NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【RVNTVH : CONTEMPLATION OF THE VOID】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH RVNTVH !!

“We’re Pretty Much Filling In The Gap Where There Wasn’t Any Indonesian Band That Sounds Like This.”

DISC REVIEW “CONTEMPLATION OF THE VOID”

「インドネシアのメタルシーン自体はまだまだアンダーグラウンドで、人々はメタルシーンを何か奇妙でネガティブなものとして見ているようなんだ。インドネシアでも、メタルヘッズは昔のロックスターの習慣から生まれた、ドラッグを使う酔っぱらいの一団という、本当に間違ったステレオタイプのイメージがあるんだよ」
ヘヴィ・メタル大統領として名を馳せる Joko Widodo の存在、レッチリや RATM にも認められた反抗の少女たち VOICE OF BACEPROT の登場、そしてデスメタルが盛んという伝聞やイメージから、私たちはインドネシアをメタルの楽園だと想像します。しかし、隣の芝は青く見えるもの。彼の地に登場した “インドネシアの OPETH” こと RVNTVH (ルントゥフ) は、Joko Widodo の “売名” を疑い、メタルはここでもアンダーグラウンドだよと嘆きながら、それでもプログレッシブで悲しみを湛えた魂を南方から開花させようと真剣です。
「僕たちは、インドネシアにこういうサウンドのバンドがいなかったからこそ、そのギャップを埋めているようなものなんだ。僕が理解しているかぎりでは、OPETH やそれに類するバンドに熱中している人は、この地域にはあまりいないようだからね。そうしたバンドを知っている人は、ここではほんの一握りなんだ」
あくまでも、大衆的な人気はポップ・ミュージックに集中するジョグジャカルタで、RVNTVH はさながらインドネシアの多島美を体現するかの如く、様々な音楽的嗜好を持つメンバーが様々な地域から集結し、混沌と悲壮のメタルに挑戦しています。
東カリマンタンのバリクパパンに生まれ、東ジャワのバニュワンギに移り住み、IRON MAIDEN に始まり MESHUGGAH, PERIPHERY, さらにノイズやアンビエントまで愛するギター/ボーカル Arif Shuardi。
同じくギター/ボーカルの Rabin Rana は RVNTVH のリーダーで創設メンバー。ジョグジャカルタ出身で、現在はオランダのロッテルダムに住んでおり、70年代のプログレッシブ・ロックをこよなく愛します。そこから、プログレッシブ・デスメタルやアトモスフェリック・ブラックメタルに到達し、この2つの音楽に対する愛情が、RVNTVH を両者の融合の場としたのです。
この二人を核として、中部ジャワに住み RADIOHEAD や MUSE を基盤とする3人目のギタリスト Imam、Tricot, ELEPHANT GYM, COVET に影響を受けたチレゴン出身のベーシスト Denis、さらに民族音楽のスペシャリストで鍵盤、サックス、フルートを操る Rico と才能あふれるメンバーが揃い、RVNTVH は世界に打って出ることになりました。
そうした多様な出自や音楽観は、実に新鮮で驚きを秘めた RVNTVH の音楽へ見事に投影されています。OPETH を原点としながらも、KING CRIMSON, LAMB OF GOD, EMPEROR, DREAM THEATER, PERIPHERY, さらにはインドネシアの民族音楽に日本のアニメの影響まで、時間も場所もジャンルも超越した色鮮やかなナシゴレンがデビュー作にして完成しているのです。
まさに、メタルの生命力、感染力、包容力を証明するような第三世界の台頭。まだ拙い部分もありますが (特にクリーン・ボーカルの音程)、リフの一つ一つ、メロディの一つ一つがとても印象的。フルートやサックスといったノン・メタルの楽器も効果的で、なによりデビュー作から22分の大曲を収録できるのは選ばれたバンドだけ。
今回弊誌では、Arif と Rabin にインタビューを行うことができました。「Arif は “Death’s Preparation” で “真・女神転生” についてのパートを書いていたくらいでね。僕が自分のパートを付け足す前に、知らないうちにね!僕はどちらかというとガンダム派なんだよ。セイラ・マスは俺の嫁!」 どうぞ!!

RVNTVH “CONTEMPLATION OF THE VOID” : 9.8/10

INTERVIEW WITH RVNTVH

Q1: Indonesia has the image of being the most metal active country in Asia, but what is the actual scene and general popularity of metal?

【ARIF】: Personally, I’m kinda detached with the local scene, but I’m pretty sure the scene that stands out the most here is death metal. Something within the caliber as Burgerkill or DeadSquad. I think metalcore is also another scene that is popular here, but pretty much death metal is massively popular. I think Rabin and Imam know more than me….

【RABIN】: Apart from the bigger bands from the earlier generations, the scene itself is still underground and people sort of see the metal scene as something that is somehow weird and/or negative, stemming for the really wrong stereotype that metalheads are a bunch of drug-using drunkards that stemmed from the habits of old rockstars.

Q1: インドネシアは、アジアでも最もメタルが盛んな国の一つという印象があります。実際、メタルシーンや、メタルの一般的な人気はどの様な感じなんですか?

【ARIF】: 個人的には、インドネシアのメタルシーンとはちょっと距離を置いているんだけど、ここで一番目立っているシーンはデスメタルだと思うね。
BURGERKILL や DEADSQUAD のような感じの音楽だね。メタルコアも人気のあるジャンルだと思うけど、やっぱりデスメタルが圧倒的に多いね。僕より Rabin や Imam の方がシーンについては詳しいと思うけど…。

【RABIN】: 前の世代の大きなバンドを除けば、シーン自体はまだまだアンダーグラウンドで、人々はメタルシーンを何か奇妙でネガティブなものとして見ているようなんだ。
インドネシアでも、メタルヘッズは昔のロックスターの習慣から生まれた、ドラッグを使う酔っぱらいの一団という、本当に間違ったステレオタイプのイメージがあるんだよ。

Q2: Indonesian President Joko Widodo is known for his love of heavy metal, but is his contribution to metal significant as well?

【ARIF】: Not really.

【RABIN】: No, but i do hope that he really listens to metal.

Q2: インドネシアの大統領 Joko Widodo はヘヴィ・メタル・大統領として知られていますが、彼のメタルシーンに対する貢献もあるのでしょうか?

【ARIF】: どうだろう、あまりないんじゃない?

【RABIN】: ないと思うよ。彼が本当にメタルを聴いていることを強く願うよ。

Q3: However, when I think of metal in Indonesia, I have the impression of old-school, primitive death metal or black metal. Opeth-esque Progressive metal like yours is rare, so why did you go in this direction?

【ARIF】: We’re pretty much filling in the gap where there wasn’t any local band that sounds like this. From what I’ve understood, there aren’t many people here that are into Opeth and the likes. Only a handful of people here know those bands.

【RABIN】: What you’re saying about the impression is right and that there are only a few bands that sound like Opeth, but we are doing this because we love Opeth-esque musicalities as well.

Q3: 先程お話しにも出ましたが、インドネシアはプリミティブでオールドスクールなデスメタルやブラックメタルが主流で、あなたたちのような OPETH を意識したプログレッシブ・メタルは珍しいですよね?

【ARIF】: 僕たちは、インドネシアにこういうサウンドのバンドがいなかったからこそ、そのギャップを埋めているようなものなんだ。
僕が理解しているかぎりでは、OPETH やそれに類するバンドに熱中している人は、この地域にはあまりいないようだからね。そうしたバンドを知っている人は、ここではほんの一握りなんだ。

【RABIN】: インドネシアのメタルの印象については君の言う通りで、OPETH のようなサウンドのバンドは少ないんだよね。でも、僕たちは OPETH 的な音楽性が好きだからやっているんだよ。

Q4: On the other hand, Indonesia is also famous for progressive rock, and the band Discus is very popular in Japan. I heard that technical and complex music is also popular in Indonesia, isn’t it?

【ARIF】: Indeed. But I think most people here already forgot about them, hahaha. A shame, really…

【RABIN】: It was a substantial thing back in the seventies, but today it is somehow forgotten, but since the advent of internet, more people started to make prog bands, though still underground.

Q4: プログレッシブといえば、インドネシアはプログレッシブ・ロックのメッカでもありますよね?
DISCUS などは、日本でもとても人気がありましたし、テクニカルで複雑な音楽の土壌はあるんですよね?

【ARIF】: 確かに。でも、ここにいるほとんどの人は、DISCUS のことをもう忘れていると思うよ、ハハハ。本当に残念だけどね…。

【RABIN】: 70年代にはインドネシアのプログは相当なものだったんだけど、今は何となく忘れられてしまっているみたいなんだよね。でも、インターネットの登場以来、アンダーグラウンドではあるけど、プログ・バンドを作る人が増えてきてはいるんだよ。

Q5: Does the culture of indonesia like, large Muslim population and traditional music like gamelan influence Rvntvh’s music?

【ARIF】: Absolutely. The song Earnest is actually the one that resonates a lot with our traditional culture, particularly the acoustic part, but I don’t really think that our religion has any influence on our music. Well, who knows….

【RABIN】: I try not to write songs about certain believes because i’m not trying to offend them, but culture itself is somewhat a part of the music, not a lot, but we take a bit of them (and will do more of that!).

Q5: インドネシアの民族音楽や文化、ムスリムが大多数を占める宗教といった背景はアルバムに反映されていますか?

【ARIF】: もちろんだよ。”Earnest” という曲は、実は僕たちの伝統的な文化、特にアコースティック・パートはとても共鳴する曲なんだよね。僕たちの宗教が音楽に影響を与えているとはあまり思っていないんだ。まあ、それは誰にもわからないけど……。

【RABIN】: 僕が特定の信仰について曲を書かないようにしているのは、教徒を不快にさせたくないからだけど、インドネシアの文化そのものは多少なりとも音楽の一部になっているよ。
多くはないけど、少しは取り上げている。そして今後はもっと取り入れていくつもりなんだ。

Q6: What is the meaning of the band name Rvntvh?

【ARIF】: It’s actually pronounced ‘runtuh’ which means ‘(to) crumble’. I think Rabin can properly explain the meaning behind it..

【RABIN】: It’s an internet joke started by a friend of ours that shall not be named, but it’s a edgy-fied version of the word “runtuh”, which means “(to) crumble”. The joke is that because we make sad lyrics, it is our hearts that are crumbling, in a sense.

Q6: RVNTVH というバンド名は非常に奇抜ですね?

【ARIF】: これは “runtuh” と発音して、インドネシア語で “崩れ落ちる” という意味なんだ。Rabin がその意味をきちんと説明してくれるよ。

【RABIN】: これは名前を明かせない友人が始めたネットジョークなんだけど、”崩れ落ちる” という意味の “runtuh” という言葉をエッジィにしたものなんだ。
僕たちは悲しい歌詞を作るから、ある意味、崩れていくのは僕らの心なんだというジョークなんだよ。 (注: orz のようなものだろう)

Q7: I love “Contemplation of the Void”, including the beautiful artwork, what is the concept or theme behind the album?

【RABIN】: The album itself is just themed around our sad experiences, that’s why we need the artwork to look unhappy. To represent nocturnal loneliness where our sadness is at its most. The nithing pole represents our curses to the world for its misgivings while the deer-skulled figure is just a reference to “The Mantle” by Agalloch, one of our favorite album. As for the artwork itself, since we don’t have the network to metal artwork artists, we commisioned it to my (then) significant other. Take all of these explanations with a grain of salt, for the edginess is, in the end, for the joke and we don’t really take it seriously.

Q7: “Contemplation of the Void” はその神秘的で物悲しい音楽性、美しいアートワークも含めて、トータルで大好きな作品ですよ。

【RABIN】: アルバム自体が僕らの悲しい経験をテーマにしているからね。だから、アートワークも不幸せな感じにする必要があったんだ。僕たちの悲しみが最も大きい夜間の孤独を表現するために。ニーズストング (ゲルマン異教が敵を呪う道具) は僕たちの憂いを帯びた世界への呪い、鹿の頭蓋骨は僕たちのお気に入りのアルバムの一つである AGALLOCH “The Mantle” にちなんだものなんだ。
アートワークについては、メタルアートワークのアーティストとのネットワークがなかったから、僕の当時の大切な人に依頼した。まあ、エッジの効いたデザインは結局のところ冗談で、僕たちはそれを真に受けてはいないよ。

Q8: The band’s management seems to love Japanese anime and video game culture. Are the members of Rvntvh influenced by Japanese culture?

【ARIF】: Very true. We’re huge otaku, actually hahaha.

【RABIN】: I think most of us are somewhat fans of Japanese culture, particularly the Anime subculture. For example, Arif wrote his parts on “Death’s Preparation” about Shin Megami Tensei before i added my parts without knowing it. I’m more of a Gundam guy anyway (Sayla Mass best waifu).

【REHAN】: Well, being a japanese voice actors fan is what got me interested in starting a career in managerial. I always dreamed of having a talent management company.

Q8: バンドのマネージャーから、日本文化の影響もあるとお聞きしましたが?

【ARIF】: まちがいないね!僕たちはとんでもないオタクなんだ!ハハハハハ!

【RABIN】: 僕たちの多くは、日本の文化、特にアニメのサブカルチャーのファンだと思う。
例えば、Arif は “Death’s Preparation” で “真・女神転生” についてのパートを書いていたくらいでね。僕が自分のパートを付け足す前に、知らないうちにね!僕はどちらかというとガンダム派なんだよ。セイラ・マスは俺の嫁!

【REHAN (マネージャー)】: 日本の声優のファンだったことがきっかけで、マネージャーとしてのキャリアをスタートさせたいと思うようになったんだ。タレント・マネジメントの会社を持つのが夢だったんだ。

FIVE ALBUMS THAT CHANGED RVNTVH’S LIFE!!

Arif: Personally, it would be “In the Court of the Crimson King” by King Crimson, “Blackwater Park” by Opeth, “Killing is my Business, and Business is Good!” by Megadeth, “Colors” by Between the Buried and Me, and Iron Maiden’s first album.

Rabin: “Aqualung” by Jethro Tull, “Blackwater Park” by Opeth, “Periphery II: This Time It’s Personal” by Periphery, “The Mantle” by Agalloch, and “Dornenvögel” by Karg.

MESSAGE FOR JAPAN

Arif: Thank you very much for listening to our album!

Rabin: Hello the people of Japan, we love you and we hope that we can someday go to Japan to bring you all our music and we all could be friends! Also Yoshiyuki Tomino is God.

ARIF: アルバムを聴いてくれてありがとう!

RABIN: やあ、日本のみんな!いつか日本で演奏して、みんなと友達になりたいな!富野由悠季さんは神だ!

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