NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【TONY MACALPINE : CONCRETE GARDENS】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH TONY MACALPINE !!

tTony-MacAlpine-004_sml

LEGENDARY GUITAR VIRTUOSO TONY MACALPINE SET TO RELEASE AWESOME NEW ALBUM “CONCRETE GARDENS” ON 4/21!! 

【PRE-REVIEW “CONCRETE GARDENS”】

STEVE VAI との共演は勿論、PLANET X, CAB, RING OF FIRE, など多数のプロジェクトに参加。同時に数多の名作ギターインストソロ作品を残してきたギター・ヴィルトゥオーソ TONY MACALPINE。4/21 に4年ぶりのソロアルバム “CONCRETE GARDENS” をリリースします。自身の名を冠した10年ぶりのソロ作品、前作 “TONY MACALPINE” では、彼のソロ作品としては初めて多弦ギターを導入。現代的なへヴィネスと彼の持つクラッシックやジャズへの深い素養を組み合わせたような快作で、彼の復活を印象付けました。ドラムに名手 AQUILES PRIESTER を起用した 新作 “CONCRETE GARDENS” はその方向性をさらに推し進めたような作品です。アルバムオープナー、”EXHIBITIONIST BLVD” から DJENTY なリフと彼らしいロマンチシズムの融合が素晴らしくアルバムの雰囲気を伝えます。次の “THE KING’S RHAPSODY” はさらにヘヴィー&グルーヴィー。MESHUGGAH ライクな8弦リフも見事に活用。 “EPICA” にも同様のリフは登場しますがこちらは STRAVINSKY のような現代音楽の影響も感じます。彼のスイープテクニックは完全に群を抜いていて、しかも純粋に楽曲のために使用しますが “MAN IN A METAL CAGE” はまさにそんな曲。ARCH ENEMY の JEFF LOOMIS が参加した “SQUARE CIRCLES” はギターの掛け合いが GEORGE LYNCH との “TEARS OF SAHARA” を想起させます。ラストの2曲 “CONFESSIONS OF A MEDIEVAL MONUMENT” “CONCRETE GARDENS” はまさに圧巻。彼のトレードマークはギターハーモニーと転調なのですが、それらを惜しむ事なくふんだんに使用したクラシカルでエモーショナルな楽曲です。後者は MACALPAIN + DIENT といった感覚もありますね。お馴染みピアノのソロ曲でアルバムは幕を閉じます。一所に留まらず、常に挑戦を続ける TONY らしいアルバム。ヘヴィーな “CONCRETE” と 美しい”GARDENS” の対比をお楽しみ下さい。

CONCRETE GARDENS: RATING 9/10

tm10421103_10153700967584517_5921879629775850018_n

【INTERVIEW: TONY MACALPINE】

tm0013

Q1: Hi, Tony! I’ve just listened to your upcoming album “Concrete Gardens”. That’s really great album, and I think it will be your new masterpiece. How are you feeling now?

【TONY】: I really had a great time recording this new release and perhaps an even greater time writing it. I was very fortunate to work with such a great team in Adair Daufembach (Mixing Engineer) and Seva (Mastering Engineer), and it is great that these two guys really understand what my music is all about, and what this new CD “Concrete Gardens” is all about.
At this point i am getting ready to start rehearsing the band for the live shows, as the touring dates are growing closer. My band is ready to hit the road and take the show to as many towns as we possibly can.

Q1: “CONCRETE GARDENS”, 試聴させて頂きました。素晴らしいですね。新たな傑作だと思います。今、どういったお気持ちですか?

【TONY】: 今回のレコーディングでは本当に素晴らしい時間を過ごせたよ。おそらく作曲の段階はもっと素晴らしかったね。ADAIR DAUFEMBACH (MIX ENGINEER), SEVA (MASTERING ENJINEER) という偉大なチームと仕事が出来て実に幸せだったね。彼ら2人は私の音楽がどのようなものか完全に理解していて、この新作 “CONCRETE GARDENS” についてもそうだった。今現在は、ライブのためにリハーサルを行っているんだ。ツアーが迫っているからね。出来るだけ多くの街を訪れてプレイしたいね!

Q2: I think “Concrete Gardens” has two aspects “Concrete” and “Gardens”. “Concrete” means heavy and hard part. “Gardens” means beautiful and romantic part. And both aspects melting as one together. Do you agree that?

【TONY】: It’s really important that everyone gets something very unique from music, and i do like your overview of the title. For me it’s more of a reflection of life in a modern world, and how we all can derive much peace from our own pleasures, even though we are becoming a much more private world.
As the music on the album evolves and tells many different stories, very similarly it is collection of poetry in music form.
I have always desired to record in a fashion where i feel free and unrestrained musically, which is paramount in my mission to tell the story.

Q2: “CONCRETE GARDENS” は “CONCRETE” と “GARDENS” 2つの要素を持っていると感じました。”CONCRETE” はヘヴィーでハードなパートを、”GARDENS” は美しくロマンティックなパートを暗喩しているのではないですか?2つの要素が見事に溶け合っていますね。

【TONY】: 誰もが音楽から何かユニークなものを感じ取る事はとても重要だし、君のタイトルについての考え方は大好きだよ。私にとってこのタイトルはより現代生活を反映したものなんだ。いかに私たちは快楽から平穏を引き出せるのか。どんどん世界はプライベートなものになって来ているけどね。アルバムの音楽は多様な物語を伝えているよ。詩集を音楽の形にしたような感じだね。その時々ハマっている音楽を自由に抑制されず録音したいし、それが最重要の使命だと思っているよ。

Q3: As for solo album, You started 7/8 strings guitar from “Tony MacAlpine”. In “Concrete Gardens”, “The King’s Rhapsody” has really cool heavy groovy riffs. Why did you start using 7/8 strings guitar? “Exhibitionist Blvd.” and title song have so djenty riffs. Do you listen to Meshuggah, Animals as leaders, or some other Djent stuff?

【TONY】: Ever since the early days of Planet X, I was involved with extended range guitars and very intrigued with how I could implement them into my strategy. The layering of different types of stringed guitars is as important as the usage of many various amplifiers I have access to in my studio.
Sounds and textures have always been the basis of my understanding of music and its creation. I have to say that this is truly due to my years of study at the piano and playing the great instrumental works of Liszt ,Chopin Schubert and countless others. These are the real inspirations for me in my musical journey, and having the usage of these modern instruments within my reach merely widens the creative aspect greatly.

Q3: ソロアルバムに限って言えば、7弦/8弦ギターを使用し始めたのは前作 “TONY MACALPINE” からですよね。今作について言えば “THE KING’S RHASODY” は本当にヘヴィーでグルーヴィーですし、”EXHIBITIONIST BLVD”, タイトルトラックなどは DJENTY とさえ言えるようなリフですね。なぜ多弦ギターを使い始めたのでしょう。MESHUGGAH, DJENT のような音楽は聴きますか?

【TONY】: PLANET X の早い段階から私は多弦ギターを導入していたし、私の音楽にどのように使用するかとてもワクワクしたんだ。スタジオで異なった弦数のギターを重ねる事は、様々なアンプを使う事と同じぐらい重要だ。サウンドとテクスチャーは常に私自身の音楽や創造性に基づいているよ。何年もピアノを学んで、リスト、ショパン、シューベルトといった偉大な作品を演奏してきた成果だという事は言っておきたいね。それらは私の音楽の旅において本物のインスピレーションを与えてくれたし、そういったモダンな楽器は単に私のクリエイティブさを広げるために使用しているにすぎないんだ。

Q4: You always have strong rhythm sections. Aquiles Priester and Pete Griffin are rhythm section this time. Why did you choose them? And would you introduce beautiful guitarist Nili Brosh in bonus EMG live DVD?

【TONY】: The live band will consist of Bjorn Englen on bass, and Aquiles Preister on drums for the US and European tours, and Thomas Lang on drums for the tour of Asia. I have toured and recorded with Aquiles Priester the Brazilian drum legend for quite some time now, and his musical depth is flourishing at an incredible pace. Thomas Lang is also a powerhouse drummer who is gifted with amazing technique and wisdom, as so many drum fans have witnessed over the years.
The bass on Concrete Gardens features Pete Griffin (Giraffe Tongue Orchestra, Zappa Plays Zappa, Dethklok) on many of the tracks, as well as Southern bass powerhouse Sean Delson (Fozzy, Stuck Mojo) and India’s Lucky Islam on a track each. Pete Griifin, Aquiles, Nili Brosh and I worked very hard to record the EMGtv videos in 1 day, and i think at the time we did that we all learned some other hidden secrets of this new music. My good friend Jeff Loomis really shined on the EMGtv video as well as performing his usual mind blowing solos in the studio for this new album.

Q4: 常にバンドには強力なリズムセクションを揃えていますが、今回は AQUILES PRIESTER, PETE GRIFFIN を起用していますね。EMG ライブでも共演している美人ギタリスト NILI BROSH 共々紹介していただけますか?

【TONY】: ヨーロッパとUSツアーでは BJORN ENGLEN がベースで AQUILES PRIESTER がドラムスだよ。アジアツアーでは THOMAS LANG がドラムスをプレイするよ。ブラジルのドラムレジェンド AQUILES PRIESTER とは今まで何度かツアーやレコーディングで共演している。彼の音楽的深化の速度には驚くよ。ドラムファンが何年もの間目撃してきたように THOMAS LANG も素晴らしいテクニックと知識を与えられたパワーハウスドラマーだね。”CONCRETE GARDENS” では多くの楽曲で PETE GRIFFIN (GIRAFFE TONGUE ORCHESTRA, ZAPPA PLAYS ZAPPA, DETHKLOK) がベースをプレイしている。南部の SEAN DELSON (FOZZY, STUCK MOJO), インドの LUCKY ISLAM も1曲づつプレイしているけどね。PETE GRIFFIN, AQUILES PRIESTER, NILI BROSH, と私は EMGtv のライブを1日で収録するためかなりのハードワークをしたよ。その時私たちはこの新作の隠された秘密をいくつか学んだように思うね。友達の JEFF LOOMIS もこのライブでは新作で披露してくれたのと同じように強烈なソロをプレイして輝いているよ。

tm10474628_10152953517944517_3252785787060239971_n

Q5: And yeah, Jeff Loomis of Arch Enemy played guitar solo on “Square Circles”. I remember “Tears of Sahara” with George Lynch. Anyway, How did this collaboration started?

【TONY】: I have known Jeff for a few years, after being introduced to him by my manager Mike Mesker, and have always admired his work with Nevermore. He has been involved in really great heavy bands. One thing I always enjoy doing is working with other guitar players who are very confident with their instrument and have the ability to say worthwhile things, musically speaking. This is one of the unique things that Jeff brings to the table, as he shares that same love also of working with other guitarists. We were able to compliment each other when it came time to Record the EMGtv videos and the album. Hope fully our paths will again cross out there on there on the road somewhere, and I can have Jeff sit it on a track or two live.

Q5: 仰る通り、ARCH ENEMY の JEFF LOOMIS が “SQUARE CIRCLES” でギターソロをプレイしていますね。GEORGE LYNCH との “TEARS OF SAHARA” を思い出しました。彼が参加した経緯を教えていただけますか?

【TONY】: 私のマネージャー MIKE MESKER に紹介されて何年か前から知っていたんだ。NEVERMORE での仕事には常に感銘を受けていたよ。彼は本当に偉大でヘヴィーなバンドに関わってきたよね。自分の楽器に自信を持って価値ある事を音楽で語れるギタープレイヤーと共演するのは楽しいよ。ジェフが提供したアイデアはユニークなもので、同時に他のギタリストと共演するのと同様に愛があったね。EMGtv のビデオとアルバムを収録する頃には私たちは賛辞を言い合う仲になっていたよ。また私たちの行く道がどこかで交差し彼と共演出来る事を望むよ。

Q6: You are also talented classical piano player. Recently, you seem to be influenced by 20th century classic music like Stravinsky more than Bach, Chopin, Mozart. After all, I feel experimental or Jazz aspects strongly. This is my sentiments, what do you think about that?

【TONY】: I started playing the piano at the age of 5 at the Springfield Conservatory of Music in Massachusetts. I was constantly exposed to much of the piano literature that represents the modern recital form then as much as it does today. There have been no recent changes in my understanding and respect of the great music periods of music. I am constantly reading and playing many styles of music that I may never really ever record.
So likewise, it must be understood that i am not able to always record works on the piano that will be suitable additions alongside my own solo releases. Much of the time I must choose a piece of music that will fit into the time structure of an album, as will as be palatable as an addition. I would love to record the Franz Liszt Sonata in B minor and include it on one of my albums…. but who has the time to listen to all of it?

Q6: あなたは才能のあるクラッシックピアノ奏者でもあります。最近のあなたの音楽はバッハ、ショパンといった作曲家よりもストラヴィンスキーのような実験的な20世紀の音楽家に影響を受けているように思います。

【TONY】: 私は5才の時、マサチューセッツにある SPRINGFIELD CONSERVATORY OF MUSIC でピアノを始めたんだ。当時から今日と同じように近代的なリサイタルの形を表現するピアノ作品に向き合っていたよ。その時代の偉大な音楽への理解や敬意は今日でも何ら変わることがないね。今まで私が全くレコーディングした事のないような様々な音楽も常に読譜し演奏しているんだ。同様に、私のソロ作品に適するようにピアノ作品を常に収録する事はできないという事実は理解されるべきだね。アルバムに加えるに適当で、流れに沿うような楽曲を選ぶ事に多くの時間を掛けているよ。FRANZ LISZT SONATA IN B MINOR をレコーディングしてアルバムに収録したいんだ・・・だけど全部聴いて貰えると思うかい?(30分程度の超絶技巧曲)

Q7: You’ve been played lots of bands or projects like CAB, Planet X, Ring of Fire, Steve Vai,,,Which project are you so attached to? And except for solo career, are you involved other projects now?

【TONY】: I have been focusing much of my time now on my own instrumental work, which will translate into more live shows and more studio records for some time now into the future. I took some time away from the actual process of writing and recording solo pieces to work with some other bands, but after some time away from this work I felt I have more stuff to say, and the journey of getting back into the swing of things has been fulfilling.
I am writing music – especially piano works – for some younger artists, and I am in the process of recording them for future development. I was very privileged to have the chance to work with so many older players when i was coming along as a young player myself, and it’s nice really to be able to return that to younger players now.

Q7: あなたは CAB, PLANET X, RING OF FIRE, STEVE VAI といった様々なバンドやプロジェクトに関わってきましたが特に思い入れのあるものはありますか?またソロキャリアとは別に現在関わっているプロジェクトはありますか?

【TONY】: 私は今自分自身のインストゥルメンタル作品に多くの時間を割き集中しているよ。つまり将来的にはもっとライブやスタジオレコーディングを行いたいと思っているんだ。他のバンドとの仕事のためにソロ作品の作曲やレコーディングからしばらく遠ざかっていたんだけど、戻ってみるとそういった旅がさらにソロ活動を充実させてくれたと感じているね。特にピアノ作品を若いアーティストのために書いているよ。今後のためにそれらをレコーディングしているところなんだ。私自身、若い頃に憧れていたプレイヤーたちと共演できてとても光栄だったんだ。そして今、私がそれを若いプレイヤーに返す事が出来たら本当に素晴らしいね。

Q8: My favorite Tony’s song is “Violin Song” from “Premonition”. That has perfect balance between emotion and intelligence. And I love your way of modulate. Anyway, Which songs and albums are you most proud of in your works?

【TONY】: Each record i complete is a truth telling period in life, and all of these periods of life are important. None more than others – all are equal as they represent an important position for me. So i would say i am content to always strive to be the best player and composer that i can be, as long as i tell the truth musically and accept the challenge of recording and composing in a positive way. And as long as i continue to play and learn much about music on piano and guitar, as well as listening with my ears to music and instruments i do not play, i will always in one way or another have something to work towards.

Q8: あなたの作品で特に誇りに思っている楽曲、アルバムを教えてください。

【TONY】: 私が製作したレコードはどれも人生の各時期の真実を伝えているし、それら全ての時期が重要なんだ。何物にも代え難く、私にとっては全てが等しく重要なんだ。可能な限り最高のプレイヤー/コンポーザーになろうと努力しているよ。音楽的に真実を伝えられ、ポジティブにレコーディングや作曲に挑戦できる限りはね。私がピアノとギターの音楽を演奏し学び続ける限り、そして自分の耳で私が演奏しない楽器や音楽を聴き続ける限り、私は何らかの方法で前に進み続けるだろうね。

【FIVE ALBUMS】

TONY MACALPINE’S FIVE ALBUMS THAT CHANGED HIS LIFE !!

MAULIZIO POLLINI’S 1970’S RECORDING OF THE CHOPIN ETUDES ON DEUTSCHE GRAMOPHONE

tmPolliniChopin1960

JEAN-LUC PONTI “ENIGMATIC OCEAN”

tmenigmatic-ocean

VAN HALEN “S.T.”

tm20120111201401bcb

GINO VANNELLI “BROTHER TO BROTHER”

tm51kTXkh46qL

BLACK SABBATH “MOB RULES”

tmSabbathMob

【MESSAGE FOR JAPAN】

tm10559926_10153054347444517_8451237194630500488_n

I always enjoy very much to play in Japan and when we return in July it will be a wonderful reunion! I wish the best to all the loyal fans we have in Japan..see you soon!!

日本でプレイするのはいつだって楽しいよ。(アジアツアーで)7月に日本に行くよ。素晴らしい再開になるだろうね!日本のファンの皆の幸せを祈るよ。すぐに会おう!!

TONY MACALPINE

TONY MACALPINE FACEBOOK PAGE
TONY MACALPINE HOMEPAGE

mmmB5dvKwaCcAEznJZ

 

PLZ FOLLOW US ON FACEBOOK !!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です