NEW DISC REVIEW + INTERVIEW 【CAIN’S OFFERING : STORMCROW】


EXCLUSIVE: INTERVIEW WITH JANI LIIMATAINEN OF CAIN’S OFFERING !!

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Finnish Melodic Power Metal super team set to come to Japan on February 2016 !! Don’t miss the night when legendary Liimatainen, Kotipelto, and Johansson will get together !!

フィンランドからメロディックパワーメタルのスーパーチーム CAIN’S OFFERING が来年の2月に初来日を果たします!!
CAIN’S OFFERING は元々 SONATA ARCTICA の傑作 “Silence” 制作時のメンバーで、後に脱退した Jani Liimatainen と Mikko Harkin が中心となり STRATOVARIUS の Timo Kotipelto, NORTHER, WINTERSUN の Jukka Koskinen を加えて2009年に結成したスーパーバンドです。参加メンバーの名に恥じない良質なデビューアルバム “Gather the Faithful” をリリースしましたが以降しばらく音沙汰がありませんでした。
ところが昨年末あたりからチラホラと再始動の予兆が現れ始め、遂に今年の春に2ndアルバム “Stormcrow” をリリース。Mikko と Jukka が脱退し、新たに myGRAIN の Jonas Kuhlberg とあの Jens Johansson が加わって制作されたこの新作が実に素晴らしいのです。デビュー作 “Gather the Faithful” の方向性を引き継ぎながらも、よりメロディックでよりスピーディーになった “Stormcrow”、このスケール感、楽曲の充実度は見事としか言いようがありません。今の SONATA ARCTICA より SONATA ARCTICA していると拳を握りしめたファンがほとんどでしょう。加えてシンフォニックな要素も充実しており、新たなファンを取り込むことも期待出来ると思います。
Timo Kotipelto の声域を熟知した上で、低音域から高音域まで彼の良さを”無理なく”発揮させる Jani のメロディーラインとそれに応えた Timo のボーカル、そして勿論ギタリスト不作の2000年代に1人気を吐いた Jani の彼らしい考え抜かれソフィスティケートされたリードプレイ。メロパワファンなら必聴の1枚と言えるのではないでしょうか。
今回弊誌ではその Jani Liimatainen にインタビューを行うことが出来ました。SONATA ARCTICA や STRATOVARIUS にも言及、彼の優しい人柄があらわれたようなメタルファン必見の内容だと思います。どうぞ!!

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MMM RATING⭐️

CAIN’S OFFERING “STORMCROW” : 9,2/10

【INTERVIEW WITH JANI LIIMATAINEN】

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Q1: Hi, Jani! Cain’s Offering Japan tour is just announced! How are you feeling now?

【Jani】: It’s amazing! It’s been over 10 years since I last time came to Japan with Sonata Arctica, so I think it’s time to come back and show what has happened since then. Every time I’ve been to Japan has been amazing, I really love the people and the atmosphere there.

Q1: CAIN’S OFFERING の日本ツアーが発表されましたね!!今はどういったお気持ちですか?

【Jani】: 最高だよ!!SONATA ARCTICA で最後に日本に行ってからもう10年以上経つんだからね。だからそろそろ日本に戻って、それからの成果を見せたいと思ったのさ。日本には良い想い出しかないよ。本当に日本の人たちとあの場所の雰囲気が大好きんだ。

Q2: This is our first interview with you. So, at first, could you tell us about the band? This time, mighty Jens Johansson and Jonas Kuhlberg joined in the band. Could you tell us about the story of this member change?

【Jani】: There wasn’t really much drama about it really, sometimes these things happen and we have to move on. As for Jonas, I’ve played several shows with him in the past, and I also wanted to have him on the first Cain’s Offering album, but back then we couldn’t make it happen. Now when the opportunity came to work with him again of course I had to seize it right away. He’s a very cool person, and an amazing bass player. As for Jens, I was wondering for a long time who could replace Mikko, since Mikko is after all a phenomenal player, one of the best I know. I was wrecking my brain thinking who would be good enough to fill his shoes, and then it came to me. The answer was so obvious: Jens Johansson! I’ve known him for years, he’s a great guy, and we all know what his musical abilities are. I just sent him an email asking if he’d be interested in playing on the album, and he said yes without even hearing one note of the new material I had been writing.

Q2: 初インタビューです。まずはバンドについて聞かせてください。今作からあの Jens Johansson と Jonas Kuhlberg がバンドに加わりましたね?

【Jani】: うん。別に大したドラマのような話はなくて、こういったメンバーチェンジは時々起こることだしそれでも僕たちは進み続けるんだ。Jonas に関しては、昔何回か一緒にショーをやったことがあったから CAIN’S OFFERING のファーストアルバムにも参加してもらいたかったんだ。だけど当時は上手く行かなかったね。今回、また一緒にプレイ出来るチャンスが来たから逃さなかったよ。彼はとてもクールな人間で素晴らしいベーシストでもある。Jens に関しては、僕は長い間 Mikko に変わるプレイヤーを探していたんだ。だって Mikko は驚異的でしょ?僕が知っている中でもベストの1人だからね。それで知恵を絞ったんだけど、答えは明らかだったね。Jens Johansson だよ!!彼のことは何年も知っていたんだけど素晴らしい人だね。音楽の才能についてはみんなが知っているよね。僕はただ彼に新作でプレイしてくれるかE-MAILを送るだけだったね。彼は新しいマテリアルを一音も聴かずにOKしてくれたよ。

Q3: So, Cain’s Offering has two Stratovarius members. What do you think about that? When Timo Tolkki left Stratovarius, weren’t you invited to Stratovarius?

【Jani】: Of course the fact that we now have two members of Stratovarius poses some problems regarding the schedules, but then again Cain’s Offering was never meant to tour extensively, so it’s not such a big deal. Back when Tolkki left Stratovarius me and Timo (Kotipelto) didn’t know each other that well yet, so I was not invited. Timo actually told me once that he has no idea why he didn’t think of me when they were searching for a replacement for Tolkki. But if we start to think about it now, it’s probably better that he didn’t. After all, if I had joined Stratovarius back then, there most likely would not be Cain’s Offering to begin with :).

Q3: Jens の加入で CAIN’S OFFERING には STRATOVARIUS のメンバーが2人在籍することになりましたね?ところで Timo Tolkki が STRATOVARIUS を脱退した時、あなたは誘われませんでしたか?

【Jani】: 勿論、STRATOVARIUS のメンバー2人が在籍することでスケジュールの問題なんかは発生する訳だけど、そもそも CAIN’S OFFERING はツアーを積極的に行うバンドではないからそれは大したことじゃないんだ。Timo Tolkki が STRATOVARIUS を脱退した時、僕と Timo Kotipelto はお互いよく知らなかったから誘われなかったよ。ただ実際一度、Timo Tolkki の代役を探している時なぜ僕のことを考えなかったのかわからないって Timo Kotipelto に言われたことがあるんだけどね。だけどおそらく誘われなくて良かったと思うよ。結局 STRATOVARIUS に加入していたら CAIN’S OFFERING を始めてなかったと思うからね(笑)

Q4: Anyway, your newest album “Stormcrow’ is really great! Definitely, one of the best power metal record in 2015. When you named it as “Stormcrow”, what was in your mind? Could you tell us about the concept or lyrical themes of that?

【Jani】: Thank you, I’m glad you like it! I remember sitting on a train, on my way to meet Timo. I was listening to a demo of a song that would eventually become “Stormcrow”. I knew it was going to be the opening track of the album already back then. I was just humming along, trying to come up with some lyrics for it. I don’t know where it came from, but suddenly I was humming this “Rising from the ashes, a dark messenger of sorrow, I’m the Stormcrow”, and I knew that this would be the title of the song, and also title of the album. “Stormcrow” to me represents a kind of ill omen, indicating something bad is going to happen. I think a lot of cultures have their own version of the expression, for instance here in Finland we have the expression “Pahanilmanlintu”, which quite literally means “The bird of bad weather”, and is used to describe a person or a thing that foretells that something bad is about to happen.

Q4: では新作 “Stormcrow” の話をしましょう。本当に素晴らしいアルバムですね!今年リリースされたパワーメタルの中では間違いなくベストの内の一枚でしょう。タイトルやコンセプトについて教えていただけますか?

【Jani】: ありがとう。気に入ってくれて嬉しいよ!Timo に会いに行く列車の中で座っていたのを覚えているよ。後に “Stormcrow” になる楽曲のデモを聴いていたんだ。すでにその時、アルバムのオープニングトラックになると分かっていたんだよ。ハミングしながら歌詞を考えていたんだ。するとどこから現れたのか分からないんだけど、突然“Rising from the ashes, a dark messenger of sorrow, I’m the Stormcrow” の一節をハミングしていたんだ。そしてこれこそが楽曲の、そしてアルバムのタイトルに相応しいと思ったんだよ。”Stormcrow” とは僕にとって何か悪いことが起こる前触れ、ある種の凶兆を表しているんだ。どの文化に置いてもそれを表現するものが存在すると思うんだけど、フィンランドでは “Pahanilmanlintu” と言うんだ。天気の悪い時の鳥って意味だよ。悪いことが起こりそうな時に良く使われるんだ。

Q5: Your debut album “Gather the Faithful” was released at 2009. So, six years has passed, even you and Timo released “Blackoustic”. What caused this long interval? And do you have another project or band now?

【Jani】: I got kinda burnt out after “Gather The Faithful” and didn’t really write that much, at least not in this genre of music. I had actually kinda forgotten about Cain’s Offering and moved on when I got a message from our Japanese label Marquee that they would like us to make a second album. When they contacted me the first time I was seriously swamped with work and told them that I am interested, but at this time I really have no time to focus on the writing as much as I would want to and I don’t want to do anything half-assed, if we do it it has to be 100%. I told them to get back to me in a year or so 🙂 I had actually pretty much forgotten about it, but apparently they hadn’t since a year later they did contact me again. I had just finished one other project I was involved in and had some free time in my hands, so I thought the timing was perfect 🙂
I don’t really have any other projects at the moment. I do quite a lot of writing for other acts, for instance during the last few years I have been writing some material for Stratovarius and Arion. I also do some acoustic live shows with Timo, and actually next week I’m heading to Russia and Belarus to play some live shows with Insomnium, filling in for Mr. Ville Friman who can’t do the shows because of his work schedule.

Q5: CAIN’S OFFERING のデビュー作 “Gather the Faithful” は2009年にリリースされました。あなたは Timo と “Blackoustic” を制作したとはいえ、6年もの歳月が流れました。なぜですか?また、今他に関わっているプロジェクトはありますか?

【Jani】: ある意味 “Gather the Faithful” を作って燃え尽きてしまったんだ。このジャンルではやり尽くしたと感じていたんだ。実際 CAIN’S OFFERING のことを忘れてしまっていたんだけど、日本のレーベル MARQUEE からセカンドアルバムを作りませんか?ってオファーをもらってそれからまた動き出したんだよ。彼らが最初にコンタクトを取ってきた時、僕は死ぬほど仕事が忙しくてね。だから興味はあるけど、今は全力で作曲に集中出来る時間がない、中途半端にはやりたくない、やるなら100%を注ぎたいって答えたんだ。1年時間をくれないかと言ったよ(笑)実際はまたすっかり忘れていたんだけど、彼らは1年経たない内にまた連絡をくれたんだ。その時はちょうど関わっているプロジェクトを終えたばかりで時間があったんだ。完璧なタイミングだと思ったね。
今は他にプロジェクトは抱えていないよ。普段は他のアーティストのために沢山楽曲を書いているんだ。ここ何年かでも STRATOVARIUS や ARION に楽曲を提供したよ。Timo とアコースティックライブもやっていて、実際来週はロシアとベラルーシで INSOMNIUM とライブをやるんだ。Ville Friman が仕事の都合て出演出来なくなったからその代役なんだ。

Q6: “Stormcrow” has incredible beautiful melody. Your lead play and Timo’s vocal is really outstanding and have a good combination. I think “Stormcrow” made Timo use his full vocal range from low to high. And I felt his vocal is better than that of Stratovarius, haha. Anyway, what is Timo to you? when you compared Timo with Tony Kakko, what’s the difference between them?

【Jani】: Again, thank you for your kind words 🙂 When we were recording the vocals with Timo we put a lot of effort into getting the vocals just right, with an emphasis on the “feel” of the lyrics, so that it comes from the heart and it sounds like the singer actually means what he’s saying, instead of just giving a performance.
It’s really hard for me to compare Timo and Tony, they are both phenomenal singers and frontmen. All I can say is that I count myself very lucky for have been given the honour to work with both of them 🙂

Q6: “Stormcrow” はなんと言ってもメロディーが素晴らしいですね。あなたのリードギターと Timo のボーカルはずば抜けていてコンビネーションも最高です。実際 “Stormcrow” では Timo のボーカルレンジをフルに活かしていて STRATOVARIUS より良いのではとさえ感じました(笑)Timo はあなたにとってどんな存在ですか? また Tony Kakko と比較してどのような違いがありますか?

【Jani】: またまたありがとう。Timo とボーカルをレコーディングする時はこれだ!っていう歌を録音することに全力を注ぐんだよ。歌詞の感情を重要視してね。彼のその歌は心から出てきたものだし、彼に言わせればパフォーマーではなくシンガーのそれだよ。
彼と Tony を比べるのは本当に難しいね。2人とも驚異的なシンガーでフロントマンだからね。僕に言えるのは、彼らと仕事が出来てとてもラッキーだし光栄だということだけだね。

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Q7: Speaking of Tony, your former band Sonata Arctica has never made ‘Killer Tune’ since they lost Jani. Even they changed their musical style. So, I think “Stormcrow” is more Sonata Arctica album than Sonata Arctica themselves. Because “Stormcrow” has lots of ‘Killer Tunes’ . Especially “The Best of Times” grab my heart strongly. Anyway, what do you think about Sonata Arctica now? And do you have a possibility of returning to Sonata Arctica someday?

【Jani】: Yeah, I guess you are right when saying that “Stormcrow” probably sounds more like old Sonata Arctica than Sonata Arctica does these days 🙂 But I do not agree with your statement that they haven’t made any “killer tunes” since my departure. I think that for instance “I Have a Right” is a phenomenal song, one of the best Tony has ever written. It is clear that they have moved on and changed their style a bit, but to say that they don’t have any “killer tunes” anymore sounds a bit harsh to me.
As for returning to Sonata Arctica, what would be the point? They have a brilliant guitarist in Elias and I’m very happy doing my own things 🙂 Of course I’m not saying I would never play with them again, might be actually fun to join them on stage for a song or two, but I see no reason why I should return to the band as a full-time member. They are a great band as they are, no need to fix something that isn’t broken, and I’m pretty much fully booked anyway 🙂

Q7: Tony と言えば、SONATA ARCTICA はあなたを失ってから”キラーチューン”を生み出せていないように思います。音楽性も変わりました。”Stormcrow” の方がより SONATA ARCTICA らしいと感じるファンも多いでしょう。今の彼らについてどう思いますか?またいつかあなたが SONATA ARCTICA に戻ることはあるのでしょうか?

【Jani】: うん、君は正しいと思う。”Stormcrow” はおそらく最近の SONATA ARCTICA 自身よりも、昔の SONATA ARCTICA のようなサウンドだよね。だけど僕が脱退してから彼らが”キラーチューン”を生み出せていないという話には同意できないな。例えば “I Have a Right” は驚異的で Tony が書いた中でもベストの内の1曲だろうね。彼らが前進していて、スタイルを少し変えているのは明らかだけど、”キラーチューン”を生み出せていないというのは少し厳しいように思えるよ。
SONATA ARCTICA に復帰する話だけど、誰も得をするとは思えないな。彼らには Elias という素晴らしいギタリストがいるし、僕は自分のやっていることに満足しているからね(笑)勿論、彼らと二度とプレイしないなんてことは言わないよ。1曲や2曲 ライブに飛び入りするのは楽しいだろうね。だけどフルタイムのメンバーとしてバンドに復帰する理由はないよね。彼らは今のままで偉大なバンドなんだから。壊れてもいないものを修理する必要はないよね。それに僕は予約でいっぱいなんだ(笑)

Q8: You use 7 strings guitar, and that made good dynamics. So, do you hear Meshuggah respect modern metal bands like Djent?

【Jani】: Actually, there is no 7-string guitar on “Stormcrow”, it’s just a normal 6-string guitar tuned down to Eb, with the exception of “The Best of Times”, where I tuned down to C 🙂 I do actually enjoy a little bit of Meshuggah from time to time, but I’m not really that familiar with the whole “Djent” thing. I guess I should go and broaden my horizons a little bit 🙂

Q8: あなたは7弦ギターも使用してダイナミックなリフを生み出します。MESHUGGAH に影響を受けた最近の DJENT なども聴いたりしていますか?

【Jani】: 実は “Stormcrow” で7弦ギターは使っていないんだ。”The Best of Times” ではCまでチューンダウンしたけどあとは普通の6弦E♭なんだ。MESHUGGAH は時々聴いたりするけど、DJENT については全然詳しくないんだよ。少し視野を広げる必要があるのかもね(笑)

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【FIVE ALBUMS】

FIVE ALBUMS THAT CHANGED JANI’S LIFE!!

IRON MAIDEN “FEAR OF THE DARK”

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I got this as a Christmas gift from my aunt, and it was one of the first metal albums I ever owned

METALLICA “THE BLACK ALBUM”

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When I first saw the video for “Enter Sandman” (along with “You Could Be Mine by Guns n’ Roses) playing on MTV for the first time, that’s when I knew that I wanted to become a rock musician.

YNGWIE MALMSTEEN “TRILOGY”

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This was the first Yngwie album I listened to, and I had never heard anyone play the guitar that way before. I guess this was the album that set me on my path of becoming a shredder. Also, this was the first time I heard the brilliant keyboard work of a certain Mr. Johansson 🙂

DREAM THEATER “AWAKE”

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The first “prog metal” album I heard. The bass player in my band at the time brought it to me and said “You have to listen to this”. I was just blown away by the way the music was both really complex and really beautiful at the same time, and of course John Petrucci’s work on this album is beyond phenomenal. This album had a huge impact on my playing and remains one of my favourite albums of all time.

STRAPPING YOUNG LAD “CITY”

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This was probably the first album that made me realise that even though the music is heavy and aggressive as all hell it can still be beautiful and melodic as well. Devin Townsend has to be one of the most gifted musician on this planet.

【MESSAGE FOR JAPAN】

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Hello Japan! I wish to thank you from the bottom of my heart for your incredible support, there wouldn’t even be a Cain’s Offering. We are very much looking forward to coming there in February to deliver you guys the show you deserve and we hope to see each and everyone of you there. Let’s make something together that won’t be A Night to Forget! 🙂

日本のみんな、こんにちは!君たちの驚異的なサポートに心から感謝を送りたいんだ。CAIN’S OFFERING だけではなくね。僕たちは本当に2月に日本でライブをやるのが待ちきれないんだよ!みんなに会えたらいいな。忘れられない夜にしようね!!

JANI LIIMATAINEN

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MARQUEE/AVALON CAIN’S OFFERING JAPAN TOUR PAGE
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