EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH PER NILSSON OF SCAR SYMMETRY !!
“Meshuggah Let Me – Even Insisting On – Play My Own Solos In The Songs, Not Copying Fredrik’s Solos, And I Had a Lot Of Fun With That. I Improvised Every Solo So That Every Night, I Could Try Something New.”
DISC REVIEW “THE SINGULARITY (PHASE Ⅱ)”
「MESHUGGAH のツアーで数年間は忙しかったし、NOCTURNAL RITES のアルバム制作とツアー、KAIPA との数枚のアルバムのレコーディング、他のバンドのプロデュースやミックスの仕事、セッションの仕事、2019年には父親になったし、世界的なパンデミックも起きた。だから、私生活でも仕事でも世界全体でもいろいろなことがあったんだよ!でも、アルバムがついにリリースされ、ファンが本当に気に入ってくれているようで、今は本当に素晴らしいと感じているよ!」
スウェーデンの近未来知的創造体 SCAR SYMMETRY がバンド結成20年のメモリアルに華々しい復活を遂げようとしています。主役はもちろん、あの MESHUGGAH で鬼才 Fredrik Thordendal の代役を長く務めたギターマスター Per Nilsson。紆余曲折のあったバンドですが、中心メンバーであった Christian Älvestam と Jonas Kjellgren が去って Per の創造性を心臓に据えた北欧の特異点は、メロデスのカタルシスとプログレッシブな冒険心を絶妙な “対称性” で律する最高の SF エピックを紡ぎ出しています。
「3部作の各章は、3部作の音楽世界の一部とつながり、感じられる必要がある一方で、僕は各フェーズが独自のものであることも望んでいたからね。だから、”Phase II” では、メロディや先進性を犠牲にしてでも、”Phase I” よりもかなりヘヴィでアグレッシヴなものにする必要があったんだ」
2014年に始まった SCAR SYMMETRY の “The Singularity” 三部作。キャリア・ハイとなった “Phase I” は、トランス・ヒューマニズム (科学技術で人間の身体や認知を進化させる思想) を軸としたSF コンセプト・アルバムで、精巧であると同時にバンドの歴史上最もキャッチーな作品でした。一般の人間と、金に物を言わせて自身を強化したエリート集団 “ネオ・ヒューマン” との階級闘争、そして戦争に発展する未来社会の物語。Per Nilsson 率いるスウェーデンの5人組は、9年後の “Phase Ⅱ” においても変わらず自信に満ち、強力で、自分たちの “シンギュラリティ” を完全にコントロールしているように見えます。
「近い将来、僕たちは AI に、僕たちが望み、体験したい芸術を創作するよう促すことができるようになるだろう。例えば、モーツァルトとポール・マッカートニーが作曲し、ボブ・ロックがプロデュースとレコーディングを担当し、ベースはクリフ・バートンに、ボーカルはエルトン・ジョンに……といったような曲を AI に作らせることができるようになる。もし、その結果に満足できなければ、AI に指示をして微調整してもらえばいいだけだろう」
とはいえ、2004年、境界のない新しいタイプのデスメタルを作ろうと結成されたバンドには、もはや AI の助力や指図は必要ないでしょう。巨大なシンセサイザーと、本物のデスメタルの嗎、官能的なクリーン・ボーカルはシームレスに組み合わされて、対称と非対称の狭間にある天秤のバランスを巧みに釣り合わせていきます。
FEAR FACTORY や SOILWORK も真っ青なメタル・ディストピアの残酷さに唖然とさせられた刹那、そこにメロディーが生まれ、エピックが兆し、プログパワーのような雄々しさとメロハーのようなエモーションが乱立していきます。深慮遠謀のリフワークに、天高く舞い上がる緻密な音のホールズワース階段こそ Per Nilsson の真骨頂。Jacob Collier や Tim Miller, Tigran Hamasyan まで咀嚼したメタル世界のエイリアン、最高のサブジャンルとギター・ナードの組み合わせは、すべてがユニークで予測不可能なサウンドを生み出すためにブレンドされているのです。
叫び声を上げるもよし、激しく頭を振るもよし、エアギターを達者に気取ってみるもよし、空を見上げながらメロディを口ずさむもよし。あらゆる形態のメタル・ファンにとってあらゆる条件を満たすアルバムがここに完成をみました。もしかすると、Per Nilsson はすでに、人工知能を宿したトランス・ヒューマンであり、このアルバムこそが “シンギュラリティ” を超えた未来なのかもしれません。
今回弊誌では、Per Nilsson にインタビューを行うことができました。「”Future Breed Machine”、”Rational Gaze”、”Bleed” といった僕のお気に入りの曲を演奏できた。そして観客が熱狂するのを見ることができた。彼らは、Fredrik のソロをコピーするのではなく、自分自身のソロを曲の中で演奏させてくれたんだ。僕は毎晩、何か新しいことに挑戦できるように、すべてのソロを即興で演奏したよ」 どうぞ!!
SCAR SYMMETRY “THE SINGULARITY (PHASE II – XENOTAPH)” : 10/10
INTERVIEW WITH PER NILSSON
Q1: First of all, it has been nine years since the release of “The Singularity (Phase I – Neohumanity)” and now the long-awaited second chapter has been released!
With your participation in Meshuggah, but you yourself did not expect it to take this long, would you agree, haha?
【PER】: Haha yes I definitely didn’t plan for it to be almost nine years! Touring with Meshuggah kept me busy for a few years, I also did an album and toured with Nocturnal Rites, recorded a couple of albums with Kaipa, did production and mix work for other bands and some session work, in 2019 I became a father and then the global pandemic happened. So there were many things going on in my personal life, in my work and in the world as a whole! It feels absolutely fantastic though that the album is finally released and that the fans seem to really love it!
Q1: “The Singularity (Phase I – Neohumanity)” から9年という長い時間が経ち、遂に SCAR SYMMETRY の新作が届けられました。
【PER】: ハハハ、そうだね、9年近くもかかるとは思っていなかったよ!MESHUGGAH のツアーで数年間は忙しかったし、NOCTURNAL RITES のアルバム制作とツアー、KAIPA との数枚のアルバムのレコーディング、他のバンドのプロデュースやミックスの仕事、セッションの仕事、2019年には父親になったし、世界的なパンデミックも起きた。だから、私生活でも仕事でも世界全体でもいろいろなことがあったんだよ!
でも、アルバムがついにリリースされ、ファンが本当に気に入ってくれているようで、今は本当に素晴らしいと感じているよ!
Q2: In our last interview you said “Meshuggah is one of my all-time favourite bands and Fredrik is one of my favourite metal guitar players so it’s an incredible honor for me to find myself in this position! What did you learn and what emotions did you get from actually joining Meshuggah?
【PER】: It was very flattering to be asked to fill in for one of the best metal guitar players in one of the best and most important metal bands. It was very interesting for me to find myself ”inside” of such a big band, and to see how they operate not only as a band, but how they conduct their business, structure their organization, plan tours and the live shows, and so on. I learned a fair bit from playing their complex and demanding music but the big take-away for me was with all that business and organizational stuff.
It was a lot of fun playing on stage with them; especially getting to play some of my own favourite songs of theirs like Future Breed Machine, Rational Gaze, and Bleed, and to see the crowd go absolutely wild. They let me – even insisting on – play my own solos in the songs, not copying Fredrik’s solos, and I had a lot of fun with that. I improvised every solo so that every night, I could try something new.
Q2: 前回のインタビューであなたは「MESHUGGAH はずっと好きなバンドのひとつで、Fredrik は大好きなメタル・ギタリストのひとり!だから彼の代役を務めることは本当に光栄なことだ」 と仰っていましたね。実際にMESHUGGAH に参加して、何を学び、どんな感情を得ましたか?
【PER】: 最高かつ最も重要なメタル・バンドの1つで、最高のメタル・ギタリストの代役を務めるよう依頼されたことは、とても光栄なことだったよ。このような大物バンドの “内部” に身を置き、彼らがバンドとしてだけでなく、どのようにビジネスを行い、組織を構成し、ツアーやライブを計画するのかなどを見ることは、僕にとって非常に興味深いものだった。もちろん、彼らの複雑で厳しい音楽を演奏することでも僕はかなりのことを学んだけど、最も大きな収穫は、ビジネスや組織に関することだったんだよ。
当然、ステージで演奏するのは最高に楽しかったけどね。特に、”Future Breed Machine”、”Rational Gaze”、”Bleed” といった僕のお気に入りの曲を演奏できた。そして観客が熱狂するのを見ることができた。彼らは、Fredrik のソロをコピーするのではなく、自分自身のソロを曲の中で演奏させてくれた…というかむしろそうしろよと主張したんだ。僕は毎晩、何か新しいことに挑戦できるように、すべてのソロを即興で演奏したよ。
Q3: But the fact is, Meshuggah, Nocturnal Rites and Kaipa are not your music, so you must have missed presenting your own music, right?
【PER】: Yes absolutely, and at the end of my time with Meshuggah I was feeling that very strongly. As much as I love their music, love to tour with them and love all the people in the band and their crew, I started to long for playing my own music again. Now that we are making our ”comeback” with Scar Symmetry, I really feel that I’m exactly where I should be and I believe that we have many more years and many more albums ahead of us!
Q3: ただ、MESHUGGAH も NOCTURNAL RITES も KAIPA も、あなた自身のバンドというわけではありませんよね。そういった意味では、自分自身の音楽を発表したくてウズウズしていたのではないですか?
【PER】: うん、まさに!MESHUGGAH に在籍していた最後の頃は、そのことを強く感じていたよ。彼らの音楽が大好きで、彼らとツアーをするのが大好きで、バンドのみんなや彼らのクルーが大好きなのと同じくらい、また自分の音楽をやりたいと思うようになっていたからね。
SCAR SYMMETRY で “カムバック” を果たした今、僕はまさに自分がいるべき場所にいると実感しているし、この先何年も、何枚ものアルバムが待っていると信じているよ!
Q4: Still, “The Singularity (Phase II – Xenotaph)” is a great album! You are the only band in the world that can create such an epic and melodic work while being ultimately technical! What was the new challenge for you with this album?
【PER】: Most of Phase II was actually written in 2016, and most of it was recorded in 2016-2017, the years since we’ve spent adding layers and arrangements, so it’s actually a bit difficult to remember exactly what I was thinking back then haha! The idea with Phase II was for it to NOT be what Phase I was; while each part of the trilogy needs to connect to and feel as a part of the trilogy’s musical universe, I wanted for each Phase to be its own thing. For Phase II, that meant that it was supposed to be considerably more heavy and aggressive than Phase I, even at the sake of melody and progressiveness. I think we succeeded with that, as Phase II has its own distinct character compared to Phase I.
Q4: それにしても、”The Singularity (Phase II – Xenotaph)” は素晴らしいアルバムですね!あなたたちは、究極のテクニックとメロディ、そしてエピックを同時に創造できる唯一のバンドですよ!
【PER】: “Phase II” のほとんどは2016年に書かれ、2016年から2017年にレコーディングを行った。それから何年も、レイヤーやアレンジを加えるのに費やしてきたんだ!だから、当時、何を考えて作っていたのかを正確には覚えていないんだよな (笑)。
ただ、”Phase I” とは異なるアイデアで作りたかった。3部作の各章は、3部作の音楽世界の一部とつながり、感じられる必要がある一方で、僕は各フェーズが独自のものであることも望んでいたからね。だから、”Phase II” では、メロディや先進性を犠牲にしてでも、”Phase I” よりもかなりヘヴィでアグレッシヴなものにする必要があったんだ。”Phase II” は、”Phase I” に比べて独自の個性を持っているから、その試みは成功したと思うよ。
Q5: Your guitar technique has been raised to another level here! Recently, the guitar has been getting a lot of attention again with Nuno Bettencourt’s “Rise”. Do you think the guitar will return to the center of pop culture?
【PER】: Thank you! As I mentioned, the songs were written back in 2016, but as for the guitar leads, they were added much more recently. So while the compositional aspect of Phase II comes from a younger version of me, the guitar leads are more closely related to who I am as a musician today.
I doubt that the guitar will ever regain the importance and status it had in popular culture in the 2nd half of the last century, but I don’t think it’s going away any time soon either.
Q5: あなたはこのアルバムで、エレキギターのハードルをさらに上げましたね!最近では、Nuno Bettencourt の “Rise” を皮切りに再びギターに注目が集まっています。ギターはポップ・カルチャーの中心に再度戻れるでしょうか?
【PER】: ありがとう!前述したように、曲は2016年に書かれたものだけど、ギター・リードに関しては、ずっと最近追加されたもなんだ。だから、”Phase II” の作曲的な側面は若い頃の僕によるものだけど、ギター・リードは現在のミュージシャンとしての僕にもっと密接に関係しているんだよね。
僕はギターが前世紀後半にポピュラー・カルチャーにおいて持っていたような重要性と地位を取り戻すとは思えないんだけど、だからと言って決してすぐに消えてなくなってしまうとも思わないよ。
Q6: Nuno Bettencourt says that guitarists of great skill these days confine themself to the studio alone and transmit on social networking sites. He is on stage with his band. That’s the big difference, he said, and that’s what gets people excited. Which do you support, the band or the social networking guitarist?
【PER】: It’s interesting to see how popular and influential musicians can get today from just being content creators on the social medias, and I certainly don’t think there’s anything wrong with it. I run my own social medias as well as Scar Symmetry’s but I’m far from being a content creating pro, my career is much more based on the albums I put out and the live shows I do. It seems though that today it can be wise for the recording and/or touring musician to spend at least some percentage of their energy and time on building a following on social medias.
Q6: Nuno は、「最近の優れた技術を持つギタリストはスタジオだけに閉じこもり、SNSで発信している。俺はバンドと一緒にステージに立っている。それが大きな違いであり、人々を興奮させるんだ」と発言しています。
【PER】: 今日、ミュージシャンがソーシャル・メディア上のコンテンツ・クリエイターであるだけで、どれだけの人気と影響力を得ることができるかを見るのは興味深いし、それが悪いことだと僕は思わないよ。
僕は SCAR SYMMETRY だけでなく、自分自身のソーシャル・メディアも運営しているけど、コンテンツ制作のプロとはほど遠い。だから僕のキャリア自体は、リリースするアルバムとライブに重きを置いている。それでも、今日、レコーディングやツアーに参加するミュージシャンは、少なくとも何割かのエネルギーと時間をソーシャル・メディアでのフォロワー作りに費やすのが賢明だと思うんだよね。
Q7: In terms of technology, AI is now creating music and even paintings, which is related to the theme of the album. Do you think a “singularity” in art is possible?
【PER】: Yes absolutely, AI can already create music and visual art that is actually quite compelling and we’re only seeing the first few generations of AI. I imagine that in the somewhat near future, we will be able to prompt the AI to create the art that we want to experience. You will be able to ask the AI to play you a song that sounds as if it was composed by Mozart and Paul McCartney, produced and recorded by Bob Rock and on bass you want to have Cliff Burton, on vocals Elton John and so on and so forth and the result will be entirely believable; and if you are not happy with the result you’ll just ask the AI to tweak it according to your instructions.
Q7: インターネットといえば、アルバムのテーマにも関連しますが、AI はすでに音楽や絵画を創造する領域に達しています。アートにおける “シンギュラリティ” は起こり得るのでしょうか?
【PER】: AI はすでに音楽やビジュアル・アートを創造することができる。近い将来、僕たちは AI に、僕たちが望み、体験したい芸術を創作するよう促すことができるようになるだろう。
例えば、モーツァルトとポール・マッカートニーが作曲し、ボブ・ロックがプロデュースとレコーディングを担当し、ベースはクリフ・バートンに、ボーカルはエルトン・ジョンに……といったような曲を AI に作らせることができるようになる。もし、その結果に満足できなければ、AI に指示をして微調整してもらえばいいだけだろう。
Q8: Well, seeing you and Meshuggah at Loud park was one of the best memories of my life! I would love to see you in Japan at SCAR SYMMETRY, but have you been influenced by the Japanese anime and video game culture?
【PER】: We’ve very recently announced a few shows in Japan actually! Loud Park with Meshuggah was my first time in Japan, I have since toured there first with Nocturnal Rites in 2018 and with Scar Symmetry in 2019 and I can’t wait to come back in October!
I don’t really know much about anime but video and computer games was a big part of my youth. My first game was actually a Nintendo Game & Watch Donkey Kong! I was mainly playing games on Commodore 64 growing up but I had friends that preferred Atari or Nintendo so I played games on those as well.
Q8: あなたが、Loud Park で MESHUGGAH の一員としてプレイするのを目撃できたことは、一生の思い出ですよ。何度か日本でライブを行っているあなたにとって、日本のアニメやゲーム文化はどういったものなのでしょう?
【PER】: 実はごく最近、日本での公演をいくつか発表したんだ!2018年に NOCTURNAL RITES と、2019年に SCAR SYMMETRY でツアーを行って以来、10月にまた来日するのが待ちきれないよ!
アニメについてはあまり詳しくないんだけど、ビデオゲームやコンピューター・ゲームは僕の青春の大きな部分を占めていたんだ!僕の最初のゲームは、実は任天堂のゲーム&ウォッチのドンキーコングだったからね!子供の頃は主にコモドール64で遊んでいたんだけど、アタリや任天堂が好きな友達もいたので、色んなゲーム機で遊んでいたよ。