではなく、僕らは吐き出す必要があるからだ。音楽はそのための素晴らしいフィルターであり、そういったことに対処するための個人的なカタルシスなんだ。もちろん、世界でいろいろなことが起きている中で、ポジティブなことを見つけるのは難しいけど、それよりも、個人的に起きた悪いことに対処しているんだ」
彼らの音楽からは明らかに “冬” の景色が聴こえます。
「僕は完全に秋冬派だね。春も好きだけど感動するというわけではない。月並みな言葉だけど、寒くなり、自然が死んで、数ヵ月後の春にまた生まれ変わるとき、いつも何か重要なことが起こるという意味でね。つまり、多くのアルバムや音楽が四季に言及しているのは、それが感動的なものだからだ。僕は個人的には寒い季節が好きだ。僕は山の中腹出身だから、雪や氷が好きだったんだ」
動物を使ったアートワークの数々も、彼らの美学を彩ります。
「最初のアルバムでカラスを使ったときから、それが僕たちのコンセプトであり、意図となった。動物には、メランコリックな音楽にぴったり合う特別な美学があるんだ。こうしたジャケットやイラストは絶対に残していくよ。”Scorched Earth” の新しいアルバム・ジャケットには、過去5枚のアルバムの動物をすべて集めた。これは、新しいアルバムが過去に書いたすべての音楽的なコレクションであることを示すためだ。僕たちの音楽の旅を示しているんだ」
2021年の “Maere”(ドイツの公式チャートで4位を記録)の後、4年の歳月をかけて次なる壮大な章 “Scorched Earth” を作り上げた HARAKIRI FOR THE SKY。このアルバムは、私たちが生きている世界のスナップショットといえます。私たちの社会は根底から分断され、ここ数十年、平和からかつてないほど遠ざかっています。危機が次から次へと押し寄せてくるような、そんな差し迫った破滅の予感が “Scorched Earth” には込められているのです。
4年というインターバルは彼らにとってこれまでなかったことでした。それは、パンデミックが及ぼした影響でした。
「コロナのために多くのコンサートやツアーが延期され続けたことも関係している。結局、この2年半で、2020年の初めからやるべきことをほぼすべてやり遂げた。年間80本ものコンサートを行い、さらに移動とその周辺のすべてをこなすとなると、継続的に新曲に取り組む時間とエネルギーはあまり残されていない。作曲はツアーの休憩時間に限られていた。
それに、あまり外に出ず、家にいる時間が長いと、インプットがなければアウトプットもない。インスピレーションを与えてくれるものがないんだ。だから全体的に時間がかかるんだ。それに6枚目のアルバムでは、物事が迅速に進まないということもある。同時に何千ものアイデアを思いつくことはなくなり、全体的に内省的になる」
一方で、パンデミックのおかげで、初期の “Harakiri For The Sky” と “青木ヶ原” を再録することができました。
「最初のロックダウンは本当にクールだった。でもある時点で、おそらくほとんどの人がそうであるように、ある種の無気力に陥ってしまった。結局、最初の2枚のアルバムを再レコーディングして再リリースすることで、時間を使うことにした。無理に新曲を作るのではなく、このようなプロジェクトに時間を使おうと考えたんだ。
何度もライブで演奏し、現在のサウンドを実感しているからね。Ver. 2.0ではまったく違うサウンドになっている。僕の声色はこの10年で大きく変わった。当時のアルバムは、ドラムをプログラムして自宅でレコーディングしていた。ノスタルジックに言えば、それはそれで魅力的なのだが、これらのアルバムが今の HARAKIRI FOR THE SKY のようなサウンドだったら、どんなにクールだろうと思った。特に本物のドラムで、プロのスタジオで録音され、宅録のクオリティを損なうことなくね。
バンドを始めたとき、僕たちはバンドがどこに行くのかわからなかった。DIYのミュージシャンで、家ですべてを解決していた。でも、ある時点で僕たちは話し合ったんだ。リマスター?いや、それだと本物のドラムをミックスできない。リミックス?だったらアルバムを完全に録り直すことにしたんだ。この決断にはとても満足している。オリジナル・バージョンはYouTube や Spotify などに残っているから、ファンにとって問題はない。だから、どのバージョンが好きかは君たちが決めればいい」
“Scorched Earth” はプレス・リリースによれば、”悲惨なまでに壊れてしまった世界 ” にインスパイアされたものだといいます。それは “内省的” なものから離れているようにも聞こえます。
「このアルバムは政治的なアルバムかとよく聞かれるんだ。でも政治的なアルバムではないんだよ。ただ、ここ数年、特にロシアのウクライナ侵攻以来、そして一昨年の10月7日以降、実は “コロナ” 以降なんだけど、世界の出来事がどれだけ僕らの精神的にネガティブな影響を及ぼしているかに気づいたんだ。朝から晩まで悲惨なヘッドラインにさらされ、そのどれもが自分を落ち込ませる。政治的なアルバムではないけど、このような世界の出来事がアルバムのムードに自然に影響を与えているんだよ。
でも、HARAKIRI FOR THE SKY では、いつも僕ら自身が経験した自伝的なトピックについて書いている。ファンタジーは書けないし、書きたくない。2020年の半ばか終わりに、僕の人生はかなり破綻した。当時のガールフレンドは6年間付き合った僕を捨てたんだ…理由はともかく。コロナがやってきて、ライブもなく、僕は文字通り実存的な危機に陥った。そのすべてがこの作品反映され、だから歌詞には悲痛な思いが強く表れているんだ
アルバムのトラックリストを発表したとき、ある人から “エモい” と言われたんだ。”Without You, I’m Just a Sad Song ” や “Too Late for Goodbyes” のような曲やタイトルは、実際とてもエモく聞こえる。曲目が一緒にリストアップされているのを見たことがなかったから、そのことに気づかなかった。しかし、そう、最初から最後まで失恋ソングなんだよ。それは HARAKIRI FOR THE SKY にとって目新しいことではない。薬物乱用、メンタルヘルス、うつ病、壊れた人間関係といったトピックは、僕たちの音楽の重要な部分だ。そうしたテーマは僕らを夢中にさせるし、おそらくこれからもずっとそうだろう。人生は楽にはならないし、年を取れば取るほど、別れは頻繁に訪れるようになる。今は幸せな恋愛をしているし、結婚して1年になるけれど、そういう経験はいつも心に響く。幸運にも僕はとてもクールなバンドをやっていて、とてもクールな奥さんがいて、いろいろなことに恵まれているんだけど、その間に世界で起こっているすべてのことが、僕を本来あるべきでない精神状態にしてしまう。簡単に言うと、僕は繊細すぎるんだ」
古き良き、もしかしたら今よりも平和で気楽だった過去へのノスタルジーも、彼らの音楽にはタペストリーのように織り込まれています。
「HARAKIRI の音楽はいつも、すべてがより良かった過去への強い憧れの感情、究極のメランコリーを反映している。人類の歴史には常に、すべてが非常に悪いと思われた時代があり、その後、より良い時代がやってくる。個人的にも初めての恋とか、今はもういない人間関係とか、そういうことを思い出すと、メランコリックな気持ちになることは誰にでもあると思う」
また同じプレスリリースには、”Scorched Earth” は、すべてのアルバム、”HARAKIRI” が象徴するもの、音楽的、歌詞的なすべての結論のようなものとも書かれています。
「このアルバムは “HARAKIRI FOR THE SKY” の長所を1枚にまとめたものだと思う。瞑想的なポスト・ブラックのパートに、ブラスト・ビート、トレモロ・ギターといった、僕らがいつもやっているようなサウンドは健在だ。同時に、インディー・ロックやグランジ、ポスト・パンク的なアプローチなど、より実験的な要素も多く含まれている。
基本的に、このアルバムはファースト・アルバム以来の僕たちの音楽的な旅を要約したものであり、これまでのアルバムのベストを総括したものでもある。でも、これからもスタイルを根本的に変えることはないと思う。基本的に自分たちが進みたい方向は決まっている。もちろん、新しい影響は僕たちに影響を与えるけど、例えば “Scorched Earth ” で単なる “Mære 2.0 ” を作りたくはなかった。さらなる発展が僕らにとって重要だったんだ。
ただし、バンドが自分たちのスタイルを見つけるのはいいことだが、同じことを繰り返したくはない。だからこのアルバムを “Conclusio” と呼んでいるんだ。アルバム・ジャケットには、過去に登場した5匹の動物が描かれている。動物たちは燃え盛る森から逃げ惑い、そのうちの何匹かはすでに燃えている。つまり、これは終わりではなく、HARAKIRI FOR THE SKY がこれまでやってきたことの論理的帰結なんだ」
アルバムには多くのゲスト・ボーカルが参加しています。
「時系列で説明しよう。まずは AUSTERE の Tim から。AUSTERE に出会ったのは彼らのファーストアルバムが出たときで、2006年か2007年のことだった。当時18歳か19歳で、ほとんどアンダーグラウンドのブラックメタルばかり聴いていた。AUSTERE, LIFELOVER, NYKTALGIA…憂鬱なブラックメタルばかりだった。ポスト・ブラック・メタルが登場する前は、それが僕のちょっとした宗教だった。その15年後、あるライブで Tim に会った。彼は HARAKIRI のジャンパーを着ていて、僕らのファンだったんだ。彼の歌声は素晴らしかったね!
SVALBARD はもう知ってるよね。少なくとも今は、ALCEST とのツアー以来だけどバンドとの付き合いはかなり長い。2015年にウィーンのコンサートで彼らを見たときからのファンだからね。Serena は美しくクリーンな歌唱もできるし、非常にクールなハーシュ・ヴォーカルもできる。そのコンサート以来、僕はSVALBARD のファンになった。以前からスクリームもできる女性と仕事をしたいと思っていたので、彼女は第一候補だった。M.S.も、クリーン・ボーカルとのコンビネーションという点に惹かれたんだ。それに彼女は超超超素敵な女性だよ!
GROZAのP.G.は、今では親友だ。彼はザルツブルクのすぐ近くに住んでいて、しょっちゅう会っている。一緒にコンサートをしたバンドはとても少ないんだ。P.G.はもともと僕と一緒にスクリーム・ヴォーカルをやるはずだったんだけど、彼は自発的に ALICE IN CHAINS のようなスタイルでやってみたんだ。僕たち全員がかなりのグランジ・ファンであることは周知の事実だ。この曲はとてもいい仕上がりになったと思う。僕らのファンのための曲でもあると思う。
最後の曲についてだけど、M.S.はもう少し KATATONIA の流れを汲む曲を書きたかったようだ。僕も KATATONIA のファンだけど、M.S.は本当にファン・ボーイなんだ。その路線で何か書いてみたいと。僕は歌えないことはないけど、音域は信じられないほど広くはないんだ。この曲でボーカルを務めた Daniel は、実は KARG と自身のバンド BACKWARDS CHARM のギタリスト。かなり古典的なシューゲイザー・バンドだと思うよ」
“Melodic Hard Is My ”Backyard” And My Home! I Will Continuing Doing This Til The Day I Die. Doesn’t Matter If It’s Popular Or Not – For Me It’s My Music Lifestyle – Love It !!!”
DISC REVIEW “THE SECOND 1”
「メロディック・ハードロックは私の “バックヤード” であり、私の家なんだ!だから、死ぬまでやり続けるつもりだよ。人気があろうがなかろうが関係ない!私にとって、この音楽はライフスタイルなんだ。ただ、愛しているんだよ!」
“ダサい” 音楽とは何でしょうか?流行や時代にそぐわない音楽のことなのでしょうか?だとしたら、たしかにメロディック・ハードロック、通称メロハーは “ダサい” 音楽なのかもしれません。ただし、もし、”ダサい” が情熱や信念もなくただ時流に乗るだけの、名声、金、モテを欲するポーザーを指すとしたらどうでしょう?明らかにメロハーは “ダサい” から最も遠い場所にいます。なぜなら、大きな名声や金銭は今の時代、メロハーでは得られないものだから。
それでも北欧の貴公子 Mikael Erlandsson がこの音楽をやり続けるのは、メロハーが、美しい旋律がただ好きだから。あの傑作 “The 1” から30年。ついにリリースされる続編 “The Second 1” には、長い月日を経ても枯れることのなかったメロハーに対する愛や情熱が溢れています。
「私は美しいメロディーがただただ大好きなんだ。そしてそれは、私の頭の中で常に鳴っている。メジャー・キーでもマイナー・キーでも、音楽のルールにとらわれず、自分なりのやり方でやるのが好きなんだよ」
1994年、ゼロ・コーポレーションからリリースされた “The 1” はメロハーを定義づけるレコードの一枚となりました。ハードな曲もソフトな曲も、メジャー・キーでもマイナー・キーでも貫かれる旋律の審美。
もちろん、アップテンポでハード、北欧の哀愁が浸透した “It’s Alright” は特にここ日本で爆発的な人気を得ましたが、それだけではありません。例えば “Show me”, “Reason” のようなおおらかなメロディの泉や、”Wish You Were Here”, “Life is a Hard Game to Play” のようなクリスタルで澄み切った北欧の景色に “We Don’t Talk Anymore” のタンゴまで、Mikael のハスキー…ボイスが紡ぎ出すメロディはすべてが珠玉で、ジャンルの醍醐味を心ゆくまで見せつけてくれたのです。
「私は自分をシンガーソングライターとして見ているんだ。そして自分のやっていることを愛している。そうした有名になることについて、ただ興味がないんだよ。だから、人気があろうとなかろうと、これからも音楽を続けていくつもりだよ。自分のため、そして私に興味を持ってくれる人のために」
世界が音楽だけに収束していくような “C’est la vie” を聴けば、メロディがゆっくりと密やかに孤独を癒してくれるような “Paper Moon” を聴けば、Mikael のメロハーに対する情熱が些かも衰えず、むしろ今もなお燃え盛っていることが伝わるはずです。
ここには、LAST AUTUMN’S DREAM, AUTUMN’S CHILD, SALUTE など紆余曲折を経ても守り続けた美旋律の牙城が堂々と鎮座しています。メロハーは今や万人受けでも、時代の万能薬でもありませんが、それでも “Put Some Love In the World”、ほんの一欠片の愛情を、優しさを世界にお裾分けすることならできるはず。暗い時代に Mikael はそう信じて、明日も歌い続けるのです。
今回弊誌では、Mikael Erlandsson にインタビューを行うことができました。「日本は私にとって…本当にすべてなんだ。私の音楽を最初にリリースしてくれた国だから。”The 1” がすべての扉を開けてくれた。このアルバムをとても誇りに思っている。最初からね。もともとはただのデモだったものなんだ。でも、なんとかリリースにこぎつけることができた。その日から、私はほぼ毎年アルバムをリリースしているんだ!」 どうぞ!!
EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH JOHN BAILEY OF UTOPIA !!
“Allan Holdsworth Is My Biggest Musical Influence By a Long Way. I Studied Allan’s Music Eligious For Many Years. I Actually Had a Tribute Quartet And We Used To Go Out Playing Allans Music Round The UK.”
DISC REVIEW “SHAME”
「SikTh は大好きだったよ。よく聴いていたよ。THE DILLINGER ESCAPE PLAN のほうが中心だったけど。彼らの暴力性と攻撃性は本当に僕に語りかけてきたし、そのヴァイヴと僕のジャズの知識を融合させようとしたんだ」
“実験的” という言葉は、ヘヴィ・ミュージックのテクニカルな側面においてよく使用される言葉です。ただし、ただ速く、複雑なフレーズを乱立することが本当に “実験的” な音楽なのでしょうか?むしろ、ジャンルの殻を破るような破天荒にこそ、実験という言葉は相応しいようにも思えます。そうした意味で、メタル・コア、プログ・メタルの殻を完全に突き破った SikTh は実に実験的なバンドでした。四半世紀の時を経て、SikTh の志を継ぐ UTOPIA は、同じ UK の鬼才 Allan Holdsworth の遺伝子をも取り入れて、世界に再び実験の意味を問います。
デスメタル、グラインドコア、ドゥーム・メタル、ハードコア、プログレッシブ・ロック、ジャズ、そして時には “謎” としか言いようのないものまで、多様性のモダン・メタルを象徴する楽園 UTOPIA は、実際あまりにも前代未聞です。
「Allan Holdsworth は、僕の音楽的な最大の影響者だ。僕は何年も Allan の音楽を熱心に研究した。実際にトリビュート・カルテットを持っていて、イギリス中で彼の音楽を演奏していたんだ。彼のソロを書き写したり、彼の曲を学んだりするのに、文字通り何千時間も費やしたよ。 同時に、Pat Metheny, Mike Morenom Julian Break, Kurt Rosenwinkel, Nelson Veras, Jonathan Kreisberg も僕に大きな影響を与えているんだ」
Allan Holdsworth の影響を受けたメタルといえば、もちろん真っ先に MESHUGGAH が浮かぶはずです。ただし、彼らの場合はどちらかといえば Fredrik Thordental のソロイズムに Allan の影を見ることのほうが多かったような気がします。一方で、プロのジャズ・ギタリストでもあり、Holdsworth 研究に何千時間も費やしてきた UTOPIA のギタリスト John Bailey はソロのみならず、アトモスフィアやリズムの意外性にまで大きく踏み込んでいます。
それは、MESHUGGAH 的なポリリズミック、整合を不整合に見せるテクニックではなく、まさに奇想天外、青天の霹靂なオフキルター、不穏と破綻の一歩手前、ズレたリズムの面白さ。
「最近は、人々が僕らを発見しようがしまいが、本当にどうでもいいんだ。僕個人としては、自分たちのアウトプットにとても満足しているし、みんながそれを気に入ってくれるなら最高だけど、僕にも尊厳があるし、ソーシャルメディアやインスタント・カルチャーに自分の音楽人生をどう構成するかを左右されるようなことはしたくない。君のような人たちが僕らにメールをくれたり、インタビューを申し込んでくれたりするのは、とても個人的なことなんだ。それを聴いて気に入ってくれる人が何人かでもいれば、それは僕にとって素晴らしいことなんだ」
フィレンツェの哲学者マキャベリについて考察したオープナー “Machiavelli” は、そんな破綻寸前のスリルを醸し出す UTOPIA の真骨頂。デスメタルとハードコアで即座に惹きつけ、段階を踏んで展開し、不協和音のギター・ワーク、フレットレスの魔法、様々な拍子、そしてクジラの鳴き声に似たリラックスした不気味なアンビエント・インタールードまで、その破天荒は破綻寸前。だからこそ面白い。
目的のためには手段を選ばない、力の信奉マキャベリズムは、政治から人々の個人的な生活にまで広げることができる興味深い概念です。それはおそらくほとんどの人の中に存在し、権力や影響力のある地位にしがみつくために道徳的な行動や才能を堕落させます。UTOPIA の “実験性” はそんなマキャベリズムとは真逆の場所にいて、自分たちの才能ややりたい音楽だけを信じて邁進し続けるのです。だからこそ尊い。
今回弊誌では、John Bailey にインタビューを行うことができました。「15年間は、ほとんどジャズとクラシック音楽一筋だったんだ。ジャズの修士号を取得し、さまざまなジャズ・アンサンブルを結成した。クラシック・ギターのツアーも何度かやったし、ジャズのライブもたくさんやった」 どうぞ!!
EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES !!
“Everyone Forgets That Yamcha And Tien Are The Unsung OG Heroes Of Dragon Ball, By The Time You Get Around To Dragon Ball Z Everybody Is So Overpowered You Lose That.”
DISC REVIEW “PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES”
「Thank You Scientist はあまり聴いたことがなかったんだ。2019年に彼らのオープニングを飾ったし、本当に素晴らしい人たちだったからあまり言いたくないけど、彼らにハマったのは僕らがすでに地位を確立したずっと後だったんだ。その時点で、僕たちの2枚目のリリース “The Video Game EP” は少なくとも1年前にリリースされていたからね。でも今聴くと、確かに似ているところがあるね」
2011年、ニュージャージー州モントクレア。Thank You Scientist は “The Perils of Time Travel” でジャジー&サックスを前面に押し出した複雑性と、エモーショナルで人を惹きつけるパワーポップのメロディが同居した革命的で魅力的なデビューEPをリリースしました。彼らはキャリアの道のりでますますジャズ・フュージョンの影響に傾き、ますます複雑なインストゥルメンタルと、メロディアスでありながらより複雑なソングライティングを聴かせてくれています。しかし、もしTYSが複雑なジャズよりも、音楽性をキャッチーでエモいコーラスをシームレスに折り込むという天性の才能に集中していたとしたら?ニューイングランドを拠点とするプログ/ポップ/マス/エモ・アンサンブル、Professor Caffeine & the Insecurities のセルフタイトルはまさにその “IF” を実現します。
「SEVENDUST, ALTER BRIDGE, ANIMALS AS LEADERS といったバンドに出会ったとき、彼らは僕にもっと音楽を追求するよう背中を押してくれたんだ。CALIGULA’S HORSE からビリー・アイリッシュへ、CARBOMB から BOYGENINUS へ、といった具合だ」
印象的なフックや曲作りと、興味深く進歩的な音楽的アイデアのバランスを取る最高で最初のバンドが RUSH だとしたら、Professor Caffeine はこの指標で非常に高いスコアを獲得するはずです。それはきっと、彼らを “プログ” の世界に誘った偉人たち、CALIGULA’S HORSE や ANIMALS AS LEADERS が常に複雑性とメロディの美しさを両立させていたから。
リスナーは、どうしようもなくキャッチーで甘ったるくなりそうなコーラス、”Wolf Fang Fist!” や “Astronaut” を口ずさむ一方で、ほぼすべての曲にまるでクッキーの中のチョコレート・チップのように、トリッキーで小さなアルペジオが隙間なくちりばめられていることに気づくはずです。
“The Spinz” に組み込まれた狂ったようなピアノ・ランや、陽気なサウンド “Dope Shades” のバックボーンを形成する驚くほど複雑なジャズ・ハーモニーのように、時には繊細なものもあれば、”That’s a Chunky” でのクランチーなリフとシンセの爆発的なバーストや、”Make Like a Tree (And Leave)” のコーラスに充満する不条理なほどヌケの良いギター・リードなど、より明白な場合も。リスナーが一瞬でも、このバンドのパワー・ポップの才能に導かれてプログであることを忘れてしまうたびに、彼らはまた複雑なユニゾン・ラン、突然のテンポ・シフトや様々な小道具で絶妙のバランスを構築していきます。
そう
「この曲はヤムチャにちなんでいるんだ!ヤムチャはDBZサーガではあまり活躍しなかったけれど、子供の頃から大好きなキャラクターだった。ヤムチャは悟空に対抗できる最初のキャラクターの一人で、彼が “狼牙風風拳” という拳の技をキックから始めるのがいつもコミカルだと感じていたんだよね (笑)。僕たちはドラゴンボールの世界が大好きだから、Dan もこのネーミングを気に入ってくれると思ったんだ。バンドに見せたオリジナルのデモはBPMが20も速くて、想像するのも乱暴なんだけど、もともと最初のアイデアは、ぶっ飛んだ、容赦のない “Kick You In the Face” なライブ・ソングやアルバムのオープニングを作ることだったんだ」
アルバムのハイライトは、ドラゴンボールのヤムチャをテーマとした “Wolf Fang Fist!” “狼牙風風拳” でしょう。物語が進むにつれてインフレしていくキャラクターの強さと “気”。しかし、私たちは原点を忘れてはいないだろうか?ヤムチャの狼牙風風拳や天津飯の気功砲が、ドラゴンボール初期のコミカルな笑いの中で、シリアスに絶妙なバランスを生み出していました。アルバムはフック対複雑、光と影、ユーモアとシリアスの対立が常に存在していますが、まさにドラゴンボール初期のように絶対にどちらかが勝ちすぎることはないのです。
今回弊誌では、Professor Caffeine & the Insecurities にインタビューを行うことができました。「放課後はDBZのセル編やゾイドを見るために急いで家に帰ってたし、サムライチャンプルーは夜遅くまで見てたよ。植松伸夫は、ダークソウル、メトロイド、バイオハザード、そしてソニーと任天堂のほとんどすべてのゲームとともに、作曲家として僕に大きなインスピレーションを与えてくれた」 どうぞ!!
PROFESSOR CAFFEINE & THE INSECURITIES “S.T.” : 10/10