EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH STEFAN DE GRAEF OF PSYCHONAUT !!
“When I First Saw Amenra Live, I Was Baffled By How Many Different Emotions I Felt During Their Concert. At Times, I Felt Ecstatic But At Other Times I Felt Sad, Angry, Small, Vulnerable, Lost And Then Found Again And Then Finally Emotionally Drained In The Best Way Possible.”
DISC REVIEW “UNFOLD THE GOD MAN”
「アルバムの楽曲の背後にある哲学と概念は、あらゆる種類の文化や宗教からインスピレーションを得ているよ。
なぜなら、そうやって僕たちは常にスピリチュアリティーと繋がってきたからね。それはつまり、僕たちは一つのサイド、主張を選ぶことが得意じゃなかったからなんだけど。」
ベルギーに居を構えるポストメタルもう一つの “Naut”、PSYCHONAUT は、TOOL の数式、THE OCEAN の哲学、MASTODON の勇猛、PINK FLOYD の壮大、そして同郷 AMENRA の純粋を全てその音の葉言の葉に封じる稀代のスピリチュアルコレクティブです。
「AMENRA のライブを初めて見た時、コンサートで感じた様々な感情に僕は困惑したんだ。 時には有頂天に、時には悲しみ、怒り、小さくなり、傷つき、失われ、そして再び発見し、最終的に可能な限り最良の方法で感情を吸い取られたんだ。
それは癒しの経験で、映画を見たときと同じように、音楽に対して非常に感情的な反応を示したのは全く初めてのことだった。
むしろ、今まで見たどの映画よりも強力だったね。彼らのショーは僕たちを音楽の超越的な力に目覚めさせ、それ以来、同じ効果をもたらす音楽を創造することを常に目標としてきた訳さ。」
奇跡の来日を果たした AMENRA のショーが、ダークに交差する感情のメルティングポットであることは広く知られています。
PSYCHONAUT は、その超越的音の演劇に感銘を受け、実際にデビューフル “Unfold the God Man” で先達の世界観を多様性とともに押し広げ、12000年前の失われた文明に存在したであろう超古代の畏敬を現代に投影してみせました。
クレッシェンドとデクレッシェンド、ポリリズムとダイナミズム、勇敢なリードと知的なリフワークが縦横無尽に駆け巡るインストゥルメンタル “All I Saw As A Huge Monkey” は、古代の神秘を音で綴る見事な時の扉。そこから時空を超えたリスナーは、激烈なグロウルと壮麗なクリーンボイスを加えたアトランティスやムーの秘伝に心を奪われていくことになります。
「TOOL や MASTODON にかんしては、その複雑性や独創性に惹かれているんだ。そういったバンドからはアレンジの構造や、異なるテンポ、拍子、キーの間で巧妙に変化する方法を学んだね。
一方で、PINK FLOYD は音楽が感情的な反応を引き出すために、複雑さを必ずしも必要としないことを教えてくれたんだ。そう、だからつまりは二極化だよね。」
想像できるでしょうか? MASTODON の “Crack The Skye” と TOOL の “Lateralus” が狂気の虹夜に踊るダンスを。アルバムのハイライト、”Sananda”, “Celestial Dictator” の15分間に描写されるのは、まさにそんな二律背反の背徳を封じた音景色。
何より、西洋と東洋の接着剤、ホーミーの崇高で神秘性を究極まで高めた後者の有り様は、どの宗教にも文化も属さずニュートラルに世界を見つめる PSYCHONAUT の感性を如実に物語っているはずです。
今回弊誌では、ギタリスト/ボーカリスト Stefan De Graef にインタビューを行うことができました。「僕たちは、このアルバムで人間の原始の力をカプセル化したかったんだ。僕たちはホーミーをいつも驚異的だと感じていて、常に試してみたいと思っていたんだよ。ホーミーはまさに東洋と西洋の影響を密着させる接着剤となり、アルバムへ神秘的な性質を付与してくれたんだ。」どうぞ!!
PSYCHONAUT “UNFOLD THE GOD MAN” : 10/10
INTERVIEW WITH STEFAN DE GRAEF
Q1: This is the first interview with you. So, at first, could you tell us about the band and yourself? What kind of music were you listening to, when you were growing up?
【STEFAN】: I am the guitarist and co-singer of PSYCHONAUT, a Belgian psychedelic post-metal collective. I grew up listening mostly to my father’s music collection, which inspired me a lot. He’s a big fan of 70’s rock and prog-rock, so I heard a lot of Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd, Genesis etc. during my childhood. When I started playing guitar at age 16, my love for those bands increased even more because I was fascinated by how difficult it was to play their riffs and solos. I remember looking up tablatures for Eric Clapton’s Layla when I had only been playing for a few weeks and I couldn’t believe that there were people who could actually play those riffs. After years of studying and memorising those songs – entire Led Zeppelin albums in particular – I started getting better and better and became interested in other styles of music as well, like metal and its subgenres.
Q1: 本誌初登場です!まずはあなたの音楽的なバックグラウンドからお話ししていただけますか?
【STEFAN】: 僕はベルギーのサイケデリックポストメタル PSYCHONAUT のギタリスト、シンガー Stefan だよ。ほとんどは、父の音楽コレクションを聴いて育ったんだ。当時聴いていた音楽にはとてもインスパイアされているね。彼は70年代のロックやプログの大ファンだから、僕も子供時代、自然と LED ZEPPELIN, DEEP PURPLE, PINK FLOYD, GENESIS といったバンドを聴くようになったんだ。
16歳でギターを弾き始めると、彼らへの愛情はますます大きくなったんだ。リフやソロを弾きこなすのがなんて難しいんだろうって魅了されたよ。ギターをはじめて数週間後、Eric Clapton の “Layra” のタブ譜を見て、あんなリフ弾きこなせる人が実際にいるのかと信じられなかったのを覚えているよ。
そうやって、何年もギターを学び、LED ZEPPELIN の全アルバムは特にだけど楽曲を覚えることでだんだんと上達していったね。同時に、メタルや他のサブジャンルにも興味が湧いていったんだ。
Q2: How did Psychonaut come to be? What made you stick into three piece band?
【STEFAN】: We have a special connection as friends and often feel more like brothers than anything else. We feel that we can express ourselves through music without restrictions. The three of us used to play in a four-piece blues rock/stoner band, but as our interests changed, we decided to continue as a three-piece band and started exploring more dark, atmospheric music. Because we didn’t have a singer anymore, Thomas and I both started singing and eventually ended up as co-singers, each of us having their own specialty. Thomas ended up being really good at grungy, harsh vocals and Stefan turned out to be great at screaming and storytelling. At times, we briefly considered taking on additional members, but we feel that having limitations is a good thing and it has forced us to make more interesting compositions that are more focused on musical ideas rather than elaborate sound landscapes.
Q2: PSYCHONAUT 結成の経緯を教えていただけますか? スリーピースに拘る理由は何でしょう?
【STEFAN】: 僕たちは友人としても特別な関係だし、時には兄弟のようにさえ感じている。僕たち3人なら、何の制限もなく自分たち自身を表現できるからね。
もともと、僕たち3人は4人組のブルース/ストーナーバンドでプレイしていたんだ。だけど興味の先が変わって、ダークでアトモスフェリックな音楽を追求するため3人でやっていくことに決めたのさ。
シンガーはいなかったから、Thomas と僕で徐々に兼任することにしてね。互いに得意な歌唱があるからね。Thomas はグロウル系が得意で、僕はスクリームやクリーンが得意だから。
メンバーを加えることも考えたことはあるんだけど、トリオという限定はむしろ良いことで、より興味深いコンポジションを引き出せると考えるようななったんだ。精巧なサウンドスケープより、音楽的アイデアにフォーカスできるという意味でね。
Q3: You know, if you are labeled as Post-metal, Prog-metal, we have another great “naut”, of course, Intronaut, haha. When you decided your band name Psychonaut, were you conscious of them?
【STEFAN】: We started this band and came up with the name in 2013. We didn’t know Intronaut back then, no. But we are big fans of them now!
Q3: PSYCHONAUT がプログメタル、ポストメタルに分類されるとするならば、このジャンルには別の偉大な “Naut”、INTRONAUT が存在しますよね?
【STEFAN】: このバンドを始めて、名前を思いついたのは2013年のことだった。当時僕たちは INTRONAUT の存在を知らなかったんだ。だけど今や彼らの大ファンなんだけどね!
Q4: Your country, Belgium plays really important role recently in extreme music scene. Lots of great bands like Amenra, Oathbreaker, The Black Heart Rebellion are emerging from Belgium. Also, Belgium has cross-over culture and language, right? What was it like starting a band in your country?
【STEFAN】: It was good. Belgium has a lot of small bars and youth clubs that organise shows so we’ve always been able to play one or two gigs every month since we started seven years ago. It took a lot of networking and energy that we put into social media to get shows, but we managed to prove ourselves with our live performance and slowly but surely climbed the ladder. Now we’ve become one of the more known ‘metal’ bands in Belgium, I think. There are also some great festivals in the Spring/Summer period of which we played several last year. So we feel that Belgium is a great country for (starting) bands.
Q4: AMENRA, OATHBREAKER など、バンドの母国ベルギーは近年エクストリームミュージックの世界で重要な役割を果たしていますね? ベルギーのシーンについて話していただけますか?
【STEFAN】: 良いシーンだよ。ベルギーには沢山の小さなバーやクラブがあってショーをオーガナイズしている。だから7年前にバンドを始めて以来、僕たちは月に一度か二度のライブは続けることが出来ているんだ。
ライブを行うために、SNS に多くのエネルギーを注いだりネットワークを活用したけど、ライブパフォーマンスで何とか実力を証明して、ゆっくりだけど確実に階段を登って来た訳さ。
今では、僕たちはベルギーでもよく知られるメタルバンドの一つだと思うよ。昨年はいくつか春夏の大きなフェスでプレイしたしね。まあだから、ベルギーはバンドを始めるには良い環境だと思うよ。
Q5: Regarding Amenra, maybe your music is often compared with them. What kind of influence do you take from them?
【STEFAN】: When I first saw Amenra live, I was baffled by how many different emotions I felt during their concert. At times, I felt ecstatic but at other times I felt sad, angry, small, vulnerable, lost and then found again and then finally emotionally drained in the best way possible. It was a healing experience and it was one of the first times where I had had such an extreme emotional response to music in the same way that I’ve felt from watching a film. And it was more powerful than any film I had ever watched anyway. Those shows really opened our eyes to the transcendent power of music and since then, we’ve always made it our goal to create music that could have the same effect on people. Music is something very sacred to us and we do our best to channel it in the purest form that we can.
Q5: PSYCHONAUT は同郷ということもあり、AMENRA と比較されることも多いようですね?
【STEFAN】: AMENRA のライブを初めて見た時、コンサートで感じた様々な感情に僕は困惑したんだ。 時には有頂天に、時には悲しみ、怒り、小さくなり、傷つき、失われ、そして再び発見し、最終的に可能な限り最良の方法で感情を吸い取られたんだ。
それは癒しの経験で、映画を見たときと同じように、音楽に対して非常に感情的な反応を示したのは全く初めてのことだった。むしろ、今まで見たどの映画よりも強力だったね。
彼らのショーは僕たちを音楽の超越的な力に目覚めさせ、それ以来、同じ効果をもたらす音楽を創造することを常に目標としてきた訳さ。音楽は僕たちにとってとても神聖なもので、できる限り純粋な形でそれを送るために最善を尽くしているよ。
Q6: But compared with Amenra, it seems you are more melodic, technical, and progressive, I feel. What’s your perspective about the comparison with Tool, Mastodon and even Pink Floyd?
【STEFAN】: I would say that the comparison is accurate because those 3 bands have influenced us a great deal over the past few years. In the same way that we are attracted to the raw energy of Amenra, we are attracted to the complexity and ingenuity of bands like Tool and Mastodon. We always want to grow as musicians, and we’ve learned a lot from how those bands structure their arrangements and from how they cleverly modulate between different tempos, time signatures and keys. Pink Floyd, on the other hand, have taught us that music doesn’t need to be complicated in order to generate an emotional response. It’s a polarisation: there is a great deal of power between balancing complexity and simplicity and that’s something we’ve learned from the bands you mentioned.
Q6: ただ、AMENRA と比較して、PSYCHONAUT はよりメロディック、テクニカル、プログレッシブな音楽にも思えます。TOOL, MASTODON, さらには PINK FLOYD を感じさせる瞬間も少なくありません。
【STEFAN】: 君の比較は正確だと思うよ。だってその3つのバンドは、ここ何年も僕たちに大きな影響を与えているからね。同時に、もちろん AMENRA の生々しいエナジーにも魅了されているんだけど。
TOOL や MASTODON にかんしては、その複雑性や独創性に惹かれているんだ。僕たちはミュージシャンとして常に成長を望んでいるから、そういったバンドからはアレンジの構造や、異なるテンポ、拍子、キーの間で巧妙に変化する方法を学んだね。
一方で、PINK FLOYD は音楽が感情的な反応を引き出すために、複雑さを必ずしも必要としないことを教えてくれたんだ。そう、だからつまりは二極化だよね。複雑さとシンプルさのバランスを取ることには大きな力があって、それは君が言及したバンドから学んだことなんだ。
Q7: Regarding progressive, sometimes you take oriental aspects in your music. Actually, “Celestial Dictator” starts throat singing like Mongol or Tibet, right? What’s ethnic aspect for you?
【STEFAN】: We wanted our album to really encapsulate the primal force of human beings. Throat singing has always felt incredibly powerful to us and we had always wanted to experiment with it. It became the glue between the Eastern and Western influences and really added to the album’s mystical character. The philosophy and concept behind the songs draws inspiration from all kinds of cultures and religions because that is how we’ve always experienced spirituality. We’ve never been good at ‘choosing sides’ and we feel that every religion tells the same story from a different perspective anyway. Therefore, we wanted to portray those different points-of-view through the choice of instrumentation as well.
Q7: プログレッシブと言えば、PSYCHONAUT は時にオリエンタルな要素を導入していますね。ホーミーで始まる “Celestial Dictator” は象徴的です。
【STEFAN】: 僕たちは、このアルバムで人間の原始の力をカプセル化したかったんだ。僕たちはホーミーをいつも驚異的だと感じていて、常に試してみたいと思っていたんだよ。ホーミーはまさに東洋と西洋の影響を密着させる接着剤となり、アルバムへ神秘的な性質を付与してくれたんだ。
アルバムの楽曲の背後にある哲学と概念は、あらゆる種類の文化や宗教からインスピレーションを得ているよ。なぜなら、そうやって僕たちは常にスピリチュアリティーと繋がってきたからね。それはつまり、僕たちは一つのサイド、主張を選ぶことが得意じゃなかったからなんだけど。
とにかく、すべての宗教が異なる視点から同じ物語を語っていると感じているんだ。だから楽器や声の選択を通じても、文化や宗教の異なる視点を描写したいと考えた訳さ。
Q8: So, it seems big epic “Unfold the God Man” is concept record, right? What’s the story or lyrical themes of this incredible record?
【STEFAN】: PSYCHONAUT’s 3 releases (2 EPs and one full album) are a conceptual trilogy that is centred around the nature of consciousness, the origin of mankind and civilization as a whole. Unfold The God Man is a concept album that deals with the idea that mankind has undergone a fall of consciousness and has lost the bigger part of their knowledge and power. Whereas humans used to be creatures of immense creative power and masters of reality, we are now wanderers in a world with a limited three-dimensional consciousness. Historically, this is linked to the destruction of a lost civilization dating back approximately 12,000 years, as is described in various religious literature and written on the walls of many temples. The album starts at the beginning of the fall and tells the story of how we are slowly regaining our consciousness and re-ascending to a higher level of being.
Q8: ではその、文化や宗教を異なる視点から物語る “Unfold the God Man” のコンセプトやストーリーを教えていただけますか?
【STEFAN】: PSYCHONAUT の2枚のEPとこのレコードは、コンセプトで繋がったトリロジーなんだ。意識の性質、人類全体と文明の起源を中心としたね。”Unfold The God Man” は人類が意識を失い、知識と力の大部分を失ったという考えに基づいたコンセプトアルバム。人間はかつて計り知れない創造力と現実世界の支配者だったけど、今では限られた三次元の意識を彷徨う世界の放浪者なんだ。
歴史的には、約12,000年前の失われた文明、その破壊に関連しているよ。様々な宗教文献に記載され、多くの寺院の壁に書かれているんだけどね。アルバムは文明崩壊の始まりから、ゆっくりと人類が意識を取り戻し、より高いレベルへと登り行く様子を物語っているんだよ。