NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【SKYHARBOR : GUIDING LIGHTS】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH KESHAV DHAR OF SKYHARBOR

INDIA BASED SUPER PROG/DJENT BAND SKYHARBOR RELEASED THEIR AWESOME NEW ALBUM “GUIDING LIGHTS”!!

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インドの新鋭、DJENT/PROG 界期待の星、SKYHARBOR が待望の 2ND ALBUM “GUIDING LIGHTS” を BASICK RECORDS からリリースしました。 先日レビューにも綴りましたが DANIEL TOMPKINS が正式に加入、バンドも固まって DJENT とアトモスフィアを融合させた POST-DJENT という方向性が明確に定まったモダンメタルの大傑作だと思います。バンドの中心人物の一人 KESHAV DHAR にインタビューを行う事が出来ました。”GUIDING LIGHTS” を紐解き、さらに良く理解するためにぜひ読んでみて下さい。どうぞ。

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ABOUT “GUIDING LIGHTS”

Q1: Your new album “Guiding Lights” is just released!! How do you feel now?

【KESHAV】: It feels great! It’s a very different feeling from the first album which took many years to finish, this one has been much more quick but we are extremely excited to present our first work created as a group effort.

Q1: 新作 “GUIDING LIGHTS” が発売されましたね!!

【KESHAV】: 最高の気分だよ!完成に何年も要した1stアルバムとは全然違う気持ちだね。今回はもっと早く完成したんだけど、バンドとして初めて製作した作品だから発表出来て最高に興奮しているよ。

Q2: Now, let’s talk about “Guiding Lights”. Your 1st album “Blinding White Noise: Illusion & Chaos ” has two parts, Illusion and Chaos and they had stories. So, does “Guiding Lights” have a conceptual story?

【KESHAV】: It is not a story per se, more like a common thematic thread of positive energies and uplifting emotions. Life is far too short to waste on negative thoughts.

Q2: 1st アルバム “BLINDING WHITE NOISE: ILLUSION & CHAOS” は二つのパートに分かれて互いにストーリーを持っていましたね。”GUIDING LIGHTS” にそういったコンセプトはありますか?

【KESHAV】: アルバム自体にコンセプトはないんだ。もっと良くあるようなテーマを扱っているよ。ポジティブなエナジーとか気持ちを高揚させるようなね。ネガティブな考えで時間を無駄にするには人生は短すぎるよね。

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Q3: I rated 10/10 to “Guiding Lights”. This one is really masterpiece. What is the difference between “Blinding White Noise: Illusion & Chaos ” and “Guiding Lights”. We can listen to two awesome ten minutes songs. How have you been progressed?

【KESHAV】: Thank you very much! I really appreciate that. The biggest difference is that there is more colour, a bigger variety of flavours, due to equal inputs from everyone in the band. ‘Blinding White Noise’  sounds like it was written by one singer and one guitar player (which it was). It doesn’t sound like a ‘band’ and sounds more like a ‘project’ instead. ‘Guiding Lights’ on the other hand, in my opinion at least, sounds like a band getting together in a room and jamming together, which it actually wasn’t (because of the distance and logistical impossibility) but our ideas and synergies have matched so perfectly to the point that we sound like we have written everything together in a room.

Q3: 弊サイトでは “GUIDING LIGHTS” に 10/10 を点けました。傑作だと思っています。このアルバムでは長尺 10 分 の素晴らしい 2曲も聴く事が出来ますね。今作は前作と比べてどのように進化したと思いますか?

【KESHAV】: どうもありがとう!本当に感謝しているよ。前作との大きな違いはメンバー全員から等しいインプットがあることでより多くの”色”、多くのバラエティーが生まれたって事だね。“BLINDING WHITE NOISE” は一人のシンガーと一人のギタリストによって書かれたようなアルバムだった(実際そうだったんだけどね)。バンドのサウンドと言うよりはプロジェクトのような物だったね。”GUIDING LIGHTS” は少なくとも僕の考えでは全く逆で、実際には距離的な問題で不可能だったんだけど、あたかも同じ部屋に集まって一緒にジャムって作ったようなサウンドになっていると思うんだ。僕達のアイデアとシナジーが完全にマッチしたからこそそういったサウンドが生まれたんだと思うよ。

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Q4: “Guiding Lights” was mixed & mastered by Forrester Savell (Karnivool, Animals As Leaders, Dead Letter Circus). I don’t know whether that is the reason or not, I think “Guiding Lights” has more atmosphere than “Blinding White Noise: Illusion & Chaos “. I called it “Post-Djent” (Djent + Post-Rock or Alternative). What do you think about that?

【KESHAV】: I don’t really think so to be honest. Forrester’s role was basically just to mix and master. The producing part of the process was handled by me again, with inputs from everyone in the band. Things like sound selections, designing tones, etc, was done by us, and it was our decision to go for a very dynamic and emotive sound this time. In fact, the pre-production demo versions of the song actually sound a lot more atmospheric and ‘wall of sound’ like.  What Forrester did was to bring a very experienced and unbiased pair of ears to the table and clear away a lot of the unnecessary junk that we had put in, and then sculpt the tones into the huge powerful and natural mix that is his signature sound, especially the drums and bass.

Q4: “GUIDING LIGHTS” は FORRESTER SAVELL (AAL, KARNIVOOL, DLC) がミックスとマスターを手掛けていますね。音楽性がよりアトモスフェリックになったのは彼の起用が関係していますか?

【KESHAV】: 正直言って全く関係ないと思うよ。FORRESTER の役割は基本的にただミックスとマスターを行う事だったからね。プロデュースは今回もバンド全員のインプットを貰いながら僕が行ったんだ。サウンドの選択、トーンのデザインのような事は全部バンドがやったんだよ。だから今回のよりダイナミックでエモーティブなサウンドに向かうという決断も当然僕らによってなされたんだ。事実、プレプロダクションの段階で製作したデモはもっとアトモスフェリックでさながら”音の壁”みたいだよ。FORRESTER は経験豊かで先入観のない耳で聴いて僕達が加えていた必要のない部分を削ぎ落とし、彼らしい力強さと自然さを合わせたようなトーンに磨き上げてくれたよ。特にベースとドラムをね。

【ABOUT SKYHARBOR】

Q1: This is our first interview with you. So, would you tell us about the band? I like your band name “Skyharbor”. What is the origin of that?

【KESHAV】:The origin of the name ‘Skyharbor’ is a sort of tribute to two of my favourite bands of all time, Oceansize and Cloudkicker. About the band… we are a bunch of guys from around the world with completely different backgrounds who somehow connected over the internet due to our mutual love of sound waves 🙂

Q1: バンドについて聞かせて下さい。SKYHARBOR というバンド名は素敵ですね。由来を教えて下さい。

【KESHAV】: SKYHARBOR の由来は僕のATB(オールタイムベスト)バンド二つ、OCEANSIZE, CLOUDKICKER、へのトリビュートみたいな感じなんだ。(注:OCEAN→HARBOR, CLOUD→SKY)バンドについて話すと、えーっと、僕達はサウンドウェーブを愛するが為にネットでいくらか繋がった全く異なったバックグラウンドを持って世界中から集まった野朗集団なんだ(笑)

Q2: Dan becomes official member of the band. Is it right? He returned to TesseracT, and is doing lots of other projects. And so does Anup. Do you think it becomes an obstacle to activity of Skyharbor?

【KESHAV】: It is something that can be an obstacle, but fortunately we have good communication with Tesseract and we are aware of each others plans well in advance. The key to managing many projects is to be honest and have good communication with everyone.

Q5: DAN (DANIEL TOMPKINS) が正式に加入しましたね。彼は TESSERACT に復帰し他に様々なプロジェクトも抱えています。ANUP (SUSTRAY) もそうですが。メンバーの課外活動は SKYHARBOR の活動の妨げにはなりませんか?

【KESHAV】: 確かに障害になり得るね。ただ幸運な事に、僕達はTESSERACT と密に連絡を取り合っているからお互いに前もって計画を知る事が出来るんだ。多くのプロジェクトを掛け持ちするコツは全員に正直になってしっかりコミニケーションを取る事だね。

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Q3: Legendary Marty Friedman played in “Blinding White Noise: Illusion & Chaos “. And “Guiding Lights”, Mark Halcomb of Periphery plays on “Allure”. Why does he take part in this song?

【KESHAV】:  We are all huge fans of Mark’s style and playing, and it has been a dream to collaborate with him for a very long time now. Finally we made it happen!

Q3: 前作には MARTY FRIEDMAN が参加していましたね。そして今作では PERIPHERY の MARK HALCOMB が “ALLURE” に参加してギターを弾いていますね。

【KESHAV】: 僕達は皆マークのスタイルと演奏の大ファンなんだ。彼とコラボレートするのは長年の夢だったんだ。遂に叶ったよ!

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Q4: I interviewed with Amogh Symphony too. Metal scene of India growing so fast. Why? And do you know any good bands of India that recomends for readers?

【KESHAV】: There are many superb bands in India that are working really hard and making some great music. Bands like Pangea, Bhayanak Maut, Scribe, Until We Last etc are ones to look out for.

Q4: 以前同郷の AMOGH SYMPHONY にもインタビューする機会がありました。インドのメタルシーンは活発に見えますね。オススメのバンドはありますか?

【KESHAV】: インドには真剣に活動し、良い音楽を作っている素晴らしいバンドが沢山いるよ。PANGEA, BHAYANAK MAUT, SCRIBE, UNTIL WE LAST なんかはオススメだよ。

Q5: Would you tell us about your guitar equipments?

【KESHAV】: I (Keshav) have a Mayones Regius 6 Custom and a PRS 7 SE. Devesh has a Ernie Ball Music Man JPX7. Both of us use Fractal Audio Axe-FX II units.

Q5: 使用ギターと機材を教えて下さい。

【KESHAV】:(KESHAV) MAYONES REGIUS 6PRS 7 SE を使用しているよ。DEVESH は ERNIE BALL MUSIC MAN JPX7 だよ。二人とも FRACTAL AUDIO AXE-FX II を使用しているよ。

【FIVE FAVORITE ALBUMS: KEY TO KESHAV】

OCEANSIZE: EFFILORESCE

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KARNIVOOL: SOUND AWAKE

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MESHUGGAH: CATCH 33

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JAKOB: SOLACE

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CLOUDKICKER: BEACONS

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【MESSAGE FOR JAPAN】

VIDEO MESSAGE FROM DEVESH

I really really like AKB48 actually!  And of course Marty Friedman is a friend and a wonderful musician and I guess he is more Japanese than American now, haha! MONO (I think they are Japanese) are also simply amazing.

僕は本当に心の底から AKB48 が大好きなんだ!勿論、マーティーさんは友達だし素晴らしいミュージシャンだよね。もうアメリカ人っていうより日本人なんじゃないの?(笑) MONO (彼らは日本人だ) もただ単純に素晴らしいよ。

KESHAV DHAR

SKYHARBORのFBページ
AMAZON: SKYHARBOR-GUIDING LIGHTS
THANKS A LOT, KESHAV, DEVESH, AND SKYHARBOR!!

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