EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH BRYAN FUNCK OF THOU !!
HEATHEN, 4TH FULL ALBUM OF THOU, WAS SELECTED AS NO.1 METAL ALBUM OF PITCHFOLK!! PAINFUL AND RAW, BUT MELODIC AND TRANSPORTIVE. THAT’S EXACTLY RIGHT !!
ルイジアナの憎しみと混沌の支配者 THOU。彼らの創造してきた DOOM/SLUDGE サウンドに救いは全くありませんでした。ただ聴く者を地の底へ引きずり込むような闇のサウンドこそ THOU の真骨頂。ところが昨年発表した彼らの最新作 “HEATHEN” では少しばかり様子が違っていました。これまでの作品群に比べて明らかに叙情性、芸術性、構成美、アトモスフィアといった要素に重点が置かれ、ほんのりと救いのあるサウンドに変化していたのです。PITCHFOLK はそのあたりに目敏く反応し、昨年のベストメタルアルバムに “HEATHEN” を選出していました。現在要注目のバンドである事に間違いはありませんね。今回弊サイトではボーカルの BRYAN にバンドや作品について濃密に語って頂く事が出来ました。
【ABOUT “HEATHEN”】
Q1: At first, congratulations for No.1 Pitchfolk “The Best Metal Album 2014” !! Also, “Heathen” is chosen by lots of Japanese bloggers as 2014 best albums. How are you feeling now?
【BRYAN】: All the praise and attention is very flattering, but it hasn’t really changed anything for us on any level. We’re still banging away at new material and plotting out the next five or ten records. If anything comes out of that recognition, I hope it can give us some opportunities to get out to some places we have never been able to make it to like Japan and Australia.
Q1: まずは “HEATHEN” が PITCHFOLK のベストメタルアルバム 2014 で1位に選ばれましたね。おめでとうございます!日本でも選出した音楽ブロガーは多かったです。どういったお気持ちですか?
【BRYAN】: 賞賛も注目を浴びる事も全てとても嬉しいよ。ただそれで僕らの中の何かが変わる訳じゃないんだ。すでに次のマテリアルに着手しているし、これから5枚とか10枚分の構想もある。そうだね、それで何か変わるとしたら、今まで行く事の出来なかった日本やオーストラリアのような場所に行くチャンスを得たいものだね。そう願うよ。
Q2: Bryan, you always have visions or concepts about the albums and lyrics. That is the identity of Thou. Would you tell us about the concept of “Heathen”?
【BRYAN】: Heathen is a celebration of the life as it’s presently being experienced by the senses. It is the manifest direction of free will to manipulate corporeal reality. It is the denouncement of the esoteric, the theorizing that cripples action by way of the shackles of abstraction. It is the repudiation of “greater prupose” through an intuitive understanding of our roles as insignificant beasts within the vast realms of nature.
Q2: あなたは常にアルバムや歌詞にコンセプトをお持ちです。それが THOU のアイデンティティーとも言える訳ですが。”HEATHEN” のコンセプトについて話して頂けますか?
【BRYAN】: “HEATHEN” (原野に住む) とはすぐに官能を経験出来る生を祝っているんだよ。自由な意志によって自らの手で身体的現実を扱える明確なる方向性だ。深遠さや難解さの否定なんだよ。理論立てて考えるなんて自ら枷をつけて拘束されるようなものさ。広大な自然界においては僕たちの役割なんてささいな獣くらいだって直感的に判れば”偉大な目的”なんてものはクソでしかないんだよね。
Q3 :Speaking of the concept, all your artworks are beautiful monochrome pictures and have only one red line. Why?
【BRYAN】: The artwork we’ve used initially spring from the limitations of our imaginations and of the means of production. But once we started, the rigid simplicity and stark contrast seemed to resonate with music and our general approach to the band. Personally, I’ve always been drawn to the old woodcuts and engravings and hated the overly complicated, photoshop, collage work full of random lines and shapes over vague images. When I took the reigns on our artwork, I was also consciously trying to steer us away from the typical, over-the-top metal expressions—the satanic stuff, naked women, and Conan types—though there’s definitely some preoccupation with the fantastical, and we’ve used our fair share of death fetishes, nature worship, and religious imagery. I guess it’s just been about finding the right balance using images that have some level of elegance and subtlety.
Q3: コンセプトと言えば、THOU のアートワークは全て美しいモノクロの絵画に赤い一本線という形ですね。
【BRYAN】: 僕たちの使用してきたアートワークはもともとは創造力の限界から沸いてくるわけで言うならば演出だよね。ただ一度始めると、それらは厳格な単純化と著しいコンストラクトが僕たちの音楽とバンドのアプローチに共鳴していると思えたんだ。個人的には古いウッドカットや彫刻の手法で描いているんだ。フォトショップやコラージュをやりすぎて大げさに複雑になってしまうのは大嫌いだね。同時に、悪魔的だったり裸の女性、コナンタイプといった典型的なメタルのアートワークの表現方法とは意識的に距離を置いているんだ。そういったものは確実に空想からの先入観を植え付けてしまうからね。僕たちは死のフェティシズム、自然崇拝、宗教のイメージをフェアにシェアしてきたんだ。僕たちのアートワークはエレガンスと先鋭さの適度なバランスを保っていると思うよ。
Q4: Anyway, let’s talk about the “Change”. In “Heathen”, You explore your melodic potential. We can hear three beautiful acoustic little songs and “Immorality Dictates” is very ambient song. Do you think that is natural progress for you?
【BRYAN】: Definitely. I don’t think that Heathen remade the wheel for us, or anything so drastic. In my mind, the record is very close to Summit. If anything, it’s a success where we failed to reach the potential with that record, a culmination of experimenting with ideas on the splits and crafting something that was a large body of work but also a cohesive whole. This is the first time where we took a lot of small ideas we had for a record and managed to make most of them happen, though we still left an enormous amount of room for growth and further experimentation. We’ve been talking about making a quiet, “pretty,” possibly acoustic record for a few years now. We’re already working on a full-on drone album. And having worked with The Body a few times, we’re starting to generate more ideas for effectively using the studio to incorporate more instruments and sounds.
Q4: “HEATHEN” における”変化”について話しましょう。メロディックな要素が増えたように感じます。美しいアコースティックの小曲もありますしアンビエントなパートもあります。自然な進化でしたか?
【BRYAN】: 間違いなくね。”HEATHEN” でドラスティックに何かを作り変えた訳じゃないんだ。僕の中でこのレコードは “SUMMIT” にとても近いよ。ただ今回は “SUMMIT” で成し得なかった事までやれたよ。実験的なアイデアの到達点を分散させて全体を構築していったんだ。同時に全体はとても密着している。いくつもの小さいアイデアをレコードのために用意してそれらをマネージしたのは今回が初めてだったね。僕たちはまだまだ成長の余地を大きく残しているんだ。ここ何年か、アコースティックのとても”かわいい”アルバムを作ろうと話しているくらいだからね。DRONE のフルアルバムにはすでに着手しているよ。THE BODY とは何度か一緒に仕事をしてきたけどもっとアイデアを効果的に使ってスタジオで楽器とサウンドを融合させようとしているんだ。
Q5: Emily Macwilliams joined “Immorality Dictates”. Where did the idea(using female vocal) come from?
【BRYAN】: She’s sung or played on a number of Thou songs. She’s on the bookends of the Leech split, she composed the reprise for “The Song of Illuminate Darkness,” and she’s on a couple of Summit tracks and a few covers. When we were still writing songs for Heathen, Andy had tossed out the idea of doing a more typical doom song with Emily singing over the whole thing. While we never wrote that song, when Andy came up with the ambient intro for “Immorality Dictates,” it seemed like the perfect place to fit her in.
Q5: EMILY MACWILLIAMS が “IMMORALITY DICTATES” で歌っています。女性ボーカルを起用するというアイデアはどこから生まれましたか?
【BRYAN】: 彼女は THOU の曲で前にも歌ったりプレイしたりしているよ。LEECH とのスプリットではブックエンドに記載されているよ。”THE SONG OF ILLUMINATE DARKNESS” のリプライズを作曲したんだ。”SUMMIT” の何曲かとカバー曲にも参加しているね。”HEATHEN” の曲を書いている段階で、ANDY が EMILY が歌うもっと典型的な DOOM の曲をやろうと言ってきたんだ。そういった曲はやったことがなかったけど ANDY が “IMMORALITY DICTATES” のアンビエントなイントロをちょうど思いついたんだ。完璧に彼女にハマったと思うよ。
Q6: “Free Will” is typically Thou song. It’s so sludgey and doomaphonic. But also, we can feel artistry from that. I’d love to call it not only sludge but also Post-Metal. What do you think about that?
【BRYAN】: I think that whatever frame of reference people need is fine. We don’t bother too much with descriptors except as shorthand if we’re trying to get an idea across to each other. But we never really set out with a specific genre quality in mind when we started digging into Heathen. Matthew and I had a long conversation about the overall thematic element of the record, and he had this notion of “Free Will” being the starting point and sort of title track for the record. That conversation was what led to the feeling he was trying to capture with the song—birth, renewal, setting out. From there, we just started writing more songs that we thought had that same feeling. At the same time though, we don’t necessarily write endlessly for one project. Whatever comes out, comes out, you know? So we ended up with a few songs that didn’t seem to fit the emotional sound of Heathen, and that’s what ended up being on The Sacrifice and Released from Love.
Q6: “FREE WILL” は典型的な THOU の曲ですよね。スラッジーでドゥームフォニック。同時に芸術的でもあります。ただスラッジと呼ぶよりもポストメタルと称したいです。
【BRYAN】: どんな枠組みに入れられようと構わないよ。僕たちもアイデアを交換するときそうやって速記して伝えたりするしね。ただ “HEATHEN” に熱心に取り掛かり始めると特定のジャンルを提示するのは止めたんだ。MATTHEW と僕でレコード全体のテーマについては長い話し合いを持ったよ。彼は “FREE WILL” こそ出発点でレコードのタイトルトラックにふさわしいと指摘したよ。その会話から彼がこの曲で捕らえようとしていた感情、誕生、新生といったものが伝わってきたよ。それから僕たちは同じようなフィーリングを持った曲を書き始めた。けれども、同時に一つのプロジェクトのために曲を書き続ける必要もないよね。何が出るかな?、何が出るかな?ってやつだよ。だから結局 “HEATHEN” のエモーショナルなサウンドにフィットしないものは “THE SACRIFICE” と “RELEASED FROM LOVE” に回す事にしたんだ。
【ABOUT THOU AND THE BODY】
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Q1: What’s the origin of the band name “Thou”?
【BRYAN】: They came up with it before I was in the band. I think it was just something they were tossing around, trying to find something not typically metal, something simple. It’s always resonated with me, as a person coming form more of a hardcore background, as a condemnation of outside forces (though I unabashedly love playing with that concept as a mere reflection of one’s own weaknesses and faults).
Q1: THOU というバンド名の由来を教えて下さい。
【BRYAN】: 僕がバンドに加入する前からそうだったんだ。おそらく典型的なメタルっぽくない、シンプルなものを選んだんだろう。僕には常にしっくりくるよ。ハードコアのバックグラウンドを持っているから外圧に対する非難というコンセプトは大好きだ。
Q2: Why are you selling digital download as Name Your Price?
【BRYAN】: Accessibility has always been an important concept for us in the band. When I first joined, I had questioned the fact that we even had a myspace page, having certain personal reservations and critiques of social media. The compromise was to strip the page to nothing but the player and some basic contact information. Likewise, we’ve always made our music available for free download on our webpage from the very start of releasing records. We would much rather have our music readily available for anyone who wants it, who can find some personal use for it. If there was a way to give our records away, we probably would! We really only started using the bandcamp a year or so ago when folks started asking us for higher quality audio than the mp3 rips we post on our webpage.
Q2: なぜデジタル販売を NAME YOUR PRICE 方式で行っているのですか?
【BRYAN】: 近づきやすさというのはバンドにとっていつも重要なコンセプトなんだ。最初、バンドに加入した時は個人的な予約とソーシャルメディアの批評が載ったマイスペースページしか持っていなかったんだ。妥協してプレイヤーと基本的なコンタクトだけは加えたよ。同様にレコードをリリースし始めた当初から、僕らのウェブページではフリーダウンロード出来るようにしているんだ。個人的に使用するのであれば欲しい人には快く誰にでも提供するよ。もしレコードだってあげられるならあげちゃうと思うよ!BANDCAMP は一年かそのくらいしか使ってないんだけどそれはファンが僕らのページに上げていたMP3よりハイクオリティーな音源を欲しがったからなんだ。
Q3: You collaborated with The Body. Would you tell us the details and circumstances the event. Did you satisfied with that?
【BRYAN】: Originally, we had asked The Body to play on some Fiona Apple covers we were working on. That project got put off, but Lee suggested we get together and write a collaborative EP together. Since we love those guys deeply and are always looking for an excuse to spend more time together, we agreed. They came down to Baton Rouge for the last couple of days of Heathen writing before we hit the studio. The first record we did together was basically banged out in those two days. We had a few riffs, and they had a few riffs, and we just jammed on those till we had something we liked—a very untypical way for us to write. The second collaboration had a bit more forward thinking, both bands had some vague ideas for songs, I was pushing for Nine Inch Nail ish kind of vibe. So the new record with The Body is a bit more polished, though I still feel like we can take things further on the next one, hopefully, experimenting even more into the electronic realm.
Q3: THE BODY と共演に至る経緯を教えて下さい。
【BRYAN】: もともとは、僕たちがやっていたFIONA APPLE のカバーに参加してくれと頼んだんだ。このプロジェクトはポシャッたんだけど LEE が集まってEPを作ろうと提案したんだ。僕たちは彼らを深く愛しているし何とかもっと一緒に過ごしたいと思っていたから了承したよ。彼らは “HEATHEN” の作曲中、スタジオ入りする前に BATON ROUGE に何日か来てくれたんだ。最初の共演作品はその二日で作った。お互いリフを持ち寄って何かが生まれるまでジャムったんだ。実に僕ららしくないやり方で気に入ったよ。二回目のコラボはもう少し前もって考えられていたんだ。お互いに漠然としたアイデアは持っていたよ。僕は NINE INCH NAILS っぽいヴァイブを出したかったんだ。だから THE BODY との新作は少しだけ磨き上げられたものになっているよ。ただ次の作品ではさらに進化できると感じているよ。出来るならもっとエレクトロの分野で実験したいね。
【FIVE ALBUMS】
BRYAN FUNCK’S FIVE ALBUMS THAT CHANGED HIS LIFE!!
MINOR THREAT “COMPLETE DISCOGRAPHY”
CATHARSIS “SAMSARA”
BORN AGAINST “PATRIOTIC BATTLE HYMNS OF RACE WAR”
AVAIL “FOUR AM ON FRIDAY”
NIRVANA “IN UTERO”