NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【SOULMASS : PRINCIPALITY OF MECHANICAL VIOLENCE】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH SOULMASS !!

“Gundam’s Anti-war Message Has Endured Long Enough To Affect Many Generations Now And We Are Glad If We Introduced Others To It With This Album.”

DISC REVIEW “PRINCIPALITY OF MECHANICAL VIOLENCE”

「僕たちが年を重ねるにつれて、ガンダムを厳密に善と悪の物語として見なくなった。例えば、EFSFとジオンの二項対立だけじゃなく、その両組織内のさまざまな人々の人間ドラマは、良い例だと思う。”どちらの側にも良い人がいる” という議論ではなく、腐敗はどのようなスペクトラムにも起こり得るというテーマ。それは最初からメタルにおいてかなり語られていたと言えるね。権力を持つことによる腐敗、戦争に誇りなどないこと。今のところ、KREATOR と METALLICA が思い浮かぶね」
数あるロボット・アニメ/特撮ものの中で、ガンダム・シリーズが常にトップを走り続ける理由。それは、善と悪で割り切れる単なる勧善懲悪のストーリーではなく、何層にも折り重なる複雑かつ深淵な世界設定の中で、権力や腐敗に振り回される、抑圧を受けて苦悩する近未来の私たちの姿が描かれているから。ガンダム・シリーズはそして、例えばバスク・オムの暴走で、例えばミハルの悲惨な最後によって、権力の腐敗と戦争の無惨を浮き彫りにしていきました。
これはまさに、KREATOR が “Flag of Fate” で、METALLILA が “One” で語ってきたテーマそのものでしょう。すなわち、反戦、反権力、反抑圧はガンダムとメタルの間で長く共有されてきた重要なミノフスキー・核融合炉だったわけです。だからこそ、デスメタルのホワイトベースであるフロリダから、”ガンダムのメタル” を描く SOULMASS がこの時代に登場することは、ある意味必然でした。
「こうした世界で絶望を感じたり、無力感を感じたりするのは普通のことだよ。ガンダムの曲を作ることは、権威主義や社会的不公正の問題を現実に直接取り上げることに、間違いなく最も近いところにいる。ガンダムの反戦のメッセージは、今や多くの世代に影響を与えるほど長く続いているし、このアルバムで他の人たちにそれを紹介できたならうれしいね」
オープナーの “Jet Stream Attack” は、まさに権力が暴走し、抑圧が放置される2024年に向けて繰り出された黒い三連星の強撃。そうしてアルバムは、星の屑作戦からのコロニー落としで、平穏な暮らしを営む普通の人々が、いかに権力の欲望や歪んだ理想の犠牲となるのかをドゥーム・デスの獰猛で描き出していきます。
「力強さや残虐さを描いていることもあるけれど、僕らのアルバムの根底にあるのは、想像を絶する恐怖に直面してもアイデンティティーの感覚を保つということで、それは偶然にもガンダムと見事に合致していると思う」
バンドは BOLT THROWER や ENTOMBED、そしてもちろん往年のスラッシュやドゥーム・クラシックにインスパイアされていますが、それ以上に人間の暗い思考を反映した陰鬱と冷徹、そして暴力性をその身に宿しています。以前彼らがテーマとした “Bloodborne” 的死にゲーを思わせるその中毒性の高さは、まさに “重力に魂を惹かれた” 者たちの心も、”地球を知らぬ” 者たちの心もを鷲掴みにしていきます。
スペースノイドにも、アースノイドにも、いや誰にだってそれぞれの主張があり、それぞれに一理があるのは当然。重要なのは、どんな理不尽や恐怖に晒されても、一人一人が人間性を失わないこと。自分であり続けること。いつでも調和を目指すこと。ソロモンよ、SOULMASS は帰ってきた。
今回弊誌では、SOULMASS の二人にインタビューを行うことができました。「”Ζガンダム” は全シリーズの中で最も美しく、大仰な音楽だけど、最近の “鉄血のオルフェンズ” や “水星の魔女” の音楽も大ファンだね。Man With A Mission の “Raise Your Flag” は間違いなく僕の心に残るアンセムだ。アイナ・ジ・エンドの “Red:birthmark” も大好きだね」 どうぞ!!

SOULMASS “PRINCIPALITY OF MECHANICAL VIOLENCE” : 10/10

INTERVIEW WITH SOULMASS

Q1: First of all, the combination of death metal and Gundam is clearly a world first. Why did you decide to incorporate the world view of Gundam into death metal?

【LUX】: There have definitely been some bands before us, but it looks like this new album is spreading around and we are happy to see it! Gundam always deserves more attention, especially from metal bands. Brett and I have both been fans of Gundam longer than we have known each other, so it felt natural to share that mutual love of Gundam through our music. There is plentiful violence, horror, and despair in Gundam to fit the sound of death metal!

【BRETT】: I have a vague recollection of various hardcore/punk/crust/grind bands that came before us, but their names elude me now. Gundam is probably a more natural fit to us than Dark Souls/Bloodborne, even, just because we’ve both been watching since we were kids. I think as far back as seven or eight years ago we knew we would do Gundam material at some point, even. I seem to remember Thunderbolt’s release spurring us when it came out due to its intensity as well.

Q1: まず、デスメタルとガンダムの組み合わせは明らかに世界初だと思います。なぜガンダムの世界観をデスメタルに取り入れようと思ったのですか?

【LUX】: 僕らの前にも明らかにいくつかのバンドがいだと思うけど、でもこの新しいアルバムが広まっているようで嬉しく思っているよ!ガンダムは常に、特にメタル・バンドからもっと注目されるべきなんだ。
BRETT も僕も、お互い知り合う前からの長いガンダムのファンだから、音楽を通じてガンダムへの愛を共有するのは自然なことだと思った。ガンダムには、デスメタルのサウンドに合うような暴力、恐怖、絶望がふんだんに盛り込まれているからね!

【BRETT】: 僕らの前にいた様々なハードコア/パンク/クラスト/グラインド・バンドのことはぼんやりと覚えているんだけど、今は名前が思い出せない。ガンダムは僕らにとって、”ダークソウル” や “ブラッドボーン” よりも自然にフィットしていると思う。
7、8年前から、いつかはガンダムの題材をやるだろうと思っていた。”サンダーボルト” が公開されたときも、その強烈さで盛り上がったのを覚えている。

Q2: The great thing about Gundam is that there is not only good and evil, but also a solid portrayal of soldiers and citizens who are swept up in authoritarianism, even among the two opposing forces. There is a connection to the anti-authority, anti-oppression, anti-totalitarianism in metal, would you agree?

【BRETT】: I would say so, yes, and I think Lux would probably agree that as we’ve aged, we’ve stopped really seeing Gundam as strictly good and evil narratives. The dichotomy of say, EFSF and Zeon and the various people within the organizations I think is always a good one. Not in the “there’s good people on either side” argument, but more of that corruption exists on any spectrum, and that narrative has been pretty persistent in metal from the beginning. The corruption of having power over people, of no war being waged honorably. Kreator and Metallica come to mind for me, at the moment.

【LUX】: I definitely agree with Brett. When I think of anti-authoritarianism and anti-oppression in metal my mind immediately goes to thrash bands like Kreator, Metallica, and Artillery. Everything in Gundam touches on these topics and it would be interesting to see a thrash band do an album about Gundam’s politics someday.

Q2: ガンダムの素晴らしいところは、ただ単純な善と悪の二項対立を描くのではなく、対立する二つの勢力の中に権威主義に振り回される兵士や市民がしっかりと描かれていることでしょう。多くのメタルに宿る反権威、反抑圧、反全体主義とのつながりも感じますね?

【BRETT】: そう思うよ。そして Lux も、僕たちが年を重ねるにつれて、ガンダムを厳密に善と悪の物語として見なくなったことにおそらく同意すると思う。例えば、EFSFとジオンの二項対立だけじゃなく、その両組織内のさまざまな人々の人間ドラマは、良い例だと思う。
“どちらの側にも良い人がいる” という議論ではなく、腐敗はどのようなスペクトラムにも起こり得るというテーマ。それは最初からメタルにおいてかなり語られていたと言えるね。権力を持つことによる腐敗、戦争に誇りなどないこと。今のところ、KREATOR と METALLICA が思い浮かぶね。

【LUX】: Brett の意見に賛成だよ。メタルにおける反権威主義や反抑圧といえば、すぐに KREATOR, METALLILA, ARTILLERY のようなスラッシュ・バンドが思い浮かぶね。ガンダムのすべてがこれらのトピックに触れているし、いつかスラッシュバンドがガンダムの政治についてアルバムを出したら面白いだろうね。

Q3: In particular, the dropping of the colonies is a symbol of power run amok, which you guys also use as a theme for your songs, right? In fact, humanity can use violence far more viciously than death metal, and the world today seems to be going from bad to worse, doesn’t it? What can music and animation do to make the world a better place?

【LUX】: Artists in general have always been a valuable voice for the voiceless when it comes to areas of extreme violence and suffering in the world. Artists help spread awareness through the impact their work has on others. While we don’t always touch on world issues in our music, we do strive to make songs that others can relate to. Music that lets others know they are not alone, and it is normal to feel desperate and helpless in a world like this. Making songs about Gundam is definitely the closest we have come to directly addressing the issues of authoritarianism and social injustice in reality. Gundam’s anti-war message has endured long enough to affect many generations now and we are glad if we introduced others to it with this album.

【BRETT】: I think there’s some degree of obligation on artists, if they feel capable, to address reality in some form. I think no matter what fiction you create or interpret, you will end up doing this, it’s just how much you’re willing to be responsible for it, directly or otherwise. Lux and I have both been involved in politically direct projects because we believe music―and by extension, any art―has the ability to emotionally and practically inform the listener of the world. I think it’s maybe not so obvious since we’re open with our influences coming from video games, but really what we’re doing is interpreting stories we find meaningful. Sometimes things aren’t quite so deep and are sheer depictions of force and brutality, but I think the throughline of our albums speaks strongly to retaining a sense of identity in the face of unimaginable horrors, which also, coincidentally, fits in wonderfully with Gundam.

Q3: 特にコロニー落としは、権力の暴走の象徴であり、あなた方も曲のテーマにしていますよね?
実際、人類はデスメタルよりもはるかに凶悪な暴力を使うことがあり、世界は今、悪い方向に向かっているように思えます。音楽とアニメは、世界をより良い場所にするために何ができるでしょうか?

【LUX】: 一般的にアーティストは、世界の極端な暴力や苦しみを受ける、声なき人々の常に貴重な代弁者だった。アーティストたちは、自分たちの作品が他者に与える影響を通して、意識を広める手助けをしているんだ。僕たちは常に世界の問題に触れているわけではないけれど、他の人が共感できるような曲を作るよう努力しているよ。
こうした世界で絶望を感じたり、無力感を感じたりするのは普通のことだよ。
ガンダムの曲を作ることは、権威主義や社会的不公正の問題を現実に直接取り上げることに、間違いなく最も近いところにいる。ガンダムの反戦のメッセージは、今や多くの世代に影響を与えるほど長く続いているし、このアルバムで他の人たちにそれを紹介できたならうれしいね。

【BRETT】: アーティストには、何らかの形で現実を訴える義務があると思うんだよ。どんなフィクションを作ろうが、どんな解釈をしようが、結局はそうなる。直接的にせよ、そうでないにせよ、そこにどれだけ責任を持とうかということだと思う。
Lux と僕は2人とも政治的に直接的なプロジェクトに携わってきたけど、それは音楽、ひいてはどんな芸術にも、聴く人に感情的かつ実践的に世界を知らせる能力があると信じているからなんだ。
ビデオゲームから影響を受けていることをオープンにしているからあまり目立たないかもしれないけど、僕たちがしていることは、自分たちが有意義だと思うストーリーを解釈することなんだ。時には、それほど深い話ではなく、力強さや残虐さを描いていることもあるけれど、僕らのアルバムの根底にあるのは、想像を絶する恐怖に直面してもアイデンティティーの感覚を保つということで、それは偶然にもガンダムと見事に合致していると思う。

Q4: The opener “Jet Stream Attack” is truly a classic First Gundam scene, and the music projects the Black Triple Star attack wonderfully, doesn’t it?

【BRETT】: I’d love to take some credit and say this was thought out beforehand, but truth of the matter is that it was the first song I had written for the album and I had named it “Beam Saber Dismemberment” as a placeholder, because I was watching a particularly gruesome scene from Gundam Thunderbolt: December Sky. Lux was the one to pick that one for Jet Stream Attack. Unlike with “Let Us Pray,” our previous album, where everything was narratively outlined by Lux before I wrote music, the opposite was true here, and I just kept sending them material as I finished and they decided what went where. I knew a few topics we’d touch on, but this album was done kind of free-form from me writing music and Lux assigning themes and lyrics.

【LUX】: The first time I heard the song I knew it would be the best one to start the album. After thinking about what in Gundam could match the fast and relentless assault of its guitars and rhythm, my mind immediately went to the Jet Stream Attack. It is a perfect fit, I think. It is also just a great song title!

Q4: オープニングの “Jet Stream Attack” はまさにファースト・ガンダムの名シーンで、あなたたちの音楽に黒い三連星の攻撃が見事に投影されています。

【BRETT】: この曲は事前に考えていた曲だと言いたいところだけど、実はアルバムのために最初に作った曲で、”ガンダム・サンダーボルト: December Sky ” の特に陰惨なシーンを観ていたから、とりあえず “ビームサーベル四肢切断” と名付けていたんだ。
ジェット・ストリーム・アタックをこの曲を選んだのは Lux だった。前作の “Let Us Pray” では、僕が曲を書く前に彼がすべてを物語的にまとめていた。今回はその逆で、僕が完成させるごとに素材を送り続け、彼らがどこに何が入るかを決めていったんだ。僕が曲を書き、Lux がテーマや歌詞を割り振るという、ある意味フリーフォームなやり方だったな。

【LUX】: 初めてこの曲を聴いたとき、アルバムの冒頭を飾るのに最適な曲だと思った。ガンダムの中で、このギターとリズムの速くて容赦ない攻撃にマッチするものは何だろうと考えた結果、すぐにジェット・ストリーム・アタックが頭に浮かんだんだ。ぴったりだと思う。曲名も素晴らしいね!

Q5: Why did you use a fallen Zaku for the artwork?

【LUX】: The theme of the album is focused around the leaders and soldiers caught in the influence of authoritarianism and war, as well as the grim fates that their lives lead toward. Since all of the songs are about Universal Century stories, we felt the iconic Zaku, shown defeated and ruined, was the best visual representation of the overall concept we were presenting.

【BRETT】: The Zaku is really a legendary symbol of oppression and authoritarianism in fiction. The would-be footsoldier of the fascist forces, but also one that, by simply making it red, adds a lot to the nature of it. I could probably speak way too long about this, Lux even longer I’m sure, but suffice it to say having a ruined Zaku felt like the obvious choice.

Q5: 撃墜されたザクをアートワークに使ったのはなぜですか?

【LUX】: アルバムのテーマは、権威主義と戦争の影響に巻き込まれた指導者や兵士たち、そして彼らの人生が導く過酷な運命。すべての曲が宇宙世紀の物語をテーマにしているから、敗れて廃墟と化した象徴的なザクが、僕たちが提示する全体的なコンセプトを視覚的に表現するのに最適だと感じたんだよ。

【BRETT】: ザクは、フィクションにおける抑圧と権威主義の伝説的なシンボルだ。ファシストの歩兵となるべき存在であると同時に、単純に赤くすることで、その本質を大きく際立たせるものでもある。
このことについては、Lux はもっと長く語れるだろうが、まあ廃墟と化したザクを登場させるのが当然の選択だと感じたと言えば十分だろう。

Q6: This time around, I think basically everything from the artwork to the theme speaks in the realm of First Gundam. However, the Gundam series has a really vast history. Are there any other series you would like to draw, or any series, characters, or mobile suits that you particularly like?

【BRETT】: I’m overly fond of 08th MS Team, it was my introduction into Gundam in the mid-to-late 90s. The RX-79 and Gouf remain my two favorite lines of mobile suits to this day. I think a lot of my favorite characters end up being villains simply for how they’re written. Haman Karn is an eternal favorite, but on the “good” side of things (or perhaps not?) is Claudia Peer from Gundam Thunderbolt: December Sky/Bandit Flower. I’m actually only familiar with this arc via the films, so I’m very curious to see where her character goes.

【LUX】: The mobile suits designed by Izubuchi Yutaka are definitely my favorites, especially the Sazabi and Nightingale. I would like to do something about Char’s Counterattack in the future. I’m also a big fan of alternate universe series like Mobile Fighter G Gundam and the Build Fighters spin-offs. Brett and I both enjoy building gunpla kits, so I wonder how we could interpret that into metal music? That challenge intrigues me. When it comes to characters, I am also fond of the villains in Gundam. Char Aznable, Haman Karn, and Ramba Ral are clear favorites from First Gundam and its sequels. I also loved Lady Prospera in the recent Witch From Mercury.

Q6: 今回は、アートワークからテーマまで、基本的にすべてがファースト・ガンダムからZまでの領域で語られていると思います。
ただ、ガンダム・シリーズには本当に膨大な歴史がありますよね。他に描いてみたいシリーズや、特に好きなシリーズ、キャラクター、モビルスーツなどはありますか?

【BRETT】: 僕は第08MS小隊が大好きで、90年代半ばから後半にかけて、ガンダムに出会ったきっかけだったんだ。RX-79とグフは、今でも僕の好きなモビルスーツの2つだ。
僕の好きなキャラクターの多くは、単純に書かれ方によって悪役になってしまうと思う。ハマーン・カーンは永遠のお気に入りだけど、”善” の面では(もしかしたら違うかもしれないが)”ガンダム・サンダーボルト” のクローディア・ペールだ。実は彼女のストーリーは映画でしか知らないので、そこからキャラクターがどうなっていくのかとても興味があるんだ。

【LUX】: 特にサザビーとナイチンゲールがお気に入りだね。”逆襲のシャア” については、将来的に何かやってみたいね。”機動武闘伝Gガンダム” や “ビルドファイターズ” のようにスピンオフのような別世界のシリーズも大好物だ。Brett も僕もガンプラを作るのが好きだから、それをメタル音楽でどう解釈できるか?その挑戦には興味があるね。
キャラクターに関しては、ガンダムの悪役も好きだ。シャア・アズナブル、ハマーン・カーン、ランバ・ラルはファースト・ガンダムとその続編の中で明らかに好きなキャラクターだ。最近の “水星の魔女” のレディ・プロスペラも大好きだ。

Q7: The Gundam series is also known for its amazing soundtracks, what songs inspire you guys?

【LUX】: Zeta Gundam has the most beautiful and bombastic score in the entire series for me, but I am also a huge fan of the more recent music for Iron-Blooded Orphans and Witch From Mercury. “Raise Your Flag” by Man With A Mission is definitely an anthem that stays in my thoughts. I also love “Red:birthmark” by Aina The End.

【BRETT】: Lux beat me to it with Zeta Gundam, it’s really hard not to pick that one. I’d have to revisit a lot to see what I like the most, but Zeta always sticks out for me.

【LUX】: It’s also worth mentioning the great music from Gundam Wing. It’s the series that most people in the U.S. first experienced when it aired on television here, so it is iconic to the fans of our generation. That includes our friend Joshua Payne who played a guest guitar solo on “Victory is Mine.” He has been in a band for a long time called Epyon after the mobile suit from Gundam Wing.

Q7: ガンダム・シリーズはサウンド・トラックが素晴らしいことでも知られていますが、お二人はどんな曲にインスパイアされていますか?

【LUX】: “Ζガンダム” は全シリーズの中で最も美しく、大仰な音楽だけど、最近の “鉄血のオルフェンズ” や “水星の魔女” の音楽も大ファンだね。Man With A Mission の “Raise Your Flag” は間違いなく僕の心に残るアンセムだ。アイナ・ジ・エンドの “Red:birthmark” も大好きだね。

【BRETT】: “Zガンダム” は Lux に先を越されたよ。何が一番好きかは何度も見直してみないとわからないけど、Ζはいつも印象に残ってる。

【LUX】: “新機動戦士ガンダムW” の音楽の素晴らしさも特筆に値する。アメリカでテレビ放映されたとき、ほとんどの人が最初に体験したガンダム・シリーズなので、僕たちの世代のファンにとっては象徴的な作品なんだ。
その中には、”Victory is Mine” でゲスト・ギターソロを弾いた友人の Joshua Payne も含まれているよ。彼は長い間、ガンダム・ウイングのモビルスーツにちなんで EPYON というバンドを組んでいるよ。

Q8: Are there any other Japanese anime or games that you guys have been influenced by or have a strong affinity with death metal?

【BRETT】: Ghost in the Shell was monstrously influential on me, not just as an anime but as a piece of narrative and a study on character and identities. Shinkai Makoto’s films have been a must for me since The Place Promised In Our Early Days. As a cyberpunk fan I’m obliged to say Akira, but a lot of 80s and 90s anime really stood out to me. Macross (Robotech), Patlabor, Appleseed, anything mecha obviously as well. I had a very uncontrolled exposure to anime in the 90s through the Sci-fi Channel television network here in the U.S. on Saturdays, which kind of just seemed to show any old thing they could broadcast. I remember Black Magic M-66 from when I was a kid, and being wowed by the animation. I must mention Kon Satoshi as well, as I’m going to see a theatrical showing of Paprika tomorrow night. Love his films.

【LUX】: I was also attracted to mecha and science fiction anime as a child. Macross (via Robotech here in the U.S.) was one of my first exposures to anime, and captured my imagination because I was also really interested in military aircraft at the time. I have been a big fan of anything Kawamori Shoji is involved with ever since. I was able to see Macross Plus in theater here a few years ago and that was extremely nostalgic. Macross 7 is probably my favorite from that franchise. The music of Fire Bomber is great! I was also exposed to Galaxy Express 999 from an early age, so I love anything from Matsumoto Leiji. I have a tattoo dedicated to Captain Harlock. Like Brett, I am also a big fan of Shinkai Makoto and was introduced to his work by The Place Promised In Our Early Days and Voices From A Distant Star. It’s difficult not to mention anime like Akira, Ghost in the Shell, or the works of Kon Satoshi. All have been very popular here in the U.S. Anime that mix elements of fantasy or westerns with sci-fi are good too, like RahXephon, Escaflowne, Trigun, and Outlaw Star. When it comes to games, I think it is obvious Brett and I both love what Fromsoftware have been releasing over the last decade or so. The way they took influence from Miura Kentaro’s Berserk really created a dark and depressing atmosphere that was perfect for death metal. We also released an EP inspired by Final Fantasy IX, because we are big Final Fantasy fans. I think if there are any other games that would be perfect for death metal, we might consider classic survival horror series like Resident Evil (Biohazard) or Silent Hill.

Q8: ガンダムの他にあなたたちが影響を受けた、あるいはデスメタルと親和性の高い日本のアニメやゲームはありますか?

【BRETT】: “GHOST IN THE SHELL/攻殻機動隊” は、アニメとしてだけでなく、物語作品として、またキャラクターやアイデンティティに関する研究として、僕に多大な影響を与えたよ。新海誠監督の作品は”雲の向こう、約束の場所” 以来、僕にとって欠かせないものだね。サイバー・パンク・ファンとしては “AKIRA” を挙げざるを得ないけど、80年代から90年代にかけてのアニメは本当にたくさん素晴らしいものがある。マクロス(ロボテック)、パトレイバー、アップルシード、メカものなら何でもね。90年代のアニメは、アメリカのSFチャンネルで土曜日に放送されていたんだ。子供の頃に見た “ブラックマジック M-66″ を覚えていて、そのアニメーションに驚かされた。明日の夜、”パプリカ” の劇場上映を見に行くので、今敏のことも言及しておかなければならないね。彼の映画は大好きだよ。

【LUX】: 僕も子供の頃、メカやSFアニメに惹かれていたね。”マクロス”(アメリカでは “ロボテック”)は僕が初めてアニメに触れた作品のひとつで、当時は軍用機にもとても興味があったので、想像力をかきたてられたよ。それ以来、河森正治が関わる作品の大ファンだよ。数年前に “マクロスプラス” を劇場で見ることができ、とても懐かしかった。”マクロス7″ はシリーズの中で一番好きかもしれないな。ファイヤーボンバー (劇中のバンド) の音楽は最高だ!
幼い頃から “銀河鉄道999” にも触れていたので、松本零士の作品は何でも大好きだね。キャプテンハー・ロックに捧げたタトゥーも入れているんだ。Brett と同じように新海誠の大ファンで、彼の作品を知ったのは “雲の向こう、約束の場所” と “ほしのこえ” だった。”AKIRA” や “攻殻機動隊”、そして今敏の作品を挙げないわけにはいかないね。
ファンタジーや西部劇とSFの要素をミックスしたアニメもいい。”ラーゼフォン”、”天空のエスカフローネ”、”トライガン”、”星方武侠アウトロースター” などだ。
ゲームに関しては、Brett も僕も、フロム・ソフトウェア がここ10年ぐらいでリリースしてきたものが大好きなのは明らかだと思う。三浦建太郎の “ベルセルク” から影響を受けた方法論は、デスメタルにぴったりの暗くて鬱屈した雰囲気を作り出していた。僕たちはファイナル・ファンタジーの大ファンでもあれから、”ファイナル・ファンタジーIX” にインスパイアされたEPもリリースしているんだ。他にデスメタルにぴったりなゲームがあるとすれば、”バイオハザード” や “サイレント・ヒル” のような古典的なサバイバル・ホラーシリーズかな。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED SOULMASS’S LIFE!!

Iron Maiden “Brave New World”
Coheed and Cambria “The Second Stage Turbine Blade”
Florence + The Machine “How Big, How Blue, How Beautiful”
TWRP “Together Through Time”
Yes “Drama”

(Lux)

Iron Maiden “Brave New World”
Ayreon “Into the Electric Castle”
Opeth “Ghost Reveries”
Metallica “Master of Puppets”
Blind Guardian “Imaginations From the Other Side”

(Brett)

MESSAGE FOR JAPAN

Brett: Endless thanks for the support and recognition. It means a lot to us that our music has made its way all the way there from our humble swamp in Florida.

Lux: Thank you for listening and supporting our music. We are always excited to see new friends in different places that love the same things that we love. You are awesome!

BRETT:君たちのサポートと評価に限りない感謝を。僕らの音楽がフロリダの質素な沼地からはるばる日本まで届いていることは、僕らにとってとても意味のあることなんだ。

LUX: 僕らの音楽を聴いてくれて、応援してくれてありがとう。僕らと同じものを愛する、いろいろな場所にいる新しい友達に会えることにいつも興奮しているんだ。君たちは素晴らしい!

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