EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH MATTEO MANCUSO !!
“A Good Advice Would Be To Shut Down The Phone, Laptop And Everything Around You, And Just Explore The Guitar.”
DISC REVIEW “THE JOURNEY”
「僕は指弾きを選んだというわけじゃなくてね。というのも、エレキギターを始めたばかりの頃は、ピックを使うということを知らなかったんだ!その後、ピックを “発見” したんだけど、フィンガー奏法に慣れすぎていたし、僕は(今もそうだけど)信じられないほど怠け者だったから、ピックの使い方を学ばなかったんだ。メリットとデメリットはあると思うけど、どちらが良いということはないとも思う。何をプレイしたいかによるんじゃないかな」
John Petrucci, Joe Satriani, Steve Vai, Tom Morello, Frank Gambale など、ギター・シュレッドの世界は実は、イタリア系のプレイヤーを中心に回ってきました。そしてここにまた、イタリアの赤、光速の、フェラーリ・レッドの血を引くシュレッダーが登場しました。驚くべきことに、Steve Vai, Al Di Meora, Tosin Abasi といったモンスター級のギタリストがこぞって “ギターの未来” と称するこの26歳のシチリア人 Matteo Mancuso は、かの Allan Holdsworth にも例えられる難解かつ超常的フレーズの数々を、指弾きでこなしています。
「僕は自分のことをジャズやロック、どちらかのプレイヤーだとは思っていないんだ。僕はただ、ギターを自分を表現する道具として使っているミュージシャンなんだ!だから、聴いたものすべてをミックスするのが好きなんだよ。その方が自然でのびのびと感じられるからね」
もちろん、Matteo のテクニックは誰もが驚くような、スペクタクルと知性、そして野生が溶け合うギターのイノベーションです。しかし、彼の本当の真価は “良い曲が書ける” ところにあります。ジャズ、フュージョン、ロックにメタルを咀嚼した Matteo の音世界を巡る旅路 “The Journey” は、ウェス・モンゴメリーから WEATHER REPORT、ジミヘン、さらに TOOL や Plini に至るまで、実に色彩豊かで奔放な、万華鏡の景色を届けてくれます。そこに Matteo のマジック・タッチがあれば、誰が言葉を必要とするでしょうか?
実際 Matteo は、インストは歌物よりも絶対的に数が少ないからこそ、ジャンルを超えて音源を探索し、そして様々な素養を身につけることができたと胸を張ります。そうしていつかは、Eric Johnson の “Cliffs of Dover” や Santana の “Europa” と肩を並べるほどに、雄弁なインスト音楽を創造したいと願うのです。
「パシフィカは、気軽に買えるストラトタイプの中でおそらく最高の入門機なんだ。それに、僕は良いギター・トラックをレコーディングするのにハイエンド・ギターは必要ないと思う!最も重要なことは、良いサウンドを求めるときの演奏の出来栄えだからね!」
加えて、うれしいことにこの新進気鋭のイタリア人は、YAMAHAのパシフィカを愛機として使用しています。もちろん、パシフィカはプロ御用達の “ハイエンド・ギター” ではありません。しかし、だからこそ Matteo はパシフィカを使用しているふしがあります。誰にでも手にすることのできるストラトタイプの王様であるパシフィカで魔法を生み出すことによって、Matteo はギターの敷居を下げ、裾野を広げていきます。
今回弊誌では、Matteo Mancuso にインタビューを行うことができました。「Allan Holdsworth はギターの数少ないイノベーターの一人で、僕はいつも彼をヘンドリックスやヴァン・ヘイレンと同列に並べていたんだ。彼は、ギターが多くの素晴らしい方法で演奏できることを教えてくれたし、彼のハーモニーのアプローチとボキャブラリーは、まさにこの世のものとは思えないものだったよ」 YouTubeで158kのフォロワーを獲得し、ギター・モンスターたちから称賛されたデビュー・アルバム “The Journey”。まさに新しい世界秩序の幕開けでしょう。どうぞ!!
MATTEO MANCUSO “THE JOURNEY” : 10/10
INTERVIEW WITH MATTEO MANCUSO
Q1: First of all, as a Japanese person, I am very happy that you are using Yamaha Pacifica. It is by no means a high-end guitar, but what do you like about the Pacifica?
【MATTEO】: Thank you for having me! First of all I think the Pacifica is probably the best entry level Strat you can buy now, and also I don’t think you need an high-end guitar in order to record good guitar tracks! Most important thing is execution when you want a good sound! I first tried the Pacifica 2 years ago and I immediately felt comfortable, I also liked that the radius is not too much considering that is a Strat.
Q1: まず、あなたがYAMAHAのパシフィカを愛用していることが、日本人としてうれしいですね!決して “ハイエンド・ギター” というわけではありませんが、なぜパシフィカが気に入ったのですか?
【MATTEO】: インタビューをありがとう!まずね、パシフィカは、気軽に買えるストラトタイプの中でおそらく最高の入門機なんだ。それに、僕は良いギター・トラックをレコーディングするのにハイエンド・ギターは必要ないと思う!最も重要なことは、良いサウンドを求めるときの演奏の出来栄えだからね!
2年前に初めてパシフィカを試奏して、すぐに心地よさを感じたね。ストラトであることを考えると、指板ラジアスが大きすぎないのも良かった。
Q2: What else do you like about Japanese culture, anime, games and music?
【MATTEO】: I’ve never been in Japan but I was always fascinated by it! I don’t know too much about the culture but of course I watch some anime once in a while (Attack on Titan and One Punch Man are some of my favorites, and of course I grew up watching Dragon ball when I was a kid, Goku turning super Sayan against Frieza for the first time still gives me chills!) and I’m a big fan of the Final Fantasy saga, especially Final Fantasy XII was a game I played a lot when I was in middle school. About music the first Japanese Bands I listened to were Casiopea and T-square, They were my introduction to Japanese Fusion and I still listen to some of that stuff when I can.
Q2: 他にも、日本の文化で興味のあるものはありますか?
【MATTEO】: 日本に行ったことはないけど、いつも日本に魅了されているよ!文化についてはあまり詳しくないけど、もちろんアニメはたまに見るよ。進撃の巨人とワンパンマンがお気に入りなんだ。あと、もちろん子供のころはドラゴンボールで育ったよ。悟空が初めてフリーザを相手にスーパーサイヤ人になるシーンは今でもゾクゾクするね!
それに、ファイナル・ファンタジー・シリーズの大ファンでもあるんだ。特にファイナル・ファンタジーXIIは中学生の時によくプレイしたゲームだ。
音楽については、最初に聴いた日本のバンドは Casiopea とT-Square で、彼らがジャパニーズ・フュージョンを知るきっかけになったし、今でも時々聴いているんだ。
Q3: You started playing guitar because of your father’s influence, right? What kind of music did he introduce you to?
【MATTEO】: My Father introduced me to a lot of jazz music when I was a kid. I started as a pure rock’n roll player so my first influences were Hendrix, AC/DC, Deep Purple and Led Zeppelin, but later on I kind of got back in time and I started listening some of the jazz greats like Django Reinhardt and Wes Montgomery, and that was thanks to my father.
Q3: ギターは、父親の影響で始めたそうですね?
【MATTEO】: 子供の頃、父がジャズをたくさん聴かせてくれた。でも、僕は純粋なロックンロール・プレイヤーとしてスタートしたから、最初に影響を受けたのはヘンドリックス、AC/DC, DEEP PURPLE, LED ZEPPELIN だったけど、その後、時間をさかのぼってジャンゴ・ラインハルトやウェス・モンゴメリーといったジャズの偉人を聴くようになったんだ。その点では、父に感謝しているよ。
Q4: What’s interesting is that you are right in the middle of jazz and rock, making great music. Do you consider yourself a jazz guitarist, a rock guitarist, or something else?
【MATTEO】: I don’t consider myself a jazz or rock player, I’m just a musician who use the guitar as a tool to express myself! I don’t like to think as genres as separate boxes or compartments where you have to choose which one to use, that’s why I like to mix everything I listened because it just feels more spontaneous and natural to me.
Q4: 興味深いのは、あなたの素晴らしい音楽がちょうどロックとジャズの中間地点にあることです。あなた自身は、ジャズ・ギタリスト、ロック・ギタリスト、どちらだと思っていますか?
【MATTEO】: 僕は自分のことをジャズやロック、どちらかのプレイヤーだとは思っていないんだ。僕はただ、ギターを自分を表現する道具として使っているミュージシャンなんだ!だから、聴いたものすべてをミックスするのが好きなんだよ。その方が自然でのびのびと感じられるからね。
Q5: When I listen to songs like “Drop D” I get a vibe of modern metal bands like Meshuggah and Tool, do you listen to metal or bands like that?
【MATTEO】: I know about tool and Meshuggah and of course there is some metal on my influences! One of my favorite metal oriented players is Plini and I really like his music because it is really rich and colorful with a lot different nuances, but I’m not a really great “traditional” metal listener, I listened to some of the traditional metal bands when I was a teenager, like Iron Maiden, Ozzy Osbourne, Black Sabbath and Metallica, but I’ve never been too much into it, I was more into the prog scene like Dream Theater, Yes, Emerson Lake and Palmer, so drop-d has a strong prog influence.
Q5: さらにいえば、”Drop D” のような曲を聴くと、MESHUGGAH や TOOL のようなモダンなメタル・バンドを想起させる瞬間さえありますね?
【MATTEO】: TOOL や MESHUGGAH は知っているし、もちろん影響を受けたメタルもあるよ!
僕の好きなメタル志向のプレイヤーの一人は Plini で、彼の音楽は実にリッチでカラフルで、様々なニュアンスを持っているからとても気に入っているんだ。ただ、僕はあまり “伝統的な “メタルのリスナーではないね。10代の頃は、IRON MAIDEN, Ozzy Osbourne, BLACK SABBATH, METALLICA といった伝統的なメタル・バンドをいくつか聴いていたけれど、あまりのめり込んだことはなくて、むしろ DREAM THEATER, YES, EL&P といったプログ・シーンの方が好きだったな。
Q6: What is unique about your technique is that you do everything with your fingers without using a pick. Your technique sounds more like a classical guitarist than Jeff Beck. Why do you choose your fingers over a pick?
【MATTEO】: I didn’t really choose fingers because when I first started I didn’t know that you should use a pick for the electric guitar! Later on I “discovered” it but I was too used to my finger technique and because I was (and still I am) incredibly lazy I didn’t learn how to use it. I think there are advantages and disadvantages, but there’s not a better technique than the other, it really depends on what do you want to play.
Q6: 驚くべきことに、あなたはあの難解なフレーズたちをすべて、クラシック・ギタリストのような指引きでこなしています。なぜ、ピックを使わずに、指弾きにこだわっているのですか?
【MATTEO】: 僕は指弾きを選んだというわけじゃなくてね。というのも、エレキギターを始めたばかりの頃は、ピックを使うということを知らなかったんだ!
その後、ピックを “発見” したんだけど、フィンガー奏法に慣れすぎていたし、僕は(今もそうだけど)信じられないほど怠け者だったから、ピックの使い方を学ばなかったんだ。メリットとデメリットはあると思うけど、どちらが良いということはないとも思う。何をプレイしたいかによるんじゃないかな。
Q7: Your guitar sometimes reminds me of Allan Holdswosth. Unfortunately he passed away, but what was he like for you?
【MATTEO】: I think Allan was one of the very few innovators of the guitar, I always put him on the same league as Hendrix and Van Halen. He showed us that the guitar can be played in so many wonderful ways and his harmonic approach and vocabulary was just out of this world. The first time I listened to him I felt like I was listening some alien music from a different planet! It is for sure one of my favorite players, unreachable for us mere mortals!
Q7: あなたのギター・プレイは、時に Allan Holdsworth を彷彿とさせますね。
【MATTEO】: Allan はギターの数少ないイノベーターの一人で、僕はいつも彼をヘンドリックスやヴァン・ヘイレンと同列に並べていたんだ。彼は、ギターが多くの素晴らしい方法で演奏できることを教えてくれたし、彼のハーモニーのアプローチとボキャブラリーは、まさにこの世のものとは思えないものだったよ。
初めて彼の曲を聴いたとき、違う惑星から来たエイリアンの音楽を聴いているような気がしたものだよ!僕たち人間には手が届かないけど、お気に入りのプレイヤーの一人であることは間違いないよ!
Q8: Guitar monsters like Steve Vai, Al Di Meora, and Tosin Abasi call you “the future of the guitar. How do you feel about such praise? And where do you see the future of the guitar?
【MATTEO】: It makes me incredibly happy of course! I have huge respect for these players and they influenced me in a lot of ways! It feels wonderful but at the same time you feel more responsibility because of that. Hearing these players talking about me was also a strong motivation to practice more and write more music.
Q8: Steve Vai, Al Di Meora, Tosin Abasi といったギター・モンスターたちが、口を揃えてあなたを “ギターの未来” だと賞賛しています。
【MATTEO】: もちろん、信じられないくらいうれしいよ!彼らを心から尊敬しているし、いろいろな面で影響を受けている!素晴らしいことだと感じると同時に、その分責任も感じているんだ。そして、そうしたプレーヤーが僕のことを話してくれるのを聞くことで、もっと練習してもっと曲を書こうという強い動機にもなったんだ。